Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu  (läst 58962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2012, 09:42:16 »
Men vectrex då, du jobbar ju som programmerare, och förstår logik. Det är, strikt logiskt, inkorrekt att skriva -20 - 24! ;)
Ta inte illa upp, du tolkar det rätt! ;) (Började min krokiga bana på en ABC80. :-\ )

Men detta belyser ändå problemet med att tolka informationen, i mitt första inlägg, från Fujitsu...
Hur ska vi tolka den?
1. Den är helt felaktig.
2. Den är stämmer, ägarna till Nocria saknar verklighetsförankring.
3. Den är stämmer men vi tolkar den fel.

Jag lutar åt nummer tre.
Det krävs inte mycket feltolkning eller avsaknad information, för att den ska stämma med normal drift i praktiken och verkligheten.

Bifogar PCB-kretsar samt datablad på eeprom.
Microkontrollerns datablad hittar ni här: http://www.datasheetdir.com/MB90438L+download
Edit: Välj spara till disk, annars öppnas den i browsern.
« Senast ändrad: 07 januari 2012, 09:45:11 av JEB »

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2012, 18:36:58 »
Fast just den där inkonsekvensen är faktiskt inget fel. Det är du som tolkar deras data fel. Det står -20 på båda ställena. Bara det att det står att värmedrift är möjlig i temperaturintervallet -20C till +24C (-20 - 24).
Stämmer  Thumbsup -20 ska det vara för Norica
Lätt att misstolka


ASYA09-12LECN  och  ASYG09-12LT  klarar visst värma till -25 grader.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2012, 10:45:36 »
Men vectrex då, du jobbar ju som programmerare, och förstår logik. Det är, strikt logiskt, inkorrekt att skriva -20 - 24! ;)
Ta inte illa upp, du tolkar det rätt! ;) (Började min krokiga bana på en ABC80. :-\ )

Håller med om att det är som gjort för feltolkningar dock så håller jag inte med om att det är fel på logiken. Rent semantiskt så separeras ju intervalltecknet '-' av mellanslag så det finns inget utrymme för feltolkningar, minustecknet följs direkt av en siffra.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2012, 11:21:24 »
Håller med om att det är som gjort för feltolkningar dock så håller jag inte med om att det är fel på logiken. Rent semantiskt så separeras ju intervalltecknet '-' av mellanslag så det finns inget utrymme för feltolkningar, minustecknet följs direkt av en siffra.

Strikt logiskt, måste man ange om ett värde är positivt eller negativt. Strikt logiskt, kan man inte bara säga att "efter Tisdag följer Onsdag" utan att också beskriva vad en hel vecka är och i vilken ordningsföljd dagarna kommer osv.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2012, 14:37:43 »
Strikt logiskt, måste man ange om ett värde är positivt eller negativt. Strikt logiskt, kan man inte bara säga att "efter Tisdag följer Onsdag" utan att också beskriva vad en hel vecka är och i vilken ordningsföljd dagarna kommer osv.

Nu svamlar du. Några saker måste man förutsätta annars kan man inte beskriva någonting. Man anger att ett värde är positivt genom att utelämna negeringstecknet, detta är standard inom matematik, programmering, ja även i vardagen. Men nu spårar vi ur fullständigt känner jag.

Min nocria hade för övrigt 2h och 10 minuter mellan 2 avfrostningar i morses, då var utetemperaturen vid första avfrostningen -5,9C och steg till -4,4C vid start av andra avfrostningen.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #20 skrivet: 10 januari 2012, 05:31:00 »
Svammel? Hmm, gjorde kommentaren som en kul spetsfundighet då jag förutsatte att du läst logik. Ber om ursäkt för det!
Inom logiken kan endast ett axiom godtas som bevis utan vidare bevisning. Bena ut logik blir oftast svammel.

När det gäller pumparna finns de som anser att man svamlar om man har en Nocria som inte agerar äggklocka över -10°C. I det fallet svamlar vi lika friskt båda två! ;)
Jag tror dock inte det ramlar in något mer matnyttigt angående Nocrian här.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #21 skrivet: 12 januari 2012, 13:45:02 »
MÃ¥ste var ngt fel pÃ¥ min Nocria dÃ¥.Den avfrostar varje 40:e minut.Nu har det varit ganska fuktigt klimat mestadels av vintern.Men jag kollade upp detta när det var -8 och det var samma sak dÃ¥,var 40:e minut.Tycker det liknar en "äggklocka"   / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #22 skrivet: 12 januari 2012, 15:12:37 »
MÃ¥ste var ngt fel pÃ¥ min Nocria dÃ¥.Den avfrostar varje 40:e minut.Nu har det varit ganska fuktigt klimat mestadels av vintern.Men jag kollade upp detta när det var -8 och det var samma sak dÃ¥,var 40:e minut.Tycker det liknar en "äggklocka"   / Mats

Att vittnesmålen varierar bland användare, är det som gör det intressant.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2012, 15:45:18 »
Nog tror jag min Nocria ligger närmare 40min per avfrostning än 2 timmar. Men jag vet inte  om jag tycker det är konstigt vid -8 och 99% luftfuktighet.

En "bra pump" kan väl inte avfrosta 2 ggr per dygn under dom förutsättningarna?
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #24 skrivet: 12 januari 2012, 17:07:30 »
Att det skiljer så väsentligt beror väl till stor del på stor skillnad i effektuttag mellan olika användare. Dessutom olika förutsättningar vad gäller klimat. Med den (rätt korta) erfarenhet jag har hittills av vår Nocria så verkar det som att den avfrostar allra tätast vid temperatur precis kring 0 grader. När det var snöblandat regn och min termometer visade 0,0C så var det ca 1h mellan avfrostningarna.

Kan någon förklara för mig hur temperaturen på förångaren kan sjunka ju mer frost det bildas på den? Jag tycker det borde vara tvärtom, frosten isolerar väl?

EDIT: Jag tror att jag själv fattat svaret på min fråga. Om förångaren är isolerad av frost så klarar inte uteluften av att värma upp kylvätskan tillräckligt och hela paketet sjunker mer och mer i temperatur?
« Senast ändrad: 12 januari 2012, 17:22:21 av vectrex »
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2012, 17:32:33 »
Fuktigt ute,och 99% luftfuktighet  Sc:,h

man måste hålla isär absolut luftfuktighet och relativ luftfuktighet.
när ni uppger att den relativa fuktigheten ( RH) är 99% vid -10 ºC...innebär inte detta att vatteninnehållet är högt, utan att luften ligger på gränsen till den fuktthalt den kan bära vid en temp på -10 ºC
går man in i ett mollier-diagram och tittar är vatteninnehållet vid -10 ºC och 99%RF ca 0,0015kg vatten/kg luft...vilket är ungefär samma vatteninnehåll som +10 ºC luft har vid 20%RF (extremtorrt)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

http://www.acc.umu.se/~erikas/hembyggd/mollierhem.htm
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2012, 00:14:01 »
Fuktigt ute,och 99% luftfuktighet  Sc:,h

man måste hålla isär absolut luftfuktighet och relativ luftfuktighet.
när ni uppger att den relativa fuktigheten ( RH) är 99% vid -10 ºC...innebär inte detta att vatteninnehållet är högt, utan att luften ligger på gränsen till den fuktthalt den kan bära vid en temp på -10 ºC
går man in i ett mollier-diagram och tittar är vatteninnehållet vid -10 ºC och 99%RF ca 0,0015kg vatten/kg luft...vilket är ungefär samma vatteninnehåll som +10 ºC luft har vid 20%RF (extremtorrt)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

http://www.acc.umu.se/~erikas/hembyggd/mollierhem.htm

Absolut! Just det där, har åtminstonde jag stenkoll på. Jag föredrar att prata om daggpunkt istället för relativ luftfuktighet. I USA (där jag har bott ett antal år) så anger man alltid daggpunkten i väderleksprognoserna, mycket på grund av att det är den som avgör hur uthärdlig hettan är på sommaren.

Men oavsett om den absoluta fuktigheten i luften är mycket lägre vid låga temperaturer så är ju trots allt 99% RF relevant eftersom vi då vet att det kommer kondensera på kondensorn (om än i en långsammare takt ju kallare det är). Vid 70% RH är detta inte lika självklart, daggpunkten måste ju vara lika med eller högre än temperaturen på kondensorn för att fukt skall fällas ut på denna.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2012, 06:34:21 »
FörÃ¥ngaren  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2012, 07:44:42 »
Det märkliga med flödesschemat över avfrostningen är ju att den inte verkar ta någon hänsyn alls till påfrostningen, den borde alltså aldrig gå mer än 35 minuter i värmedrift så snart utetempen går under -6 grader.
Jag gissar att "heat exchanger temperature sensor" betyder den givare som sitter utanför förångaren, som alltså inte mäter förångartemperaturen - utan utetemperaturen innan luften går in i förångaren.

Om detta skulle vara fallet även på Nocrian så borde vi haft hur många uppgifter som helst över att den går som en äggklocka vid temperaturer under -6 grader, vilket vi inte har.

Jag tycker att det hela verkar vara mycket märkligt, och vore det som ACE skriver att den mäter på gasledningen så skulle den gå som en äggklocka så fort det blev minusgrader... Ip princip i alla fall.

Avfrostningsautomatik skall naturligtvis styras ungefär som Toshiba gör (även om den inte är fullkomlig), alltså att man efter varje avfrostning gör en mätning av temp på gasledningen efter förångaren, och sedan kör värmeproduktion tills temperaturen efter förångaren sjunkit x antal grader.

Skulle vara intressant att se avfrostningssekvensen på en Nordisk Nocria för att se vad skillnaden är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #29 skrivet: 13 januari 2012, 09:46:58 »
Huvvet pÃ¥ spiken Rickard!  :)
Men jag tror inte de blandar ihop TO-sensorn med TE-sensorn. TE-sensorn sitter pÃ¥ ungefär samma ställe som pÃ¥ Toshiba för övrigt. Men nÃ¥got mÃ¥ste vara felaktigt/utelämnat.  Sc:,h

Som vectrex skriver så kan Nocrian avfrosta tätare vid nollan och hög absolut luftfuktighet. Vid samma villkor kan JKVP:n uppe avfrosta oftare.

När det gäller Fujitsu sÃ¥ har jag fÃ¥tt uppfattningen att det är ett företag med närmast militär hierarki. Man ska prata med närmsta "överhet" och man fÃ¥r bara reda pÃ¥ det man mÃ¥ste fÃ¥ reda pÃ¥. Om det finns ett mellanlagrat temperaturvärde i eeprom (á la Toshiba) eller annan skillnad, kanske de inte ens skriver det i sina serviceinstruktioner dÃ¥ de anser att det saknar betydelse för den servicetekniker som läser dem? Bara spÃ¥nar...  :-\

Sen tror jag inte det skiljer något mer än trågvärmare o klistermärke mellan "Arctic" o "Fulimport".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!