Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket märke / bra dÃ¥liga märken? - och - FrÃ¥ga om köldmediumm.  (läst 2994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Har beslutsvånda vad gäller val av värmepump, märke och storlek. Har fått väldigt bra tips och info i tidigare trådar men vacklar trots allt.

Gäller framförallt: Nibe, Thermia, CTC, Viessman.

Har ni några preferenser då det gäller märke? Är något känt för att vara bättre / sämre. Tänker delvis på hållbarhet men även vad gäller service, kostnader för reservdelar osv.

Förstår att det många gånger är personlig tycke och smak men berätta gärna vad ni gillar bäst och varför.

---

Köldmediumfrågor

R410A kontra R407C

Är dessa likvärdiga vad gäller ev påverkan på miljön?

Finns där någon anledning att tro att något av dessa två kommer att bli förbjudet tidigare än det andra på marknaden?

Läste någonstans att 410 fungerar bättre då det är kallt ute, medan 407 är att föredra vid varmare utomhustemperaturer. Stämmer det?

Är skillnaden sÃ¥ pass stor att det är nÃ¥got man borde ta hänsyn till utifrÃ¥n var man bor i landet. Norr kontra söder?  Menar, borde man välja pump med 410 om man bor i Norra Sverige och hellre 407 om man bor i Södra?

Eller funkar båda lika bra var som?

Är tacksam för svar.
Bibbi

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
När det gäller de mer välkända märkena av bergvärmepumpar mm så är det nog mer en fråga om dels tycke och smak och dels vilket märkes lokala representant man föredrar att göra affärer med.
Om det rör sig om bergvärme kan det ibland vara bäst att göra affären med den som ordnar borrhålet billigast och med bäst garantier, och så får värmepumpen bli av det märke som just den installatören säljer.

Beträffande kylmedium så används R410a i stort sett enbart i luftvärmepumpar (både luft/luft och luft/vatten). Bergvärmepumpar och liknande har nästan alltid R407c.

Det går bevisligen att göra luftvärmepumpar som fungerar bra i kyla även med R407c, ett exempel på det är ju CTC's EcoAir 105, 107 m fl luft/vatten-modeller, men då krävs en större kompressor och större förångare i utomhusdelen än med R410a. Om tillverkaren är ute efter att göra en så billig värmepump som möjligt, baserad på massproducerade delar som används i miljontal för AC i sydostasien och USA, och få fram höga effekt- och COP-siffror att skryta med i reklamen, så är det lämpligt att använda R410a. Men för en tillverkare som producerar i mindre serier i Sverige eller något annat höglöneland så blir kanske slutresultatet lika bra med R407c. I all synnerhet om samma fabrik även gör bergvärmepumpar för det kylmediet och kan samordna produktionen av olika modeller.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Flera tillverkare har börjat köra med R410A i sina bergvärme vp tex Ivt Thermia samt Daikin och vad jag hört ska det inte finnas nån fördel med det förutom priset möjligen i Thermias fall som laddar vv via hetgasen och R410A lär ha varmare hetgas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Man kan ha mindre kompressorer om man kör med R410A, det blir lite billigare helt enkelt.

Just när det gäller bergvärme så spelar utetemperaturen ingen roll, brinetemperaturen ligger ju alltid runt 0 grader, och det har vare sig R407 eller R410 några problem med.
Huruvida den ena eller andra gasen är bättre lämpad att göra hett vatten är jag lite osäker på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Antar att R407 är bättre på hett vatten eftersom dom vp som kör med det brukar fixa 65 grader och R410 brukar klara några grader lägre temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
En aspekt till är att R410a arbetar med högre tryck än R407c. Jag har en känsla av att det ökar tendensen till konstiga oljud från kompressorn, vibrationer i hetgasrör och sånt.

Vad har man typiskt för hetgastemperatur i en R407c-värmepump som levererar 65-gradigt vatten?
Den EcoAir som jag har erfarenhet av kan dra iväg uppåt 120 °C på hetgasen redan vid ca 52 °C på utgående vatten, vilket jag tycker verkar lite väl högt. Två CTC bergvärmepumpar av något nyare modell, också med R407c så vitt jag vet, lär enligt uppgift sällan gå över 100 °C i hetgastemperatur. Samtliga dessa värmepumpar löser ut för hög hetgastemp vid 127 °C.
Och de R410a-värmepumpar som jag har att göra med, de är iofs (ännu) inte så noga övervakade och loggade, men subjektivt tror jag sällan de har nått över 65-70 °C hetgas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
Oavsett vad man väljer sÃ¥ vetefan vad som händer i framtiden med tanke pÃ¥ EU direktiven för HFC i framtiden. Snackas ju om skatt (kanske redan införd?) för HFC kontra kg koldioxid ekvivalent.  SÃ¥ dessa gaser kanske rentav blir sÃ¥ dyra att priserna pÃ¥ vp drar iväg?  Har läst nÃ¥n kryptisk tabell som säger stopp 2020 för vissa AC , etc, men där framgÃ¥r inget gällande värmepumpar.  Är rädd att det blir samma visa som med förra vp (R22 gas) , dvs att det blir Ã¥terfyllningsförbud inom 5-10Ã¥r.

När det gäller hetgas så har jag som mest observerat +97 °C vid Vb ut +57 °C och Kbin -1,8 °C i min vp (R407)

Intressant läsning finns här (där står nåt om att användningen av R410 ökar, men inte varför, lägre glide?)

https://www.kth.se/polopoly_fs/1.195412!/Menu/general/column-content/attachment/P2-B.Palm-Geopower_m%C3%B6te_teori%20om%20v%C3%A4rmepumpar.pdf
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hos mig ligger hetgasen ca 30 grader över framledningen när jag kollat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!