Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan jag förvänta mig?  (läst 8454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad kan jag förvänta mig?
« skrivet: 27 mars 2011, 13:11:26 »
Hej
Har bestämt mig för en nibe 1245-6, men kommer att borra djupare än vad energikalkylen rekomenderade.
Enligt kalkylen så ska ett aktivt borrhål på 135m ge ett brine (medel) in på -0.3 ºC.
Drivenergi VP 5600kWh/Ã¥r, avgiven effekt 20600kWh/Ã¥r enligt kalkyl.
Jag kommer att borra 200m, varav 10m är beräknad till foder.
Frågan är då vad jag kan förvänta mig.
Hur mycket högre kommer brine in att bli?
Vad ger detta i form av minskad drivenergi och ökad avgiven effekt?
Kan tillskottet enligt kalkylen på 150kWh/år bli 0kWh/år?
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2011, 13:31:42 »
Som jag fattat det får du 3% bättre COP per grad ökad Brine in. Jag har dålig koll på vad du kan räkna med för skillnad med längre borrning. Iallafall är det nog rätt tänkt att borra ordentligt, det blir lite bättre samt hålet är framtidssäkrat för värmepumpar som tar vara på mer energi ur borrhålet.
Ska jag gissa (högst lekmannamässigt) kanske Brine in blir en eller två grader högre, vilket kanske ger en årsbesparing på storleksordningen 5%.
Påverkan på tillskottet blir ytterst marginell(räkna med ingen skillnad), VP ger fortfarande ungefär samma effekt ut i stora drag. Dessutom: är det bara 150kWh tillskott vi pratar om så är den summan väldigt låg.

Det som påverkar värmepumpens avgivna effekt mest är vilken framledningstemperatur ditt hus kräver. Golvvärme är bäst, annars rejält tilltagna radiatorer. Det är stor skillnad i årsCOP mellan golvvärme och ett gammalt hus med små radiatorer/högtempsystem. Högtempsystemet kan kosta flera tusen mer per år i drivström till värmepumpen, samt att den avgivna effekten på VP minskar när det är svinkallt vilket gör att det krävs mer tillskottsel också. Bäst pang för pengen att fixa till ett bra värmesystem, om man inte har ett sånt.

I länken nedan kan du se hur COP påverkas av brine in-temperaturen samt hur den varierar med framledningstemperaturen till radiatorerna:
www.kensaengineering.com/Library/Fact-sheets/New%20Fact%20Sheets/FactSheet-COP_Variation_with_Temperature-01.pdf
« Senast ändrad: 27 mars 2011, 13:39:09 av AAKEE »
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2011, 13:42:12 »
Vp kommer att ge högre effekt med varmare brine men hur mycket det påverkar tillskott vet jag inte men du hade ju bara 150 kwh tillskott så gissar på 100 kwh med djupare borra du har sparat 35 kwh på spetsen. Vp kommer troligtvis gå med varmare brine en stor del av vintern och ge högre cop så där vinner du en del men det är ju trots allt bara en kalkyl beror mycket på hur vintern blir.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2011, 15:37:30 »
Var ligger huset? Det var låg medeltemperatur med tanke på borrhålsdjupet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2011, 16:59:43 »
Bor i Skellefteå, DUT är -30 ºC.
Jag gissar att ni i södra Sverige har mycket bättre brine in vid samma borrdjup.
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2011, 18:34:35 »
Djärven --->  Ser du första tabellen i dokumentet som jag länkade till ?  Om du tänker dig att du lyckas öka Ã¥rsmedelbrine in med tre grader frÃ¥n 0 till +3 (vilket jag tror är en svÃ¥rgörlig ökning om man redan har ett bra dimensionerat borrhÃ¥l), sÃ¥ ökar du COP med cirka 10% (Principiellt) frÃ¥n lite drygt 4 till nästan 4.5). Det bör innebära att uteffekten ocksÃ¥ ökar ungefär motsvarande, frÃ¥n (Ã¥terigen principen) 6kW till 6.6kW.  Är man ute efter att se till att allt tillskott ska försvinna sÃ¥ kanske man ska köpa en VP som är ett snäpp större.
Den ökade COPen i exemplet ovan kanske besparar dig i storleksordningen 500kWh.

Vilken sorts värmesystem sitter du pÃ¥ nu i huset? Som jag skrev innan framledningstemperaturen pÃ¥verkar förbrukningen ganska mycket, skillnaden i elförbrukning mellan ett normalt radiatorsystem och golvvärme verkar ligga i förhÃ¥llandet COP 3 för radiatorer och COP 4 för golvvärme.  Ã…rsbehovet 20.000kWh ger drivenergi 7000kWh med radiatorer och 5000kWh med golvvärme.
Du kan spara 2000kWh genom att sänka framledningstempen(om du har ett högtempsystem förståss)...

Jag vill egentligen bara peka på skillnaderna i "gensvar" på olika åtgärder. Själv hade jag bestämmt mig för att ha ett extra rejält borrhål (200m), men det tog stop vid 165m pga för stort vattenflöde. Borrhålet verkar prestera 'OK' iallafall (Brine in -1 som kallast). Jag kommer eventuellt att komplettera med jordvärme, men jag tror egentligen inte att åtgärden är ekonomiskt försvarbar då brine kanske öka en grad eller nåt sånt.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2011, 18:35:00 »
Ingen kan ju heller garantera 150kwh i tillskott heller, bara teoretiskt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2011, 18:55:42 »
Jag tror du resonerar helt riktigt. Det är naturligtvis bättre att ta i ordentligt när utrustningen är pÃ¥ plats. Se bara till att borraren har  ordentlig utrustning, (modern kompressor) som klarar trycket med marginal. Det finns ju en del inlägg här när de börjat tjafsa om att de mÃ¥ste avbryta pÃ¥ grund av för mycket vatten i borran.
 
Jämför gärna mitt fall   http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8472.msg82044#msg82044

De extra metrarna kostar ju så lite, i mitt fall för 4,5 år sedan 250:-/m. Jag beställde 170m, som framgår av ovanstående tråd en rejäl marginal. När sedan borraren var på plats och jag såg att han hade några borrstänger kvar, fick jag för mig att jag kanske skulle ha lite "marginal på marginalen" och frågade vad han skulle ha för 10m extra. Han ville ha 190:-/m för dessa, så valet var enkelt, 1900:- är ju inte mer än vad många lägger på en krogkväll och som de dessutom inte mår så bra av dagen efter :D

Jag har oftast mer än +4 ºC in efter en timmas kompressortid (de få tillfällen den går så länge) nu när den värsta kylan har släppt. Diffen ligger på ca 3,5 grader när jag kör på lägsta hastigheten.

Sen finns det ju en del andra skäl till att ha ett överdimensionerat borrhål, ev. framtida utbyggnad av huset och framtida effektivare pump, bara två exempel.
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2011, 20:15:07 »
200 meter borrhål bör ge 2 grader högre köldbärartemperatur men det är osäkert då det är svårt att jämföra 135 meter aktivt hål med 200 m borrat hål. 200 meter borrat gissade jag motsvarar 190 m aktivt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2011, 20:28:02 »
Jag är tacksam för alla informativa svar.
Jag förstår att kalkylens beräkningar bara är uppskattningar, men det skulle vara skoj att veta på ett ungefär hur mycket ett aktivt djup på 135 mot 190 skulle ge i brine. Men som jag förstår kan jag räkna med cirka 2 grader högre.
Om det är någon här på forumet som bor i Västerbotten och har ett 190 m aktivt hål så hade det varit trevligt att höra vad ni har för värden.
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2011, 00:18:13 »
Gissningsvis hittar du få som har 190m aktivt till en 6kw maskin. Men helt klart är ju att det blir bättre än 135 och det är ju det viktigaste!
 Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2011, 07:51:03 »
Och som sagt, det kommer primärt att vara en besparing som görs genom att du får en billigare drift (högre COP), inte att du sparar på eltillskott.
Precis som Apan skriver kan eltillskottet säkert variera mellan 0 och några hundra kWh/år beroende på hur kall vintern blir.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2011, 09:28:33 »
Om man har tillskott med 1245-6 vid 135m borra och 190m borra så kommer man väl spara på tillskottet i fallet med det djupare hålet samt vara mer effektiv (högre cop).

Om man inte har tillskott med 1245-6 vid 135 borra så kommer man inte spara tillskott på 190m borra men man kommer fortfarande vara mer effektiv


allt kommer bli bättre precis som allt kommer bli sämre ju grundare hålet är. Sedan huruvida det är något som går att tjäna in det är väl desto svårare att beräkna eller försöka förutse på förhand. En fördel är ju helt klart att det finns en uppgraderingspotential. En värmepump håller ju inte lika länge som hålet håller och därför kan det vara vist att överdimensionera hålet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2011, 09:35:46 »
I någon pdf stod det att en nibe 1x20 ökade topeffekten med ca 0,4KW/ ºC varmare brine.
och COP ökade med ca 0,15/ ºC

Om det stämmer borde även tillskottet minska
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Spanga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #14 skrivet: 29 mars 2011, 10:01:39 »
Ang. det där med Nibe. Som jag förstått det så skiljer det en del på om det är en pump med kolvkompressor eller scroll kompressor. Nibe har (tror jag) kolvkompressorer utom på sin 12kw modell. Ex. Thermia och tror jag IVT har scroll på alla effektlägena.

En kolvkompressor får mera sänkt uteffekt med kall Brine, en Scrollkompressor behåller i stort sett sin uteffekt, men drar mer drivenergi om Brine blir kall.

Dvs båda typerna blir sämre med kall brine, men i kolvkompressorfallet måste man då tillföra mer tillskottsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!