Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Handdukstork  (läst 5722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Handdukstork
« skrivet: 29 juli 2004, 10:39:57 »
Hej igen, jag kan inte bestämma mig för hur jag skall koppla i ett av badrumena.

Jag har ett badrum på övrvåningen som så småningom skall få vattenburen golvvärme.
Men tills dess så tänkte jag värma rumet med en handdukstork & ett enpanels element 50x40.
Detta blir nog i minsta laget, men eftersom jag har dom liggande & badrumet är på övervåningen så får det lov att funka ;)

Det jag funderar på är om handukstorken avger för lite värme så kommer det ju bli för varmt vatten på returen & det har ju värmepumpen svårt att klara av, ska jag istället seriekoppla handukstorken med elementet?

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Handdukstork
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2004, 15:10:27 »
Kör med en elektrisk handukstork så fungerar det året runt utan bekymmer. Handukstorken skall ju vara varm året runt och radiatorvattnet skall väl helst inte vara så varmt året runt ?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Handdukstork
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2004, 15:27:57 »
Jag har redan en handuks tork liggande & en förliten radiator, tänkte köra dessa två tills jag renoverar badrumet om något år.

Riskerar jag att få för varmt returvatten eller inte om jag kopplar in handukstorken?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Handdukstork
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2004, 15:55:27 »
Finns det någon strypning på kopplet - fast eller ställbart så borde du kunna justera flödet så att det inte påverkar returtempen nämnvärt.

Har du öppna själl fungerar inget i systemet så det måste finnas någon form av strypning...

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Handdukstork
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2004, 16:47:44 »
Finns det någon strypning på kopplet - fast eller ställbart så borde du kunna justera flödet så att det inte påverkar returtempen nämnvärt.

Har du öppna själl fungerar inget i systemet så det måste finnas någon form av strypning...

Ja, det finns en "kran" på in sidan & en vanlig avstängningsventil på utloppet.
Min tanke var att ta bort dessa & seriekoppla med radiatorn, så kommer ju rasiatorn att styra flödet igenom handukstorken
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Handdukstork
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2004, 20:37:31 »
Seriekoppla tror inte jag på. (Har själv testa att lägga golvvärme i serie efter radiator).
Nej parallell koppla och stryp in så att retur tempen blir ungefär det du vill att den ska vara delta 5 grader kanske.

En handukstork dvs ett böjt kromat rör. Brukar man ju normalt lägga på VarmVattenCirkulationen. Så då håller den samma temperatur som varmvattnet. Och avger då ca 60-80W.
Det har jag och handukstorken kan vara på även då värmen är avslagen. Fungerar bra och blir varm o fin.
Det krävs dock returrör,backventil och cirkulationspump avsedd för endamålet.
Ett plus blir att det kommer varmvatten direkt  :)
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Handdukstork
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2004, 20:37:45 »
Du kanske sparar 30-40 kr i mÃ¥naden jft med en elektrisk och fÃ¥r dras med en massa problem. Inte tillräckligt varm, handdukarna torkar inte etc. Jag skulle köra elektrisk i alla fall, eh det är ju det jag gör!  8) ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Handdukstork
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2004, 22:50:28 »
Vintertid funkar det nog bra, men sommartid icke!

Om jag har förstått rätt är du framför allt ute efter att värma rummet, och i andra hand torka handdukarna...

Då borde det funka. Ställ in flödet så att du har kännbart(med handen) kallare ut än in till handukstorken så skall det inte påverka returtempen märkbart.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Handdukstork
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2004, 23:36:42 »
eller seriekoppla den med radiatorn, nästan inget flödesmotstång i den, den kommer att ge lite mindre effekt pga av lägre temp men det är marginellt.
Funkar lika bra men enklare inkoppling.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Handdukstork
« Svar #9 skrivet: 30 juli 2004, 00:06:55 »
MÃ¥nga bud ;D

Angåene debatten att ha el eller ej, så ser jag det så här. Det är en snygg & praktisk sak att hänga handuken på, sen att den också blr varm vintertid är ett plus.
handuken torkar även fast handukstorken är avstängd.

om jag tolkar era svar rätt så funkar båda varianterna men jag får mer värme till rumet om jag pararellkopplar, & då blir det nog så för elementet är i minsta laget.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Handdukstork
« Svar #10 skrivet: 30 juli 2004, 09:54:53 »
Det blir nog ingen större skillnad på effekten, men det kan vara lättare att justera in flödet om du kör i serie, speciellt om du har lågt difftryck i systemet.

Har du lågt difftryck och skall koppla 2 små värmekällor parallelt kan det bli svårt att justera in flödet så att du får "rätt" deltaT. Kanske Bertil har rätt igen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!