Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om igÃ¥ngsättning.  (läst 997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågor om igångsättning.
« skrivet: 17 november 2019, 21:43:22 »
Hejsan.
Börjar komma till det läget när pumpen snart ska startas upp, och har lite frågor.
* Fyller man på systemet med vatten innan man startar upp den?
* Vilken bar dör man köra, uppvärmningen brukar väl sällan någonsin behöva mer än 1bar?
* Något man behöver tänka på med systemet när man startar upp?
* Bör jag vänta med trådlösa inomhusgivaren tills jag fått igång systemet eller kan jag installera den direkt?

* Allmänna tips tas gärna emot. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om igångsättning.
« Svar #1 skrivet: 19 november 2019, 22:47:57 »
Hejsan.
Börjar komma till det läget när pumpen snart ska startas upp, och har lite frågor.
* Fyller man på systemet med vatten innan man startar upp den?
Ja, ett måste.
Citera
* Vilken bar dör man köra, uppvärmningen brukar väl sällan någonsin behöva mer än 1bar?
Jag har 1 bar i ett 2 planshus, högre hus kanske kräver lite mer, typ 0,1 bar/meter till högsta punkt.
Citera
* Något man behöver tänka på med systemet när man startar upp?
Lufta grejerna ordentligt.
Citera
* Bör jag vänta med trådlösa inomhusgivaren tills jag fått igång systemet eller kan jag installera den direkt?
Jag tror att Mitsubishi har nån fuzzy logic som använder rumsgivaren för att justera in systemet?
Citera
* Allmänna tips tas gärna emot. 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!