Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostater till golvvärme vid VP-drift?  (läst 3301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stalin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Termostater till golvvärme vid VP-drift?
« skrivet: 08 augusti 2005, 21:20:52 »
Hej.
Jag har läst någonstans i detta forum att det är olämpligt att styra golvvärmeslingor med termostater vid VP-drift. Man skulle tydligen istället använda VP´ns innomhusgivare så att VP´n reglerar värmen som går ut i slingorna, och sedan sätta strypningar på dom slingor som man inte vill skall vara lika varma som andra.
Mina frågor är: Varför? (har glömt hur diskussionen gick), vart sätter man strypningarna/termostaterna? (sticker dom upp från golvet eller?).
Håller på att bygga ett nytt hus så jag har noll erfarenhet gällande vattenburen golvvärme. Jag kommer att installea en Comfortzone CE50 frånluftspanna.
1,5 plansvilla på 150 kvm i Luleå med FLVP Comfortzone CE50 och pelletskamin som tillskottsvärmare vid köldknäppar

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Termostater till golvvärme vid VP-drift?
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2005, 23:13:10 »
Det finns flera skäl till att inte ha termostater vid VP drift. Det är bättre att låta VP'ns reglerdator att sköta temperaturen än att låta rumstermostaterna göra det. Stryper en eller flera rumstermostater samtidigt som VP tillverkar värma finns det risk för hög returtemperatur. Dessutom minskr verkningsgraden en del.

Vid golvvärme är det extra viktigt tt inte ha termostater då en golvärmeanläggning innehåller väldigt lite VB vatten. Skulle flera rumstermostater stänga där kan det bli så illa att VP bara har 20-30l vatten att jobba med.

Strypningen görs på golvvärmefördelaren. Vanligast att man gör det på returen på varje slinga. Hur mycket det ska vara strypt räknas ut av installatören(leverantören. Det går även att strypa in på temperatur. Då stryper man slingorna (eg de korta eller i för varma rum) så att man får samma returtemperatur.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Termostater till golvvärme vid VP-drift?
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2005, 19:25:30 »
Men hur funkar detta när en shunt finns med i bilden? I mitta fall har jag 6 slingor uppdelade på 4 rumsgivare(termostater, LG) på en shunt samt två slingor med totalt 9 radiatorer (högtemp...:-( )

Kan man vid rätt shuntning få rätt "ratio" av värme i golvvärme (inom tempgräns) samt radiatorkrets och enbart styra via en rumsgivare till VP'n?

Jag köper argumenten rakt av för rumsgivare till VP men är ej säker på hur ovan problem löses? Vedeldar även under eldningssäsongen så det vore toppen med en styrning av VP'n då. Annars vet ju den ej att man tillför x antal KW...
Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Termostater till golvvärme vid VP-drift?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2005, 00:00:04 »
Om man har blandat system, golvvärme och radiatorer, så är läget lite annorlunda. Radiatorerna kräver ju (normalt) högre temperatur än golvvärmen (därav shunten). Det som kommer att styra värmebärarens temperatur från VP är ju vilken temp radiaorerna kräver och shuntenär "späder" ut med kall värmebärare till golvet. Även här tycker jag man kan skippa termostaterna.
Det kommer inte ge något plus för VP men jag anser att golvvärmen ska justeras in tillsammans med shunten så att termostaerna blir överflödiga.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Termostater till golvvärme vid VP-drift?
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2005, 22:23:00 »
Hej

Jag har en CE 50 med samma typ av värmesystem; -Radiatorer på övervåningen och golvvärme på undervåningen. Comfortzone rekomenderade mig att låte vp styra på frånluften, med öppna termostater. Det hela fungerar bra för min del men man behöver begränsa framledningstemperaturen i golvvärmesystemet genom ngn form av termostatreglering. Jag har en LK shuntgrupp och till den passar inga vanliga självreglerande termostater utan jag kommer sätta in ett motorstyrt ventildon och elektronisk termostat för att begränsa framledningstemperaturen till ca 40 grader. Wirsbos Push-grupper har som standard själreglerande termostater. VP:ns reglering på frånluft tar hänsyn till om du eldar så det är inga problem, eller rättare sagt, man får eldningsvärmen tillgodo och vp:n kommer vila om du eldar på tillräckligt.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Termostater till golvvärme vid VP-drift?
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2005, 09:34:01 »
Termostater kan være nødvendig for golvvarmesystemet dersom du har rom med stor solinnstråling eller f.eks. vil fyre med ved i stuen, samtidig som du har golvvarme i klinkergolv på bad. Med romgiver på VP vil golvtemperaturen på badet bli for lav nå VP regulerer ned vanntemperaturen >:(
Min erfaring er at det minst bør være 30 grader temp pÃ¥ vatnet i golvet for at klinkern skal bli behagelig Ã¥ gÃ¥ pÃ¥  8)
Dersom anlegget innreguleres optimalt med alle termostater Ã¥pne (nÃ¥r det ikke eldas eller det skinner sol inn) vil ikke termostatene føre til mye reduksjon av COP. Forutsetningen er at det settes inn en acc tank pÃ¥ min 150 liter som første radiator  :)
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!