Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: MÃ¥ste jag ha nÃ¥gon typ av acc tank? (edit Volymtank)  (läst 14072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #45 skrivet: 05 februari 2011, 13:47:26 »
Och därför så fungerar en std installation bra hos dig *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #46 skrivet: 05 februari 2011, 13:48:10 »
men det är ju kul att pilla!  Thumbsup

I min dröm finns det ett API som gör att man i ett egenhändigt skapat program kan ta pump data och annan extern data och utifrÃ¥n detta dra extremt smarta slutsatser och justera driftläge. Övervakning och manuell override/justering via paddan  b00k

Programmet gör jag själv men pumpen som ger och tar den data jag villl vet jag inte vilken den är
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #47 skrivet: 05 februari 2011, 14:34:03 »
2 första mÃ¥naderna med vp var det skitkul att pilla och justera i menyn och raddarna men nu gÃ¥r den av sig själv kollar inte ens loggen som skapas pÃ¥ usb minnet va ska man göra pÃ¥ kvällarna om man kunde fÃ¥ ett larm i alla fall sÃ¥ det blev lite kul ;D 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #48 skrivet: 05 februari 2011, 15:05:48 »
...
Senaste kalkylen jag gjorde så kostade ett BV+vattenkonvertering minst i förbrukning+finansiering på 10 års sikt. Men då bytte jag ut alla luft/luft efter 7 år och hade inte räknat in ROTavdrag på luft/luft. :)

Lita bara inte på allt vad som skrivs angående luft/vp:s förträfflighet på detta forum.
Jag är en (av få?) på forumet som har erfarenhet av både luft/vp och berg-vp och jag vet vad jag skulle välja i ditt ställe. ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #49 skrivet: 05 februari 2011, 15:07:12 »
men det är ju kul att pilla!  Thumbsup


Problemet är att det faktiskt inte är nÃ¥t att pilla med. Kan förstÃ¥ att Oraklet vill ha webstyrning pÃ¥ pumpar han ställer ut i hotell och skolor och kontor, där användningen av lokalerna kanske ändras lite oftare, och han vill kunna styra pÃ¥ distans.  I en villa är ändÃ¥ förhÃ¥llandena konstanta, och du har nÃ¥gra trappsteg ner till displayen där du kan se och styra allting pÃ¥ ett utmärkt sätt under den första intensiva tiden, sen kommer du inte behöva pilla nÃ¥got mer.

Men visst, vill du ha detta så betala för det! Anledningen till att jag protesterade lite mot Oraklets inlägg är att jag tycker du också verkar intresserad av investeringens payback-tid, och för varje extra allt blir den längre...

Tro mig, jag tycker ocksÃ¥ att det är kul att pilla, men om allt funkar problemfritt, vilket jag tror det kommer göra även hos dig eftersom du har koll och dessutom specar allt frÃ¥n grunden, sÃ¥ finns det helt enkelt inget behov av lull-lullet. Tur att forumet finns sÃ¥ man kan fÃ¥ sig sin dagliga dos vp-tänk, jag längtar till om 20 Ã¥r när det är dags att byta Thermian  :)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #50 skrivet: 05 februari 2011, 15:21:28 »
Hur mycket billigare blir vv med hetgasväxling Sc:,h. Om jag fattat rätt så ger hetgasväxling mindre desto bättre raddsystemet är kan vara värt en tanke eftersom du bygger nytt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #51 skrivet: 05 februari 2011, 16:43:54 »
mm jag har ju en 1 år gammal vvb på 300 liter från nibe. Den går säkert att använda på något sätt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #52 skrivet: 05 februari 2011, 18:53:33 »
Hetgaserna beror pÃ¥ vilket köldmedium som används. I de flesta av dagens VP:s sÃ¥ används R407c. Hetgasena pÃ¥ det köldmediet brukar vara pÃ¥ c,a 35 grader över kondenserings temperaturen. SÃ¥ om vi tillverkar 30 grader till ett golvvärme system sÃ¥ fÃ¥r vi 65 grader i hetgas  temperaturer.   Om vi har en 10kw VP sÃ¥ kanske vi kan plocka 1,5-2 kw 65 gradigt till VVB.
SÃ¥ funkar det.

David, visst kan man ladda din 300l VVB Thumbsup   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #53 skrivet: 05 februari 2011, 20:02:02 »
Hetgaserna beror pÃ¥ vilket köldmedium som används. I de flesta av dagens VP:s sÃ¥ används R407c. Hetgasena pÃ¥ det köldmediet brukar vara pÃ¥ c,a 35 grader över kondenserings temperaturen. SÃ¥ om vi tillverkar 30 grader till ett golvvärme system sÃ¥ fÃ¥r vi 65 grader i hetgas  temperaturer.   Om vi har en 10kw VP sÃ¥ kanske vi kan plocka 1,5-2 kw 65 gradigt till VVB.
SÃ¥ funkar det.

David, visst kan man ladda din 300l VVB Thumbsup   

Man får alltså 10kw till värme och 1.5 kw till vv samtidigt låter kanon Thumbsup men hur mycket kostar dom 1.5 kw är dom billigare än att göra som vanligt med växelventil eller är finesen att det blir varmare vatten Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #54 skrivet: 05 februari 2011, 20:43:15 »
Nej  10 kw totalt. 8,5 till värme och 1,5 till VV  CIRKA ;)

När VVB är fulladad sÃ¥ kommer all effekt att hamna där.  Det gör den även succesivt

Finessen är att det blir varmare VV.   Om det blir en VV körning sÃ¥ funkar det som en vanlig VP *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #55 skrivet: 05 februari 2011, 21:02:46 »
HGW är en fin innovation men jag tror fortfarande att G2 är för dyr. Man måste ju tänka på att den värme som utvinns ur hetgasen inte går till spillo i exvis vanliga Diplomat, den blir ju spillvärme som kommer huset tillgodo (såvida inte vp står i ett utrymme som inte behöver någon värme). Vinsten borde ju alltså ligga i det att vp i de flesta kåkar har bättre COP när den gör värme till huset än när den gör vv, och att man med HGW kommer undan vv-körningar under vintern. Min Diplomat Optimum Duo ligger runt 3,5 i värmefaktor hittills (för vv och värme). Jag vill minnas att jag läst någonstans att den har 2,5 i COP när den gör 65-gradigt vatten så då kan man väl höfta sig till ett värde för en vanlig vv-körning. Skillnaden känns inte så stor.

Min magkänsla säger mig fortfarande att det blir svårt att spara in de där 10000 i en villa med normal vattenförbrukning. När bekanta frågar mig så säger jag att G2 köper man för att man vill ha top-of-the-line, eller för att den är snygg, eller för att man under vintern vill ha mycket vv och inte har plats med en Duo-lösning, eller för att vp kommer stå i ett utrymme som redan värms upp tillräckligt och där man inte kan stänga av den andra värmen. Det sistnämnda kanske inte är så vanligt men jag har faktiskt en kompis som har det så. Han jagar mycket och har 2 stora frysar i rummet bredvid carporten där vp också står. Han påstår att det aldrig blir minusgrader därinne trots att radiatorn är avstängd.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #56 skrivet: 05 februari 2011, 23:41:07 »
Prata just med svärföräldrarna som är här på besök. Dom har klarat sig i en hyfsat stor kåk med jordvärme och bara 300 meter slinga och sådan där dubbelmantlad integrerad nibe varmvattentjofräs utan att ha några problem med varmvatten.


JAg tror att jag vida överskattar vårt behov av varmvatten. Vi är inga duschomaner eller badomaner så en rimlig VV lösning är nog allt vi behöver

Hypergaser hit och hetgaser dit och så vidare. Klarar vi oss säkert utan. Så jag håller med dig labold. Just nu alla fall :)
« Senast ändrad: 06 februari 2011, 11:04:36 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #57 skrivet: 06 februari 2011, 08:56:36 »
Prata just med svärföräldrarna som är här på besök. Dom har klarat sig i en hyfsat stor kåk med jordvärme och bara 300 meter slinga och sådan där dubbelmantlad integrerad nibe varmvattentjofräs utan att ha några problem med varmvatten.


JAg tror att jag vida överskattar vårt behov av varmvatten. Vi är inga duschomaner eller badomaner så en rimlig VV lösning är nog allt vi behöver

Hypergaser hit och hegaser dit och så vidare. Klarar vi oss säkert utan. Så jag håller med dig labold. Just nu alla fall :)

Bra att du sansat dej *roflmao* en vanlig vp ger bra med vv vi har vanligt badkar och har inte blivit utan vv man kan duscha direkt efter att ungarna badat utan problem men när det är kallt ute tar det några timmar för vp att jobba i kapp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #58 skrivet: 06 februari 2011, 10:01:51 »
Hetgaserna beror pÃ¥ vilket köldmedium som används. I de flesta av dagens VP:s sÃ¥ används R407c. Hetgasena pÃ¥ det köldmediet brukar vara pÃ¥ c,a 35 grader över kondenserings temperaturen. SÃ¥ om vi tillverkar 30 grader till ett golvvärme system sÃ¥ fÃ¥r vi 65 grader i hetgas  temperaturer.   Om vi har en 10kw VP sÃ¥ kanske vi kan plocka 1,5-2 kw 65 gradigt till VVB.
SÃ¥ funkar det.

David, visst kan man ladda din 300l VVB Thumbsup   

samtidigt som värmepumpen går med högre COP än den ger vid ren varmvattenproduktion.
Tillsammans med solfångare så blir det en strålande lösning där värmepumpen nästan aldrig behöver växla över och tillverka bara varmvatten Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!