Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Vinkeldroppränna  (läst 2812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Lindahl

  • Gäst
Janne Lindahl
Mitsubishi Vinkeldroppränna
« skrivet: 25 november 2018, 14:36:30 »
Någon med erfarenhet av Mitsubishi vinkeldroppränna? Funkar den när det är 15-20 grader kallt? är det lätt att koppla in den själv?

Janne Lindahl

  • Gäst
Janne Lindahl
SV: Mitsubishi Vinkeldroppränna
« Svar #1 skrivet: 24 december 2018, 13:26:14 »
ingen som har erfarenhet denna vinkeldroppränna?

Janne Lindahl

  • Gäst
Janne Lindahl
SV: Mitsubishi Vinkeldroppränna
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2019, 15:41:21 »
Ni som har Mitsubishi LV pump hur gör ni med kondensatet? har tänkt att installera Mitsubishi egen vinkeldroppränna, är det någon här på forumet som erfarenhet av vinkeldropprännan? håller den isfritt när det är 15-20 grader kallt?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Mitsubishi Vinkeldroppränna
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2019, 22:33:17 »
Tror att det är den min far har på sin Luftvatten. En rostfri del som monteras på baksidan. Kommer inte ihåg om det låg värmekabel eller om vi monterade en lös. Den är iallfall ansluten till en termostat och den har först behövts gått in vid ca -5/-8 har jag för mig. Sen har det anslutit till ett isolerat rör som går ner i marken till ett stuprör. Har fungerat bra sedan 2011.
Annars finns det ju en annan med en annan med värmeplatta som monteras under pumpen. Den drar 200-300w så man bör ha en yttre termostat än den enkla bimetall som går in vid +2 om man vill spara lite el. Funkar bra att koppla på timer som man sätter i vanligt vägguttag. 10 min varje timma brukar räcka för att hålla isfritt då det är så mycket effekt.

Utloggad Jannel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Vinkeldroppränna
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2019, 17:17:08 »
Har köpt Mitsubishi vinkeldroppränna med tillhörande värmekabel och nu är den stora frÃ¥gan var sitter SV1 där den ska kopplas in, i botten eller pÃ¥ sidan i fronten, nÃ¥gon här pÃ¥ forumet som är insatt vore bra att veta var innan man börjar leta! 

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Mitsubishi Vinkeldroppränna
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2019, 18:55:36 »
Hallo!

På de flesta sitter den fram på vänster nederkant kretskortet direkt innanför vänstra panelen. Den funkar kaka även vid väldigt kalla temperaturer. Det som kan vara problem är vart vattnet tar vägen efter droppskålen. Bäst är om det dras in inomhus såklart, annars brukar det behövas värmekabel även där.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Vinkeldroppränna
« Svar #6 skrivet: 07 november 2019, 16:36:10 »
Vi håller på och installerar en Ecodan 85YAA har kommit så långt att utedelen sitter på plats på den gjutna plattan och att inne delen är där den ska vara. Nu är det bara rör kvar och koppla in. Men är lite kluven på avrinningen av vattnet. Vi har i somras dränerat hela huset och då passade vi på och lägga in rör till nya vattenpumpen, rören går in på dagvattnet som ligger iaf 1m ner i marken om inte mer så där borde det vara rätt frostfritt. Sitter också och funderar på droppskål men jag tänkte lite att kan man inte göra den själv? Böja till några plåtbitar och göra en mer eller mindre stuprör till mitt markrör? får jag vattnet till hålet på röret så det rinner ner så kommer det enligt mig troligen inte frysa. Men funderingen är ju om värmen ifrån avfrostningen håller i sig så långt eller om man måste ha en värmekabel?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Vinkeldroppränna
« Svar #7 skrivet: 07 november 2019, 16:44:41 »
Den erfarenhet jag har är att det behövs frostskyddskabel i röret/slangen från dropprännan ner i marken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Vinkeldroppränna
« Svar #8 skrivet: 07 november 2019, 21:07:21 »
Tror det är ett 110 eller 90 rör om jag inte minns fel så blir ju en diesel värmare om man ska värma upp den :)
Tanken jag hade var att bygga en droppskål som kör ner vattnet i mitten på röret så det droppar/rinner ner i marken utan att beröra kanten.
Men då måste jag möjligen ha en värmekabel i droppskålen så det inte fryser tills det kommer till hålet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!