Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline HT Plus och givare mm  (läst 1560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ClaesB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Greenline HT Plus och givare mm
« skrivet: 13 januari 2022, 11:46:59 »
Ber om ursäkt för dubbelpost, men kan inte radera på annat ställe.
Hej. Jag är en ny medlem och jag hoppas att jag placerar mina tre frågor på rätt ställe.

1. Jag har en IVT Greenline HT Plus från 2008/09 och undrar om någon kan förklara var jag i apparaten hittar kortet där utomhusgivaren ska kopplas på på plint T2? (Jag vill bara kunna se vart kabeln på denna plint tar vägen, behöver jag då stänga av apparaten?)
2. På ovansidan av värmepumpens skal finns en svart tunnare sladd märkt 79A-R, se bild, är det möjligen sladden till utegivaren?
3. Anledningen till mina frågor är att värmepumpen saknar önskad app-styrning och jag har sett att elbolaget Tibber erbjuder sådan vid namn Ngenic Tune och vid installationen ska kabeln till utegivaren knipsas, men vet inte var den kabeln går. Har någon erfarenheter av Ngenic tar jag tacksamt emot även dessa. /Tack på förhand Claes

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HT Plus och givare mm
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2022, 13:09:03 »
Kolla här och scrolla ner till sidan 63 och plinten sitter bakom frontluckan och nästa plåtfront med
https://docplayer.se/24694084-Greenline-ht-specialtryck-for-3x230v-installatorsmanual-art-nr-utgava-1-4.html

Utloggad ClaesB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HT Plus och givare mm
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2022, 13:21:43 »
Tack 25fOCUS, bakom frontplåten förstår jag men vilken är nästa plåt? Plinten visas på sidan du nämnde men det är konstigt att ingen bild visar var plinten sitter i VP - har sett mängder av bilder men ingen där detta visas. Vet du om den sladd jag nämnde är sladden till utegivaren? Mvh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HT Plus och givare mm
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2022, 13:31:25 »
Troligtvis om den gÃ¥r ut frÃ¥n VP nÃ¥gonstans , bara följa den , drar den iväg genom väggarna sÃ¥ kan det vara den. har du innegivare sÃ¥ far även den iväg genom huset. var plinten sitter. Det är ytterligare en plÃ¥t pÃ¥ höger sida ( 2 skruv  ) och om jag inte har fel sÃ¥ är det gÃ¥ngjärn  pÃ¥ den och viks ut och bakom är alla EL-grejer

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Greenline HT Plus och givare mm
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2022, 15:12:42 »

3. Anledningen till mina frågor är att värmepumpen saknar önskad app-styrning och jag har sett att elbolaget Tibber erbjuder sådan vid namn Ngenic Tune och vid installationen ska kabeln till utegivaren knipsas, men vet inte var den kabeln går. Har någon erfarenheter av Ngenic tar jag tacksamt emot även dessa. /Tack på förhand Claes
Kan någon som känner till Ngenic Tune förklara varför utegivaren ska knipsas? En anledning jag kan tänka mig är att Ngenic reglerar vp den vägen isf via modbus.

Tomjo

  • Gäst
Tomjo
SV: Greenline HT Plus och givare mm
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2022, 18:28:54 »
Hej,

Hur har det gått för dig? Jag har samma pump och är också sugen på en Ngenic Tune.

Mvh
Tomas

Utloggad Leifthor

  • Leifthor
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HT Plus och givare mm
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2022, 23:08:12 »
Jag har Ngenic Tune ända sedan de startade med denna. Man knipsar kabeln från utegivaren och kopplar styrdosan mellan aggregatet och utegivaren. Sedan "lurar" Ngenic aggregatet med att "justera" utetemperaturen. Jag har 2 innegivare, 1 i källaren och 1 i vardagsrummet som hör till Ngenic. Dessa styr jag med appen och bestämmer vilken temperatur jag vill ha och vilken av givarna som skall vara styrande. Har fungerat mycket bra för mig. Byter nu ut min 23 år gamla IVT Greenline C5 mot en IVT Geo 508 och deras innegivare och kommer då inte behöva Ngenic längre.

Tomjo

  • Gäst
Tomjo
SV: Greenline HT Plus och givare mm
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2022, 08:16:13 »
Jag har Ngenic Tune ända sedan de startade med denna. Man knipsar kabeln från utegivaren och kopplar styrdosan mellan aggregatet och utegivaren. Sedan "lurar" Ngenic aggregatet med att "justera" utetemperaturen. Jag har 2 innegivare, 1 i källaren och 1 i vardagsrummet som hör till Ngenic. Dessa styr jag med appen och bestämmer vilken temperatur jag vill ha och vilken av givarna som skall vara styrande. Har fungerat mycket bra för mig. Byter nu ut min 23 år gamla IVT Greenline C5 mot en IVT Geo 508 och deras innegivare och kommer då inte behöva Ngenic längre.

Tack för info, det låter ju toppen! Vi har vattenburen golvvärme som styrs av Thermotech EC8, basenhet med inbyggd 24 V transformator och kopplingsplint för termostater och ställdon. Basenheten har pumpstyrning och funktion för motionering av cirkulationspump. Till denna finns termostater i varje rum. Komplicerar det ekvationen för Ngenic eller är det bara att ställa termostaterna på max och justera önskad temp i Ngenic?

Utloggad Leifthor

  • Leifthor
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HT Plus och givare mm
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2022, 12:59:51 »
Jag har vanliga radiatorer som står på max och väljer vilken givare, källare eller vardagsrum, jag vill skall vara den styrande och för den ställer jag önskad temperatur i Ngenic:s app.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!