Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dyr el i Finland  (läst 863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Dyr el i Finland
« skrivet: 05 januari 2024, 22:40:58 »
Finns det nån förklaring varför det är så dyrt (26kr kWh) då det inte är så i Sverige?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Dyr el i Finland
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2024, 23:07:19 »
Från SVD

Med fredagens pristopp i Sverige är ingenting jämfört med vad finländarna tvingas betala. Där ligger fredagens prissnitt på närmare tio kronor/kWh, med enskilda timmar på över 20 kronor. Kylan på runt 20 minus eller mer i större delen av landet gör sitt till. men det finns andra orsaker.

– Ett kolkraftverk på 550 MW är ur drift plus ett halvstort gaskraftverk, säger Johan Sigvardsson.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dyr el i Finland
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2024, 05:24:12 »
Bluff med hela nordpool!

800MW vindkraft endast, installerat 7000MW 👌. Dessa fläktar vi ska förlita oss på i framtiden.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 843
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr el i Finland
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2024, 08:54:21 »
Man ser inga stora skillnader om man går tillbaka 5 år.
Ryska importen har försvunnit, lika mycket har ersatts med Olkiluoloto 3.
Importen är ungefär samma.

Vindkraft har tillkommit så att mer produktion tillförts då det blåser.
.
Höga priser förklaras nu med dyr fossilelsimport från Estland,
orsakat av då enl ovan "Ett kolkraftverk på 550 MW är ur drift plus ett halvstort gaskraftverk, säger Johan Sigvardsson",
Forsmarks haveri bidrar väl något också.
Baltikum importerar och exporterar från Ryssland men är plus minus noll totalt.

Det nya verkar vara marginalprissättningen.
Någon som ser någon annan förklaring?

Sett utifrån behovet just nu, Sverige och Finland behöver stärka upp mer gemensamt, antagligen ett kkverk till, minst.
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 09:03:27 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Rosvikarn

  • Gäst
Rosvikarn
SV: Dyr el i Finland
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2024, 14:01:31 »
I det här fallet med det höga elpriset igår så får man förmoda att inte alla i vårt grannland var särskilt missnöjda. Det togs nog emot väl av de finska elproducenterna där kassorna fylldes på rejält. Staten vill inte vara sämre och fyllde på sin kista med 5ggr mer skatte-pengar per förbrukad kWh jämfört med idag så de är nog inte heller alltför besvikna från det perspektivet skulle jag tro.

Rosvikarn

  • Gäst
Rosvikarn
SV: Dyr el i Finland
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2024, 14:12:41 »
Förtydligande; De finska elproducenterna och deras övervinster beror alltså på importen från Baltikum.

Utloggad Rosvikarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dyr el i Finland
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2024, 20:28:59 »
Blev lite intresserad av om jag kunde få en bättre bild av händelseförloppet den 5 januari när elpriset(som bestämdes dagen innan) rusade i Finland. Surfade  in på svk's hemsida där det finns datahistorik och grafer som innehåller information(per minut) om den aktuella dagen. Finland och Baltikum följde varandra prismässigt fram tills 15:00 när Estland och Finland bröt sig ut från gruppen och elpriset steg från 1000€/MWh till 1696€/MWh. Det som sticker ut om man sen kikar på kraftproduktionen så är det som om någon i Estland närmsta timmarna innan 15:00 mer eller mindre tryckte på "stoppa vindkraftsproduktions knappen" medans man i Litauen gör det motsatta och där blåser det rejält med en kraftig ökning av vindkraftsproduktionen resten av dygnet. Vindkraftsproduktionen för övriga "grannländer" är rätt jämn under resten av dygnet så man kan ju undra om Estland drabbats av akut nedisning av alla propellrar.. Någon förklaring har jag inte funnit iaf. Jag antar att Litauens ökande vindkraftsproduktion gör att de fyller sin "EU-kvot" av export(förmodligen fossilt och tjänar därmed bra med pengar också) till Estland och "smittas" därmed inte av det ökade elpriset.

Priset toppar med 1896€/MWh mellan 18-19:00 för Finland och Estland medans övriga Balt-länder stannar på 800€/MWh

Om nu inte Estlands nerstängning av vindkraften skett ofrivilligt utan det är en medveten handling för att tjäna pengar så vet jag inte om det bryter mot något formellt regelverk, priserna har de ju kommit överens om dagen innan men det visar väl om inte annat att aktörer som verkar på elmarknaden hittar vägar för att maximera vinsterna på bekostnad av Estlands och Finlands elkonsumenter i det här fallet. Vinnarna är många om man tänker efter, jackpot för elproducenter i Finland(264 837 MWh producerat), exporten(65 204 MWh) som Estland,Sverige och Norge delar på, ev. systemägare(ex.svk-fingrid) via flaskhalsavgifter + statskassan i Finland och Estland i form av skatter.

Jag skulle tro att liknande upplägg inte är allt för ovanliga för att maximera vinsterna när tillfälle ges.

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Dyr el i Finland
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2024, 21:17:31 »
Blev lite intresserad av om jag kunde få en bättre bild av händelseförloppet den 5 januari när elpriset(som bestämdes dagen innan) rusade i Finland. Surfade  in på svk's hemsida där det finns datahistorik och grafer som innehåller information(per minut) om den aktuella dagen. Finland och Baltikum följde varandra prismässigt fram tills 15:00 när Estland och Finland bröt sig ut från gruppen och elpriset steg från 1000€/MWh till 1696€/MWh. Det som sticker ut om man sen kikar på kraftproduktionen så är det som om någon i Estland närmsta timmarna innan 15:00 mer eller mindre tryckte på "stoppa vindkraftsproduktions knappen" medans man i Litauen gör det motsatta och där blåser det rejält med en kraftig ökning av vindkraftsproduktionen resten av dygnet. Vindkraftsproduktionen för övriga "grannländer" är rätt jämn under resten av dygnet så man kan ju undra om Estland drabbats av akut nedisning av alla propellrar.. Någon förklaring har jag inte funnit iaf. Jag antar att Litauens ökande vindkraftsproduktion gör att de fyller sin "EU-kvot" av export(förmodligen fossilt och tjänar därmed bra med pengar också) till Estland och "smittas" därmed inte av det ökade elpriset.

Priset toppar med 1896€/MWh mellan 18-19:00 för Finland och Estland medans övriga Balt-länder stannar på 800€/MWh

Om nu inte Estlands nerstängning av vindkraften skett ofrivilligt utan det är en medveten handling för att tjäna pengar så vet jag inte om det bryter mot något formellt regelverk, priserna har de ju kommit överens om dagen innan men det visar väl om inte annat att aktörer som verkar på elmarknaden hittar vägar för att maximera vinsterna på bekostnad av Estlands och Finlands elkonsumenter i det här fallet. Vinnarna är många om man tänker efter, jackpot för elproducenter i Finland(264 837 MWh producerat), exporten(65 204 MWh) som Estland,Sverige och Norge delar på, ev. systemägare(ex.svk-fingrid) via flaskhalsavgifter + statskassan i Finland och Estland i form av skatter.

Jag skulle tro att liknande upplägg inte är allt för ovanliga för att maximera vinsterna när tillfälle ges.

Nu går ju många vindkraftsparker med förlust säger kärnkraft förespråkarna men i alla fall så när Ryssland gick in i Ukraina så gissar jag på att det var många företag som glatt mumsade i sig blodspengar de kunde ta ut av kunder i övriga Europa. Men jag hoppas att jag har fel om att människan är rutten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Dyr el i Finland
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2024, 14:28:46 »
Vindkraft går i kk och söker mer bidrag och rekonstruktion. Det är ett faktum inte ett påhitt.
Export av vindkraft drar inte in 'stora pengar' då priset rasar när det blåser.
Jag tycker det är svårt att se från svks karta hur priserna rör sig och förstå vad som styr.
Kärnkraft även från Zaporizha har hållit Ukraina vid liv under kriget. Och människor har visat sin godhet genom att stödja de krigsdrabbade ukrainarna.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dyr el i Finland
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2024, 17:35:52 »
Var igår på infomöte om havsvindkraftparken som vattenfall ämnar bygga i kommunen. Nu är planen Max 150 möllor a 25MW.

 dontknow men förstår inte hur svenska staten får ihop det.? Ligger några miljarder på något ”miljökonto” att inkasseraom man bygger?

Nu har elen varit dyr hela mars, och vindstilla. Torsdagsnatten ska det börja blåsa och gissa vad….
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr el i Finland
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2024, 22:01:15 »
Var igår på infomöte om havsvindkraftparken som vattenfall ämnar bygga i kommunen. Nu är planen Max 150 möllor a 25MW.

 dontknow men förstår inte hur svenska staten får ihop det.? Ligger några miljarder på något ”miljökonto” att inkasseraom man bygger?

Nu har elen varit dyr hela mars, och vindstilla. Torsdagsnatten ska det börja blåsa och gissa vad….

Svenska staten tänker inte! Dum gör som dum säger…..
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Dyr el i Finland
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2024, 08:45:15 »
Nu har elen varit dyr hela mars, och vindstilla. Torsdagsnatten ska det börja blåsa och gissa vad….
Enligt produktionsdata för vindkraft som man kan finna på svenska kraftnäts websida nedan så har det inte direkt varit vindstilla i mars.

https://mimer.svk.se/ProductionConsumption/ProductionIndex

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dyr el i Finland
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2024, 09:57:46 »
Enligt produktionsdata för vindkraft som man kan finna på svenska kraftnäts websida nedan så har det inte direkt varit vindstilla i mars.

https://mimer.svk.se/ProductionConsumption/ProductionIndex
3-9.3 Skulle jag nog säga är vindstilla. Det är ju nu vi behöver de 7000MW installerade vindkraften. Minst hälften borde ju snurra så vi inte behöver importera.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Dyr el i Finland
« Svar #13 skrivet: 13 mars 2024, 15:32:18 »
3-9.3 Skulle jag nog säga är vindstilla. Det är ju nu vi behöver de 7000MW installerade vindkraften. Minst hälften borde ju snurra så vi inte behöver importera.
Förstår inte vad du menar med "3-9.3".
Om du menar 3000-9300 MWh per timma så är det ju inte vindstilla om du samtidigt tror att total installerad effekt är 7000 MW och att hälften av 7000 MW som skulle ge 3500 MWh en enskild timma vore bra i din bok för att slippa importera el.

Lägsta produktionen under en timma under mars såhär långt har varit som lägst 541 MWh, det kan jag gå med på är att klassa som vindstilla, men samtidigt gav då solkraften signifikant bidrag om 1236 MWh och Sverige exporterade el med 3800 MW.

Total installerad vindkraft i Sverige är betydligt mer än 7000 MW, snarare finns det en bit över 14000 MW.
Vindstilla i min värld innebär dock noll produktion från vindkraften, inte 10% och definitivt inte 50% av total installerad effekt. Men ja, vindkraften är ju designad för att ge effekt redan vid måttlig vind. Vindstilla enligt dig på marken producerar en hel del effekt med den vind som finns på lite höjd över marken där turbinen snurrar eller till havs.

Det är ju för övrigt en av fördelarna med vindkraft i ett avlångt land, det är sällan det är vindstilla eller blåser kraftigt i hela landet samtidigt. Därmed inte sagt att det är oproblematiskt att produktionen varierar som den gör över tid och geografi.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dyr el i Finland
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2024, 16:03:14 »
Förstår inte vad du menar med "3-9.3".
Om du menar 3000-9300 MWh per timma så är det ju inte vindstilla om du samtidigt tror att total installerad effekt är 7000 MW och att hälften av 7000 MW som skulle ge 3500 MWh en enskild timma vore bra i din bok för att slippa importera el.

Lägsta produktionen under en timma under mars såhär långt har varit som lägst 541 MWh, det kan jag gå med på är att klassa som vindstilla, men samtidigt gav då solkraften signifikant bidrag om 1236 MWh och Sverige exporterade el med 3800 MW.

Total installerad vindkraft i Sverige är betydligt mer än 7000 MW, snarare finns det en bit över 14000 MW.
Vindstilla i min värld innebär dock noll produktion från vindkraften, inte 10% och definitivt inte 50% av total installerad effekt. Men ja, vindkraften är ju designad för att ge effekt redan vid måttlig vind. Vindstilla enligt dig på marken producerar en hel del effekt med den vind som finns på lite höjd över marken där turbinen snurrar eller till havs.

Det är ju för övrigt en av fördelarna med vindkraft i ett avlångt land, det är sällan det är vindstilla eller blåser kraftigt i hela landet samtidigt. Därmed inte sagt att det är oproblematiskt att produktionen varierar som den gör över tid och geografi.
Min text gäller i Finland. Precis som rubriken.

3 mars-9 mars vindkraft mellan 0-300MW, lite toppar på 500MW, rättelse 15MW-300MW  tummenupp

IMPORT ca 2500-3000MW. OL4 var/när?

(Imorgon natt blåser det. och priset blir minus. HUR BLIR VINDKRAFTEN LÖNSAM DÅ? Därtill fastighetsskatt, ca 70000€ per år per mölla!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!