Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inför inköp av ny bergvärmepump  (läst 1999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kahn-d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inför inköp av ny bergvärmepump
« skrivet: 07 april 2021, 21:53:16 »
Hej,

Då kompressorn i den gamla värmepumpen gav upp kommer jag nu börja fråga om prisuppgift för ny pump. Jag tänker att jag skriver ner lite fakta om huset för att önska få tips från er i hur jag ska tänka.

Plats:
Östergötland

Befintligt borrhål:
171 meter totalt, 0-1,5 meter lera, 1,5-171 meter berg (grå). Stabil grundvattennivån 3 meter under marknivå.

Befintlig pump: Nibe 1215 8,5 installerad mars 2006. Drifttiden tar jag från huvudet nu men cirka 45000 gångtimmar och lika många starter och typ 1350 ts-tid.

Huset:
Byggt i början på 1970-talet. 1,5 plan med inredd källare. 237 kvm boyta och 138 biyta, dvs. källaren.
Huset har isolerad källare på utsidan. Vanliga väggarna är 19 cm isolering. Kattvindarna är tilläggsisolerade med lösull. De flesta fönster är nyare tre-glas och några få nyare två-glas. Vi (sambon) vill ha varmt, nu har vi ca 24 grader i boyta och 20 i källare.

Övrigt: vi Spabad som är igång och uppvärmt året om, används inte så ofta. I snitt varannan vecka. Vi är två vuxna och två barn, alla duschar varje dag och tvättar gör vi alltid som alla andra barnfamiljer.

Nuvarande förbrukning för rubb och stubb låg på följande för hela år 2020 18221 kWh, för år 2019 18971 och 2018 16680.

Nu måste vi alltså byta. Vi vill helst ha en tyst och driftsäker pump. I den bästa av världar, beroende på pengar, en pump med separat VVB dels pga kapacitet men också att om man i framtiden får läckage i VVB så bör följdfelen bli färre med separata produkter.

Vi tänker oss en inverter med varvtalsstyrd cirkulationspump även på varma sidan med förhoppning att slippa knäppningar som vi har problem med idag. Vi kanske slipper en knäpptank helt enkelt.

Vi bryr oss inte speciellt mkt om märke.

Att köpa en för borrhålet överdimensionerad pump är ok, skulle det visa sig får vi väl borra ett hål till. Energikostnaderna lär inte minska i framtiden menar jag.

Ge oss tips, tankar, kostnadsuppskattningar inför att vi ska fråga runt och undersöka marknaden.

Tack på förhand!

Utloggad Kahn-d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inför inköp av ny bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 09 april 2021, 21:36:46 »
Hallå där, här var det inte så mkt drag. Men jag har klurat lite som ren lekman och önskar kommentarer på följande. Gärna med för-respektive nackdelar och förslag på alternativ.

1 st Nibe S1155 4-16 kw
1 st Nibe AHPH 10-300 som varmvattenberedare. Vad skiljer denna mot tex Nibe VPB S300?
1st Nibe AHP S300 som utjämningkärl för att bli kvitt knäppningar.

Vad tror ni?

Utloggad Fredrik567

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inför inköp av ny bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 09 april 2021, 22:24:15 »
Om jag förstår databladen rätt så är APHP en ackumulatortank med tappvarmvattenslinga. Du har alltså en stor volym ”radiatorvatten” i tanken och tappvattnet värms när det strömmar genom en slinga i tanken, alltså i det ögonblick som du öppnar kranen eller duschen.
VPB S300 är en konventionell beredare som är fylld med en stor mängd tappvarmvatten och laddas genom att ”radiatorvatten” går genom en laddslinga i tanken.

Vet inte vad som är bäst, har bara erfarenhet av det senare.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Kahn-d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inför inköp av ny bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 10 april 2021, 08:52:40 »
Tack! Då fattar jag skillnaden. Då måste jag försöka läsa på om för och nackdelar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inför inköp av ny bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 10 april 2021, 14:05:35 »
Hallå där, här var det inte så mkt drag. Men jag har klurat lite som ren lekman och önskar kommentarer på följande. Gärna med för-respektive nackdelar och förslag på alternativ.

1 st Nibe S1155 4-16 kw
1 st Nibe AHPH 10-300 som varmvattenberedare. Vad skiljer denna mot tex Nibe VPB S300?
1st Nibe AHP S300 som utjämningkärl för att bli kvitt knäppningar.

Vad tror ni?

En S1155 3-12 kW tror jag mer på i ditt fall.
Och som sagt ger VBP300 bättre med varmvatten då det är en förrådsberedare.
Man brukar använda UKV som knäpptank, en UKV200 borde funka i ditt fall, anslut på stigaren med inlopp i toppen och utlopp i botten för bästa antiknäpp-funktion.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kahn-d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inför inköp av ny bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 10 april 2021, 18:39:46 »
Hej och tack för svar.

Finns det någon nackdel med AHP S300 i förhållande till UKV 200?

Gällande varmvattenberedare så borde allt vad legionella vara ett minne blott om jag förstår det hela rätt. Där vi bor är det medel på gränsen till hårt vatten. Finns det någon fördel ur det perspektivet med tappvarmvattenslinga, tex ur livslängd perspektiv?

Finns det någon nackdel med en 4-16 i förhållande till 3-12 förutom inköpspris?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inför inköp av ny bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 10 april 2021, 23:47:04 »
Finns det någon nackdel med AHP S300 i förhållande till UKV 200?

Priset, AHP S300 ser ut att vara bra mycket dyrare, ska den bara vara en volymförstorare så är det bortkastade pengar.

Citera

Finns det någon nackdel med en 4-16 i förhållande till 3-12 förutom inköpspris?

En större inverter kommer gå on/off längre period höst/vår vilket kan påverka livslängden negativt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kahn-d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inför inköp av ny bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 11 april 2021, 10:12:28 »
Det verkar lite lurigt med modellerna med de där volymförstorarna. Den jag tittat på är https://www.rorprodukter.se/ackumulatortankar/nibe_ackumulatortankar/nibe_ackumulatortank_ahp_s300--6519874 vilket verkar ligga på typ samma pengar som en ukv 200. Det finns även en ahps s300 med solslinga som drar iväg rejält i pris.

En annan fråga jag har är att i bekantskapen finns en som har en 1155 4-16 som jag tror installerades typ 2014 eller 2015 samt en som har en 1155 3-12 som installerades hösten 2020. Grejen är den att 4-16 går tystare med ett typ behagligare ljud. Kan detta bero på att det är olika kompressorer eller är det kanske fel, borde de låta olika så att säga?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inför inköp av ny bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 11 april 2021, 17:52:07 »
Nu ser jag att just AHP S300 har ungefär samma pris som en UKV, och inte har nån slinga.
De är rätt lika och kan säkert användas till samma sak.
Ljudmässigt borde en 1155-12 och 1155-16 vara lika, men det kan ju uppstå resonans vid vissa varvtal och sen beror det på hur hårt den går för tillfället?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!