Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HA C7, normal funktion?  (läst 3385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
HA C7, normal funktion?
« skrivet: 20 mars 2017, 21:11:33 »
Hejhej,

Jag hittade detta forumet när jag var på jakt efter en frysbox(!), vilket kanske var lite väl sent när det kommer till vp'n som jag fick utbytt för två år sedan. Jag har kollat runt lite här och lärt mig massor, detta borde jag gjort för länge sedan. Kunskapen här i forumet är ju helt enorm!

Jag har inte reflekterat nåt särskilt över pumpens funktion, men efter att ha läst här inbillar jag mig att den sannolikt inte är inställd optimalt.

Nedan är mina minnesbilder, jag lyssnade nog med ett halvt öra och kan ha missförstått.

Till saken (specifikationer på anläggningen i signaturen): Vi köpte huset 2010, då stod det en IVT 2000 (9 kW) från mitten av 80-talet och jobbade på övertid. 2015 la den av, och en ny skulle införskaffas. Offerter togs in, jag ville ha nåt basic som tuffar och går, inga krusiduller utöver att den värmer huset. Priset blev 65000 för installation av en HA C7, vilket frugans ex som själv installerar pumpar (i en annan del av landet) tyckte var ett rimligt pris. Själv har jag ingen aning.

Killen från firman kom och tittade över huset, med tanke på min uppskattning av slingans längd ansåg han att en modern vp med samma effekt som den tidigare hade sugit ut för mycket ur kylmediet så han rekommenderade 7kW, med tanke på att på senvintern så är det halvannan minusgrad in så hade han väl rätt? Han räknade på saken och vad jag minns så ansåg han att pumpen skulle täcka 75% av värmebehovet.

Nu till det lite skumma. Återigen, jag kan minnas fel - men vad jag minns så frågade jag om pumpen hade elpatron för tillskottsvärme, och han sa nej. Elpatron finns, men enbart för varmvattenproduktion. När sedan installatörerna var här frågade jag om jag behövde hålla på och ställa in massa saker, varpå de sa att "nejnej, du har ju inomhusgivare så det sköts av sig självt". OBS att detta är mina minnesbilder, själva installationen bedömer jag med min klena kunskap som proffsig och snygg, jag kanske har inbillat mig att de sa så.

Nu är det som så att när det blir riktigt kallt ute (-20) så blir det även kallt i huset (14-15 grader) vilket jag tolkat som normalt eftersom det inte skulle finnas eltillskott i pumpen och de där 75 procenten. Vi har eldat på med elradiatorer och luft-luft. Efter att ha lärt mig lite mer här, har jag kollat runt i menyerna sett att den minsann skjutit till lite extra el även till värmen (mest till vv, 3ggr mer om jag minns rätt). Nu har jag ställt ner rumstemppåverkan till noll och ska försöka justera kurvan (22-60 nu) men det är ju en aning sent på säsongen. Gör jag rätt?

Vi förbrukar omkring 13000 kWh/år, två pers som siktar på 21 grader i kåken och vi duschar rätt ofta tillsammans (oh-la-la!). Kompressorn startar ~12 gånger per dygn, vilket jag tolkar som gynnsamt. 8500 starter och 6000 timmars gångtid på 2 år. Alla inställningar är mot max ekonomi, de som man kan göra i kundmenyn. Att det innebär större variation i temperatur är jag medveten om, och kan leva med. Jag vill dock gärna att tempen hålls uppe på vintern, och att pumpen är inställd som den ska vara.

Räcker det att justera kurvan? Alla termostater är fullt öppna. Det blir svalare på övervåningen, där vi har sovrummet, så just den biten är helt ok :)

Tack på förhand, hoppas jag inte var för rörig!
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2017, 21:39:03 »
Tilläggas kan att firman jag anlitade är välrenommerad, och har funnits i evigheter. Spontant tycker jag det känns seriöst att argumentera för en billigare produkt (7 kW kontra 9 kW) med en totalt ovetande kund. Här föreligger nog någon miss i kommunikationen, sannolikt beroende på mitt (tidigare) ointresse för hur huset värms.
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2017, 07:16:30 »
Så vitt jag vet säljs inga värmepumpar utan elpatron, din verkar ha en 9 kW elpatron som kan ställas för olika maxeffekter.
Det skulle kunna vara så att den är begränsad idag på t.ex. 3 kW och att det gör att du får kallt inne när det blir riktigt kallt ute.
Alltså, om du har lagom varmt ned till t.ex. -15 grader och sedan blir det helt plötsligt 1 grad kallare inne för varje grad kallare det blir ute, då är det nog maxbegränsningen på elpatron som spökar.
Om det däremot blir långsamt kallare inne ju kallare det blir ute så är det troligen kurvan som behöver justeras.

Kanske heter värmepumpen HE C7, för jag hittar ingen manual för HA C7?
Om det är en HE så verkar de vara kopplade för max 3 kW vid leverans, kan kopplas om till 6 kW.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2017, 08:30:12 »
Tack för svaret! Det låter som ett rimligt scenario.

Behöver man koppla om någonting rent fysiskt, eller är det en inställning man gör? Får surfa runt lite i menyerna när jag kommer hem och se om jag hittar något. Antar att man begränsar med hänsyn taget till huvudsäkringen? Jag har 20A (bör jag ha iaf, har aldrig kollat mer än på elnätsräkningen haha).

Pumpen är en HA, men manualen är densamma som för HE. Har sett att någon försökt reda ut vad det är för skillnad dem emellan, men det verkar oklart. Något med varmvattenberedaren tror jag. HA säljs inte längre vad jag förstår. Manualen finns på IVT's hemsida, eller här: https://minfil.org/u1f1ydb4b6/Anvandarhandl_EQ_HE_HA.pdf

Med rumsgivaren avaktiverad ligger tempen ca 2 grader under inställd, så jag ska labba lite med kurvan. Hur mycket är lagom att börja parallellförskjutningen med?
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2017, 08:52:29 »
Nedladdningen funkade inte för mig, men om det är samma som HE så kopplas det om några kablar i elpatron.
Finns beskrivet i manualen.

Parallellförskjutningen avgör egentligen när värmepumpen skall börja värma, typ när det går under 16 grader utetemp, resten justeras på kurvan och knäckning.
Har du två grader för kallt inne ställ upp kurvan så mycket att börvärdet på framledningen blir ca 3 grader högre.
Vänta minst 1 dygn innan du justerar igen.
När du har bra temp inne oavsett utetemp kan du aktivera rumsgivaren igen, faktor 3 brukar vara OK.

Med tanke på din höga kurva måste du vara vaken för att det finns en risk att börvärdet blir så högt att framledningstempen går över 65 grader när det blir riktigt kallt ute, och då kommer kompressorn att stängas av och värmepumpen "hoppas" då att eltillskottet skall kunna värma tempen till mer än 65 grader, med resultat att det blir kallt inne.
Skulle du hamna i en sådan situation så är det bättre att maxbegränsa framledningstempen så att du garanterar drift på kompressorn oavsett vad som händer, om 65 grader inte är nog för att värma huset kan du behöva tillföra värme med kupevärmare/värmefläkt eller någon fläktradiator (el) de få dagarna.

Att uppgradera radiatorsystemet är en annan lösning, men det blir rätt dyrt.
Det kan också finnas möjligheter att optimera ditt radiatorsystem med tanke på flödet över varje enskild radiator, ibland är det dåligt injusterat, och kan bli bättre, så att man kan sänka börvärdet med bibehållen innetemp.
Att öka hastigheten på cirkpumpen kan vara ett sätt att få ut lite mer värme i huset med bibehållet låg framledningstemp.
DeltaT mellan fram och returledning skall vara ca 6-7 grader när värmepumpen går kontinuerligt (utan eltillskott).
Är det mer än så, öka hastigheten på cirkpumpen.
« Senast ändrad: 21 mars 2017, 08:57:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2017, 09:13:39 »
Tack för suveräna tips! Ska se om vi har en IR-termometer på jobbet, i så fall ska jag kolla alla radiatorerna i helgen. Hittade din guide, med den som hjälp ska nog det här reda ut sig :)

En stilla undran, jag kan ha fattat allt fel (är helt novis när det kommer till sånt här). Jag har bara en meny för värmekurvan - jag har tolkat det som att om jag höjer med 1 grad på kurvans början och en grad på slutet, då parallellförskjuter jag den. Är detta galet? Jag tänker mig att om jag har två grader "för kallt" över hela registret så borde väl hela kurvan höjas? Men min kurva verkar redan vara för hög, vad skulle du gissa är en rimlig nivå? Så kan jag utgå från det och sen fortsätta laborera med övriga förutsättningar.

Det var ju kul det här med värmepumpar! :)
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2017, 09:26:18 »
Nja, du får nog läsa manualen bättre, finns ju 3-4 sidor om bara hur man ställer in kurvan.
Default värde är 60 grader vid -35 grader ute (Hur kallt blir det som kallast där du bor?).
OM du har ett par grader för kallt inne med rumsgivaren deaktiverad så skall kurvan höjas så mycket att det NU gällande börvärdet höjs med ca 3 grader, du kan behöva öka kurvan från 60 till 65 grader, eller något mer.
Men i din värmepump skall du kunna justera kurvan vid varje 5-gradersintervall, så enklast är att du om det är 0 grader ute, och du har 2 grader för kallt inne - höjer kurvan vid 0 grader med ca 3 grader.
Blir det bra brukar jag justera upp även de efterföljande "5-graderspunkterna" med ett liknande värde så att kurvan blir skapligt linjär.

OM du använder dig av 5-gradersintervallerna, ställ aldrig någon punkt högre än 65 grader, för då blir din värmepump en elpanna om det skulle bli så kallt ute.
Och då får kallt inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2017, 10:18:46 »
Yes, jag ska plugga på lite ikväll. Tack för svaren och tipsen!

Faktum är att jag inte sett manualen förrän för ett par dagar sedan. Fick bara med installatörshandledningen! Det står ju lite i den också, så jag visste inte ens att det fanns något mer, haha.

Återkommer med resultat om någon vecka eller så, när jag lirat lite.
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2017, 10:22:05 »
Glömde frågan om temperaturen: Det blir neråt -20 någon dag om året, "normalt" sett brukar det väl vara runt -10. Vad tror du om min anläggning, verkar den vettig?
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2017, 10:22:44 »
Det var installatörshandledningen jag läste, runt sidan 60.
Ja, det verkar ju som att det skall fungera bra om det aldrig blir under -30.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2017, 12:23:28 »
Så vitt jag vet säljs inga värmepumpar utan elpatron, din verkar ha en 9 kW elpatron som kan ställas för olika maxeffekter.
Det skulle kunna vara så att den är begränsad idag på t.ex. 3 kW och att det gör att du får kallt inne när det blir riktigt kallt ute.

Ärligt talat, nu skäms jag lite. Har någonstans i bakhuvudet att installatören frågade hur jag ville ha det. Jag kan då ha svarat med att "det blir ju sällan särskilt kallt, behöver jag extravärme har jag ju elradiatorerna". Vi levde nämligen någon månad med havererad pump och skötte uppvärmningen via Julas konvektorer. De är numera borta och nu står en luft-luft för lite stöd och hjälp när det blir kallt.

Som sagt, mitt intresse är nyss väckt och vid installationen ville jag bara ha igång värmen så fort som möjligt. En pinsamt usel kund, helt enkelt - som inte såg till att informera sig tillräckligt. Det får ni lida för nu här på forumet! :D

Tack återigen för dina svar och ditt tålamod Rickard, antar att du har fått dra det här miljoner gånger för sådana som jag.
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2017, 16:45:49 »
Mmm, några varv had det blivit, utmaningen är alla olika modeller och styrningar som finns, och att vissa tillverkare är lite sådär med att lämna ut installatörsmanualer.
Kan vara lite svårt att ge exakta råd ibland.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2017, 19:50:56 »
Nu så, här kommer en liten uppdatering:

Vi hade en finfin IR-termometer på jobbet som jag lånade hem. Då jag är lat av naturen tänkte jag mig enklast möjliga justeringar, iaf till att börja med. Inte åka och köpa specialverktyg osv, utan bara ratta på termostaterna. Detta gick förvånansvärt bra (till en början). Hade två små precis i början på slingan som hade dT 2 i till att börja med, de övriga låg på 7 med något litet undantag. Fick dT 7 (32/25 grader) på alla radiatorer, och dT 7 på pumpen. Den styr tydligen det själv, vad jag förstår. Därför kanske min nästa operation förstörde det hela:

Fråga 1: Bilaga ett visar en inte helt optimalt installerad radiator i köket, som jag hade glömt av. Det förvånar nog ingen att där rådde dT 1. Jag funderade lite på vad man ska ta sig till här, och kom fram till att "vafan, jag testar att stänga av helt". Jag antar att det blev knas med flödet, för dT sjönk på övriga radiatorer. Jag vred ut termostaten till frostläge, och lämnade den så. Vad är bäst att göra i ett såhär eländigt läge?

Fråga 2: Bilaga 3 visar en gammal förbikopplad vattenmantlad kamin, är det någon fördel att koppla in den som volymförstorare? Eller rent av en nackdel? Att man inte eldar i den vid VP-drift är väl det enda jag begriper kring det :)

Fråga 3: Bilaga 4 visar en extern CP, för närvarande i drift. Är det en fördel? Installatören sa att den inte behövdes egentligen, men lika gärna kunde vara kvar då det inte skadar att den är där.

Fråga 4: Bilaga 2 visar lite värden strax före kompressorn stängdes av. Är det ok övertemp? Övriga tankar? Enligt kurvan ska vb-ut vara knappt 52 grader vid -20, tycker det låter lite i min typ av hus, antar att det är därför det aldrig blivit ordentligt varmt om vintrarna.

Jag höjde kurvan lite till efter jag tog bilden. Tempen har varit stabil på 21,5 hela tiden i flera dagar, tänkte se om jag kan få den exakt till 22. Nu får saker och ting stabilisera sig lite, så kollar jag mer i morgon kväll. Vore fint med lite input :)

Tillägg: Jag höjde kurvan med 0,5 grader, och efter en pumpkörning med den inställningen blev det riktigt. Vill egentligen inte ha så hög temp inne, men eftersom den var inställd på det när jag började skruva låter jag den vara så tills jag är färdig med allt annat.
« Senast ändrad: 28 mars 2017, 20:43:28 av Gipskatten »
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2017, 07:41:48 »
1. På de flesta radiatorer sitter det någon form av justering under termostaten om man lossar den, den så kallade grundflödesventilen. På den skall man kunna justera in så deltaT blir lagom även om radiatorn har svårt att lämna från sig värme på ett korrekt sätt.
Om det blev fel på flödet i hela systemet när du stängde den så låter det mycket märkligt. Jag skulle kolla mer på orsaken, kan den vara kopplad så att allt flöde går via den?
Om inte tycker  jag det lÃ¥ter konstigt att det skulle pÃ¥verkat hela systemet.
Finns det ingen justering under termostaten när du lossar den så brukar det finnas en ventil på utgående ledning. Den sitter normalt under ett 6-kantigt lock som först lossas, sedan kan man justera med en insexnyckel. Stäng först ventilen helt, och öppna sedan typ 1-1.5 varv, eller om du på något sätt kan höra att du börjar få lite flöde.
Tricket med mejsel mellan öra och rör kan göra att du hör när du börjar få flöde.
Räkna varven som den var öppen innan du började juster så du vet vad den stod på.

2. OM du behöver mer värme i det rummet så kan du ju försöka strypa in den på liknande deltaT som andra radiatorer, men i övrigt så kan den nog vara avstängd.
Svårt för mig att veta hur den är inkopplad också, går allt flöde genom eller förbi den, eller är den kopplad parallellt med systemet i övrigt?

3. Prova stänga av den, de där cirkpumparna är så glesa att de inte brukar bromsa flödet särskilt mycket.
Däremot är de kanske 4-5 gånger mer energikrävande än en modern cirkpump, så din anläggnings COP minskas dramatiskt av att ha onödiga, gamla, cirkpumpar i drift.
Funkar det att köra med den avstängd skulle jag demontera den för att ytterligare spara lite drivenergi på den cirkpump som finns i värmepumpen.

4. 6-7 grader övertemp är rätt normalt när man kör utan tank och värmebehovet är relativt litet, inget att oroa sig över. Den där siffran 25 som visas vid kurva verkar lite hög, får för mig att det kan innebära att du får för vamt inne när det blir varmt ute, men har inte läst på i manualen exakt vad den står på.
Jag har för mig att det värdet indikerar vilken framledning man vill ha vid +20 grader ute, och den borde ju inte vara så hög då, för då brukar det inte vara något värmebehov kroppsvärme, solinstrålning, elektronik och matlagning tillför mer än nog för att hålla huset varmt då.
Vi behöver ingen värme från värmepumpen innan dygnsmedeltempen går under 12-14 grader, men vi har bara självdrag, och väldigt stor hushållselförbrukning...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HA C7, normal funktion?
« Svar #14 skrivet: 29 mars 2017, 08:13:47 »
God morgon, och tack återigen för fantastiska tips!

1. Jag stängde den helt igen innan jag åkte till jobbet, får se vad som händer under dagen.

2. Källaren är inte uppvärmd, så om jag inte tjänar något i övrigt på det låter jag den vara förbikopplad.

3. Detta gör jag ikväll, super om det funkar! Den är på 55W så det är klart det vore skönt att slippa den.

4. Efter att ha justerat in dT enbart med hjälp av termostaterna (temporärt) så ökade värmen ordentligt. Den blev dessutom jämn och fin i hela huset, det har den inte varit innan. Dessutom pendlade den tidigare, vilket kompenserades med tröja av/på. Så jag kan troligtvis sänka ner igen. Jag flyttade hela kurvan vilket jag i efterhand förstått var fel.

Nu när jag vet att jag fick en dramatisk förbättring av inomhusklimatet med bara några halvhjärtade justeringar, så ska jag göra ett omtag:

Tänkte plocka loss alla termostater och motionera ventilerna så jag säkert vet att de är fullt öppna. De radiatorer som behöver strypas tänkte jag köpa kranar till (ev. köpa det där specialverktyget och grundjustera, men osäker på om jag har justerbart).

En aktiv termostat kommer jag behöva, i sovrummet (det är numera jämnvarmt med övriga huset, innan var hela övervåningen svalare). Om det inte är bättre att öppna en liten ventil som sitter mellan fönstret och radiatorn? Det går att få lagom temp på det viset.

PS. Jag har 9kW elspets aktiverad i inställningarna. Att jag inte fått varmt inne vid kallt ute har helt klart berott på tidigare ointresse från min sida, samt undermålig info från installatör. Jag fick höra att jag inte behövde göra några justeringar alls, utom att möjligen ställa ner någon enstaka termostat om det blev för varmt. Innegivaren skulle sköta allt. DS.
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!