Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten radiatorer Storlek?  (läst 13164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Vatten radiatorer Storlek?
« skrivet: 21 mars 2004, 18:04:10 »
Jag ska konvertera til vattenburet & undrar hur jag skall räkna ut hur stora ellement jag skall ha?
& hur vet jag hur många watt ett begagnat ellement är på?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vatten radiatorer Storlek?
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2004, 19:03:14 »
Jag tittade har många watt mina gamla elradiatorer var på - och räknade ut hur många watt/m2 de gam för huset som helhet.

Sen laddade jag ner purmomaster www.rettig.seoch dimensionerade mitt system med hjälp av detta, valde dock inte purmos radiatorer utan Korado som var billigare, snyggare och gav något högre uteffekt vid samma storlek.

Med hjälp av deras beräkningsprogram kan du nog grovt uppskatta begagnade radiatorers uteffekt. (om du vet hur stora de är och om det är panelradiatorer med/utan konvektionsplåtar eller sektionsradiatorer)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Vatten radiatorer Storlek?
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2004, 17:36:42 »
Jag prata med en kille i dag & han sa att man skulle ha 50 - 70 watt / m2 lite beroende på hur nytt huset var.


Jag glömde fråga om man skall diminsionera olika beroende på om man har lågtempratur system eller ej, nån som vet?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vatten radiatorer Storlek?
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2004, 18:00:27 »
Jag glömde fråga om man skall diminsionera olika beroende på om man har lågtempratur system eller ej, nån som vet?

Hur mycket effekt en radiator avger beror på vilken skillnad det är mellan rummets temperatur och radiatorns temperatur och radiatorns storlek/utformning. Alla tillverkare har tabeller som man kan avända och en del har beräkningsprogram för att underlätta.

Man dimensionerar alltså efter en antagen max framledningstemperatur och installerar man värmepump vill man att den ska vara låg, säg runt 38-40 grader, för att få så bra verkningsgrad som möjligt. Låg temperatur kräver då större radiatorer så det är delvis en kompromiss.

Det här är ett av Rickards favoritämmnen sÃ¥ han kommer säkert att utveckla detta!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vatten radiatorer Storlek?
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2004, 21:59:13 »
Tack Per!

Men jag har lite trångt om tid just nu...

Kommunen har tänkt lägga ned "min" by:s skola så jag måste engagera mig i detta ett tag framöver...

Skall vara ansvarig för bredbandsutbyggnaden här till sommaren oxå, det arbetet har börjat nu med...

Har ny handdator som också kräver sin tid...

Familjen ja, tänkte inte på det...

Har förresten snöat 20 cm sen i förrgår! Skottnigen fixade en annan "skolbarnspappa" som tack för hjälpen med skolan - schysst!

I vilket fall skall jag göra ett kortfattat försök.

Ett modernt hus med bra isolering kräver så lite som 30 W/m2 för att hållas varmt! (södra Sverige)

Ett äldre hus i norra Sverige upp till 80-100W/m2 beroende på konstruktion.

Själv bor jag i södra norrbotten, har ett Älvsbyhus, och har dimensionerat mitt system att ge 78 w/m2. detta vid 55 graders framledningstemperatur, 45 graders returtemp och 20 grader i rummet.

Med min Nibe 1210-7 ger det vid hand att jag får en framledningtemp på 43 grader när värmepumpen går kontinuerligt. Det har inte gått något tillskott i vinter trots att det varit 30 grader kallt.

Uppvärmd yta ca 145 m2, 100 + 45 (ekonomidel)

Hjälpte det...


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Vatten radiatorer Storlek?
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2004, 22:13:41 »
Jag bor ju i Katrineholm & i en villa från 69, som ska få lite mer issolering på vinden i sommar.
Då borde det väll räcka med 60w/m2 & jag antar att det inta har nån betydelse om jag skulle överdiminsionera.

Kan det ställa till det om ett rumm skulle bli kraftigt överdiminsionerat?

Jag försökte mig pÃ¥ att leka lite med det där programet du tipsa om :P Jag fatta inte mycke av det inte  :)


Finns det nån skenerell regel när man ska räkna fram watt talet på ett begagnat element? Om jag nite vet vad det är för fabrikat, ka man utav strleken & antal rader räkna ut ungefär hur många watt det är på?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vatten radiatorer Storlek?
« Svar #6 skrivet: 22 april 2004, 00:28:48 »
Citera
Jag prata med en kille i dag & han sa att man skulle ha 50 - 70 watt / m2 lite beroende på hur nytt huset var.

För Er båda som naturligtvis kånner till de lokala förhållandena mycket väl är siffran säkert fullt användbar.

Annars tycker man att en sån siffra ochså borde relateras till klimatzon eller den dimensionerande ute temperaturen.

Denna är här i Göteborgstrakten -16 grader.  SÃ¥ om pumpen inte vill när det är -22 och blÃ¥st sÃ¥ kan man hÃ¥lla sig för skratt. Dock har vi de senaste ären sluppit  den kombinationen .
Vid -16 och stiltje bör 70 W/m2 vara rätt lagom  i vÃ¥rt fall.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Vatten radiatorer Storlek?
« Svar #7 skrivet: 22 april 2004, 00:38:54 »
Jag vet inte exakt hur det fungerar vid husbyggnation, men jag tror att hustillverkarna "bygger bort" klimatzonernas påverkan.

Det räknar också på en lägre DUT när de väljer hur mycket isolering som skall in i huset...

Jag har därför en känsla av att man generellt kan säga att det är ganska lika effektbehov i husen oavsett var de ligger.

Den största generella avikelsen från ovanstående resonemang har att göra med när huset är byggt, ju äldre hus desto högre effektbehov.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!