Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpt hus med thermia villa classic 105 mÃ¥nga funderingar...  (läst 16776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, har nyligen köpt svärföräldrarnas hus och har några frågor kring bergvärmen där. Har tidigare haft ett hus med en nibe bergvärmepump som fungerade otroligt bra efter att ha fått hjälp här, då lyckades jag efter bergvärme installationen gå från 26000kwh till 8800kwh per år inklusive hushållsel.

Har kollat igenom menyerna i pumpen (thermia villa classic 105) och allt verkar vara fabriksinställt förutom rumsbör som var satt på 21grader, har nu ändrat till 20grader. kurvan är satt på 38.
Huset är ett mexitegelhus i suträng med totalt 230kvm uppvärmd yta, nya 3glasfönster. (planerar att tillläggsisolera vinden)
Huset förbrukar ungefär 25000kwh år ink hushållsel. målet är att sänka detta.
Det är radiatorer i hela huset (17st) förutom i hallen där det är värme i golvet, troligtvis ingen riktig golvvärmeslang.. Plattan är oisolerad och alla ledningar till radiatorerna  i markplan och källardel är dragna i den oisolerade plattan, ser dock ut att vara prisolrör överallt.. sen ser det ut att överlag vara lite för smÃ¥ radiatorer och nästan alla är av model enkelpanel. verkar vara separata ledningar till olika delar i huset dÃ¥ det finns 7 avstängningskranar pÃ¥ framledningarna i pannrummet. dock sÃ¥ är ledningarna därifrÃ¥n ganska smÃ¥.
Har även ett rum brevid garaget på ca 15kvm som värms upp med 2 st el element, där tänkte jag montera 2 st vattenburna radiatorer då ledningar är framdraget dit. (garaget är ihopbyggt med huset)

Har under några kvällar kollat gången på pumpen och den går i snitt 13-14 timmar när snitt tempen legat på 4grader mellan 5-8 oktober. Har ca 9grader skillnad på fram tep och retur temp när pumpen går. (i förra huset var 6-7grader skillnad mest ekonomiskt) pumpenens gångtid kl 21:00 var endast i 20min så jag har ändrat inergralvärdet från -60 till -99. hittar inte här på forumet hur man kommer in i menyn för att se antalet starer?

Ska även renovera köket och montera golvvärme där totalt 50kvm där det idag sitter 5st radiatorer. hela köket kommer även tillläggsissoleras 4,5cm i väggar. Alla verkar säga olika om hur man ska styra golvvärmen när man har bergvärme men vad blir bäst?

Värdena för kb in och ut är 79 och 76 så nått är galet där med...

 




Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Thermia har ingen meny för antalet starter men man kan trenda framledningskruvan och räkna antal hack, tror man kan ändra loggtiden till nått vettigt värde (tror det är 13 eller 14 minuter) så ser man ett dygn i displayen (efter ett dygn).
Prova att öka CP ett snäpp och se om du får lite lägre :dt:, detta gör att antalet starter minskar lite med.

Ska du ha 50 m2 golvvärme så behöver du en shuntgrupp med egen CP för detta, man kan styra golvvärmen med en egen termostat men snyggast är om man kan styra med en shunt, tror det finns extra kort till din värmepump så den kan styra shunten på en egen kurva i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Värdena för kb in och ut är 79 och 76 så nått är galet där med...
Klassiskt fel, fukt har gjort att det har blivit mer eller mindre kortslutning i dem. Utegivare och köldbärargivare kan drabbas av det, det är de enda givarna som sitter i en miljö där det kan bli kondens.

DeltaT på 9 grader är för högt om det är R404 som köldmedium, är inte helt säker på att det är det. Ner mot fem grader vore bättre.

Kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad mellan fram och retur på radiatorerna. Som det är kopplat låter det som en klar risk att några radiatorer kortsluter värmebärarflödet, dvs vattnet passerar radiatorn utan att kylas av nämnvärt. Det medför att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur.

Det borde gå att värma huset + varmvatten med 12000 kWh/år tycker jag fast det är ju en fråga om inomhustemperatur också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar, ska testa och öka farten på CP, har dock inte kollat var den står i för läge nu.
ska läsa på lite mer om styrning av golvvärmen men låter ju smidigast att styra den med egen termostat även om jag uppfattar det som att det inte är lika effektivt? sen kommer sjuntgruppen och separat CP monteras brevid bergvärmepumpen så slipper man oroa sig för eventuella vattenläckage i köket.

Får ta och byta ut givarna för kb in och ut framöver då man verkligen vill se om borrhålet klarar en större pump i framtiden eller om man ligger på gränsen redan nu..
Alla radiatorer känns bra utom en som är kall, ska ta med mig en ir mätare och kolla tempen på radiatorerna i helgen.

Överlag tycker jag att 13-14 timmar gångtid per dygn nu är lite mycket?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det beror pÃ¥ var i landet huset ligger om 13-14 timmar per dygn är mycket när det är +4 i snitt ute. I och med att installationen gjordes 2001 kan det vara lite snÃ¥l dimensionering. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan konstatera att CP står i läge 3 så kört där :( Många, långa, klena ledningar är väll anledningen. Men det borde väll bli bättre när jag bygger bort 5 radiatorer och monterar golvvärme med extra cirkulationspump? Jag har ju en avstängningsknapp för värmen till köket så man kanske ska testa å stänga för skoj skull å se om det blir någon skillnad
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Först nu såg jag att det är i Sundsvallstrakten huset ligger och då är pumpen underdimensionerad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Glömde ir mätaren på jobbet så har ej kunnat mäta i helgen.
Har förstÃ¥t själv att  pumpen är underdimensionerad... men det borde gÃ¥ att optimera hela systemet sÃ¥ det fungerar bättre. När det var -1 ute gick pumpen i 21min innan den slog av, retur tempen var dÃ¥ 4 grader under börvärdet för framledning temp vilket gör att den börjar räkna ner gradmin rätt fort sÃ¥ att fÃ¥ till bättre flöde i systemet mÃ¥ste göra rätt mycket?

För 25min gångtid som längsta sammanhängade gångtid och totalt 13 timmar gångtid på 1 dygn känns som en dålig ekvation! och så har pumpen gått sen 2001..... hade varit kul att se antalet starter sen pumpen togs i drift.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har under kvällen loggat hur pumpen jobbar dÃ¥ temperaturen legat stabilt pÃ¥ +1 grad ute.. 
Vp går i 29-30 min under dom 4 körningar jag satt där och efter varje körning så står sedan Vp i 14 min innan den startar igen.
Börsvärdet för framlednings temp var 40grader, när Vp stannade hade den nått 44grader. Retur tempen var då 35grader. När Vp sedan startar ligger fram och returtemp på 31grader...

Känns som att när jag ändrade integralen frÃ¥n -60 till -100 sÃ¥ var det mest driftstiderna som ändrades, ska ändra tillbaka till -60 och mäta när tempen är +1 ute igen. Känns som det underlättar om man köper en datalogger. 

Kan även konstatera att jag har 5st framledningar och 5 stycken returledningar som gÃ¥r till olika ställen i huset. (Inte  7 som jag tidigare nämt) När Vp gÃ¥r sÃ¥ är alla 5 rören ( framledningar förgreningarna) varma men pÃ¥ retursidan är det 2st retur ledningar som inte blir nÃ¥gra varmare medans pumpen kör... Dom resterande 3 returledningarna blir ju varma. Dom är heller inte märkta vart dom gÃ¥r sÃ¥ det blir Ã¥ göra framöver.

Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
Det låter som att pumpen är ganska väl avpassad - till värmesystemet. Vad kan framledningen bli när pumpen går kontinuerligt, runt 50 °C?
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Börja med att se varför de olika slingorna inte har lika bra flöde, det kan lösa en del problem med driftstiderna och stilleståndstiderna.

Som jag ser det behöver man normalt ingen shunt till golvvärmen, det finns ju en trimventil på returen från pushgruppen där du kan ställa "shuntningen" mellan radiatorer och golvvärme.
Ju mer du stryper på den desto kallare får du i golvvärmen.
Den del av flödet som cirkpumpen för golvvärmen inte "får" från värmepumpen tar den via bypass i golvvärmekretsen, den rundpumpar alltså lokalt i golvvärmefördelaren, och det varma vattnet från värmepumpen släpps bara in i kretsen i samma omfattning som du släpper tillbaks till värmepumpen via trimventilen på pushgruppens retur.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Börja med att se varför de olika slingorna inte har lika bra flöde, det kan lösa en del problem med driftstiderna och stilleståndstiderna.

Som jag ser det behöver man normalt ingen shunt till golvvärmen, det finns ju en trimventil på returen från pushgruppen där du kan ställa "shuntningen" mellan radiatorer och golvvärme.
Ju mer du stryper på den desto kallare får du i golvvärmen.
Den del av flödet som cirkpumpen för golvvärmen inte "får" från värmepumpen tar den via bypass i golvvärmekretsen, den rundpumpar alltså lokalt i golvvärmefördelaren, och det varma vattnet från värmepumpen släpps bara in i kretsen i samma omfattning som du släpper tillbaks till värmepumpen via trimventilen på pushgruppens retur.
         
Har läst om att styra golvvärmen så, får fundera vad som blir lättast och mest ekonomiskt att köra på..
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu testat att stänga av kranen för övervåningen och kranen för mellan plan. Totalt är det 10 radiatorer som nu stängts av.
Vp klarade nu körningen pÃ¥ 17min mot tidigare 29min, men det konstiga är att delta T nu är 11 mot tidigare trots att jag nu stängt 50% av värmesystemet .. ska fortsätta kolla imorgon men börjar fundera om den oisolerade markplattan kan kyla ledningarna för mycket?  Ska se om jag kan lägga in en bild pÃ¥ alla  kopplingarna i morgon
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2015, 19:48:59 »
Det är fullt naturligt att deltaT stiger när man stänger av ett antal radiatorer. Värmebärarflödet minskar då strömningsmotståndet ökar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är fullt naturligt att deltaT stiger när man stänger av ett antal radiatorer. Värmebärarflödet minskar då strömningsmotståndet ökar.

Förstår hur du menar men då fattar jag inte hur jag ska kunna få ett lägre delta T ? Vill ju ha ner delta T till 7.

Tror även att jag har ett 1 rörs system och att det är därför jag har så många värmeledningar från källaren, i snitt så är det 4 radiatorer på varje slinga. Bilder kommer strax.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här är bilder,  alla röda kranar är framledningar och bredvid dom är returerna.
Stängde i dag av en av kranarna som tydligen gÃ¥r till garaget som är ihobyggt med huset. Radiatorerna där är borttagna sedan länge sÃ¥ det har cirkulerat värme dit helt i onödan i oisolerad betongplatta, totalt ca 50 meter prisolrör är den slingan dragen med.... 
Sen är det konstigt att när den slingan var inkopplad sÃ¥ var returtempen  15 grader lägre  än framledningstempen pÃ¥ den slingan??

Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #16 skrivet: 14 oktober 2015, 22:04:50 »
Förstår hur du menar men då fattar jag inte hur jag ska kunna få ett lägre delta T ? Vill ju ha ner delta T till 7.

Tror även att jag har ett 1 rörs system och att det är därför jag har så många värmeledningar från källaren, i snitt så är det 4 radiatorer på varje slinga. Bilder kommer strax.

Det kanske inte går med nuvarande cirkpump, men ha alla radiatorer fullt öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det kanske inte går med nuvarande cirkpump, men ha alla radiatorer fullt öppna.

FörstÃ¥r det jag med men det betyder alltsÃ¥ att om jag stänger av alla slingor utom 1 (använda 4 radiatorer)sÃ¥ kommer delta T att bli ännu högre? FörstÃ¥r att trycket ökar men flödet mÃ¥ste ju öka ocksÃ¥?  I sÃ¥nna fall beror det bara pÃ¥ hur stora ledningar man har..
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #18 skrivet: 15 oktober 2015, 09:39:14 »
Flödet genom de fyra radiatorerna som är öppna kommer naturligtvis att öka men flödet genom värmepumpen, och det bestämmer deltaT, kommer att minska jämfört med om vattnet kan fördelas på fyra till fem radiatorslingor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flödet genom de fyra radiatorerna som är öppna kommer naturligtvis att öka men flödet genom värmepumpen, och det bestämmer deltaT, kommer att minska jämfört med om vattnet kan fördelas på fyra till fem radiatorslingor.

Då förstår jag :) Frågan är bara hur jag gör för att få bättre flöde i systemet? Då jag nu förstår att det inte kommer att bli bättre när jag ersätter ena slingan (6 radiatorer) med golvvärme..
Konstigt att slingan som jag stängt knappt ger någon värme på returen trots att alla (koppel) där radiatorer tidigare suttit var varma?

Man funderar ju nästan på att dra om några slingor som går i plattan och ersätta dom med större ledningar och dra dom i väggarna istället, men det är ju ganska mycket jobb...
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #20 skrivet: 15 oktober 2015, 11:52:48 »
Vad har du för värme i garaget nu när radiatorerna är borttagna? Det finns väl ingen risk att den avstängda slingan fryser sönder? Jag skulle nog lämna kvar ett minimalt flöde för att undvika det.

Är alla termostater öppna eller bortplockade? Blir alla radiatorer varma?
Jag skulle öppna alla röda ventiler helt och notera hur många varv som behövs för att få dem helt öppna. Utom garaget givetvis. Mät sedan returtemperaturerna på de olika slingorna, de skall helst ligga någorlunda lika. Mät vad det blir för delta över värmepumpen med alla slingor helt öppna.
Kolla temperaturerna i de olika delarna av huset. Kanske skall du byta några radiatorer, där det blir för kallt, mot effektivare.

Detta är hur jag skulle göra, men jag är inte proffs på detta...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tror inte det är någon fara att dom fryser sönder, men kanske är bäst att ha ett flöde iaf, kan ju vara nått kallhål någonstans...
Vissare radiatorer har nyare termostater än andra och vissa har bara vred...

Ska mäta ikväll med ir mätaren men kan konstatera detta så länge.
Med alla kranar öppna: delta T 9 enligt pumpen.  3 av returledningarna vid vp är ljumen vid vp drift medans 2 returledningar är ganska kall!
Den ena slingan (kall retur) går ju till garaget så där finns inga radiatorer men alla 4 radiatoranslutningar är varma när pumpen går så returen borde vara varm men icke...
Den andra slingan (kall retur) går till källaren ( 4 radiatorer) och dom radiatorerna fungerar.

Ska mäta alla radiatorer + ledningarna i Vp rum men det vore bättre om det blev kallare, får öka värmekurvan före mätningen så har man längre tid på sig.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #22 skrivet: 15 oktober 2015, 17:58:56 »
Returen på slingan bör ju ha ungefär samma temperatur som utgången från sista radiatorn...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥ har jag gjort Ã¥rets grovmätning, dock sÃ¥ hade ir mätaren svÃ¥rt att visa rätt värde pÃ¥ koppar rör.  Eftersom jag har ett 1 rörssystem sÃ¥ har alla radiatorer en temp diff pÃ¥ ca 1-4grader sÃ¥ skriver istället högsta och lägsta temp pÃ¥ varje radiator. Men sÃ¥ här vart resultatet

Köksslinga mellanplan. framledning 41  Retur 33
Radiator 1, 41-40grader
Radiator 2 40-33grader
Radiator 3 39-34grader
Radiator 4 39-21grader
Radiator 5 38-32grader
Radiator 6 35-27grader

Slinga övre plan framledning 41    Retur 36
Radiator 1 45-39grader
Radiator 2 43-33grader
Radiator 3 42-36grader
Radiator 4 41-38grader

Slinga markplan framledning 42 retur 32 (slinga ligger i oisolerad platta)
Radiator 1 41-36grader
Radiator 2 38-35grader
Radiator 3 35-32grader

Slinga markplan hall. Framledning 42 retur 40

Finns 3 uttag för radiatorer (borttagna sedan länge) i hall och på toa då slangen som är dragen i golvet (oisolerad betongplatta med marmorplattor) verkar räcka till som värme, dock så är dom 3 uttagen 38,33,33 grader varma så något är konstigt där

Slinga mark/källare framledning 42 retur 29
Radiator 1 44-39grader
Radiator 2 21grader termostaten verkar felande (rören är 35grader)
Radiator 3 35-29grader
Radiator 4 34-30grader
Radiator 5 32-29grader

Slinga garaget mark/källar framledning 42 retur 28
3 uttag för radiatorer 30grader (har aldrig suttit några där)
liten radiator 40*40 som är 29grader

Hur stryper jag bäst den varma slingan?
Sen kan jag ju konstatera att slingorna i betongplattan verkar kyla mycket sÃ¥ är väll svÃ¥rt att fÃ¥ till nÃ¥got bättre flöde där?  Kanske hjälper om jag fixar den trasiga termostaten..

Känns som man skulle vilja ta bort alla termostater och montera någon typ av gängat lock istället.


Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu bytt ut termostaten mot en manuel ventil på radiatorn som var helt kall och nu är radiatorn väldigt varm. När jag bytte ut (plunschen) den som sitter bakom termostaten och ljusterar flödet så var den gammla plat i framkanten medans den jag monterade dit var konad i framkanten vilket jag tror ger bättre flöde i radiatorn då den blir fortast varm fast den inte ligger först på slingan.
Så nu funderar jag på att det dåliga flödet i mitt system kan bero på att radiatorerna är för strypta fast alla termostater är fullt öppen, ser inte heller ut som det går att ljustera något bakanför termostaten heller. På returen finns det inget heller...
För visst måste trycket i systemet bli mindre och flödet bli bättre om mer av vattnet går genom radiatorn istället för att gå genom (kopplet under radiatorn) (1 rörs system)
Vore kanske bäst att byta ut alla termostater till manuella vred med så högt flöde som möjligt på radiatorerna som är på dom 2 slinger som har för låg returtemp?

För jag förstår inte annars hur jag kan ha så dålig flöde/cirkulation i mitt system då jag har totalt 6 olika slingor, har läst många trådar dä folk bara har 2 eller 3 slingor men fortfarande bra flöde..
Slingan som bara hade 2 grader i diff är nu strypt på framledning så diffen är 7 grader, eller är det bättre att strypa på returen? (sitter balofix koppling på returen)
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #25 skrivet: 23 oktober 2015, 20:20:47 »
Eftersom ingen annan svarar ska jag göra ett försök att förklara, med reservation för att jag inte har någon egen praktisk erfarenhet av enrörssystem. I värsta fall har du ett sk 80/60-system, dvs 80 °C framledning vid lägsta utetemp, och 60 °C retur. Ett enrörssystem är injusterat så att bara en liten del av flödet tas ut av varje radiator, resten passerar direkt vidare till övriga. Detta är ren matematik, det måste vara så, du kan inte förbättra något genom att ändra förhållandet och skicka mer vatten genom en radiator, det leder bara till att radiatorerna nedströms får svårare att lösa sin uppgift. Den sista radiatorn är då till exempel beräknad för att få 63 grader in, om du uppströms har skickat allt genom en radiator så får sista radiatorn kanske bara 45 grader och kommer inte ge tillräcklig värme.

Några skriver att de har fått bättre flöde efter att ha spolat igenom systemet, det kan ha samlats smuts och annat genom åren. Du kanske också kan trimma elspetsen så att den går in lagom snabbt, och inte i för stora steg, så att du kan lyckas få framledning en bit över 55 °C och ändå inte överstiga 48 °C retur som är max vad pumpen tolererar innan den stänger av sig. Passerar du dessa temperaturer (på pumpen) så går systemet helt över till elpatrondrift, kanske är det därför du har så hög elräkning. Om inte detta hjälper så återstår bara att acceptera faktum, eller installera fler och större radiatorer så du kan sänka framledningen. Självklart kan det vara bra att justera flödet mellan slingorna men det kommer ändå alltid vara en slinga som kräver högst framledning, den kommer att bestämma när elpatronerna tar över. Huvudsaken är att du inte har någon slinga som stjäl för mycket flöde, så de övriga får för lite.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bra förklarat.  tummenupp

Jag tycker ändå att du bör försöka sikta på att ha samma returtemp från alla slingor.
Försök trimma in så du har (med värmepumpen i kontinuerlig drift) samma temperaturfall mellan in/ut på alla radiatorer, t.ex. 3 grader, försök även se till att du har samma returtemp på alla slingor.
Idealt ca 6-10 grader lägre än framledningen.
Alltså t.ex. 42/35 på alla slingor när värmepumpen går kontinuerligt.

Jag vet inte hur man justerar grundflödet över dina radiatorer, kan du bifoga bilder på dina koppel så kanske det finns någon som vet...

Att ersätta termostaterna med fasta vriddon känns annars som en möjlig väg att ställa in ett vettigt grundflöde över varje radiator och i alla slingor.

Skulle framledningen vid kontinuerlig drift bli så hög att kompressorn stannar p.g.a. hög temp/högt tryck så är du i en knepig situation, då måste du försöka öka flödet i kretsarna, eller uppgradera ett antal radiatorer så du säkerställer att radiatorkretsen i vart fall kan göra av med den av kompressorn producerad effekten.

Om eltillskottet driver upp fram/returtemperaturen så mycket att kompressorn stängs av är det bättre att spärra eltillskottet och köra med en eller ett par elradiatorer som komplement om/när det blir riktigt kallt ute.
« Senast ändrad: 24 oktober 2015, 09:00:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaren, men vet inte om jag litar pÃ¥ mattematiken 😉
Jag tror fortfarande att kopplet/bypasen är lite av boven.. För om jag har 8grader skillnad på en slinga med 6 radiatorer och sedan stänger alla termostater så är skillnaden 12 grader på slingan, det måste betyda att flödet blir sämmre? Samma sak om jag stänger olika slingor blir ingen skillnad i returtemp på dom andra slingorna enda skillnaden blir att pumpen jobbar ännu snabbare....
Testade även att bara stänga av dom 3 första termostaterna på en slinga och då vart sista radiatorn 1 grad kallare än innan, borde ha blivit tvärtom annars...

Tror inte jag har ett 80/60 system dÃ¥ jag kör pÃ¥ kurva 38  och rumsbör pÃ¥ 20 vilket ger ett börsvärde (framledning) pÃ¥ ca 40 grader vid 0 grader ute och dÃ¥ är det runt 20-21 i huset.
Pumpen har ju än så länge väldigt korta gångtider vilket tyder på att den orkar med bra eller så är vattenmängden i systemet för liten..
Väntar fortfarande på lite kallare väder så jag få se hur pumpen reagerar, målet är iaf att knappt behöva använda elpatron.

Tänkte passa på att spola igenom systemet när jag framöver ska lägga golvvärme, har även börjat spåna på att dra om värmesystemet så jag slipper ha många av rören i betongplattan, men vet inte hur mycket jag vinner på det..
Ska ladda upp en bild på mina koppel i morgon
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här är bild från en radiator som jag tog bort igår.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du stänger av termostaterna på x antal radiatorer på en slinga så skall tempen stiga på de som kommer efter. (Och i övriga slingor)
Om det inte gör det så spökar det.
Jag kan inte alla fall inte hjälpa dig, men det finns troligen en naturlig förklaring, det brukar göra det.  ;)

För att göra den där typen av experiment måste du se till att värmepumpen går kontinuerligt så att temperaturvariationerna inte beror på att kompressorn startar/stoppar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du stänger av termostaterna på x antal radiatorer på en slinga så skall tempen stiga på de som kommer efter. (Och i övriga slingor)
Om det inte gör det så spökar det.
Jag kan inte alla fall inte hjälpa dig, men det finns troligen en naturlig förklaring, det brukar göra det.  ;)

För att göra den där typen av experiment måste du se till att värmepumpen går kontinuerligt så att temperaturvariationerna inte beror på att kompressorn startar/stoppar.

Något spökar eller så gör jag fel... Måste nog göra många fler tester innan jag kan utesluta nått, synd att man har ont om tid bara. Brukar alltid ställa upp värmekurvan några snäpp när jag gör dessa mätningar så jag inte riskerar att pumpen stannar.

Återkommer när jag gjort fler tester,
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du skulle nog ha god nytta av en Logger 2020 för att kunna trimma in din anläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du skulle nog ha god nytta av en Logger 2020 för att kunna trimma in din anläggning.

Jo har funderat på det, kommer nog köpa en sådan inom en snar framtid..

Pratade i dag med en vvs gubbe, han rekomenderade mig till att byta ut cirkulationspumpen till en större för att få bättre cirkulation på dom problematiska slingorna, han pratade även om eventuellt större expansionskärl?
Nackdelen med  större cirkulationspump är väll att jag dÃ¥ mÃ¥ste strypa dom slingor som idag fungerar bra?
Har även läst att man kan räkna ut hur mycket effekt man kan ta ut på olika rördimmensioner för varje slinga mm, men det verkar ju vara en halv vetenskap....

Har börjat överväga att dra ett 2 rörs system för étage 1 och 2 , då jag kan passa på att dra rör i bjälklaget ovanför etage 1 när jag ändå ska dra golvvärme där, blir lite klurigare att dra till etage 2, men på det etaget står ju pumpen så ledningarna blir inte så långa iaf.

Skulle jag göra det blir systemet som sådant:
En slinga (ettrörs system) till etage 4 Fungerar superb i dagsläget, 4 radiatorer där.
Golvvärme på etage 3 (50 kvadrat) ersätter 6 radiatorer.
Två rörs system på etage 2 och etage 1, ersätter totalt 12 radiatorer.
Eller är det dåligta att blanda så många olika system?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att blanda olika system är inte omöjligt, men det kräver att du har tryckstyrda cirkulationspumpar och får din anläggning injusterad av någon som verkligen förstår sig på sånt.
STAD-ventiler på varje stam och ett instrument som man kan verifiera flödena med.
Det blir dyrt.
Bäst är det att i så fall dra nytt i hela kåken.
Eller (talar i egen sak) sätta in en logger och själva försöka justera in det så det befintliga fungerar så bra som möjligt.
Bäst vore det ju självklart om du kunde få det befintliga systemet att fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då blir det till att behålla mitt ettrörssystem och kanske modifiera det om det behövs.. köper en logger 2020 snart så slipper man bosätta sig i pannrummet då :)

Då ena slingan ska ju i december bytas ut mot golvvärme, vad kan man då förvänta sig få tillbaka i returtemp med tanke på att jag har CP på läge 3 på VP. Kommer att bli ca 2 meter rördragning från VP till golvvärme styrningen (fördelare,shunt cirkulationspump,mm)


Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det justerar du in med trimventilen på fördelaren för golvvärmen.
Du skall ha rätt högt flöde i golvvärmeslingorna, och troligen lägre i ledningen till/från eftersom dina radiatorer behöver varmare vatten än golvvärmen, skillnaden mellan vad radiatorerna och golvvärmen behöver justeras alltså in på en trimventil som begränsar hur stort flöde som kan gå in/ut ur golvvärmefördelaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det justerar du in med trimventilen på fördelaren för golvvärmen.
Du skall ha rätt högt flöde i golvvärmeslingorna, och troligen lägre i ledningen till/från eftersom dina radiatorer behöver varmare vatten än golvvärmen, skillnaden mellan vad radiatorerna och golvvärmen behöver justeras alltså in på en trimventil som begränsar hur stort flöde som kan gå in/ut ur golvvärmefördelaren.

Okej, var som jag trodde :)

Räknade i går ut hur långa mina slingor är och totalt är dom ca 150 meter fördelat på 6 slingor, den kortaste ca 14 meter och den längsta ca 44meter... Den längsta slingan har bara en radiator inkopplad och DT är 13 på den slingan, ska testa stänga av den radiatorn i dag och se om det blir någon skillnad, men jag tycker det verkar som att ledningarna är för veka så Flödet på dom två längsta slingorna blir för dåligt..
Verkar vara 15mm diameter på rören +plasthöljet (prisolrör) vid radiatorerna men dock så har är en en av dom långa slingorna bara 12mm framledningsrör ner i plattan för att sedan bli grövre vid första radiatorn?? inte konstigt att flödet är lågt och trycket högt i systemet...

Är det någon som är bra på att räkna ut hur mycket effekt man kan ta ut på olika rördimensioner kontra flöde/tryck, eller finns det något bra dimensioneringsprogram?

 
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, jag har blandat ihop 2 slingor, dom är tydligen dragna lite hur som helst... Det är precis som det ska vara i ett ettrörssystem, stänger jag av den första radiatorn så får den sista radiatorn lite mer värme..startar en ny tråd i forum för radiatorer då det är ettrörssystemet som måste ljusteras och inte pumpen.. Flödet är boven i mitt system...
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tittade i dag och såg att cirkulationspumpen är en Grundfos ups 25-60 180. Är den standard i thermia? Den borde väll ändå vara stor nog? Funderar på att köpa en större men vilken ska man då köpa
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #39 skrivet: 04 november 2015, 03:39:06 »
Större cirkpump är i regel ingen bra lösning, du har troligen något annat fel som gör att flödet inte blir som det skall vara.
Om du vill jämföra så finns det pumpkurvor att hitta på nätet om du säker på cirkpumpens namn, jämför det sedan med nya pumpars pumpkurvor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Större cirkpump är i regel ingen bra lösning, du har troligen något annat fel som gör att flödet inte blir som det skall vara.
Om du vill jämföra så finns det pumpkurvor att hitta på nätet om du säker på cirkpumpens namn, jämför det sedan med nya pumpars pumpkurvor.

Nä helst vill man ju inte öka flödet mer med tanke pÃ¥ att systemet redan gÃ¥r trögt men har  snart testat allt, och förstÃ¥r inte hur mitt system kan ha sÃ¥ dÃ¥ligt flöde pÃ¥ vissa slingor, speciellt när man läser om dom som har 2-3 slingor och endast 12mm rör och ändÃ¥ fÃ¥r hyfsat flöde...
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
I natt var det -9 grader ute och börvärdet på framledningen är då 45 grader, men pumpen verkar inte vilja göra varmare vatten än 45 grader. Under dom 2-3 timmarna jag kollade så stog pumpen kvar och tuggade på 45grader (returen 36 grader) Dock så jobbar pumpen ganska snabbt upp sig till 45 grader när den stått still ca 25min..

Vad kan detta bero på?
intergralen är satt på 60, testade att ställa om den till 100 i två veckor men resultatet vart inte mycket bättre då gångtiden på pumpen vart det dubbla medans vilotiden endast ökade med ca 5%. det beror nog på att mitt system kyls av rätt snabbt.

Hur snabbt bör ett bra fungerande system kylas ner? tror mitt kyls ner runt 15-18 grader på 20 min!!


Vid - 7 grader så är börvärdet ca 43 grader och gångtiden på pumpen då är ca 1,5 timmar ungefär så den har inga problem då..
Garage slingan är till 95% avstängd, låter kranen vara lite uppen så jag inte riskerar att slingan ska frysa iaf, utan den slingan är det ungefär runt 80 liter vatten i systemet så det är därför den har korta gångtider.

Ska testa att tvångsköra pumpen när det är 0 gradigt och se om det kan vara markplattan som kyler ner slingorna för mycket, men det borde väll inte vara något problem?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
I natt var det -9 grader ute och börvärdet på framledningen är då 45 grader, men pumpen verkar inte vilja göra varmare vatten än 45 grader. Under dom 2-3 timmarna jag kollade så stog pumpen kvar och tuggade på 45grader (returen 36 grader) Dock så jobbar pumpen ganska snabbt upp sig till 45 grader när den stått still ca 25min..

Vad kan detta bero på?

Det var nog så att radiatorsystemet avgav lika mycket effekt som kompressorn kunde ge, därför ökade inte framledningen mera. Om 45 °C inte räcker för att hålla huset varmt måste eltillskott användas. När det ligger precis på gränsen till eltillskott kan kompressorn gå dygnet runt med 45 °C, det är helt i sin ordning.

intergralen är satt på 60, testade att ställa om den till 100 i två veckor men resultatet vart inte mycket bättre då gångtiden på pumpen vart det dubbla medans vilotiden endast ökade med ca 5%. det beror nog på att mitt system kyls av rätt snabbt.

Men om pumpen går mera så måste väl innetempen öka?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan det ha att göra med att jag har högt tryck/klent flöde i mitt system?
Tycker det ändÃ¥ lÃ¥ter ganska konstigt att pumpen ska gÃ¥ dyngnet runt när den kräver 45 grader pÃ¥ framledningen och sÃ¥ har vp en gÃ¥ngtid pÃ¥ ca 2 timmar vid 44 grader framledning ... 
Är för snål för att låta elpatronen gå in så jag vill ju gärna åtgärda detta, över 50 grader vill man ju pumpen ska klara!

Kan man räkna ut detta pÃ¥ nÃ¥ge vis? 
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #44 skrivet: 16 december 2015, 09:10:35 »
Hög temperatur på framledningen är inte något att sträva efter, tvärtom. Ju svalare pumpen går desto bättre effektivitet. Det viktigaste, tycker jag, är att det är varmt i huset utan eltillskott ner till "rejält kallt ute" och vad det betyder är ju olika beroende på var i landet man bor.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #45 skrivet: 16 december 2015, 10:08:45 »
En värmepump fungerar ju så att den börjar göra värme när utetempen går under +17 grader (typiskt) och sedan går den större och större del av tiden tills den måste gå kontinuerligt för att hålla huset varmt, i ditt fall verkar det vara vid ca -10 grader ute.
Blir det kallare ä'n så lär du behöva eltillskott för att hålla huset varmt.
Har du elpatron avstängd så kommer börvärdet att bli kanske 50 grader är det är -13 grader ute, men värmepumpen kommer fortfarande bara att kunna värma till 45 grader...

Uteffekt och COP ökar om du på något sätt kan öka värmeavgivningen genom att öka flödet, m en det blir ju inga jätteskillnader, du kanske kan vinna en erller ett par grader som det kan bli kallare ute innan eltillskottet behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar :)

Hög temperatur på framledningen är inte något att sträva efter, tvärtom. Ju svalare pumpen går desto bättre effektivitet. Det viktigaste, tycker jag, är att det är varmt i huset utan eltillskott ner till "rejält kallt ute" och vad det betyder är ju olika beroende på var i landet man bor.

Ja det är klar man vill ha sÃ¥ lÃ¥g temp som möjligt,  snart bygger jag ju bort 5 radiatorer och ersätter dom med 50 kvm golvvärme, är dÃ¥ sugen att montera nÃ¥gra större radiatorer i övriga delar av huset för att pÃ¥ sÃ¥ sett kunna köra pÃ¥ en lägre värmekurva men mitt ettrörsystem är redan i klenaste laget...

En värmepump fungerar ju så att den börjar göra värme när utetempen går under +17 grader (typiskt) och sedan går den större och större del av tiden tills den måste gå kontinuerligt för att hålla huset varmt, i ditt fall verkar det vara vid ca -10 grader ute.
Blir det kallare ä'n så lär du behöva eltillskott för att hålla huset varmt.
Har du elpatron avstängd så kommer börvärdet att bli kanske 50 grader är det är -13 grader ute, men värmepumpen kommer fortfarande bara att kunna värma till 45 grader...

Uteffekt och COP ökar om du på något sätt kan öka värmeavgivningen genom att öka flödet, m en det blir ju inga jätteskillnader, du kanske kan vinna en erller ett par grader som det kan bli kallare ute innan eltillskottet behövs.

Jag förstår det, ska försöka bygga om så jag får lite högre flöde. Men frågan är ju vad som är den största orsaken till att pumpen inte orkar?
1, Markplattan stjäl för mycket energi när det blir kallt ute, ska tvångsköra pumpen när det är 0 gradigt och se om pumpen orkar då mer då. orkar den med 50g så är ju boven där..
2, Antalet radiatorer/effekten är  mer än vad pumpen klarar. Tror inte det, men vet ej?
3, Har vattenvolymen i radiatorerna något att göra med detta, tex ta 2 radiatorer som genererar lika mycket effekt, den ena rymmer 4 liter vatten medans den andra rymmer 10liter, det borde väll inte ha någon betydelse?
4, Om jag stryper systemet/ stänger av 1 slinga eller 2 borde ju vp klara mycket mer? eller blir mottrycket för höggt i mitt redan lågt flödande system så att det påverkar vp?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #47 skrivet: 16 december 2015, 13:56:26 »
OM värmepumpen gÃ¥r kontinuerligt vid -9 grader och framledningen är 45 grader sÃ¥ har värmepumpen hittat sitt jämviktsläge där husets värmesystem avger like  mycket som värmepumpen tillför för att hÃ¥lla huset varmt.
Det går inte trolla fram mer effekt ur värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
OM värmepumpen gÃ¥r kontinuerligt vid -9 grader och framledningen är 45 grader sÃ¥ har värmepumpen hittat sitt jämviktsläge där husets värmesystem avger like  mycket som värmepumpen tillför för att hÃ¥lla huset varmt.
Det går inte trolla fram mer effekt ur värmepumpen.


Det jag menar är att man mÃ¥ste ju kunna modifiera dom delar i radiatorsystemet som är dÃ¥ligt byggt  .,;-

Har varit -2 grader ute nu under nÃ¥gra timmar, har ställt upp värmekurvan sÃ¥ Vp gÃ¥r kontinuerligt. Nu har Vp gÃ¥tt i 2 timmar och framledningstemperaturen är pÃ¥ 50 grader  :) Detta mÃ¥ste väl ändÃ¥ betyda att den oisolerade betongplattan kyler mina radiator ledningar sÃ¥ mycket att Vp inte orkar mer? för sÃ¥dan stor skillnad ska det väll ändÃ¥ inte vara?     Har ju ändÃ¥ ca 100 meter gamla prisolrör ingjuten i plattan  (garageslingan pÃ¥ ca 30 meter är dock strypt sÃ¥ mycket det gÃ¥r utan att riskera att slingan fryser)

Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #49 skrivet: 17 december 2015, 06:14:08 »
Nja, tycker det låter märkligt om plattan skulle kyla så mycket mer för att det blir några grader kallare ute, om du nu inte har väldigt dragig dörr i garaget, då blir det ju förstås skillnad, men själva sulan och marken under den ändrar ju inte mycket i temp eller värmeavledning från en dag till en annan.
Om du får varmare än önskat inne kommer även framledningstemperaturen att stiga, det är ju tempskillnaden mellan rum och värmebärare som avgör systemets effekt, ökar rumstempen 3 grader över önskad temp så kommer vbf att stiga ca 3 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja, tycker det låter märkligt om plattan skulle kyla så mycket mer för att det blir några grader kallare ute, om du nu inte har väldigt dragig dörr i garaget, då blir det ju förstås skillnad, men själva sulan och marken under den ändrar ju inte mycket i temp eller värmeavledning från en dag till en annan.
Om du får varmare än önskat inne kommer även framledningstemperaturen att stiga, det är ju tempskillnaden mellan rum och värmebärare som avgör systemets effekt, ökar rumstempen 3 grader över önskad temp så kommer vbf att stiga ca 3 grader.

Ja det lÃ¥ter ju konstigt att plattan skulle kyla sÃ¥ mycket... Inte sÃ¥ dragit i garaget iaf, 13grader där utan nÃ¥gon värme pÃ¥ slingan. 
Innertemperaturen ligger stadigt runt 20,5-21 grader inne.

Hade ju tänkt utöka med en vattenburen fläktkonverktor i del av källeren där det sitter 2 elradiatorer, men då kommer väll Vp orka mindre?

Om jag byter ut 2-3 radiatorer mot större sÃ¥ att jag kan hÃ¥lla en lägre värmekurva tex frÃ¥n 38 till 36 men hur mycket pÃ¥verkar det Vp?  Vp borde ju fÃ¥ svÃ¥rare att göra lika varmt vatten dÃ¥ eftersom effekten pÃ¥ radiatorsystemet blir högre, sÃ¥ det kanske inte lönar sig att tillföra mer radiatoreffekt?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #51 skrivet: 17 december 2015, 13:04:56 »
Om du byter ut radiatorer skall det i så fall vara i de kallaste rummen, det kan göra att du kan hålla huset lagom varmt med aningen lägre framledning, men det enda du kan tjäna på detta är någon enstaka procent i högre uteffekt i bästa fall.
Tror inte att du kan göra just något som lönar sig om du måste betala för de nya radiatorerna.
Tyvärr.
Bättre då att satsa på en värmepump med högre uteffekt, eller komplettera med ytterligare en värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, väntar med Vp byte till den dagen då den pajar tror jag, får bli en 12kw Vp då om borrhålet tillåter ::)

Har under 1 dyngn loggat dom båda el radiatorerna i rummet i källaren/markplan och dom har dragit 29kwh och då har snitt temperaturen legat runt 1-2 plusgrader! Tycker det låter mycket det motsvarar ju el för över 800:- Rummet är på 22kvm klinkrat golv på betongplatta.

Det måste ju löna sig att sätta in en fläktkonvektor? Tänkte köpa en sådan som ser ut som innerdelen på en luftvärmepump men hur kraftfull bör den vara? Man vill ju för det mesta kunna köra på den lägsta fläkthastigheten, och vilken rör/slangdimension bör jag dra dit 18mm? Får ju hälldre för högt flöde så man kan strypa in slinga än tvärtom

 Ã„r det dumt att passa pÃ¥ att fördra sÃ¥ jag i framtiden kan montera en konnektor i garaget med som ligger vägg i vägg med rummet? Med tanke pÃ¥ att man behöver väll grövre dimension pÃ¥ ledningen om jag ska koppla in 2 konvektorer. Jag kommer dra ett 1 rörs system dit eftersom jag har det i övriga delar.

Elförbrukningen i november blev 2308kwh  och dÃ¥ var det ganska varmt för att vara november  :(
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #53 skrivet: 18 december 2015, 22:59:21 »
Du sparar ju pengar på att bygga ut ditt radiatorsystem så länge det inte är så kallt att eltillskott behövs, blir det kallare så är det ingen vinst, men inte heller någon direkt förlust att värma med det vattenburna systemet.
Troligen är det ändå större delen av energibehovet som krävs när det är så pass varmt ute att eltillskott inte behövs, så helt bort kastat är det inte att komplettera med fler radiatorer, men värmepumpen i sig ger inte mer effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥ har den första riktigt kalla perioden varit med närmare en vecka med -16 till -20 grader och nu har jag som vanligt nÃ¥gra funderingar  ???

Första 2 dagarna med -17 så orkade vp göra 47 grader som mest, vp gick dygnet runt och när gradminuterna närmade sig -1000 så ställde jag ner värmekurvan så inte elpatronen skulle gå in.
Dag 3 -19 Vp orkar bara göra 45 gradigt vatten till framledningen, ställt ner värmekurvan ytterligare så inte elpatronen ska gå in. inomhustempen är ca 20,5 grader passar på att elda någon timme i kaminen eftersom jag sänkt värmekurvan.

Dag 4-5,  -17 ute. värmepumpen orkar bara göra 42 gradigt vatten och den har gÃ¥tt konstant i 5 dagar, epatronen har gÃ¥t in nÃ¥gon timme medans jag varit pÃ¥ jobbet men ställer ner värmekurvan ytterligare, gradminuterna liger hela tiden runt -500. Börjar tro att borrhÃ¥llet är boven till att vp inte orkar med...

Dag 7 -5 grader ute och pumpen orkar fortfarande bara göra 42 gradigt vatten, värmekurvan uppställd och vp går hela tiden.
Testar då att stänga av garageslingan helt (den har varit 95% stängt tills nu då det bara är en radiator till slingan)
Dömm om min förvåning att efter 1 timme så är framledningstempen uppe i 47 grader???

Kan verkligen en slinga som är stängd med 95% och med endast 1 radiator kyla mitt system så mycket att vp inte orkar med?
Vp har ju tidigare orkat göra 47 gradigt vatten med slingan 95% stängd men dÃ¥ var det bara runt - 6 som mest, min teori är att markplattan har blivit riktigt nerkyld  sÃ¥ även när det blev lite mildare sÃ¥ var plattan fortfarande kall..

Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #55 skrivet: 11 januari 2016, 14:22:40 »
Börjar tro att borrhållet är boven till att vp inte orkar med...
Det är framför allt pumpen som är för klen. Nu vet jag inte vad det är för köldbärartemperaturer men är det normaldimensionering skulle 20 meter djupare borrhål öka värmepumpens effekt med uppskattningsvis 4-5 %. På den tiden pumpen installerades var det vanligt att dimensionera för 50-60 % effekttäckning. Idag när elen är dyrare i förhållande till borrning och pump är det ekonomiskt dimensionera för högre effekttäckning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är framför allt pumpen som är för klen. Nu vet jag inte vad det är för köldbärartemperaturer men är det normaldimensionering skulle 20 meter djupare borrhål öka värmepumpens effekt med uppskattningsvis 4-5 %. På den tiden pumpen installerades var det vanligt att dimensionera för 50-60 % effekttäckning. Idag när elen är dyrare i förhållande till borrning och pump är det ekonomiskt dimensionera för högre effekttäckning.

Jo jag vet att pumpen är lite för klen men Ã¥ andra sidan kanske det är tur dÃ¥ gÃ¥ngtiden endast är runt 40min vid -3 grader, sÃ¥ det blir ändÃ¥ mÃ¥nga start och stopp som systemet ser ut nu :( Tror det är borrat 170meter och ca 1 meter till berg.  BÃ¥da givarna för brinne är trasig sÃ¥ mÃ¥ste byta dom sÃ¥ snart jag har tid.
När jag i förra huset skulle instalera VP så valde jag en som klarade ner till -30 utan tillsats, önskade det var så i denna kåk också...

Ändå ganska konstigt att om jag stänger av en slinga med en radiator på 320w effekt så orkar pumpen göra 5 grader varmare framledning när det är kalt ute...
Nu kommer jag inom dom närmsta veckorna ta bort den slingan och dra en ny slinga i träbjälklaget som är dragen till en fläktkonvektor, dock sÃ¥ kommer den även ersätta 2 elradiatorer pÃ¥ 1000w vardera sÃ¥ jag tror elräkningen kommer minska rätt bra om jag räknat rätt  ::)
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 601
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!