Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 22 februari 2010, 20:41:47 »

Citera
Vad är vettig slanglängd? Kalkylen föreslår 300, 400, 500 resp 2x300?.

Det är nog märkligt att det kan skilja så mycket i slanglängder mellan olika firmor.

När jag samlade in offerter för fastighetspumpen fick jag förslag på allt från 400 meter till 600 meter (Borrhål)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 februari 2010, 07:49:13 »

Vad är vettig slanglängd? Kalkylen föreslår 300, 400, 500 resp 2x300?.
Värmepump Thermia Greenline 8 eller Greenline 12?
Nibe Fighter 1150 9?
IVT XT eller deras standard?
Hur mycket bättre är "top-of-the-line"?

Nibe 1150 och IVT X är frekvensstyrda grejor, de borde kosta en slant mer än Thermia eller Greenline. Om inte så slå till på den billigaste av 1150 eller X.

Dimensioneringen av VP är inte det lättaste med dina uppgifter, men jag gissar att max effektbehov är ca 10-11 kW. Väljer du Thermia eller Greenline så bör en 8 kW VP räcka. Slanglängd bör vara minst 500 m, 2x600 är inte heller fel. Det är relativt billigt att plöja ner slang så där är det dumt att snåla.
Skrivet av: Semhogen
« skrivet: 20 februari 2010, 23:03:20 »

Sorry måste rätta mig själv; IVT Greenline 8 resp Thermia Diplomat 8 resp Diplomat 12

Men det förstod säkert alla på detta eminenta forum.

Staffan - nykter men virrig ;)
Skrivet av: Semhogen
« skrivet: 20 februari 2010, 22:55:35 »

Nja, ingen av mina kompisar jobbar ju på Thermia och ibland kanske otrohet kan vara en dygd.....

Du har inga mer matnyttiga kommentarer möjligtvis - känner mig lite vilse i pannkakan? :D

Staffan - fortfarande villrådig
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2010, 22:46:33 »

Om du bor i Arvika kan det väl bara finnas ett alternativ Thumbsup
Skrivet av: Semhogen
« skrivet: 20 februari 2010, 22:41:39 »

Hjälp

Sitter med offerter till markvärmepumpar från IVT, NIBE och Thermia. Jag har gett samma grundinfo till alla men deras lösningar skiljer sig rejält åt - även i kronor.

Förutsättningar
Gisten timmerkåk från 1800-talet. Drygt 90 i plan 1 och c:a 50 på övervåningen. Finns 400 l tank med solslinga (6m2) och två vv-slingor. Ska därför inte ha vv-beredare i vp. Finns 5 vattenburna element som ska kompletteras med 10 nya element.
Dessutom två kakeugnar och ett par kaminer - dock finns veden i skogen och jag har skaffat mig en del handikapp längs livsvägen.

Vad är vettig slanglängd? Kalkylen föreslår 300, 400, 500 resp 2x300?.
Värmepump Thermia Greenline 8 eller Greenline 12?
Nibe Fighter 1150 9?
IVT XT eller deras standard?
Hur mycket bättre är "top-of-the-line"?

Tacksam om någon kunde förbarma sig över en stackars okunnig blivande vp-köpare.

Eftersom jag fyllt 60 har jag inte hur många år som helst på mig att betala tillbaka.......

Staffan i Skjutsbol/Arvika kommun
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 20 februari 2010, 21:21:59 »

Balkkin!

Robusten har fungerat bra, alltså pumpen, bra möjligheter med styrningen. Den har ganska mycket ljud, men den finns i ett tekniskt rum, så det är inga problem. Jag har inget emot Thermia, har dock inga erfarenheter av de mindre pumparna.

Men det är ju inte bara pumpen som skall fungera, det är ju mycket annat också som påverkar, återförsäljare, pris, osv!

Tumpi
Skrivet av: Balkkin
« skrivet: 17 februari 2010, 20:35:50 »

tumpi, varför inte en thermia pump? stor pris skillnad, eller är du inte nöjd med robusten?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 07 februari 2010, 00:37:36 »

TUMPI  Jag borde inte behöva övertala dig, valet borde vara självklart. ;D
Skrivet av: sansun
« skrivet: 07 februari 2010, 00:12:28 »

sansun, jag vill inte vara ofin på något sätt, men kalkylen är gjord för Tumpi, som startade tråden.
Thermia och Nibe har nog rätt lika COP.
medeltemp och DUT är inbyggt i Nibes beräkningsprogram.

Jag har bara fått tillgång till Nibes program, därför kan jag bara göra kalkyler för dessa.
Rickard!
OK-jag får överväga en egen tråd för att t ex få veta vad årsmedeltemperaturen passar in när man dimensionerar en vp. Nu har jag varken Nibe eller deras program så jag behöver väl egentligen inte bekymra mig men det skulle vara intressant att få en förklaring (se även bifogade exempel på en varaktighetskurva över årstemperaturen).
sansun
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 06 februari 2010, 20:33:41 »

Tack Rickard för ditt synpunkter, det är värdefullt för en Novis!!

"Umeå" stämmer bra, troligvis likadana förhållanden som på andra sidan Kvarken. Skulle du vara intresserad av att se energiberäkningen, som är lagstadgad i FI?

Vedeldning blir det, utrustning och 30 ha skog som skall skötas finns. Men det är ju mitt beslut.

Jag hoppas att jag får en acceptabel komfort med Spisen/ innegivare. golvvärmen blir ingjuten i 10 cm betong, så det är ju inget snabbt system.

Citera
Om du köper den större värmepumpen, köp bara en volymförstorare som du sätter som "första radiator" för att förlänga driftstiderna.
Extra cirkpump, rumstermostater och styrdon förstör mer än de gör nytta.
Men glöm INTE att installera flödesmätare på golvvärmefördelarna!
Det var på detta sättet jag hade planerat att sätt in volymförstoraren, var kanske dålig på att förklara mig

Skall ta dina synpunkter om cirkpump,termostatet och styrdon på allvar.

Måste nog smälta och fundera på dina kalkyler om det blir en 6:a eller 8:a. En 7: hade varit perfekt. Borrhålet blir 160, det hade varit problem med mycket vatten vid en borrning i närheten. Det som jag tycker mig ha sett mycket av här på forumet i vinter är att många tycker de har haft för små pumpar, Bertil brukar ju tala för lite större pumpar. Och jag är verkligen varit nöjd i vinter över Robust 35, skulle ha varit problem med 20 kw+ 9 ts som ett annan firma föreslog, visserligen föreslog nibe 40 kw så det var väl överdivet(fördel två kompressorer)


Sansun: ved blir det oxå,  ^-^ men pumpen skall vara värmekälla nummer 1.

VP Oraklet
Underdimensionerade pumpar??  Det kostar helt enkelt jättemkt att ta en pump som är 2 strl större med 100m extra hål, och en tank för att den ska gå bra. Bättre då att ta lite tillsats, det tar 30 år innan du sparat in den större pumpen under förutsättning att vintrarna är som den här
Så mycket större behöver jag nog inte, det blir ingen fler Robust i detta skede ;) kanske senare
P.s du försökte inte övertala mig att fundera på en G2:a

Citera
Glöm inte att en 6kw pump blir sämre på att ordna fram nytt varmvatten om ni är två eller fler som duschar efter varandra. Särskilt vintertid när huset har stort värmebehov kommer en 6kw pump få kämpa rejält med att hålla huset varmt och samtidigt producera varmvatten.
 Sant
[/quote]
Vill bara säga att jag har golvvärme i hela huset och under nio år så har jag haft ett diff värmen på 5-6 ºC och aldrig märkt någon skillnad tempen på golven.Pumpen har hittills gått som en klocka, ingen tillsats el dom sista fem åren

Skall nog pröva utan extra cirkpump

Tumpi
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 februari 2010, 19:21:01 »

sansun, jag vill inte vara ofin på något sätt, men kalkylen är gjord för Tumpi, som startade tråden.
Thermia och Nibe har nog rätt lika COP.
medeltemp och DUT är inbyggt i Nibes beräkningsprogram.

Jag har bara fått tillgång till Nibes program, därför kan jag bara göra kalkyler för dessa.
Skrivet av: sansun
« skrivet: 06 februari 2010, 16:23:25 »

Nu har jag gjort ett par kalkyler med Nibes dimensioneringsprogram, och deras 6 och 8 kW pumpar (1235-serien)

Förutsättningar:

Ort "Umeå" medeltemp 3.2 grader, DUT -28
Bergart granit, 3.47 W/mK
VBf/VBr = 50/40°C
KB-in medel = 0°C
rumstemp = 20 grader.

Man tjänar runt 180 kWh/år på den större värmepumpen.
Klicka på bilderna för att se dem bättre.

/Rickard

Hej igen!
Intressanta siffror för Nibe. Vet du om det finns motsvarande beräkningsprogram för Thermias pumpar? Är verkningsgraden på Nibes pumpar alltid ca. 4ggr på årsbasis? Jag tycker att det verkar högt eller har jag dividerat fel siffror. För den större pumpen var eltillsatsen försumbar så där får man väl få 4 ggr vad man stoppar in? Det är kanske inte lämpligt att överföra beräkningar gjorda för en Nibe till min Thermia men jag anar att något inte är som det ska och måste gå vidare för att se om jag har en för liten pump. Var får man tag i års medeltemp (3.2 grader, DUT -28 /Umeå) för andra orter och vad använts de här uppgifterna - i beräkningsprogrammet?
Nu är det helgdagskväll i timmerkojan: http://www.youtube.com/watch?v=PRwXG-Rat3A&feature=related
Sol i dag och -5 grader vad mer kan man önska sig?
sansun
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 februari 2010, 14:37:39 »

Nu har jag gjort ett par kalkyler med Nibes dimensioneringsprogram, och deras 6 och 8 kW pumpar (1235-serien)

Förutsättningar:

Ort "Umeå" medeltemp 3.2 grader, DUT -28
Bergart granit, 3.47 W/mK
VBf/VBr = 50/40°C
KB-in medel = 0°C
rumstemp = 20 grader.

Man tjänar runt 180 kWh/år på den större värmepumpen.
Klicka på bilderna för att se dem bättre.

/Rickard
Skrivet av: sansun
« skrivet: 06 februari 2010, 12:00:06 »

Citera
Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.

 Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved  ;) tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet  ;) 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! :o

När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.

En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???

Häls Tumpi
Hej Tumpi!
Jag vill uppmuntra dig att fullfölja dina planer på att ha kompletterande vedvärme. När jag konverterade mitt hus från direktverkande el till vattenburen värme och värmepump så bestämde jag redan från början att fortsätta att använda min öppenspis med insats och värmekanaler till andra rum. Dessutom köpte jag en ny 5 kw kökspanna som jag har kopplat in på värmesystemet. Jag kan göra upp eld utan att vrida på några kranar eller trycka på några knappar dvs det är både och och inte antingen eller! Nu kommer du visserligen att bara ha golvvärme vad jag förstog. Jag har golvvärme i angränsande rum och radiatorer där spisinsatsen finns. På övervåningen där den nya kökspannan är inkopplad är det bara radiatorer. Värmepumpen som står i ett uppvärmt rum i garaget försörjer boningshuset med värme och vv via en 4-rörs PEX-kulvert. Jag kan kortsluta kuverten vid ingången till huset och cirkulera värme från kökspannan och genom en 6 kw elpanna som jag behöll i värmekretsen.

Jag kan naturligtvis inte avgöra hur ditt värmesystem kommer att reagera om du eldar men jag har bara positiva erfarenheter. Jag har under en längre tid läst flera inlägg som dömt ut vedeldning i kombination med värmepump. Nyligen blev det strömavbrott i 3 dar i Stockholm och man kunde inte bo kvart i sina hus. Dessutom uppstod skador på både hus och värmesystem. Här där jag bor skulle vi frysa ihjäl efter några timmar. Bertil är den ende som faktiskt framhållit att man kan ha andra värmekällor. Helst ska man då även ha en inomhusgivare.

Det är så trist när alla lokala värmepumpombud i samband med att dem installerar en värmepump förbjuder all användning av vedspisar. I ett av Rickards svar tror jag man kan ana bakgrunden till den praxis som kommit att uppstå både med underdimensionerade värmepumpar, fullt öppna termostater och mer eller mindre förbud mot  kompletteraande värmekällor och det är antalet starter som värmepumpen gör. OK-man skall naturligtvis inte föringa sådana farhågor men jag tycker att det skulle ha varit bättre att öppet redovisa dessa farhågor från vp-tillverkarnas sida och försöka hitta lösningar i varje enskilt fall. Som det nu är kan man inte ens läsa av på vp hur många starter den gör per dygn.
sansun

Jag är en man som gillar att agera på ett praktiskt sätt.
Jag vet att eldning med ved är mer eller mindre bortkastade pengar, i många fall är det nog en ren förlust, smutsar ned, är arbetssamt, och i många fall förpestar det dessutom för omkringboende som får röken in i sina hus.
Men visst, har man råd att köpa allt som behövs för att få elda med förlust så är det naturligvis upp till var och en.
Vill man ha tillskottsvärme vid strömavbrott så föreslår jag gasolkamin och värmeljus, det funkar bra. Men visst, där har du som jag ser det det enda sakliga argumentet att sätta in en eldstad i huset - för nåt som inträffar hur ofta då? (Vi har ingen extra värmekälla och har klarat oss fint i mer än 15 år...)

De faktiska nackdelarna med vedeldning i samband med värmepump är inte huvudsakligen att det genererar fler start och stopp, utan att det förstör temperaturregleringen mer eller mindre helt, speciellt om man har en braskamin eller liknande som tillför värmen på ett enda ställe i huset.
Du får för varmt i det rummet, och för kallt i andra rum, speciell i hus med ventilation där t.ex. sovrum kyls av tilluften.

Det finns så mycket roligare saker att göra för sina surt förvärvade pengar än att investera i vedeldning.

Så till frågan om vinsten med en värmepump som täcker värmebehovet till 100%.
Generellt kan man säga att skillnaden mellan en i detta fall 8 kW värmepump som täcker effektbehovet till 100% och en 6 kW värmepump som täcker effektbehovet till ca 70% är runt 300-400 kr/år, i bästa fall.
Merinvesteringen i acktank, rumsgivare (till golvvärmen) och styrdon, extra cirkulationspump (bara den förbrukar lika mycket extra energi som du "spar" på att sätta in en större värmepump) gör att det blir en omöjlig ekvation att räkna hem till den större värmepumpens fördel.
I vart fall så länge man inte har infört toppeffekttaxor för elströmmen.

Dock, än en gång, vill man betala dyrt för att ha maximal flexibilitet så är det naturligvis en bra lösning som CarlN föreslår tidigare i denna tråd.

Borrdjupet skall inte minskas med en mindre värmepump, lägg istället pengarna som skiljer mellan pumparna, och borra några meter djupare, så blir det en ännu bättre affär att köpa den mindre värmepumpen!
Varje grad varmare brine ger en besparing som är runt 3% större!

Om du köper den större värmepumpen, köp bara en volymförstorare som du sätter som "första radiator" för att förlänga driftstiderna.
Extra cirkpump, rumstermostater och styrdon förstör mer än de gör nytta.
Men glöm INTE att installera flödesmätare på golvvärmefördelarna!

Hej Rickard!
Jag är medveten om att du har stor efarenhet av de här frågorna och dessutom känner du till hur de flesta av förekommande värmepumpar beräknar värmebehovet. Det är bara några få påståenden som jag vill titta närmar på vad det gäller den vp som jag använder och återkomma vid ett annat tillfälle.  b00k

Ditt råd om volymförstoraren tar jag till mig direkt eftersom jag vår och höst har problem med knäppningar i kopparrören. Ett sk. knäpparkärl är väl i regel mindre men en volymförstorare på ca 100 l borde väl också kunna åtgärda "knäppningarna" eftersom vp är placerad i en separat byggnad?
För mig är det inte främst ett värmebehov som får mig att elda i den öppna spisen med insats - många gener från stenåldern kanske.
sansun
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 06 februari 2010, 11:34:35 »

En bra fråga som jag inte kan svara på. Men man får väl utgå från att det inte går eftersom ingen har kommit på det. Den som gör det  KAATSSCHING... Thumbsup
Skrivet av: sansun
« skrivet: 06 februari 2010, 11:31:15 »

Underdimensionerade pumpar??  Det kostar helt enkelt jättemkt att ta en pump som är 2 strl större med 100m extra hål, och en tank för att den ska gå bra. Bättre då att ta lite tillsats, det tar 30 år innan du sparat in den större pumpen under förutsättning att vintrarna är som den här

Hej Orakelet!  *vinkar*
30 år ? – När jag konverterade mitt hus var jag helt på det klara med att jag aldrig skulle få ”pay back” under  min livstid varför jag bestämde mig att ta kostnaden på ”hobbykontot ”, dvs. jag får avstå från att börja spela golf. Bara tanken på att fortsätta mata gökungarna i den avreglerade elmarknaden tog emot. Nu tror jag emellertid att vad vi än gör så är det ett nollsummespel. El & nätoperatörerna skall ha sina pengar under alla omständigheter och det gäller nog alla aktörer på energimarknaden. Det enda sättet man skulle kunna lura dem på lite pengar är att säga upp el- abonnemanget för gott. Tyvärr finns inget tillräckligt bra alternativ till egen el-produktion och ingen politisk vilja att stödja egenproducerad el fullt ut. De går visserligen att få bidrag (60% ?) till solceller men det finns ingen lagstiftning som t ex i Tyskland att elproducenter måste ta tillbaka och betala för överskotts-el.  Det är synd att en värmepump inte själv kan producera den el den behöver – eller skulle den kunna med tanke på att värme tas från t ex marken?
sansun
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 februari 2010, 09:35:15 »

Citera
Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.

 Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved  ;) tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet  ;) 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! :o

När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.

En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???

Häls Tumpi
Hej Tumpi!
Jag vill uppmuntra dig att fullfölja dina planer på att ha kompletterande vedvärme. När jag konverterade mitt hus från direktverkande el till vattenburen värme och värmepump så bestämde jag redan från början att fortsätta att använda min öppenspis med insats och värmekanaler till andra rum. Dessutom köpte jag en ny 5 kw kökspanna som jag har kopplat in på värmesystemet. Jag kan göra upp eld utan att vrida på några kranar eller trycka på några knappar dvs det är både och och inte antingen eller! Nu kommer du visserligen att bara ha golvvärme vad jag förstog. Jag har golvvärme i angränsande rum och radiatorer där spisinsatsen finns. På övervåningen där den nya kökspannan är inkopplad är det bara radiatorer. Värmepumpen som står i ett uppvärmt rum i garaget försörjer boningshuset med värme och vv via en 4-rörs PEX-kulvert. Jag kan kortsluta kuverten vid ingången till huset och cirkulera värme från kökspannan och genom en 6 kw elpanna som jag behöll i värmekretsen.

Jag kan naturligtvis inte avgöra hur ditt värmesystem kommer att reagera om du eldar men jag har bara positiva erfarenheter. Jag har under en längre tid läst flera inlägg som dömt ut vedeldning i kombination med värmepump. Nyligen blev det strömavbrott i 3 dar i Stockholm och man kunde inte bo kvart i sina hus. Dessutom uppstod skador på både hus och värmesystem. Här där jag bor skulle vi frysa ihjäl efter några timmar. Bertil är den ende som faktiskt framhållit att man kan ha andra värmekällor. Helst ska man då även ha en inomhusgivare.

Det är så trist när alla lokala värmepumpombud i samband med att dem installerar en värmepump förbjuder all användning av vedspisar. I ett av Rickards svar tror jag man kan ana bakgrunden till den praxis som kommit att uppstå både med underdimensionerade värmepumpar, fullt öppna termostater och mer eller mindre förbud mot  kompletteraande värmekällor och det är antalet starter som värmepumpen gör. OK-man skall naturligtvis inte föringa sådana farhågor men jag tycker att det skulle ha varit bättre att öppet redovisa dessa farhågor från vp-tillverkarnas sida och försöka hitta lösningar i varje enskilt fall. Som det nu är kan man inte ens läsa av på vp hur många starter den gör per dygn.
sansun

Jag är en man som gillar att agera på ett praktiskt sätt.
Jag vet att eldning med ved är mer eller mindre bortkastade pengar, i många fall är det nog en ren förlust, smutsar ned, är arbetssamt, och i många fall förpestar det dessutom för omkringboende som får röken in i sina hus.
Men visst, har man råd att köpa allt som behövs för att få elda med förlust så är det naturligvis upp till var och en.
Vill man ha tillskottsvärme vid strömavbrott så föreslår jag gasolkamin och värmeljus, det funkar bra. Men visst, där har du som jag ser det det enda sakliga argumentet att sätta in en eldstad i huset - för nåt som inträffar hur ofta då? (Vi har ingen extra värmekälla och har klarat oss fint i mer än 15 år...)

De faktiska nackdelarna med vedeldning i samband med värmepump är inte huvudsakligen att det genererar fler start och stopp, utan att det förstör temperaturregleringen mer eller mindre helt, speciellt om man har en braskamin eller liknande som tillför värmen på ett enda ställe i huset.
Du får för varmt i det rummet, och för kallt i andra rum, speciell i hus med ventilation där t.ex. sovrum kyls av tilluften.

Det finns så mycket roligare saker att göra för sina surt förvärvade pengar än att investera i vedeldning.

Så till frågan om vinsten med en värmepump som täcker värmebehovet till 100%.
Generellt kan man säga att skillnaden mellan en i detta fall 8 kW värmepump som täcker effektbehovet till 100% och en 6 kW värmepump som täcker effektbehovet till ca 70% är runt 300-400 kr/år, i bästa fall.
Merinvesteringen i acktank, rumsgivare (till golvvärmen) och styrdon, extra cirkulationspump (bara den förbrukar lika mycket extra energi som du "spar" på att sätta in en större värmepump) gör att det blir en omöjlig ekvation att räkna hem till den större värmepumpens fördel.
I vart fall så länge man inte har infört toppeffekttaxor för elströmmen.

Dock, än en gång, vill man betala dyrt för att ha maximal flexibilitet så är det naturligvis en bra lösning som CarlN föreslår tidigare i denna tråd.

Borrdjupet skall inte minskas med en mindre värmepump, lägg istället pengarna som skiljer mellan pumparna, och borra några meter djupare, så blir det en ännu bättre affär att köpa den mindre värmepumpen!
Varje grad varmare brine ger en besparing som är runt 3% större!

Om du köper den större värmepumpen, köp bara en volymförstorare som du sätter som "första radiator" för att förlänga driftstiderna.
Extra cirkpump, rumstermostater och styrdon förstör mer än de gör nytta.
Men glöm INTE att installera flödesmätare på golvvärmefördelarna!
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 06 februari 2010, 08:56:52 »

Underdimensionerade pumpar??  Det kostar helt enkelt jättemkt att ta en pump som är 2 strl större med 100m extra hål, och en tank för att den ska gå bra. Bättre då att ta lite tillsats, det tar 30 år innan du sparat in den större pumpen under förutsättning att vintrarna är som den här
Skrivet av: sansun
« skrivet: 06 februari 2010, 02:21:23 »

Citera
Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.

 Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved  ;) tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet  ;) 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! :o

När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.

En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???

Häls Tumpi
Hej Tumpi!
Jag vill uppmuntra dig att fullfölja dina planer på att ha kompletterande vedvärme. När jag konverterade mitt hus från direktverkande el till vattenburen värme och värmepump så bestämde jag redan från början att fortsätta att använda min öppenspis med insats och värmekanaler till andra rum. Dessutom köpte jag en ny 5 kw kökspanna som jag har kopplat in på värmesystemet. Jag kan göra upp eld utan att vrida på några kranar eller trycka på några knappar dvs det är både och och inte antingen eller! Nu kommer du visserligen att bara ha golvvärme vad jag förstog. Jag har golvvärme i angränsande rum och radiatorer där spisinsatsen finns. På övervåningen där den nya kökspannan är inkopplad är det bara radiatorer. Värmepumpen som står i ett uppvärmt rum i garaget försörjer boningshuset med värme och vv via en 4-rörs PEX-kulvert. Jag kan kortsluta kuverten vid ingången till huset och cirkulera värme från kökspannan och genom en 6 kw elpanna som jag behöll i värmekretsen.

Jag kan naturligtvis inte avgöra hur ditt värmesystem kommer att reagera om du eldar men jag har bara positiva erfarenheter. Jag har under en längre tid läst flera inlägg som dömt ut vedeldning i kombination med värmepump. Nyligen blev det strömavbrott i 3 dar i Stockholm och man kunde inte bo kvart i sina hus. Dessutom uppstod skador på både hus och värmesystem. Här där jag bor skulle vi frysa ihjäl efter några timmar. Bertil är den ende som faktiskt framhållit att man kan ha andra värmekällor. Helst ska man då även ha en inomhusgivare.

Det är så trist när alla lokala värmepumpombud i samband med att dem installerar en värmepump förbjuder all användning av vedspisar. I ett av Rickards svar tror jag man kan ana bakgrunden till den praxis som kommit att uppstå både med underdimensionerade värmepumpar, fullt öppna termostater och mer eller mindre förbud mot  kompletteraande värmekällor och det är antalet starter som värmepumpen gör. OK-man skall naturligtvis inte föringa sådana farhågor men jag tycker att det skulle ha varit bättre att öppet redovisa dessa farhågor från vp-tillverkarnas sida och försöka hitta lösningar i varje enskilt fall. Som det nu är kan man inte ens läsa av på vp hur många starter den gör per dygn.
sansun
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 februari 2010, 00:35:54 »

Akta dig för ett grunt borrhål... Väljer du en klen pump så kommer ju den att räcka för det mesta det blir ju bara vid riktig kyla det blir tillskott.
Så hålet behöver va nästan lika djupt med en mindre pump... Lite grundare går förstås, men några meter kostar inte mycket och jag skulle aldrig snåla på borrdjupet!
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 05 februari 2010, 23:42:43 »

En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???

Glöm inte att en 6kw pump blir sämre på att ordna fram nytt varmvatten om ni är två eller fler som duschar efter varandra. Särskilt vintertid när huset har stort värmebehov kommer en 6kw pump få kämpa rejält med att hålla huset varmt och samtidigt producera varmvatten.
Skrivet av: fripes
« skrivet: 05 februari 2010, 22:34:54 »

Vill bara säga att jag har golvvärme i hela huset och under nio år så har jag haft ett diff värmen på 5-6 ºC och aldrig märkt någon skillnad tempen på golven.Pumpen har hittills gått som en klocka, ingen tillsats el dom sista fem åren
Skrivet av: gb79
« skrivet: 05 februari 2010, 21:22:23 »

Har man radiatorer så kan man ha 7-8 ºC tempdiff på varma sidan, och då räcker det med den inbyggda cirkpumpen. Men med golvvärme så kan det blir för stor tempdiff så man märker en försämrad komfort på golven. Fast om man inte bryr sig om att golven blir lite kalla på ena sidan så kan man säkert ha 7-8 ºC tempdiff på golven om man vill...  studs

nja, varför ja reagerar är för att efter flitigt läsande vad du o många andra skriver så har jag inte sett det förut att ja skulle ha lägre tempdiff med golvvärme.
ojämnt varma golv är inget ja upplevt iaf, här är ju golvvärme i betongplattan så de jämnar ju ut sig en del i den antar jag?

men är det någon annan fördel att ha mindre tempdiff? mår pumpen bättre? eller blir det dyrare eller billigare att hålla igång pumpen?

ja måste ju först o främst sätta upp cirkpumpen på läge 3 för att uppnå lägre tempdiff än mina 6-7 grader nu, så det drar ju mer ström där iaf. möjligtvis öppna några slingor lite till om de inte räcker att höja cirkpumpen men har inställt det bra så rätt värmetemp är i rätt rum tycker jag.
ja provar gärna ett tag o ser men har du svar på tal hur det blir så läser ja gärna först.

mvh daniel
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 05 februari 2010, 21:19:40 »

Citera
Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.

 Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved  ;) tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet  ;) 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! :o

När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.

En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???

Häls Tumpi
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2010, 21:07:37 »

Rickard!

Citera
Ett billigare alternativet, som jag tror ger minst lika låg driftskostnad är ett alternativ med 6 kW värmepump, ingen utjämningstank, ingen extern cirkpump och inga rumstermostater eller styrdon alls på golvvärmefördelaren.
Satsa dock på flödesmätare på alla golvvärmeslingor! Då kan du justera temperaturen upp/ned i rum som har lite för hög/låg temperatur.

Varför är det mera ekonomiskt utan volymförstorare, om man bortser från investeringskostnaderna?

Detta alternativ är säkert billigare, men varför inte en 8 Kw och 100- 200 liter extra och inga extra pumpar,termostater eller liknade, dock flödesmätare installerade. Golvärmeslangen är 20 mm och matningsrören är 25mm, två stockar, en för våtutrymme, med två slingor och en för resten av huset, med nio slingor, inget är köpt ännu, men så är det på VVS planeringen.
Tumpi

Den extra besparing du får med en större värmepump äts lätt upp av lägre inkommande KB-temp (högre effektuttag när kompressorn går).
En större vattenvolym gör inget åt verkningsgraden, utan sparar bara på antalet start/stopp på kompressorn.
I ett system utan termostater, styrdon eller annat som stör driften kommer du inte att få så många start/stopp att det påverkar livsländen på kompressorn märkbart.

Det du verkligen spar på med mitt förslag är den mycket lägre investeringskostnaden.

Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 05 februari 2010, 20:59:58 »

Rickard!

Citera
Ett billigare alternativet, som jag tror ger minst lika låg driftskostnad är ett alternativ med 6 kW värmepump, ingen utjämningstank, ingen extern cirkpump och inga rumstermostater eller styrdon alls på golvvärmefördelaren.
Satsa dock på flödesmätare på alla golvvärmeslingor! Då kan du justera temperaturen upp/ned i rum som har lite för hög/låg temperatur.

Varför är det mera ekonomiskt utan volymförstorare, om man bortser från investeringskostnaderna?

Detta alternativ är säkert billigare, men varför inte en 8 Kw och 100- 200 liter extra och inga extra pumpar,termostater eller liknade, dock flödesmätare installerade. Golvärmeslangen är 20 mm och matningsrören är 25mm, två stockar, en för våtutrymme, med två slingor och en för resten av huset, med nio slingor, inget är köpt ännu, men så är det på VVS planeringen.
Tumpi
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2010, 20:02:00 »

Har tänkt mig flytande kondensering. Tänkte dra framledningen via tanken. Behövs då extra cirkpumpar eller klarar Nibens interna detta?

Du kommer behöva 2 cirkpumpar oavsett hur du kopplar, golvvärme behöver höge flöde än vad som är bra för VP:n. Man ska ha en tempdiff över VP:n på 7-8 ºC och det brukar vara lite för mycket tempdiff på golvvärme där tempdiffen ska vara 2-4 ºC.

Det var nån som provade med golvvärme och endast inbyggda cirkpumpen, lösningen blev halvdan med 5 ºC tempdiff.

Det du skriver stämmer teoretiskt, men jag har sett de som loggat förbrukning och uteffekt som vittnar om att värmepumpen ger högre COP med lägre deltaT på VB.
Jag tror därför inte riktigt på det tillverkarna uppger, förmodligen beroende på att de fokuserar på VBf (oberoende av deltaT) för maximal COP.

Jag är personligen helt övertygad om att ett system med bara en cirkpump, utan acktank/volymförstorare/rumsgivare/styrdon är mer ekonomisk än an "fullödig" anläggning enligt VP-tillverkarnas och golvvärmeleverantörernas specifikationer.

Har en bekant som med egna ögon inspekterat anläggningar som är byggda på detta sätt och som går med otroligt låg genomsnittlig framledningstemp, "lågt" deltaT men ändå bra uteffekt och låg driveffekt.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 05 februari 2010, 19:49:44 »

Det är oxå ny information för mig om tempdiffen på golvvärmen.

Kan man pröva att köra med den inbyggda cirkpumpen och se hurudan tempdiff man får, och vid behov komplettera.

Eller är detta dömt att misslyckas...

Golvvärmestockarna blir två stycken, en nära pumpen med två slingor(badrum, bastu och grovkök) och en ca 8 meter från pumpen med flera slingor, reten av huset, Tot ca 650 meter slang om jag minns rätt.

Tumpi
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 februari 2010, 19:41:14 »

Har man radiatorer så kan man ha 7-8 ºC tempdiff på varma sidan, och då räcker det med den inbyggda cirkpumpen. Men med golvvärme så kan det blir för stor tempdiff så man märker en försämrad komfort på golven. Fast om man inte bryr sig om att golven blir lite kalla på ena sidan så kan man säkert ha 7-8 ºC tempdiff på golven om man vill...  studs
Skrivet av: gb79
« skrivet: 05 februari 2010, 17:33:44 »

Har tänkt mig flytande kondensering. Tänkte dra framledningen via tanken. Behövs då extra cirkpumpar eller klarar Nibens interna detta?

Du kommer behöva 2 cirkpumpar oavsett hur du kopplar, golvvärme behöver höge flöde än vad som är bra för VP:n. Man ska ha en tempdiff över VP:n på 7-8 ºC och det brukar vara lite för mycket tempdiff på golvvärme där tempdiffen ska vara 2-4 ºC.

Det var nån som provade med golvvärme och endast inbyggda cirkpumpen, lösningen blev halvdan med 5 ºC tempdiff.

nu ser ja nåt nytt, tycker ja läst här mycket men ska de bara vara 2-4 graders tempdiff ¨på golvvärme???
läser titt som tätt att det ska vara 7graders delta på varma sidan? eller hur menar du?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 februari 2010, 16:48:49 »

Har tänkt mig flytande kondensering. Tänkte dra framledningen via tanken. Behövs då extra cirkpumpar eller klarar Nibens interna detta?

Du kommer behöva 2 cirkpumpar oavsett hur du kopplar, golvvärme behöver höge flöde än vad som är bra för VP:n. Man ska ha en tempdiff över VP:n på 7-8 ºC och det brukar vara lite för mycket tempdiff på golvvärme där tempdiffen ska vara 2-4 ºC.

Det var nån som provade med golvvärme och endast inbyggda cirkpumpen, lösningen blev halvdan med 5 ºC tempdiff.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 05 februari 2010, 14:11:54 »

Tack för svaren

Citera
25A huvudsäkringar behövs väl bara om du ska ha bastu?
Annars så ska 16-20A räcka gott.

Det blir bastu, Bor i Finland. Har läst en hel del här på forumet och har konstaterat att ni har mycket mindre Huvudsäkringar i Sverige än vad vi har här. Har i dagsläget på min radhuslägenhet 3*25 och på dessa finns ingen uppvärmning, dock bastu.

Citera
Kopplas tanken som en "arbetstank" dvs VP:n värmer tanken och golvvärmen kopplas sen från/till tanken med egen cirkpump

Har tänkt mig flytande kondensering. Tänkte dra framledningen via tanken. Behövs då extra cirkpumpar eller klarar Nibens interna detta? I det hus jag bor i nu finns en "arbetstank" och det fungerar mycket bra, men det blir väl ngt lägre COP.
Citera
För övrigt är det egentligen totalt bortkastade pengar med en eldstad i ett hus med värmepump
Det är säkert bortkastade pengar om man tänker på besparingen med att elda med ved, men det ger ju oxå en del annat än bara gratis energi. Skogen, maskinerna och utrustningen finns redan!

Citera
I din energiberäkning har nog inte tagits hänsyn till tillförseln av värme från hushållsel, som i vårt hus ligger på ca 700 - 1500 W beroende på tid på dygnet.
Joo det är nog beaktat, även solens instrålning, utgående från husets placering, fönster, årstid är beaktat.
Det är hårda krav på Energi certifikatet här

Citera
En centralt placerad rumsgivare, och utegivaren placerad i söderläge - då får du en bra temperaturreglering. (Sätt rumsgivaren nära braskaminen så att värmetillfärseln stryps ordentligt när du eldar.)

Detta är säkert en bra ide.

8 eller 6 KW, det kom ju nu två olika bud. 155w/k -28 ute + 22 inne blir ju ca 7,5KW, men då skall det ju oxå vara en del varmvatten.

Denna vinter har varit kall här -20 ganska långa perioder som kallast ca -25...-28 men en sådan här vinter har vi inte haft på långa tider.

Till vilka temperaturer skulle jag klara mig utan TS med en 6Kw pump? Vad skulle aktiva borrdjupet då bli?

Tumpi
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 05 februari 2010, 13:06:09 »

 Jag är bara på inlärningsstadiumet fortfarande, men efter dryga året med vp på 8kw, kan jag konstatera att den lätt klarar av att värma upp 260 m2 i ett 1 1/2 plans hus med källare, byggt -78, med 3-glas, mest raddar iofs, 30m2 golvvärme, 148m aktivt borrhål, kör frånluft genom en FLM som gör något lite + på brine in  Hade säkert klarat mig med en 6:a,men fått lite tillskott, vilket jag inte behöver nu, även vid -23. 16A sitter i skåpet, no problemas, det har aldrig gått en propp. Huset ligger väl lite längre söderut än ditt, men det är mina synpunkter.
 Novisen *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2010, 12:49:14 »

Mmm, det Carl föreslår är en bra lösning, men dyr.
Det billigare alternativet, som jag tror ger minst lika låg driftskostnad är ett alternativ med 6 kW värmepump, ingen utjämningstank, ingen extern cirkpump och inga rumstermostater eller styrdon alls på golvvärmefördelaren.
Satsa dock på flödesmätare på alla golvvärmeslingor! Då kan du justera temperaturen upp/ned i rum som har lite för hög/låg temperatur.

I din energiberäkning har nog inte tagits hänsyn till tillförseln av värme från hushållsel, som i vårt hus ligger på ca 700 - 1500 W beroende på tid på dygnet.

En centralt placerad rumsgivare, och utegivaren placerad i söderläge - då får du en bra temperaturreglering. (Sätt rumsgivaren nära braskaminen så att värmetillfärseln stryps ordentligt när du eldar.)

För övrigt är det egentligen totalt bortkastade pengar med en eldstad i ett hus med värmepump, jag tror att man som regel förlorar rätt mycket på att leda med ved.
Investeringen i eldstad, skorsten, sotning, ved, och utrustning för att hantera veden gör det hela till en omöjlig ekvation i mmina ögon.

Och så kul är det inte att elda att du gör det mer än i undantagsfall....
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 februari 2010, 12:37:44 »

155 W/k och -28 ºC i DUT gör 7,5 kW i max effektbehov om du har 20 ºC inne. Då är det läge för ett utjämningskärl om du ska ha en 8 kW VP, du bör nog ta ett på 200 liter. Alternativet är en 6 kW VP.

25A huvudsäkringar behövs väl bara om du ska ha bastu?
Annars så ska 16-20A räcka gott.

160 m aktivt hål kommer att räcka.

Kopplas tanken som en "arbetstank" dvs VP:n värmer tanken och golvvärmen kopplas sen från/till tanken med egen cirkpump så kan du ha termostater till golvärmen. Men du bör trimma in VP:n med termostaterna på max. Annars är denna lösning faktiskt bra för golvvärme eftersom du då kan ha lite värme på vissa slingor (t ex badrumsklinker) även på sommaren.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 05 februari 2010, 10:58:05 »

Hej!

Jag skall börja bygga ett nytt hus och skulle vilja ha synpunkter på mina funderingar.

Huset är 152 m2, vattenburen golvvärme i hela huset, platta på mark 20 cm isolreing (U=0,13Wm2K)

Energiberäkningen för huset är 155W/K, årsmedeltempen ligger runt 3-4 grader och DUT -25...-28

Planlösningen är öppen och där är planerat för en ackumulerande spis. Kan tänka mig att vi kommer att elda en par ugnar nästan varje kväll vintertid.

Ventilationen blir med roterande värmeväxlare, Enervent.

Värmepump Nibe 1245 8 Kw, möjligtvis ett utjämningskärl på 100 liter. Borrhål 160 meter, tomten är så stenig så det finns inte möjlighet till markslingor.
Huvudsäkringar 25 x3

Hur låter detta?

Är 8 kw lämpligt? kommer 160 meter att räcka? I golvvärme ritningen är det inritat termostat på golvslingorna i alla sovrum, är det "onödigt"?

Tacksam för synpunkter!
Tumpi

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!