0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värdena för kb in och ut är 79 och 76 så nått är galet där med...
Börja med att se varför de olika slingorna inte har lika bra flöde, det kan lösa en del problem med driftstiderna och stilleståndstiderna.Som jag ser det behöver man normalt ingen shunt till golvvärmen, det finns ju en trimventil på returen från pushgruppen där du kan ställa "shuntningen" mellan radiatorer och golvvärme.Ju mer du stryper på den desto kallare får du i golvvärmen.Den del av flödet som cirkpumpen för golvvärmen inte "får" från värmepumpen tar den via bypass i golvvärmekretsen, den rundpumpar alltså lokalt i golvvärmefördelaren, och det varma vattnet från värmepumpen släpps bara in i kretsen i samma omfattning som du släpper tillbaks till värmepumpen via trimventilen på pushgruppens retur.
Det är fullt naturligt att deltaT stiger när man stänger av ett antal radiatorer. Värmebärarflödet minskar då strömningsmotståndet ökar.
Förstår hur du menar men då fattar jag inte hur jag ska kunna få ett lägre delta T ? Vill ju ha ner delta T till 7. Tror även att jag har ett 1 rörs system och att det är därför jag har så många värmeledningar från källaren, i snitt så är det 4 radiatorer på varje slinga. Bilder kommer strax.
Det kanske inte går med nuvarande cirkpump, men ha alla radiatorer fullt öppna.
Flödet genom de fyra radiatorerna som är öppna kommer naturligtvis att öka men flödet genom värmepumpen, och det bestämmer deltaT, kommer att minska jämfört med om vattnet kan fördelas på fyra till fem radiatorslingor.
Om du stänger av termostaterna på x antal radiatorer på en slinga så skall tempen stiga på de som kommer efter. (Och i övriga slingor)Om det inte gör det så spökar det.Jag kan inte alla fall inte hjälpa dig, men det finns troligen en naturlig förklaring, det brukar göra det. För att göra den där typen av experiment måste du se till att värmepumpen går kontinuerligt så att temperaturvariationerna inte beror på att kompressorn startar/stoppar.
Du skulle nog ha god nytta av en Logger 2020 för att kunna trimma in din anläggning.
Det justerar du in med trimventilen på fördelaren för golvvärmen.Du skall ha rätt högt flöde i golvvärmeslingorna, och troligen lägre i ledningen till/från eftersom dina radiatorer behöver varmare vatten än golvvärmen, skillnaden mellan vad radiatorerna och golvvärmen behöver justeras alltså in på en trimventil som begränsar hur stort flöde som kan gå in/ut ur golvvärmefördelaren.
Större cirkpump är i regel ingen bra lösning, du har troligen något annat fel som gör att flödet inte blir som det skall vara.Om du vill jämföra så finns det pumpkurvor att hitta på nätet om du säker på cirkpumpens namn, jämför det sedan med nya pumpars pumpkurvor.
I natt var det -9 grader ute och börvärdet på framledningen är då 45 grader, men pumpen verkar inte vilja göra varmare vatten än 45 grader. Under dom 2-3 timmarna jag kollade så stog pumpen kvar och tuggade på 45grader (returen 36 grader) Dock så jobbar pumpen ganska snabbt upp sig till 45 grader när den stått still ca 25min..Vad kan detta bero på?
intergralen är satt på 60, testade att ställa om den till 100 i två veckor men resultatet vart inte mycket bättre då gångtiden på pumpen vart det dubbla medans vilotiden endast ökade med ca 5%. det beror nog på att mitt system kyls av rätt snabbt.
Hög temperatur på framledningen är inte något att sträva efter, tvärtom. Ju svalare pumpen går desto bättre effektivitet. Det viktigaste, tycker jag, är att det är varmt i huset utan eltillskott ner till "rejält kallt ute" och vad det betyder är ju olika beroende på var i landet man bor.
En värmepump fungerar ju så att den börjar göra värme när utetempen går under +17 grader (typiskt) och sedan går den större och större del av tiden tills den måste gå kontinuerligt för att hålla huset varmt, i ditt fall verkar det vara vid ca -10 grader ute.Blir det kallare ä'n så lär du behöva eltillskott för att hålla huset varmt.Har du elpatron avstängd så kommer börvärdet att bli kanske 50 grader är det är -13 grader ute, men värmepumpen kommer fortfarande bara att kunna värma till 45 grader...Uteffekt och COP ökar om du på något sätt kan öka värmeavgivningen genom att öka flödet, m en det blir ju inga jätteskillnader, du kanske kan vinna en erller ett par grader som det kan bli kallare ute innan eltillskottet behövs.
OM värmepumpen går kontinuerligt vid -9 grader och framledningen är 45 grader så har värmepumpen hittat sitt jämviktsläge där husets värmesystem avger like mycket som värmepumpen tillför för att hålla huset varmt.Det går inte trolla fram mer effekt ur värmepumpen.
Nja, tycker det låter märkligt om plattan skulle kyla så mycket mer för att det blir några grader kallare ute, om du nu inte har väldigt dragig dörr i garaget, då blir det ju förstås skillnad, men själva sulan och marken under den ändrar ju inte mycket i temp eller värmeavledning från en dag till en annan.Om du får varmare än önskat inne kommer även framledningstemperaturen att stiga, det är ju tempskillnaden mellan rum och värmebärare som avgör systemets effekt, ökar rumstempen 3 grader över önskad temp så kommer vbf att stiga ca 3 grader.
Börjar tro att borrhållet är boven till att vp inte orkar med...
Det är framför allt pumpen som är för klen. Nu vet jag inte vad det är för köldbärartemperaturer men är det normaldimensionering skulle 20 meter djupare borrhål öka värmepumpens effekt med uppskattningsvis 4-5 %. På den tiden pumpen installerades var det vanligt att dimensionera för 50-60 % effekttäckning. Idag när elen är dyrare i förhållande till borrning och pump är det ekonomiskt dimensionera för högre effekttäckning.