Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken pump skall jag köpa ca 8-9Kw behövs.  (läst 1761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R.Löfstrand

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej på er.

Ännu en med samma fråga ;-)

Jag hÃ¥ller pÃ¥ o gör lite research dÃ¥ det är dax  för bergvärme.
Borrning och installation får jag bra pris på genom utbyte av tjänster/kontakter.

Men vilken fabrikat modell skall man ta?  OBS max takhöjd 170-175cm

Huset Idag 120VM i 2 plan ,
Kommer bygga till om ca2-3år ca 60VM (30VM/van) =180Kvm med nytt tak över hela huset=isolera om gamla delen, nya delen kommer få golvvärme.

Har bott 2 Ã¥r i huset o haft total  pÃ¥ ca 30000KTH först Ã¥ret(kall vinter) , satt in nya fönster i isolerat delar av innertak samt 50% av golv mot torpar grund under 2006.
Andra året 24000KTH andra året (eldat ca 3Kubik i kakelugn under andra året samt mildare vinter)

Hittills fÃ¥tt offert pÃ¥ Nibe 1125-8 med VPA 200/7 inkl tillbehör för ihopkoppling av dessa.   53k hemma vid dörren

Tacksam på förslag
« Senast ändrad: 08 april 2008, 16:46:00 av R.Löfstrand »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken pump skall jag köpa ca 8-9Kw behövs.
« Svar #1 skrivet: 09 april 2008, 07:00:34 »
Alla stora tillverkare har liknande pumpar som den Nibe du fått offererad, som jag ser det finns inga större skillnader som talar för att du bör välja den ena eller andra - de är alla rätt lika när det gäller verkningsgrad och problemfrihet. (Talar då om Nibe, IVT och Thermia)
CTC är yterligare ett fabrikat du kunde titta på, de har inte bevisat sin förmåga i något test, men bör vara i nivå med de övriga.
Sen finns det naturligvis många andra aktörer som su kan titta på, men där erfarenheten hos mig, i forumet som helhet och från publicerade tester är mindre.

Det pris du fått på Niben ser skapligt ut, jag är inte helt uppdaterad när det gäller prisbilden, men är det billigare eller i nivå med Rinkaby rör (Förutsätter att du ordnar installationen själv) så är det ett helt OK pris, annars kan du lika gärna beställa där eller från nån annan webshop som du har/får förtroende för.

Tyvärr brukar det vara svårare att få priser på enbart maskiner från IVT och Thermia, men det går ju alltid att prova.
Nibe och CTC är mer öppna för att sälja direkt till kund utan installation.
Viessman, Stiebel Eltron är två tyskar som antagligen är bra, även om deras angivna COP-värden inte riktigt når upp till de bästa "Svenska" pumparna.
Bosch, Carrier, Autotherm är andra lite mer udda "svenska" pumpar som kan vara billigare i inköp trots att de förmodligen är i klass med de andra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken pump skall jag köpa ca 8-9Kw behövs.
« Svar #2 skrivet: 09 april 2008, 08:06:20 »
Men vilken fabrikat modell skall man ta?  OBS max takhöjd 170-175cm

Jag är inte säker men jag tror bara nibe 1125/1135 fixar den reshöjden.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken pump skall jag köpa ca 8-9Kw behövs.
« Svar #3 skrivet: 09 april 2008, 09:14:39 »
Kan vara så, jag har faktiskt inte kollat, förutsatte att de flesta hade lägre separata enheter, men så är kanske inte fallet...
IVT kollade jag, men hittade inget som skulle passa i de effekter som Löfstrand efterfrågar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Vilken pump skall jag köpa ca 8-9Kw behövs.
« Svar #4 skrivet: 09 april 2008, 09:37:55 »
Thermia Duo med extern 200 l varmvattenberedare är ett c 150 cm högt paket. 20 cm skall väl räcka till för rördragningen?
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

Utloggad R.Löfstrand

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken pump skall jag köpa ca 8-9Kw behövs.
« Svar #5 skrivet: 09 april 2008, 16:20:02 »
Thermia Duo med extern 200 l varmvattenberedare är ett c 150 cm högt paket. 20 cm skall väl räcka till för rördragningen?


61k för en diplomat duo 8,  2500:-till för en duo 10  har jag nu fÃ¥tt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!