Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atria 13, avfrostar inte automatiskt och lÃ¥gtryck löser  (läst 564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IsigUtedel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har problem med en Thermia Atria 13 Luft/vatten som inte avfrostar automatiskt och lågtryck löser. Kollar man på utedelen är den helt nedisad på baksidan så gissar på att det är därför lågtryck löser ut.
Manuell avfrostning i menyn fungerar bra och sedan går pumpen normalt tills den fryser igen. Nu när det är kallt så fryser utedelen igen flera gånger per dag.

Utegivare är kalibrerad -3C. AVFR givare visar rätt temp.

Har haft en VVS-kille här för ett par veckor sedan men han hittade inget uppenbart fel, det han gjorde var justera avfrostningskurvan men det har ju tyvärr inte hjälpt.

Lite inställningar:
Avfrostning:
AVFR KURVA 0      -5 C
AVFR KURVA -20   -21 C
AVFR TEMPERATUR 14 C
STOPP AVFR           14 C
UNDER 5 C AVFR      3D
MIN TID AVFR        45 M
FLÄKTSTART         0 C
FLÄKT STOPP         17 C
AVFR GIVARE        - 17 C

TEMPERATUR:
UTE -16
FRAMLEDNING 38(50)C
RETURLEDNING 32(55)C
VARMVATTEN 48C
INTEGRAL -162
BRINE IN -13
BRINE UTE -21

Tacksam för alla tips och förslag!

MVH

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Men du bör väl ha en lägre temp på STOPP AVF än vad det är på AVFR TEMPERATUR?
Annars kommer den hålla på i evighet att avfrosta?
Jag skulle ha typ 5-10 C lägre på STOPP AVF.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad IsigUtedel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men du bör väl ha en lägre temp på STOPP AVF än vad det är på AVFR TEMPERATUR?
Annars kommer den hålla på i evighet att avfrosta?
Jag skulle ha typ 5-10 C lägre på STOPP AVF.

Tack för din input, jag har höjt AVFR temperatur till Max värde +25 så får vi se om det gör någon skillnad.
Min uppfattning är att AVFR temperatur är temperaturen på vätskan som shuntas ut vill utedelen och STOPP AVFR är den temperatur som brine in ska uppnå för att avfrostningen ska avslutas. Med andra ord så bör den inte avfrosta i all evighet även om värdet är samma på båda.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
I mitt huvud så skickar den ut max 14 C till utedelen för att frosta av den med din inställning.
Sen väntar den på att brine in ska nå 14 C efter att passerat utedelen (där luften just nu är - 16 C).
Det borde inte funka, brine värms av avfrostningsvätskan till +14 och kyls samtidigt av utetemp till -16 C, då kan den väl aldrig nå +14 C?

Om fläkten stängs av så kan brine in säkert nå upp till 5-10 C efter ett tag, men uteluften kyler ju även utan att fläkten går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad IsigUtedel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det har du helt rätt i. Jag har ändrat AVFR temp till +25 och ändrat stopp till +12  tummenupp
Åter till grundproblemet så startar ju fortfarande avfrostningen inte automatiskt, har du någon idé där?
MVH

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tänkte att den försökt en gång men inte lyckats uppnå STOPP AVF och då fastnar den på nått sätt?
Om du startar om med dessa värden?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad IsigUtedel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det låter ju fullt rimligt, ungefär som att värmepumpen får "time-out" på något sätt när den inte lyckas nå upp till STOPP temp.
Det har faktiskt gått bättre sen jag ändrade, värmepumpen har gjort flera automatiska avfrostningar igår och inte löst för lågtryck. Men samtidigt så har det inte varit sådär extremt kallt som det har varit de andra gångerna den har löst ut. Var runt -8 inatt, de gånger den har löst ut så har det varit nere på -13 till -20.

Jag har också provat ändra till:
STOPP AVFR           12C
UNDER 5 C AVFR      1D
MIN TID AVFR        45 M
FLÄKTSTART         -5 C

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att ha avfrostningskurva 0 på-5 och ha fläktstart på -5 innebär att den kommer få tillstånd att avfrosta varje gång den startar.
Ändra tillbaka till avfrostning kurva 0 -10 och vid -20 -24 troligen väl utprovat när Thermia utvecklade denna produkt

Fläktstart -2 är till för att frysa fast fukten pÃ¥  utedelens förÃ¥ngare  sÃ¥ att den inte hamnar pÃ¥ fläktbladen och med det skapa problem med obalans/oljud
Öka istället avfrostningstemperaturen och  stopp avfrostning sÃ¥ att den fÃ¥r chansen att avfrostas innan maxtiden löper ut för en avfrostning


Utloggad IsigUtedel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att ha avfrostningskurva 0 på-5 och ha fläktstart på -5 innebär att den kommer få tillstånd att avfrosta varje gång den startar.
Ändra tillbaka till avfrostning kurva 0 -10 och vid -20 -24 troligen väl utprovat när Thermia utvecklade denna produkt

Fläktstart -2 är till för att frysa fast fukten pÃ¥  utedelens förÃ¥ngare  sÃ¥ att den inte hamnar pÃ¥ fläktbladen och med det skapa problem med obalans/oljud
Öka istället avfrostningstemperaturen och  stopp avfrostning sÃ¥ att den fÃ¥r chansen att avfrostas innan maxtiden löper ut för en avfrostning

Tack för ditt svar!
Jag har ställt tillbaka en del avfrostningsinställningar till standard då jag misstänker att avfrostningen endast är ett delproblem och inte anledningen för lågtryckslarmen.

Hade också en tekniker hemma idag som rensade brinefiltret samt mätte upp brinevätskan. Han menade på att vätskan höll -24 och thermia sade skulle den ligga på -32. Så han ska komma förbi igen och blanda den rätt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Hade också en tekniker hemma idag som rensade brinefiltret samt mätte upp brinevätskan. Han menade på att vätskan höll -24 och thermia sade skulle den ligga på -32. Så han ska komma förbi igen och blanda den rätt.

Bra, det är är mycket viktigt att den är korrekt blandad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!