Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 3 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Boilerplate4U
« skrivet: 09 november 2021, 12:18:44 »

Vi kör frikyla med en HERU 130 S/EC som har 200 mm anslutning till ett centralt kylbatteri från Aircoil med 5 kyl-sektor som kostade runt 8500 kr (ca 10 500 kr ink moms). Vi får en sänkning med ca 5-6 grader vilket är precis lagom.

Köp INTE kylbatterier som finns på lager i diverse FTX-butiker på nätet för de är kraftig underdimensionerade då de bara brukar ha en kylsektion.

Alla tilluftskanaler måste naturligvis vara kondensisolerade, även inomhus. Om ni anlägger på kallvind ska dessa kanaler ha en isolering på min 80 mm.

Sedan kan man lyxa till sig och ansluta separata minde kylbatterier (el kylbafflar) till tex sovrummen om man vill ha ännu kallare.

*** OBS ***
Tänk på att solen värmer med ca 1kW per kvm under sommaren så för att få till en fungerande kyla är det är mycket viktigt att man har ett fungerande solskydd med tex markiser.



Skrivet av: Zirconia
« skrivet: 09 november 2021, 10:52:30 »

Hej!

Ni som fått frikyla i FTX med kylbatteri att fungera. Kan ni ange hur tjocka era rör/kanaler är?

Vi har från husleverantör fått att rör kommer vara allt mellan 100-160mm med 30mm kondensisolering (strumpa) på tilluftskanalerna om vi ska förbereda för att kunna koppla kylbatteri vid ett senare skede. Husleverantören åtar sig inte det uppdraget då de haft kunder som blivit missnöjda med kylan som FTX erbjöd…
Skrivet av: Fredrik2323
« skrivet: 19 augusti 2020, 15:46:59 »

Bygger man nytt och lägger ner eller har 2st dräneringsslangar runt grunden/källargrunden man kan komma åt så kan man ta uteluften bakvägen via dem och sin gallerförsedda dräneringsbrunn. Då får man förkyld uteluft på sommaren och förvärmd uteluft på vintern till sin FTX. Jag fixade det i min gamla villa och det har funkat klockrent i 6år nu. Sedan har jag också en kylkonvektor på brinen för sovrummet.

Mvh, Fredrik   
Skrivet av: Örjan Lax
« skrivet: 15 november 2019, 18:13:26 »

Det du frågar efter har gjorts i b.l.a. den här tråden.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67474.0

Men det kräver ett kylbatteri med avrinning för kondensvatten (Googla på CWK).
Skrivet av: Patrik Falk
« skrivet: 14 november 2019, 19:03:53 »

Jag hade inte heller koll på frikyla när vi installerade vår bergvärme och FTX i ett gammalt 60-talshus och det var inget som leverantören nämnde. Jag hade dock hört om höga elräkningar från elpatronen i FTX aggregatet så bad dem att koppla på ett varmvattenbatteri från bergvärmen och det har fungerat kanonbra i 5 år.
Nu till frågan, finns det någon lösning för att ha en "sommarkoppling" och en "vinterkoppling" där jag växlar mellan att cirkulera värme i batteriet på vintern och brinekyla på sommaren?
har endast kondensisolerat friskluftkanalen som tar in uteluften men om man skulle köra typ 16 grader på till-luften så borde väl kondens inte uppstå och kyleffekten ändå märkas?
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 29 september 2019, 21:40:21 »

Alla ventkanaler måste kondensisoleras!
Eller iaf dom som leder kyld luft..
Skrivet av: Joppase
« skrivet: 29 september 2019, 21:23:31 »

Smart att kyla via FTX! speciellt om man har borrhål...


Men, en fråga:
Ingen som är orolig över kondens på rören? om luften i rören är 10-12 grader så kan det väll bli kondens och fuktskador som följd?
Vi har precis köpt ett hus med FTX, dock utan kylmöjlighet. Om man kan montera kyla och få ner innetempen på somrarna till behagliga 23grader via tilluftventilerna så vore det kanon! Annars blir det till att montera 2 st AC aggregat...
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 30 juli 2019, 00:08:51 »

Finns takaggregat med extra anslutningar för ventkanaler, men dom måste som sagt kondensisoleras..
Skrivet av: designadinblogg
« skrivet: 29 juli 2019, 17:42:36 »

Tänk om man hade haft kunskapen och vetskapen om allt detta för två år sedan, då hade vi haft exakt samma tanke.
Nu står vi med bergvärme, ftx och kan inte ta ut någon frikyla i det systemet alls.
Anledningen är enkel, vi tänkte inte på att detta gick att göra och att man i så fall måste kondensisolera.
Detta är i stort sett omöjligt att genomföra i efterhand, så nu har vi börjat kika på möjligheten att sätta in två fläktkonvektorer istället, en på var plan.
Nackdelar med det: Två fula konvektorer på väggen samt att vi inte får in någon kyla i alla rum om vi inte har dörrarna öppna vilket vi försöker undvika för att slippa katthår överallt.
Skrivet av: Erik2019
« skrivet: 25 juni 2019, 22:09:34 »

Tjena  Anton

Fortfarande nöjd med din installation?

Ser att du kör med Flexit uni 3 i din Näktergalaen villa.
180m2 ??
Vilket värmepump har du? Bergvärme, eller Fjärrvärme??
Vattenburen golvvärme på bottenvåningen.


Hej!

Mot flera personers avrådan valde jag att satsa på ett kylbatteri i FTX-ventilationen. Det sades att det inte skulle ha någon märkbar effekt och att det var slöseri med pengar. Den här sommaren var ett riktigt eldprov för alla kylanläggningar, trots det har vi haft väldigt behaglig temperatur inne.

Här kommer två figurer som visar inne- och ute-temperatur, samt brine-in (KB-in) för juni och juli.




Juni kan väl ses som en "normal" sommarmånad där vissa dagar är varma och vissa dagar är svala medan juli var det mest extrema som går att tänka sig i den här delen av världen (23 dagar i sträck med temperaturer på minst 25 °C).

Lite information om huset:
Färdigt januari 2018, Fiskarhedenvillan Näktergalen (kraftigt omritat). Flexit Uni 3 EC med treradigt 250 mm kylbatteri (från VEAB). Temperaturen på tilluft har konsekvent legat 1 °C över utgående köldbärartemperatur. Styrningen har varit inställd på att få ner frånluften till 22 °C. Vi har ingen pool samt låg varmvattenförbrukning, så inget som hjälper till att hålla hålet kallt, vilket kan ses i slutet av juli.

Bilden är tagen på kvällen (ca 17), vilket betyder att entrén ligger i rakt sydligt läge. I rummet med de stora fönsterpartierna ligger temperaturgivaren, vilket betyder att det är varmaste rummet i huset. På varma dagar har temperaturen i sovrummet (som ligger åt norr) legat på 21 °C. Barnens sovrum (åt söder på övervåningen) har samtidigt haft 23-24 °C.

Sammanfattningsvis: Tack till dem som har hjälpt till och varit positiva till konceptet. För ett nybyggt hus utan enorma fönsterpartier åt söder fungerar systemet utmärkt. Vi har haft ca 10 °C lägre inomhustemperatur än grannen som byggde likadant hus som oss samtidigt.

/Anton
Skrivet av: Örjan Lax
« skrivet: 11 juni 2019, 19:05:24 »

Tackar!
Skrivet av: Boilerplate4U
« skrivet: 11 juni 2019, 10:29:05 »

Vilken/vilka är de stora fördelarna med 3-vägsventil istället för 2-vägs?
Har funderat lite på det men är för dåligt insatt i kylslingor till kylbatterier.

3-vägs reglerar återflödet så att cirkulationspumpen jobbar med jämt flöde oavsett hur mycket som går ut till kylbatteriet. 2-vägs öppnar eller stryper bara flödet och då kan man behöva ett relä som stoppar och startar cirkulationspumpen när den behövs. Det bör man även ha till en 3-vägs ventil för att spara ström när kyla inte behövs.

Kolla även länken: https://www.pumpportalen.se/3-vags-ventil/

"En 3-vägs ventil har ett inlopp och två utlopp och används för att fördela två flöden, antingen som Blandningsventil eller Fördelningsventil och är normalt utrustad med ett elektriskt eller pneumatiskt ställdon eller alternativt en termostatstyrning"
Skrivet av: Örjan Lax
« skrivet: 10 juni 2019, 21:15:27 »

Citera
Beroende på lösning och vilken pump du har så går det bra med en tvåvägsventil också. Men det är ju väldigt lätt att sätta en trevägsventil direkt på kylbatteriet och få rätt funktion så jag ser inte riktigt varför man inte ska göra så!

Vilken/vilka är de stora fördelarna med 3-vägsventil istället för 2-vägs?
Har funderat lite på det men är för dåligt insatt i kylslingor till kylbatterier.
Skrivet av: Boilerplate4U
« skrivet: 10 juni 2019, 18:15:31 »

Hej!

Mot flera personers avrådan valde jag att satsa på ett kylbatteri i FTX-ventilationen. Det sades att det inte skulle ha någon märkbar effekt och att det var slöseri med pengar. Den här sommaren var ett riktigt eldprov för alla kylanläggningar, trots det har vi haft väldigt behaglig temperatur inne.

Här kommer två figurer som visar inne- och ute-temperatur, samt brine-in (KB-in) för juni och juli.

Juni kan väl ses som en "normal" sommarmånad där vissa dagar är varma och vissa dagar är svala medan juli var det mest extrema som går att tänka sig i den här delen av världen (23 dagar i sträck med temperaturer på minst 25 °C).

Lite information om huset:
Färdigt januari 2018, Fiskarhedenvillan Näktergalen (kraftigt omritat). Flexit Uni 3 EC med treradigt 250 mm kylbatteri (från VEAB). Temperaturen på tilluft har konsekvent legat 1 °C över utgående köldbärartemperatur. Styrningen har varit inställd på att få ner frånluften till 22 °C. Vi har ingen pool samt låg varmvattenförbrukning, så inget som hjälper till att hålla hålet kallt, vilket kan ses i slutet av juli.

Bilden är tagen på kvällen (ca 17), vilket betyder att entrén ligger i rakt sydligt läge. I rummet med de stora fönsterpartierna ligger temperaturgivaren, vilket betyder att det är varmaste rummet i huset. På varma dagar har temperaturen i sovrummet (som ligger åt norr) legat på 21 °C. Barnens sovrum (åt söder på övervåningen) har samtidigt haft 23-24 °C.

Sammanfattningsvis: Tack till dem som har hjälpt till och varit positiva till konceptet. För ett nybyggt hus utan enorma fönsterpartier åt söder fungerar systemet utmärkt. Vi har haft ca 10 °C lägre inomhustemperatur än grannen som byggde likadant hus som oss samtidigt.

/Anton

Hej Anton, tack för kanonbra info då vi har planer på att slänga in ett kylbatteri inför sommaren. Lite nyfiken på hur du fick fram alla mätvärden. Har Flexit trådlös avläsning eller körde du via modbus?
--

Häls, Lars.
Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 06 mars 2019, 08:24:23 »

Ok.
Tycker avfuktad inkommande luft, som åtminstone är lite svalare än sommarluften, är lockande. Markiser på det så hoppas jag på lite drägligare inneklimat.

Men startas värmepumpens CP vid kylning eller "frihjular" den bara med?

Den glider bara med. Jag ser ju att temperaturen på köldbäraren in ökar några grader när man kör frikyla och slår man på BVPns köldbärarpump så sjunker den på några sekunder sen. Är nog lite bättre drag i den pumpen :)
Skrivet av: torkel_82
« skrivet: 06 mars 2019, 06:08:25 »

Ok.
Tycker avfuktad inkommande luft, som åtminstone är lite svalare än sommarluften, är lockande. Markiser på det så hoppas jag på lite drägligare inneklimat.

Men startas värmepumpens CP vid kylning eller "frihjular" den bara med?
Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 05 mars 2019, 21:40:24 »

Hej,
Snyggt att du visar att kyla via FTX funkar fint, verkar ju vara delade meningar om den saken.
Nyfiken på hur du har kopplat.
Avstick på inkommande brine?
3-vägsventil skrev du, hade det funkat med 2-vägs?
Separat CP som startas av FTX-styrningen? Om så är fallet, startar FTX-styren även köldbärar-CP?

Jag har ett kylbatteri med avstick på inkommande brine, 3-vägsventil och extra köldbärar-CP som styrs från FTX-aggregatet. Tycker det fungerar riktigt bra som systemlösning men kyleffekten når ju inte riktigt hela vägen. Man får nog se det mer som stödkylning och avfuktning av luften mer än att du får den temperaturen du vill ha inomhus.

Beroende på lösning och vilken pump du har så går det bra med en tvåvägsventil också. Men det är ju väldigt lätt att sätta en trevägsventil direkt på kylbatteriet och få rätt funktion så jag ser inte riktigt varför man inte ska göra så!
Skrivet av: torkel_82
« skrivet: 02 mars 2019, 20:47:54 »

Hej,
Snyggt att du visar att kyla via FTX funkar fint, verkar ju vara delade meningar om den saken.
Nyfiken på hur du har kopplat.
Avstick på inkommande brine?
3-vägsventil skrev du, hade det funkat med 2-vägs?
Separat CP som startas av FTX-styrningen? Om så är fallet, startar FTX-styren även köldbärar-CP?
Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 29 januari 2019, 18:06:13 »

Hej,

Vi ska precis börja bygga nytt och planerar för frikyla och jag har några funderingar.
Huset är 1-plan och BYA är ca 210 kvm. 4 sovrum, 2 vardagsrum, stort allrum/kök/matplats etc.

Vi ska ha bergväme och en Nibe 1255 med poolvärme samt frikyla tillkopplad. Ventilation blir FTX med ett Flexit UNI 3 där jag funderar på att sätta 2 likadana kanalkylare som används i denna tråden i serie (4,7kw x 2), och då låta ingående vatten gå till andra kanalkylaren för att få bästa verkningsgrad.

Vad tror ni om detta?

Jag tror att du har lite för klent aggregat för att bära ut den effekten med tilluften. Reellt kan du kanske få ut 1-1,5kW till rummet om du har 15 grader som lägsta temperatur ut. Ska du få ut mer effekt måste du omsätta mer luft.

Har du lägre än cirka 15 grader ut ur donen kan det bli problem med lokal kondens och vattendropp ur donen.

Tycker du ska satsa på en mindre kanalkylare samt en fläktkonvektor/takkassett som omsätter betydligt mer luft.
Skrivet av: mackan_
« skrivet: 23 januari 2019, 18:41:23 »

Hej,

Vi ska precis börja bygga nytt och planerar för frikyla och jag har några funderingar.
Huset är 1-plan och BYA är ca 210 kvm. 4 sovrum, 2 vardagsrum, stort allrum/kök/matplats etc.

Vi ska ha bergväme och en Nibe 1255 med poolvärme samt frikyla tillkopplad. Ventilation blir FTX med ett Flexit UNI 3 där jag funderar på att sätta 2 likadana kanalkylare som används i denna tråden i serie (4,7kw x 2), och då låta ingående vatten gå till andra kanalkylaren för att få bästa verkningsgrad.

Vad tror ni om detta?
Skrivet av: Bengtsbox
« skrivet: 18 oktober 2018, 19:51:55 »

Hej, mycket intressant att få ta del av dina erfarenheter eftersom vi planerar för samma lösning. Har du möjlighet att lägga upp en bild på hela paketet så skulle jag vara tacksam eftersom det skulle hjälpa mig i min planering.
Mvh
Bengt
Skrivet av: Kulan
« skrivet: 24 september 2018, 21:12:47 »

Bra tråd och välskriven rapport  tummenupp

Håller på att bygga en omritad Rödhaken från FHV och har projekterat för bergvärme och FTX. Klurat på frikyla men även haft funderingar på att köra kylbatteri, blev riktigt taggad nu när du visat på att det fungerar i praktiken i välisolerade hus. Vi har 200 kvm, 2-plan och energiberäkningen visar ca 30 kWh/m2 om jag kommer ihåg rätt.

FTX-aggregatet vi har är vindsmonterat Heru 130 S, det kylbatteri som finns som tillbehör är Heru 2,5 kW, 2 eller 3-vägsventil. Vad ska man välja här, är något bättre eller sämre i en nyinstallation? Är det typ samma tryck i detta som Antons grejer i trådstarten?
Skrivet av: perra83
« skrivet: 07 september 2018, 16:10:00 »

Det är skönare med temp under 20°C plus ett täcke istället för bara lakan. Blir det lite kallt äre bara att peta in en fot under en av hundarna   tummenupp
Skrivet av: putte82
« skrivet: 07 september 2018, 15:30:42 »

20-21 °C har känts väldigt svalt och skönt under sommaren (trots tjockt täcke).

Du låter som en tjej - dom fryser ju alltid :) Själv kan jag bara ha ett lakan på mig om det är 20 eller mer.
Skrivet av: beräkningsingenjörSvensk
« skrivet: 03 september 2018, 20:11:51 »

Verkar ju fungera bra. Vill du ha ännu närmare en god sovtemperatur(16-19 grader) i sovrummen så testa öka flödet till max. Sedan kan du sänka det när ni går och lägger er om det låter för mycket. Se till att ha sovrumsdörrarna stängda så du inte släpper in värmen från övriga huset som du vill hålla 22 grader.
Ja, visst kan man det, men i mitt fall är jag inte helt övertygad om att det skulle ha så mycket effekt. Ett högre flöde skulle nog innebära lite högre tilluftstemperatur och jag har tilluftsfläkten på 82 % redan.

20-21 °C har känts väldigt svalt och skönt under sommaren (trots tjockt täcke).

/Anton
Skrivet av: putte82
« skrivet: 26 augusti 2018, 21:07:12 »

Verkar ju fungera bra. Vill du ha ännu närmare en god sovtemperatur(16-19 grader) i sovrummen så testa öka flödet till max. Sedan kan du sänka det när ni går och lägger er om det låter för mycket. Se till att ha sovrumsdörrarna stängda så du inte släpper in värmen från övriga huset som du vill hålla 22 grader.
Skrivet av: McTornberg
« skrivet: 26 augusti 2018, 15:39:04 »

Detta verkar ju helt fantastiskt, skulle lätt installera i ett nytt hus. Om man skulle installera det i befintligt hus, vilka rum tycker ni, som har frikyla, är mest prioriterat att få kyla i, förutom sovrum?
Skrivet av: beräkningsingenjörSvensk
« skrivet: 24 augusti 2018, 13:39:08 »

Spännande och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter  tummenupp

Frågor,

Har du kondensisolerat dina tllluftsrör?
Isåfall hur?

Är kylbatteriet kopplat på tilluften direkt efter aggregatet?
Eller bara på en del av tilluften?

Ökar du luftmängden eller använder du standard 0,5 oms/h?

Hur styr du kylan? Har du ett ställdon som styrs av FTx:en med 2/3 vägs ventil?
Hej och tack för respons :)

Alla tilluftsrör är kondensisolerade med 25 mm "strumpa" (plastfolie + glasull + aluminium).

Kylbatteriet är kopplad direkt efter FTX på tilluften och påverkar således hela husets tilluft.

Jag har inte ökat luftmängden, utan det har fungerat fint ändå.

Kylan styrs av FTX aggregatet via en 3-vägs ventil. Den styr frånluftstemperaturen mot 22 °C, vilket har betytt 100 % kyla under praktiskt taget hela juli. Nu kyler den bara vissa dagar.

/Anton
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 17 augusti 2018, 12:42:11 »

Spännande och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter  tummenupp

Frågor,

Har du kondensisolerat dina tllluftsrör?
Isåfall hur?

Är kylbatteriet kopplat på tilluften direkt efter aggregatet?
Eller bara på en del av tilluften?

Ökar du luftmängden eller använder du standard 0,5 oms/h?

Hur styr du kylan? Har du ett ställdon som styrs av FTx:en med 2/3 vägs ventil?
Skrivet av: beräkningsingenjörSvensk
« skrivet: 17 augusti 2018, 10:37:01 »

Tack för denna feedback.
Jag har liknande förutsättningar som du har och har också funderat på ett kylbatteri till mitt FTX-aggregat. En av anledningarna är att FTXen ligger på vinden rakt ovanför bergvärmen och installationen blir enkel. Ett annat skäl är att kylan når ut till alla rummen via luftkanalerna.
Din beskrivning stämmer väl men den uppfattning jag har haft om hur det borde fungera och kommer nu sannolikt innebära att jag också har kyla till nästa säsong. Att ha en innetemperatur runt 24 gr inne är helt ok med de temperaturer vi haft ute denna sommar.
Jag ska också komplettera med ett par markiser för att inte släppa in mer värme än nödvändigt.
Hej!

Ja, det är helt klart en fördel att ha de nära varandra. Vi har dem till och med i samma rum (tvättstugan), vilket gjorde installationen väldigt billig (ca 3 h för rörmokaren).

Markiser är en bra idé, persienner fungerar också ok (men lite sämre) och är lite snyggare IMHO.

/Anton
Skrivet av: beräkningsingenjörSvensk
« skrivet: 17 augusti 2018, 10:34:59 »

Ja jag vet flera som kör sina luftvärmepumpar och mobila AC på max kyla på t.ex. kvällen.
Jag lät våran luftvärmepump stå på runt 20°C dygnet runt. Justerade tempen och fläkthastigheten lite ibland. Tittar man på förbrukningen så gick den ner på natten och ökade strax före lunchtid. Några nätter när det var som varmast och vi gick och la oss i sängen ställde jag luftvärmepumpen på 16°C och på maxfläkt plus Powerful. På morgonen var det 18°C på hela bottenvåningen och ännu kallare i hallen och vardagsrummet där innedelen sitter men jag som bra.....

Men efter kylbatteriet då har du sedan beklädda tilluftsrör så ingen kondensutfällning kan ske?
Ja, frågan är om det inte är mer effektivt att köra en luftvärmepump lite lugnare och under längre tid för att öka COP.

Stämmer bra, jag har kondensisolerat alla tilluftsrör (samt frånluft på vinden).

/Anton
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 15 augusti 2018, 20:12:25 »

Hej!

Mot flera personers avrådan valde jag att satsa på ett kylbatteri i FTX-ventilationen. Det sades att det inte skulle ha någon märkbar effekt och att det var slöseri med pengar. Den här sommaren var ett riktigt eldprov för alla kylanläggningar, trots det har vi haft väldigt behaglig temperatur inne.

Här kommer två figurer som visar inne- och ute-temperatur, samt brine-in (KB-in) för juni och juli.





Juni kan väl ses som en "normal" sommarmånad där vissa dagar är varma och vissa dagar är svala medan juli var det mest extrema som går att tänka sig i den här delen av världen (23 dagar i sträck med temperaturer på minst 25 °C).

Lite information om huset:
Färdigt januari 2018, Fiskarhedenvillan Näktergalen (kraftigt omritat). Flexit Uni 3 EC med treradigt 250 mm kylbatteri (från VEAB). Temperaturen på tilluft har konsekvent legat 1 °C över utgående köldbärartemperatur. Styrningen har varit inställd på att få ner frånluften till 22 °C. Vi har ingen pool samt låg varmvattenförbrukning, så inget som hjälper till att hålla hålet kallt, vilket kan ses i slutet av juli.

Bilden är tagen på kvällen (ca 17), vilket betyder att entrén ligger i rakt sydligt läge. I rummet med de stora fönsterpartierna ligger temperaturgivaren, vilket betyder att det är varmaste rummet i huset. På varma dagar har temperaturen i sovrummet (som ligger åt norr) legat på 21 °C. Barnens sovrum (åt söder på övervåningen) har samtidigt haft 23-24 °C.

Sammanfattningsvis: Tack till dem som har hjälpt till och varit positiva till konceptet. För ett nybyggt hus utan enorma fönsterpartier åt söder fungerar systemet utmärkt. Vi har haft ca 10 °C lägre inomhustemperatur än grannen som byggde likadant hus som oss samtidigt.

/Anton
Tack för denna feedback.
Jag har liknande förutsättningar som du har och har också funderat på ett kylbatteri till mitt FTX-aggregat. En av anledningarna är att FTXen ligger på vinden rakt ovanför bergvärmen och installationen blir enkel. Ett annat skäl är att kylan når ut till alla rummen via luftkanalerna.
Din beskrivning stämmer väl men den uppfattning jag har haft om hur det borde fungera och kommer nu sannolikt innebära att jag också har kyla till nästa säsong. Att ha en innetemperatur runt 24 gr inne är helt ok med de temperaturer vi haft ute denna sommar.
Jag ska också komplettera med ett par markiser för att inte släppa in mer värme än nödvändigt.
Skrivet av: perra83
« skrivet: 15 augusti 2018, 14:56:22 »

Ja jag vet flera som kör sina luftvärmepumpar och mobila AC på max kyla på t.ex. kvällen.
Jag lät våran luftvärmepump stå på runt 20°C dygnet runt. Justerade tempen och fläkthastigheten lite ibland. Tittar man på förbrukningen så gick den ner på natten och ökade strax före lunchtid. Några nätter när det var som varmast och vi gick och la oss i sängen ställde jag luftvärmepumpen på 16°C och på maxfläkt plus Powerful. På morgonen var det 18°C på hela bottenvåningen och ännu kallare i hallen och vardagsrummet där innedelen sitter men jag som bra.....

Men efter kylbatteriet då har du sedan beklädda tilluftsrör så ingen kondensutfällning kan ske?
Skrivet av: beräkningsingenjörSvensk
« skrivet: 15 augusti 2018, 07:33:24 »

Apropå hur mycket det hjälper att ha frikyla i FTX så tror jag att många gör en tankevurpa! De flesta är nog vana vid att tänka som med en AC, alltså: att när det är för varmt startar man kylan. Detta är logiskt med ett system som drar mycket energi, låter man den stå på hela tiden blir det dyrt helt enkelt.

Men min anläggning kyler som sagt hela tiden, så länge temperaturen i frånluften är 22 °C eller högre. Även om kyleffekten inte blir högre än 1.5 kW så ackumuleras det och över tid hålls temperaturen låg.

Samt att ha FTX hjälper i sig, då kylan återvinns. Som exempel så har vi haft kanske 23 °C inne (frånluft) på dagar när det är 30 °C och avluften är då ändå 29 °C, vilket innebär att tilluften före kylaren sannolikt ligger på 24 °C (och kyls ned till 10-12 °C).

/Anton
Skrivet av: beräkningsingenjörSvensk
« skrivet: 15 augusti 2018, 07:21:06 »

Grattis till ett superfint hus!!
Hade jag haft möjlighet till nybygge och kunnat välja rätt så fritt hade kyla varit ett tillvalen. Möjligheten att kunna kyla till önskad innetemp är fantastisk.
Tack!

Ja, det bör man verkligen göra enligt mig. Vi utnyttjar vår FTX maximalt genom att både ha värmare och kylare på tilluften och slipper därmed ha element på övervåningen. Kanalvärmaren var klart billigare än att sätta element i alla rum på övervåningen, för att inte tala om snyggare!

Kostnaden för driften av frikylan är endast cirkulationspumpen som drar 40-50 W (1-1.2 kWh/dag). Men då temperaturen in till värmepumpen ökar får man billigare varmvatten sommartid, vilket drar ner kostnaden till nära 0.

Vi har inte behövt öka flödet sommartid, utan har kvar det projekterade flödet på ca 75 l/s.

/Anton
Skrivet av: perra83
« skrivet: 13 augusti 2018, 20:04:29 »

Grattis till ett superfint hus!!
Hade jag haft möjlighet till nybygge och kunnat välja rätt så fritt hade kyla varit ett tillvalen. Möjligheten att kunna kyla till önskad innetemp är fantastisk.
Skrivet av: beräkningsingenjörSvensk
« skrivet: 13 augusti 2018, 19:44:48 »

Hej!

Mot flera personers avrådan valde jag att satsa på ett kylbatteri i FTX-ventilationen. Det sades att det inte skulle ha någon märkbar effekt och att det var slöseri med pengar. Den här sommaren var ett riktigt eldprov för alla kylanläggningar, trots det har vi haft väldigt behaglig temperatur inne.

Här kommer två figurer som visar inne- och ute-temperatur, samt brine-in (KB-in) för juni och juli.




Juni kan väl ses som en "normal" sommarmånad där vissa dagar är varma och vissa dagar är svala medan juli var det mest extrema som går att tänka sig i den här delen av världen (23 dagar i sträck med temperaturer på minst 25 °C).

Lite information om huset:
Färdigt januari 2018, Fiskarhedenvillan Näktergalen (kraftigt omritat). Flexit Uni 3 EC med treradigt 250 mm kylbatteri (från VEAB). Temperaturen på tilluft har konsekvent legat 1 °C över utgående köldbärartemperatur. Styrningen har varit inställd på att få ner frånluften till 22 °C. Vi har ingen pool samt låg varmvattenförbrukning, så inget som hjälper till att hålla hålet kallt, vilket kan ses i slutet av juli.

Bilden är tagen på kvällen (ca 17), vilket betyder att entrén ligger i rakt sydligt läge. I rummet med de stora fönsterpartierna ligger temperaturgivaren, vilket betyder att det är varmaste rummet i huset. På varma dagar har temperaturen i sovrummet (som ligger åt norr) legat på 21 °C. Barnens sovrum (åt söder på övervåningen) har samtidigt haft 23-24 °C.

Sammanfattningsvis: Tack till dem som har hjälpt till och varit positiva till konceptet. För ett nybyggt hus utan enorma fönsterpartier åt söder fungerar systemet utmärkt. Vi har haft ca 10 °C lägre inomhustemperatur än grannen som byggde likadant hus som oss samtidigt.

/Anton

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!