Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärartemperatur  (läst 2786 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Köldbärartemperatur
« skrivet: 30 november 2005, 23:18:40 »
Hejsan jag har en IVT Greenline C7 som fungerat klockrent i två år men när jag tittade på "köldbärare ut" här om dagen så hade jag en diff på 0,5 grader, -2 in och -2,5 ut, detta har repat sig och ligger nu på ca 0 grader in och -2,5 ut. jag har varit slarvig och inte skrivit upp hur det såg ut förra vintern men jag har för mig att der var ca +2grader in och ca -2 grader ut. jag vet att jag har ett grunt hål endast 100m i berget och 40m foderrör snålheten bedrog visheten när jag borrade.

Finns det någon som provat att täta foderröret vid botten och sedan vattenfyllt det för att även den biten skall bli "aktiv" ?

Ett annat alernativ jag funderat över ärr att fylla helavägen upp till markytan med bentonit.
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Köldbärartemperatur
« Svar #1 skrivet: 01 december 2005, 01:07:45 »
Om pumpen var i drift när du läste av då måste en av givarna börjat ge upp.

0 till -2,5 kan iofs stämma på ett grunt hål

Jag gissar att din grundvattennivå ligger högre än du tror.
Men du kan ändå ligga på gränsen.

Om du har för kallt kan du inte istället komplettera med lite ytjordvärme!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köldbärartemperatur
« Svar #2 skrivet: 01 december 2005, 08:12:00 »
Huset ligger i en slänt så om, jag skall ha en ytjordslinga måste jag förmodligen ha avluftare varjegång jag vänder i överkanten och det blir ganska många ggr.

dessutom har jag två andra faktorer som spelar in, materialet i marken är lite grusigt och trädgården är just återställd och gräsmattan har precis börjat att gro efter år av dränerings och planeringsarbeten.

Någonting annat som jag funderar över är om det spelar så stor roll eftersom eltillskottet aldrig behöver gå till, men jag vet ju inte om kompressorn går onödigt mycket.
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärartemperatur
« Svar #3 skrivet: 01 december 2005, 09:02:18 »
Om avläsningarna gjordes vid ett tillfälle när temperaturerna hade stabiliserat sig (det kan ta olika tid för olika givare att nå konstant värde beroende på hur och var de sitter) är min gissning givarfel. Det går inte att få en halv grads differens på köldbäraren. Det skulle kräva ett så högt köldbärarflöde att köldbärarpumpen inte har några som helst möjligheter att ge det. Allt under 3 grader differens är i högsta grad misstänkt.

Det får alltså bli standardrekommendationen: Gå in i servicemenyn, ställ köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift. Ställ ner värmen till noll så att kompressorn stannar. Vänta tills köldbärartemperaturerna har stabiliserat sig. Läs av. I den bästa av världar skall in- och utgående köldbärartemperatur vara lika (differens = 0) men bli inte förvånad om du får en differens på mer än en grad.

Rimligen ligger grundvattnet bara några meter under marken. Det är i så fall ingen mening med att fylla på vatten.

Men om det aldrig behövs tillsatsvärme finns det ingen anledning till oro. Pengar satsade på extra meter borrhål, slang i jorden eller bentonit kommer säkerligen inte att betala sig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köldbärartemperatur
« Svar #4 skrivet: 21 december 2005, 21:45:20 »
Har testat och det visade sig att det skiljer 2 grader på ink resp utg temp, om någon visar rätt har jag inte kollat än. Vet någon om värmepumpes reglercentral bryr sig om vad givarna visar för värden ? i så fall måste dom ju bytas annars räcker det ju att jag känner till missvisningen.
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärartemperatur
« Svar #5 skrivet: 22 december 2005, 13:24:27 »
Köldbärartemperaturerna pÃ¥verkar inte regleringen av pumpen sÃ¥ det räcker med att känna till vilken korrektionsfaktor som skall användas. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!