Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump kostnad varmvatten  (läst 1288 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gustavsund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärmepump kostnad varmvatten
« skrivet: 12 januari 2021, 11:09:15 »
Hej!

Jag får i förväg be om ursäkt om denna fråga är dum/banal men vi har lite problem i BRF med debitering av tappvarmvatten och vad saker och ting kostar.

Min fråga är egentligen rätt så direkt, vad kostar 1000 L (1 kbm) varmvatten när den värms upp av en bergvärmepump?
Och då menar jag mellan tummen och pekfingret, jag förstår att det hänger på hur kallt vattnet är när det kommer in, och hur varmt det går upp till samt vilken typ av pump, men jag skulle vilja om någon har lust att räkna på standardvärden och kan skjuta ut ett "typ" pris mellan tummen och pekfingret.

Tack på förhand

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bergvärmepump kostnad varmvatten
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2021, 11:17:27 »
borde vara hälften till 1/3 av vad vattnet kostar att värma med el

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump kostnad varmvatten
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2021, 11:22:40 »
Lite snabbt får jag det till runt 25 kr för värmen till 1 kbm exklusive själva vattenkostnaden. Problemet med varmvatten kan dock vara att det ibland och vid vissa tider på dygnet förbrukas väldigt mycket samtidigt och då kommer förmodligen el-patronen att kopplas in och kostnaden blir nästan 3 ggr högre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump kostnad varmvatten
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2021, 11:53:54 »
Det går åt ca 0,86 kWh värme för att värma en m3 vatten en grad. Värms vattnet 45 grader krävs lite mindre än 40 kWh värme. Det bör kräva cirka 15 kWh el till pumpen, i värsta fall uppemot 20. Varmvattenberedaren läcker värme och de förlusterna ska också betalas, har inte räknat med det. Frågan är också hur fasta kostnaderna för elen fördelas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!