Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorer - konstiga CC mÃ¥tt  (läst 774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ravve007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Radiatorer - konstiga CC mått
« skrivet: 08 juli 2021, 11:51:42 »
Renoverar källaren i 60-tals hus och tänkte passa på att byta radiatorerna.
CC mått på de gamla radiatorerna är hela 100 cm! Hittar inga liknande när jag googlar.

Varför vill jag byta?
Jo, det är helt enkelt för kallt i källaren, vill ha större/kraftigare (2 radiga eller mer).

Jag har bytt till en LV pump från att ha varit en oljepanna, så risken finns att de gamla dessutom är dimensionerade för högtemp system.

Min fråga är, vad ska jag tänka på när jag beställer nya? Kommer en rörläggare att kunna montera de nya trots det konstiga CC måttet jag har?
Det kanske rentav finns någon typ av omkopplare som omvandlar 100cm CC till den nya standarden?

Rören kommer ner från taket (bjälklaget) som synes på bild.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Radiatorer - konstiga CC mått
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2021, 12:34:19 »
En rörmokare kommer inte att ha nått problem med att ansluta dom nya elementen. Möjligen får han bocka till någon rörstump men det gör han varje dag utan problem.
Ett råd är att ta dit någon redan nu som bla. talar om vad du ska skaffa för radiatorkoppel, det är ju lite olika grejer om det är ett eller tvårörssystem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorer - konstiga CC mått
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2021, 19:15:08 »
Kapa rören någon decimeter under taket och dra nytt därifrån, det blir troligen snyggast.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!