Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shuntgrupp IVT HT6  (läst 3068 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingenjörn

  • Gäst
Ingenjörn
Shuntgrupp IVT HT6
« skrivet: 30 november 2004, 22:12:48 »
Har idag "idriftsatt" en shuntgrupp till en mindre golvslinga i badrummet. Efter kontroll av riktning på ställmotor, injustering av gränslägen så var det dags att lägga till GT4 (framledningsgivaren) i Rego-menyn. ;)

Allt verkade rimligt, börtemp och aktuell temp, men ställdonet gÃ¥r kontinuerligt mellan sina ändlägen och temperaturen pendlar 3 grader pÃ¥ GT4. Det här är ett skolexempel pÃ¥ självsvängning, "regulatorn" i Rego-burken verkar helt sakna P-band.  ???

Är det någon som vet lite mer om hur regleringen är konstruerad, finns det några möjligheter att påverka stabiliteten? Som tidigare skribenter redan berört - manualen är inte bra till IVT:s pumpar.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Shuntgrupp IVT HT6
« Svar #1 skrivet: 30 november 2004, 23:24:32 »
Tanka hem katekesen ca 50 sidor om styren (du har väl REGO 600)

http://www.ivt.se/ivt_fs.asp?lngSiteId=2

sen ladda hem...
dokumentarkiv.. REGO... osså
REGO 600 handbok!! fin sak..

P band... du kan ställa in nÃ¥t dom kallar neutralson, om den är för tight dÃ¥ kan det bli sÃ¥ där den antingen "öppnar" eller "stänger" men hinner inte hitta neutralson. Meny 1.8   Menyn används för att ställa in neutralzonen för shunten i en andra
värmekurva. I neutralzonen får shunten ingen signal om öppning eller stängning.
Sätter en slant pÃ¥ detta  ;)
Meny 1.9  Menyn används för att ställa in den maximala temperaturen i shuntkretsen.  sÃ¥ du inte missfärgar parketten  ;) eller var det toaletten  ;D

Lycka till med justeringen...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Shuntgrupp IVT HT6
« Svar #2 skrivet: 01 december 2004, 15:09:18 »
Vad har du för gångtid på shuntmotorn?
Mindre än 5min gåntid rekommenderas ej.

Ingenjörn

  • Gäst
Ingenjörn
Re:Shuntgrupp IVT HT6
« Svar #3 skrivet: 01 december 2004, 21:47:59 »
Tack för tipsen Bertil och Jocke. Jag provade med att ändra neutralzonen, std-inställningen var 3 grader. Tyvärr lutar det åt att ställmotorn går för snabbt för den här enkla reglerfunktionen, ett fullt slag på motorn tar 2 minuter - kanske en aning för snabbt. Men håll med, visst är det dåligt att "shuntregleringen" bara är en dödzon omgiven av två kontinuerliga band Öppna / Stäng. :o

En enkel P-regulator hade löst alla problem, vid stort reglerfel arbetar regulatorn kontinuerligt. När sedan regulatorn efter hand närmar sig börvärdet minskar reglerpulsernas längd och regulatorn landar snyggt i dödbandet (neutralzonen). Någonting för Tranås kanske ? ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Shuntgrupp IVT HT6
« Svar #4 skrivet: 02 december 2004, 00:00:40 »
Ingenjörn....  yrkesbroder  ;)

Jag har massor av timmar pÃ¥ en 25 kw IVT vp och en 25 kw elpanna som styrs frÃ¥n VP, men med en annan meny....    egentligen för oljepannstyr!!!
Där kan man labba med ramptider också, men den är så svår så det är bedrövligt!!!!

Det gick inte att få till nån vettig drift...... på min bestämda inrådan flyttade dom givaren till stigen då funkade det 90% bättre.
Nu sen har jag hört här att i stora system brukar dom göra så.
Svårt att styra på returen när det är mycket stora vattenvolymer.
Hur jag än rattade så gick elpannan för länge och stegade ur för långsamt. Med påföljden att returtempen fortsatte att stiga sen elpannan gått ur ända tills returtempen släckte även VP vid varje driftcykel trots svinkyla !!!!!!! mycyket dåligt!!!

Installatören slätade över med att jo riiiktigt bra är det kanske inte men acceptabelt.  Elpannan fladdrade hela tiden var inte i neutralzon alls utan ökade eller minskade...  ossÃ¥ vp stoppade vid varje driftcykel, den stÃ¥r ganske länge sen pga av minsta stopptid.
Det var sÃ¥ man ville grÃ¥ta  :'(

Det fårvånar mig lite dom har byggt in sig i ett hörn, med en styr som jobbar med start o stopptemp, mera exakt o lättjobbat med gradminuter.
Att styra på returen är också tveksamt, men funkar väl acceptabelt i en villa där man normalt har små vattenvolymer.
Men det finns dom här som har acktank till det funkar inget bra.... lättare då med gradminuter...

Ring du. säg att dom mÃ¥ste utöka mjukvaran i styren  ;)

Hoppas du får stil på VP och styren!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!