Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stora läckage Ok?  (läst 15505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
Hur stora läckage Ok?
« skrivet: 11 mars 2006, 10:06:46 »
Vi har ett gammalt radiatorsystem från 50-talet och jag bokför noga hur mycket vatten jag fyller på i det. Det blir ca 1-1,5 l/år. Tycker det känns ok och har inte oroat mig för det, men om det rör sig om ett läckage på ett enda ställe så är det ju ca 0,3 cl/dag. Skulle inte en sån mängd tids nog kunne orsaka lite röta?

Var går gränsen i läckage då man bör börja oroa sig? Sen är det väl en annan sak om man överhuvudtaget kan hitta så små läckage?

För er som undrar hur man kollar mängd pÃ¥fyllt: kolla vattenmätaren innan och efter pÃ¥fyllning (och instruera resten av familjen att lÃ¥ta bli vattenkranarna under den tiden  :) ).
Notera värme i radiatorsystem och tryck före och efter (syns på expansionskärl).
Skriv upp i lilla husboken bredvid ommÃ¥lningsschemat  ;D
Jag siktar på att fylla på till ca 0,8-0,9 bar. Minimum borde vara 0,1 bar/meter av högsta höjden på radiatorsystemet. Håll trycket lågt för att minmera läckagerisk.

IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2006, 10:58:35 »
Antar att du har ett slutet expansionskärl?
Är gummiblåsan hel och har förtryck?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2006, 17:04:36 »
Annars kan vattnet ha tryckt ut via säkerhetsventilen,
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2006, 07:58:37 »
Ingen som har kommentarer kring hur stora läckage som är Ok i gammal system?
Hur gör alla ni som har äldre system? Hur ofta fyller ni på? Aldrig?? Dagligen?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2006, 08:55:51 »
Slutet system urluftat och kört ett tag skall aldrig behöva påfyllning.

Det finns saker som kan få det att se ut som om systemet läcker t ex trasiga gummiblåsor. Det behöver inte vara i rördragningen någonstans.

HAr du kollat ALLA ventilhus och själva säkerhetsventilen? Inte en droppe?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2006, 09:42:55 »
Jag skulle aldrig acceptera nåt läckage. Men det är klart, går det inte hitta så går det inte... Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2006, 09:45:09 »
Slutet system urluftat och kört ett tag skall aldrig behöva påfyllning.

Det finns saker som kan få det att se ut som om systemet läcker t ex trasiga gummiblåsor. Det behöver inte vara i rördragningen någonstans.

HAr du kollat ALLA ventilhus och själva säkerhetsventilen? Inte en droppe?

Visst är det så att ett perfekt system aldrig skall behövas fyllas, men hur är det i PRAKTIKEN. Har folk i gemen så perfekta system att de håller trycket år efter år?

Jag kan inte säga att jag gått över precis alla kopplingar. Men de lätt åtkomliga är täta.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2006, 09:59:40 »
Vi fyller på vår system kanske 4 eller 5 ggr per år.
Kollar vid radiatorerna om det läcker men har inte sett något läckage.
I källaren är dom isolerade med nåt vit gips liknade mtrl så det är svårt att se nåt läckage.
Ser jag en mystisk fläck på isoleringen brukar jag kolla det men inte hittat nåt läckage än.
Brukar fylla på så det är 1,0 men det brukar sjunka till 0,9.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2006, 11:47:25 »
Har idag ett öppet system med expansionskärl på kallvindan(skall in med ett ryckkärl i samband med VP-inst), och jag
har inte fyllt vatten på 3-4år. Tryckmätaren har legat still hela tiden. Att den inte fastnat vet jag eftersom att jag bara behöver
stoppa och starta CP för att den skall röra på sig.

Nu skall man dessutom tänka på att eftersom att jag har öppet system så har jag viss avdunstning från systemet, och behöver
ändå bara fylla ett par liter med 3-4års mellanrum.

 Thumbsup
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2006, 12:09:02 »
Har idag ett öppet system med expansionskärl på kallvindan(skall in med ett ryckkärl i samband med VP-inst), och jag
har inte fyllt vatten på 3-4år. Tryckmätaren har legat still hela tiden. Att den inte fastnat vet jag eftersom att jag bara behöver
stoppa och starta CP för att den skall röra på sig.

Nu skall man dessutom tänka på att eftersom att jag har öppet system så har jag viss avdunstning från systemet, och behöver
ändå bara fylla ett par liter med 3-4års mellanrum.

 Thumbsup

Legat still?? Tryckmätaren rör sig väl avsevärt med radiatortemp? Därför är det så svårt att se om det minskar. Vid 20 ºC ligger trycket på 0,6 bar medan det vid 45 ºC är ca det dubbla (mellan tummen o pekfingret).
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2006, 12:41:43 »
Har idag ett öppet system med expansionskärl på kallvindan(skall in med ett ryckkärl i samband med VP-inst), och jag
har inte fyllt vatten på 3-4år. Tryckmätaren har legat still hela tiden. Att den inte fastnat vet jag eftersom att jag bara behöver
stoppa och starta CP för att den skall röra på sig.

Nu skall man dessutom tänka på att eftersom att jag har öppet system så har jag viss avdunstning från systemet, och behöver
ändå bara fylla ett par liter med 3-4års mellanrum.

 Thumbsup

Legat still?? Tryckmätaren rör sig väl avsevärt med radiatortemp? Därför är det så svårt att se om det minskar. Vid 20 ºC ligger trycket på 0,6 bar medan det vid 45 ºC är ca det dubbla (mellan tummen o pekfingret).


Observerade du inte att jag skrev att jag har öppet system? Innebär att volymutvidgningen är inte märkbar pÃ¥ tryckmätaren.  NivÃ¥n stiger i expansionskärlet med kanske ngn centimeter, det syns inte pÃ¥ mätaren
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2006, 13:05:38 »

Observerade du inte att jag skrev att jag har öppet system? Innebär att volymutvidgningen är inte märkbar pÃ¥ tryckmätaren.  NivÃ¥n stiger i expansionskärlet med kanske ngn centimeter, det syns inte pÃ¥ mätaren
Ok.
Såg att du har öppet system men tänkte aldrig igenom konsekvenserna för trycket.
Hur fungerar det öppna systemet? Som kylarsystemet på en bil där man har ett expansionskärl som är helt öppet till atmosfären?
I så fall skulle du bara se ett läckage om du noterar den exakta nivån i expansionskärlet vid en viss radiatortemp och jämför månad efter månad? Skulle du se 1 liters skillnad i kärlet?

Det lustiga med ett slutet system är ju att man får en väldigt stor tryckförändring med ett par dl extra vatten. När mitt tryck sjunkit till 0,5 bar öpnnar jag kranen lite och även om det låter som om man fyller på rejält så blir det oftast bara 4-5 dl innan jag når mitt måltryck 0,9-1 bar.
Jag kan tänka mig att man i ett öppet system med stort expansionskärl kan låta det sjunka 3-4 liter innan man fyller på?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2006, 13:11:44 »
Jo, det är de som är problemet. Man ser inte läkage förän det har läkt MYCKET. Dessutom sitter mitt rostfria kärl uppe
på kallvindan, så det finns ingen chans till visuell inspektion av nivån. Enda sättet är att ha koll på tryckmätaren.
Men man skall veta oxo att eftersom att det är öppet system så har man en avdunstning/fårångning av vatten från
systemet, så eventuella förluster avvatten från systemet beror inte nödvändigtvis/enbart på läkage.

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #13 skrivet: 13 mars 2006, 18:51:54 »

Observerade du inte att jag skrev att jag har öppet system? Innebär att volymutvidgningen är inte märkbar på tryckmätaren.  Nivån stiger i expansionskärlet med kanske ngn centimeter, det syns inte på mätaren
Ok.
Såg att du har öppet system men tänkte aldrig igenom konsekvenserna för trycket.
Hur fungerar det öppna systemet? Som kylarsystemet på en bil där man har ett expansionskärl som är helt öppet till atmosfären?
I så fall skulle du bara se ett läckage om du noterar den exakta nivån i expansionskärlet vid en viss radiatortemp och jämför månad efter månad? Skulle du se 1 liters skillnad i kärlet?

Det lustiga med ett slutet system är ju att man får en väldigt stor tryckförändring med ett par dl extra vatten. När mitt tryck sjunkit till 0,5 bar öpnnar jag kranen lite och även om det låter som om man fyller på rejält så blir det oftast bara 4-5 dl innan jag når mitt måltryck 0,9-1 bar.
Jag kan tänka mig att man i ett öppet system med stort expansionskärl kan låta det sjunka 3-4 liter innan man fyller på?

Ditt kärl är trasigt.
Det ska inte bli stora tryckförändringar när temperaturen i systemet ökar eller minskar.
Att det ökar snabbt i tryck när du fyller på ett par dl. stödjer min misstanke.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hur stora läckage Ok?
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2006, 19:12:07 »
Ditt kärl är trasigt.
Det ska inte bli stora tryckförändringar när temperaturen i systemet ökar eller minskar.
Att det ökar snabbt i tryck när du fyller på ett par dl. stödjer min misstanke.
Inte?

Vad är det för fel troligtvis? Trasig gummibälg? Hur vet man om den är tät? Kam man "pumpa" in lufttryck i kärlet?
Hur skall trycket öka med vattenmängden på ett ungefär? 0,01 bar/liter, 0,1 bar/liter, 0,5 bar/liter?
Och med temperatur? Vad är normal variation säg mellan 20 ºC och 40 ºC?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!