Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Themia Diplomat TWS 10  (läst 662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

anderskar

  • Gäst
anderskar
Themia Diplomat TWS 10
« skrivet: 16 januari 2022, 17:46:51 »
Jag har en Diplomat som varnar för lågtryck löst.
Hade hit en reperatör som kom fram till att kompressor gasen har läckt ut, eller nån ventil som är paj till kompressorn. Kompressorn "sög ur sig" eller nåt och hamnade under 0,5 bar tror jag de va.
Kan detta va ett rimligt fel och vad kostar en sån här reperation normalt?

Har nån koll på hur mycket gasen skulle kosta om man behöver byta ut all? Gasen är R407C

Har inte fått nåt pris än. Men vill ha lite koll innan jag får de :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Themia Diplomat TWS 10
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2022, 17:57:02 »
LÃ¥ter precis som ett rimligt antagande.
Antingen en gasläcka eller så är expansionsventilen trasig.

Kostnaden beror på vad som är fel, men hur gammal är din värmepump?
Är den äldre än 6 år?
Det ingår en 6 årig trygghetsförsäkring som tillsammans med hemförsäkringen ska täcka dina kostnader?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Themia Diplomat TWS 10
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2022, 17:58:27 »
KB dÃ¥lig fart  och dÃ¥ligt med gas löser LP , vad det kostar ,???  det ska läcksökas , ev vacumsugning för att se om vacumet hÃ¥ller kvar, gör det inte det,  sÃ¥ är det en läcka. ev lagning ( kan vara vad som helst )  och fylla ny soppa ( ca 1100kr kilot ) Men bra att ta tempen pÃ¥ den för att fÃ¥ info om kyldelens kondition. och det kan vilken kylgubbe som helst göra

anderskar

  • Gäst
anderskar
SV: Themia Diplomat TWS 10
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2022, 18:08:03 »
Pumpen är tillverkad 2005. När den är installerad vet jag inte. Men 2005-2006 skulle jag gissa.

Han nämnde att de va dyrt och svårt att få fram de kylmedlet pga att de medlet fasas ut.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Themia Diplomat TWS 10
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2022, 21:17:04 »
OK, jag ska inte måla fan på väggen men det händer att gamla värmepumpar som repas snart går sönder igen.
Fundera på att byta ut den, men om du får nuvarande repad för ett OK pris så har du tid att fundera över vad du ska ha när den går sönder nästa gång.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!