Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Aermec 32L  (läst 1132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zold

  • Gäst
Zold
Aermec 32L
« skrivet: 11 augusti 2019, 12:23:41 »
Äntligen fått igång en konvektor och kyla, nu efter ett dygn har jag fått problem dock. Verkar som brinen har kylt ner hela fläkten så den tror att det ör 18 grader men en tempgivare bredvid visar på 23. Hela konvektorn känns kall och tempgivaren är säkert inte trasig....

Kan man öppna upp den eller något så den känner verklig temp?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Aermec 32L
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2019, 12:29:05 »
Inte ovanligt att tempgivaren kyls ner beroende pÃ¥ placering  Det kan leda till att konvektorn inte startar om det finns ett lite flöde via VPn pump tex SE trÃ¥den brevid:  Endera flytta pÃ¥ den eller ställ termostaten lägre än önskad temperatur
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad ZNK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Aermec 32L
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2019, 08:48:22 »

Ja, inser att denna enhet inte funkar superbra med en intern tempsensor. Står på 18 grader efter en natt då termostaten slagit från pga att brinen fortfarande cirkulerar och kyler ner hela konvektorn. Slår jag på fläkten bara så tar det 10-15 sek så går temperaturen upp som samma i rummet och det går att kyla igen.

NÃ¥gon som har samma problem?
1. Kan tänka mig att man kan reglera med en utsignal (?) och reglera cirkpumpen så den stänger av sig
2. Köpa / flytta ut tempgivaren ut i rummet

2 känns kanske enklast, någon som gett sig på detta?

tack på förhand

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Aermec 32L
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2019, 10:47:44 »
Jag hittar ingen bra manual till denna, men det är skräp att inte stänga cirkulationen när fläkten stoppas.
Min fläktkonvektor stänger både cirkpump + magnetventil på termostaten.
Det borde ju gå att typ sätta ett relä på spänningen till fläkten som får styra cirkpumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Aermec 32L
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2019, 10:56:11 »
Jag har haft tvÃ¥ generationer av samma Frico  som är en OEMad italiensk tillverkning. Den senare har ett svagt fläktflöde  typ 5 % av max  pÃ¥ den steglösa fläkten för att undvika detta problem vilket fungerar utmärkt.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!