Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bergvärme 13 Ã¥r....service!!  (läst 2499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
bergvärme 13 år....service!!
« skrivet: 12 februari 2018, 13:49:02 »
Hej där. Konstig rubrik kanske.
Jag har varit med värmepump nu i 13 år, en ivt greenline ht plus 7.
Felen har varit rätt många men inte särskilt allvarliga.

Förutom de klassiska sakerna på kringutrustning som säkerhetsventil och expansionkärl med påfyllningsventil har
jag fått byta en del tempgivare och även regon display.

Tyvärr verkar det vara rena skitkvaliten på dessa givare samt regon.
Nu till frågorna.
Kan jag köpa en bättre pt1000givare någonstans och eventuellt bara skarva på befintliga kablar?
Jag har högt värmebärardelta 10-12 grader, har tidigare haft 7 grader, tänkte ta bort flexslangarna och kolla efter brunsten....värmeväxlaren? hur gör man med den, den borde väl också kunna sätta igen?
Växelventilen har bråkat ngn enstaka gång senaste året, så den har jag beställt en ny inför "servicen" men är det ngt annat ni tycker jag borde göra?
Tack
Fredrik
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: bergvärme 13 år....service!!
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2018, 20:41:01 »
pt1000 är väl bara beställa där det finns, om det är sådana i den, original är förmodligen något billigt skit.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme 13 år....service!!
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2018, 07:12:10 »
Jag har högt värmebärardelta 10-12 grader, har tidigare haft 7 grader, tänkte ta bort flexslangarna och kolla efter brunsten....värmeväxlaren? hur gör man med den, den borde väl också kunna sätta igen?
Tack
Fredrik

Lossa fronten och vänster sidoplÃ¥t, sedan kommer du lätt Ã¥t att skruva loss flexslangarna.  Spola Ã¥t bÃ¥da hÃ¥llen, först motsatt hÃ¥ll ut ur värmeväxlaren.  Bra om du har en golvbrunn ;)). Kommer ur svarta gummirester.  Vet inte om man borde byta slangarna, det har inte jag gjort. Sedan tar du smutsfiltret ocksÃ¥.  tummenupp
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme 13 år....service!!
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2018, 08:04:10 »
Är det verkligen PT1000-givare i IVT, det har jag inte hört förut, men om så skulle vara fallet så kan jag i alla fall erbjuda givare av högsta kvalitet i forumets webbshop: https://www.energibutiken.se/sv/30-pt1000
"Gummiresterna" i flexslangarna skall enligt säker källa vara magnetit, inte gummirester även om det ser ut som att det skulle vara det.
Som motmedel mot detta behövs långsiktigt inhibator i radiatorvattnet och ett filter som fångar upp befintlig magnetit:
https://www.energibutiken.se/sv/52-fernox-TF1-total-filter
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: bergvärme 13 år....service!!
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2018, 08:46:30 »
Är det pt1000 givare är det ett unikt exemplar. NTC-motstånd är standard och kvaliteten är som sagt inte den bästa.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme 13 år....service!!
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2018, 09:17:18 »
Hej, och tack för svar..
Ni som artigt varit skeptiska till mitt påstående om PT1000....ni har helt rätt, jag gjorde en lite för
snabb googling innan.

Då undrar jag om någon kan tipsa om "bergstabila"NTC motstånd? Eller kan det vara så att jag inte har bra anliggning.

Jag skall ge mig på slangarna, men räcker det med att skölja dem på plats åt båda riktningarna?
Behöver jag inte typ oxalsyra att rensa med? Värmeväxlaren? räcker det att skölja den? vågar man cirkulera en
oxalsyralösning genom slangarna samt växlaren..

Mvh Fredrik
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: bergvärme 13 år....service!!
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2018, 10:19:50 »
NTC-motstånd i sig brukar vara stabila och bra, när NTC-baserade tempgivare krånglar beror det snarare på hur kapsling, kablanslutningar mm är gjorda. Ett mindre bra utförande kan t ex glappa sönder med tiden pga vibrationer, eller också kan det tränga in fukt som ställer till problem.

Dock bör man tänka på att NTC-motstånd inte alls är lika standardiserade som t ex en pt1000-givare. Man brukar speca dem genom att ange resistansen vid en bestämd referenstemperatur (oftast +25 celcius, men andra temperaturer kan också förekomma - t ex +20 celcius, +80 celcius, +70 °F, +100 °F ) , samt det s k B-värdet, som är ett mått på hur brant resistansen ändrar sig med temperaturen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme 13 år....service!!
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2018, 15:39:03 »
Hej, och tack för svar..
Ni som artigt varit skeptiska till mitt påstående om PT1000....ni har helt rätt, jag gjorde en lite för
snabb googling innan.

Då undrar jag om någon kan tipsa om "bergstabila"NTC motstånd? Eller kan det vara så att jag inte har bra anliggning.

Jag skall ge mig på slangarna, men räcker det med att skölja dem på plats åt båda riktningarna?
Behöver jag inte typ oxalsyra att rensa med? Värmeväxlaren? räcker det att skölja den? vågar man cirkulera en
oxalsyralösning genom slangarna samt växlaren..

Mvh Fredrik

Skulle tro att det räcker att böja dem lite försiktigt så lossnar nog det mesta.
Rensa sedan med rensband, har du gjort lumpen så vet du hur man gör vapenvård. Typ så.
Alltså dra en bit trasa genom slangen så du får med dig all skit som sitter där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme 13 år....service!!
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2018, 23:23:54 »
Lite återkoppling.
Har nu givit min pump lite välbehövlig kärlek.

Rengjort flexslangar och värmeväxlare, var otroligt igensatt, bara hälften av slangdiametern.
Jag blandade oxalsyra ca 1kg i 25 liter vatten i en spann. cirkulerade blandningen med hjälp av en dränkbar pump.
Jag cirkulerade lösningen in vid växelventilen och ut vid värmeväxlaren.

Blev kanonrent, dock vill jag varna för att växelventilen inte tålde oxalsyran, så numera har jag en ny sådan.

Nu ligger mina driftparametrar bra igen, värmebärardelta låg innan rengörning på 12 till 14 grader men är nu tillbaka på stadiga 7 grader...

Tack till forumet
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!