Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkerhets ventil. Antal kg?  (läst 405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fox67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Säkerhets ventil. Antal kg?
« skrivet: 17 oktober 2023, 18:09:38 »
Hej,
Håller på i min dotters nyköpta gamla renoveringsobjekt till hus med lite VVS :)

Det läcker bla från avstängningsventilen till varmvattnet ur LK506.
Tänkte jag skulle byta hela paketet (se bild).
Men det sitter en 9 kg säk ventil där idag.
De har egen brunn och det sitter en gammal hydrofor från 1967 på 150 liter i huset.
På den står det 6 kg.
Tänker jag rätt då att det ska vara en 6 kg istället för 9 kg.
Trycket i hydroforen går mellan 2.2 och 3.2 kg
Vakumventil? Finns ju plats för den men har själv ingen.
Ska man sätta dit en när man ändå byter hela paketet?

Tackar för hjälpen :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Säkerhets ventil. Antal kg?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2023, 18:29:51 »
Säkerhetsventilen på inkommande är till för att släppa trycket när vatten värms i beredaren, om inga kranar läcker, och backventilen är tät kan annars vvb explodera.
Tror 9 kg är rätt normalt, och det behöver inte vara fel på den för att det läcker, det kan vara så enkelt att alla kranar i huset är täta och backventilen fungerar.
I de flesta anläggningar öppnar bara den där ventilen när allt är nytt, efter en tid läcker det lite både i kranar, blandare och backventil, så trycker från att tappvarmvattnet värms resulterar sällan i att säken behöver öppna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad fox67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Säkerhets ventil. Antal kg?
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2023, 18:37:13 »
Tackar för svar.
Men det läcker från avstängningsventilen rätt mycket när jag öppnar den så vi har den stängd just nu.
Så jag vet inte om säkerhetsventilen läcker.
Är det lite onödigt att byta allt?
Ska man sätta dit en vakumventil också?

Funderar ändå fortfarande på om det inte borde vara en 6 kg säk ventil?
Trycket i kallvattenledningen ökar väl upp till utsläppstryck på säkerhetsventilen om pannan till exempel kokar.
Och den gamla hydroforen står det 6 kg på.
« Senast ändrad: 17 oktober 2023, 19:05:30 av fox67 »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Säkerhets ventil. Antal kg?
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2023, 19:52:36 »
Det sitter en backventil på kallvattenledningen, så hydroforens tryck är inte med i bilden egentligen. Det är när vattnet fastnar mellan backventilen, beredaren och stängd varmvattenkran problemet uppstår, speciellt om man duschar slut på vattnet och sen öppnar ingen någon kran före det är fullvarmt igen. Trycket ökar när vattnet värms, vattnet ökar i volym. Mellanskillnaden rinner ut genom säkerhetsventilen.

Vacuumventil om den är kopparfodrad, annars inget krav vad jag vet. Inget reellt behov vid rostfri eller emalj.

6 kg bör funka, men det är inte vad det brukar sitta. Tycker dessa ventiler har ett hårt liv, men funkar väldigt bra ändå i verkligheten.

Om påfyllningen läcker så byter du den.

Kika Hornbach webbshop, de har bra priser och ganska bra sortiment om du inte hittar på Rinkaby(?).

Kanske är den en bättre idé att byta hela beredaren till nyare bättre begagnad.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad fox67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Säkerhets ventil. Antal kg?
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2023, 21:15:14 »
Hej,
Tack, då klarnade det lite.
Men någon backventil på kallvattenledningen har jag inte sett.
Sitter en i LK508 så det inte går varmvatten mot kallvattnet om jag fattat rätt men mellan påfyllning varmvattentank och hydrofor verkar det inte sitta något.

Varmvattenberedaren är en gammal som sitter i en 500 liters ackumulatortank med elpatron. Den är i sin tur kopplad till ytterligare 500 liters ackumulatortank. Kan ju vara en koppartank i den då den är rätt gammal så sätter dit en vakumventil.
Till detta är det även kopplad en vedpanna. Men de kommer nog bara att använda luft/vatten pannan.

Tanken är att låta detta gå så länge det funkar. Pengarna behövs till en massa annat just nu :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Säkerhets ventil. Antal kg?
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2023, 22:19:15 »
Den vinklade kranen (avstängning inkommande till varmvatten) har en fjäderlastad kägla som fungerar som en backventil.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad fox67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Säkerhets ventil. Antal kg?
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2023, 22:44:16 »
Aha, då förstår jag.
Spelar ingen större roll då om jag sätter en 9 kg säkerhetsventil.
Tackar för alla svar :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!