Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"  (läst 24416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skorsten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #45 skrivet: 12 februari 2006, 12:54:06 »
Hur går det fungerar det som det ska eller. Har hittat en termostat som kanske skulle fungera att slå om. Termostat -30 till +150 grader Kemo B048 på Kjell & Company eller
Velleman K2649 THERMOSTAT WITH LCD DISPLAY  Vad tror du

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #46 skrivet: 12 februari 2006, 15:12:31 »
Hur går det fungerar det som det ska eller. Har hittat en termostat som kanske skulle fungera att slå om. Termostat -30 till +150 grader Kemo B048 på Kjell & Company eller
Velleman K2649 THERMOSTAT WITH LCD DISPLAY  Vad tror du

Hur det går? Lite svårt att säga egentligen eftersom jag inte riktigt vet vad som lett till vad.

Jag har testat med att köra den med resitor även vid varmare temperatur, men har nu märkt att den börjar isa igen.

Orsaken till nedisningen skyller jag mest på dålig konstruktion.

Det bildas rimfrost på ytor i närheten av förångaren, troligen till största del orsakad av ånga från avfrostningen. Denna rimfrost har ju avfrostningscykel ingen möjlighet att klara av. Med tiden växer rimfrosten och omvandlas mer och mer till is för varje avfrostning.

Isen som ju sitter fast i plåten kommer att växa och täcka mer och mer av förångaren vilket betyder även att den blir kallare och påskyndar nedisningsprocessen.

Bara det blir lite varmare skall jag öppna utedelen och bygga bort isbryggorna.

Om det är dumt att lura maskinen må vara osagt. Men min rekommendation är att koppla in resistorn via en termostat som trimmas in för att bara vara inkopplad när tokavfrostningarna skulle ske.

Ett annat riskmoment som även diskuterats tidigare är ju att avvfrostningen stannar vid en lägre temperatur enär resistorn även är inkopplad under avfrostningscykeln. Resistorn borde alltså kopplas bort när 4-vägsventilen är aktiverad.

Båda de termostater du hittat borde ju fungera, men det är stor prisskillnad. Jag skulle nog rekommendera den billigare, fast den är svår att ställa in, eftersom den borde räcka till åt de flesta, men själv skulle jag köpa den dyrare för att ha bättre koll på aktiveringstemperaturen.
« Senast ändrad: 12 februari 2006, 15:31:06 av Martin X »

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #47 skrivet: 31 oktober 2006, 18:36:44 »
Det blir nog en ombygnad här med när garantin har gått ut. tror inte leveratören skulle gilla att man pillar i grejerna eller vad säger du VPGR?
Äh, nu skall du inte vara feg. Om du bara hittar de rätta kontakterna kan du ju göra en "skarvsladd" och slipper kapa trådarna. Då är det ju bara att koppla bort innnan du ringer servicen.

Och vem skulle skvallra åt Thomas/VPGR? Ingen är väl så taskig?

föresten kör du med MR soft program LogTemp om du gör det hur tycker du att den fungerar
Japp, jag valde MrSoft eftersom den kan läsa pulser. Tyvärr visade det sig att den bara läser 1 av de 2 räknarna i kretsen. Dessutom loggas inte ackumularade pulser utan bara antalet pulser sen föregående avläsning. Så jag är lite besviken på just den biten.

I övrigt sÃ¥ är den väl okej. 


Jag hade fel. Kors i taket  ;)     MrSoft´s Logtemp klarar visst att läsa räknarens bÃ¥da kanaler.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #48 skrivet: 31 oktober 2006, 20:47:28 »
Tjena.
Intressant detta av få maskinen att avfrosta mindre. Min fråga, kan man modifiera en E9DKE på samma sätt och "lura" den att inte avfrosta var 40:e minut vid minusgrader? Någon som vet.
Det här var en intressant tråd. Jag har kikat lite på E9DKE's avfrostning. Den verkar otroligt dum.
Vad man vill göra är att frikoppla utebatteriets sensorn från pumpelektroniken.
Istället så ger man pumpen information om tempskillnaden mellan uteluften och utebatteriet, via pumpens sensoringång. Ju större skillnad desto mer igenisad är utebatteriet. Så när endast en liten skillnad föreligger så rapporterar man typ "-3C". Så fort skillnaden blir för stora så rapporter man ner till -11ºC och vips! Avisningen påbörjas inom 3 minuter. Naturligtvis så måste sensorn kopplas in "normalt" så fort avisningscykeln påbörjats, precis som i Martin X gör.

Frågan är bara, hur många grader kallare är ett utebatteri än omgivningsluften "normalt" och "igensatt av is" ?
OCH
Skiljer sig dessa accepterade temperaturskillnader vid olika ute-temperaturer eller kan man anta ett fast DeltaT?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad orbyn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #49 skrivet: 01 november 2006, 15:04:30 »
En fundering ?  Borde man inte kunna sätta nÃ¥gon tryckmätare över batteriet för att mäta när det är dags att avfrosta. SÃ¥ funkar det ofta pÃ¥ ventilationsaggregat med plattväxlare

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Bara så ingen har missat/missuppfattat "H16" problematiken och dess koppling till denna tråd så vill jag göra läsaren uppmärksam på att förlänga perioderna mellan avfrostning på E9/E12-DKE (-3) kan helt sabba maskinen. E9/E12-DKE serien (och Ikeas -IFP och Kinnans -SPF) är beroende av avfrostningarna för att få hem oljan som annars fastnar i utedelens evaporator och vätskeavskiljare(slurkeburk).
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!