Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: E9DKE  (läst 22933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mayer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
E9DKE
« skrivet: 11 januari 2006, 18:37:44 »
Efter 3v. med utbytt pump så händer det som man trodde inte skulle hända. Kall natt med -10gader ute 19grader inne med pumpen på 23grader. Så vad är det för pumpar som Kinnan säljer. Hade montören ute han kliar sig i kalufsen skall prova med att tanka upp masinen annars rekomenderade han byte till en annan maskin, iså fall blir det 3 maskinen på mindre än ett år och då blir det ingen Panasonic från Kinnan för det verkar vara överreklamerade produkter. *grina* knUp

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: E9DKE
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2006, 19:47:07 »
Du får hemskt gärna förklara problematiken och förklara vad i missnöjet består, har pumpen pajat och blivit utbytt och gått sönder igen?
19 grader inne vid -10 ute lÃ¥ter helt ok! vill du ha varmare sÃ¥ fÃ¥r du stötta med element!!? 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: E9DKE
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2006, 19:55:08 »
Varför inte delge storlek på hus och elförbrukning före pump också...

Utloggad andersal

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic E9DKE
    • Min temperaturlogger
SV: E9DKE
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2006, 20:53:38 »
Det är lätt att bli blind eller hänga upp sig på vad andra berättar om sina pumpar kontra värme, effektivitet och hus.
Jag blev själv fundersam över om vår pump fungerade på tänkt sätt när jag läste om andra som hade det varmare med samma pump och lika stor yta att värma upp.

Häromdagen jämförde jag och en granne våra förbrukningssiffror en aning. Vi har samma typ av hus, byggd samma år, 2 personer i hushållet mm. Vi har gamla fönster, han har nyare men i gengälld enbart direktverkande el.

Ca 1.400 kwh mindre drog vårt hus under december månad, en månad då dygnsmedeltempen låg på -0.8C.
Vi stödeldade iofs lite i täljstenskaminen vilket givetvis påverkar siffrorna. Men utan tvekan sparar pumpen pengar även om den inte orkar med hela huset vid -10 eller lägre.

Payback på pumpen blir ca 2 år med det tempot.

Det är svårt att jämföra även hus som är till synes likvärdiga, men i avsaknad av vettig historik är detta det bästa jag kan komma fram till för vår del.

Visst hade vi det kallt när tempen var mellan -10 och -14 grader, då orkade inte pumpen förse hela huset med värme. Lät därför elementen gå igång och fick så upp värmen till ca +18 i sovrummen, varmare vill iaf inte jag ha det där jag ska sova.

Nu när vi åter har plus har jag sänkt pumpen från 23 till 21 i börvärde, detta för att inte få för varmt inne (+22 eller mer).
För mig finns det ingen anledning att ha så varmt inne att man kan ha T-shirt på sig, det är ju vinter... Men vi har alla olika behov och önskemål.

Kanske har ditt hus ett energibehov som är större än vad pumpen orkar leverera vid -10 grader ute, eller så kanske luften har svårt att cirkulera i ditt hus. Men jag håller med föregående, om det är så att du vill ha konstruktiva gensvar bör du komplettera med mer info kring ditt hus.
Villa 125m2, 1.5plan Upplands Väsby. Panasonic E9DKE + direktel + Täljstenskamin + elgolvvärme. Byggår -68, 2-glas från 68.

Utloggad mossebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Varför inte delge storlek på hus och elförbrukning före pump också...
Efter 3v. med utbytt pump så händer det som man trodde inte skulle hända. Kall natt med -10gader ute 19grader inne med pumpen på 23grader. Så vad är det för pumpar som Kinnan säljer. Hade montören ute han kliar sig i kalufsen skall prova med att tanka upp masinen annars rekomenderade han byte till en annan maskin, iså fall blir det 3 maskinen på mindre än ett år och då blir det ingen Panasonic från Kinnan för det verkar vara överreklamerade produkter. *grina* knUp
Varför inte delge storlek på hus och elförbrukning före pump också...
b00k

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: E9DKE
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2006, 21:30:32 »
Än en gång, "alla" värmepumpar som säljs för mindre än 20 000 kr inkl installation är s.k. 5-6 kW värmepumpar, de ger ca 2.5 - 3 kW vid -10 grader ute. Man behöver inte vara något geni för att förstå att det inte kan värma upp ett hus på 170 m2.

Att det sedan finns de som påstar att de kan det är en helt annan sak, det bevisar inte annat än att:

1. Huset är extremt väl isolerat
2. Familjen ifråga förbrukar väldigt mycket hushållsel vilket bidrar till uppvärmningen med kanske så mycket som 2-3 kW.
3. En kombination av ovanstående.

Dessutom, precis som i inlägget nedan "Vi stödeldade iofs lite i täljstenskaminen", är inget ovanligt när man verkligen börjar sätta press på de sanningssägare som värmer hela sitt hus med 2.5 -3 kW vid -20 grader.

Att "huset" är på 170 m2, men värmepumpen bara kommer åt att värma 90 m2 är inte heller ovanligt, inte alltid framgår det i resonemanget. Direktverkande el värmer resterande delar. :-X

När man talar om luft/luft-värmepumpar måste man ha klart för sig att de inte räcker till att värma ett normalstor egnahem när det blir riktigt kallt ute, att bli besviken på en värmepump som inte håller huset varmt på egen hand vid -10 grader är fel, man skall vara väldigt nöjd om den kan hålla tempen ned till -10 grader.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Varför inte delge storlek på hus och elförbrukning före pump också...
Efter 3v. med utbytt pump så händer det som man trodde inte skulle hända. Kall natt med -10gader ute 19grader inne med pumpen på 23grader. Så vad är det för pumpar som Kinnan säljer. Hade montören ute han kliar sig i kalufsen skall prova med att tanka upp masinen annars rekomenderade han byte till en annan maskin, iså fall blir det 3 maskinen på mindre än ett år och då blir det ingen Panasonic från Kinnan för det verkar vara överreklamerade produkter. *grina* knUp
Varför inte delge storlek på hus och elförbrukning före pump också...
b00k

Och exakt vad ville du ha ut av detta, tillförde det ngt?
Nej troligen lika lite som det här.

Jag hatar verkligen formalitetspoliser  _/-, huvudsaken är att man förstÃ¥r varandra och det brukar vi här.

Rocky

  • Gäst
Rocky
SV: E9DKE
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2006, 22:02:12 »
 TrolltrÃ¥d !? Läs Mayers samtliga inlägg som startar med val mellan XE9-12. Tre veckor

senare är det en E9DKE som varit installerad 1,5 mån Sc:,h Redan där börjar "hata

Panasonic" inläggen som i dec. ska ge ett utbyte till en "Sanoy" eller vad som helst,

utom Panasonic. Huset är på 82kvm(enl.uppg.) och likförbannat blev det en Pana. igen

att spy galla över.... Stackars ÅF. *grina*

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: E9DKE
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2006, 22:10:32 »
Jag håller inte med dig , det finns en alldeles tydlig röd tråd i alla hans inlägg, jag tycker snarare ditt inlägg är lite suspekt?!
Är det du som är ÅF?  ;D

« Senast ändrad: 11 januari 2006, 22:21:01 av Mike »

Rocky

  • Gäst
Rocky
SV: E9DKE
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2006, 22:56:25 »
Jag håller inte med dig , det finns en alldeles tydlig röd tråd i alla hans inlägg, jag tycker snarare ditt inlägg är lite suspekt?!
Är det du som är ÅF?  ;D



  ;D Det tog bara 8 min. för Toshibamaffian att försvara sin gottigaste tråd. ;D

 Tänk att Ni bevakar "Märkesspecifikt Panasonic" sÃ¥ intensivt :)

 Suspekt va ordet,sa Bull. ::) PS. Nej, som tur är,jag är ingen Ã¥terförs. :) DS.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2006, 01:10:09 »
Jag håller inte med dig , det finns en alldeles tydlig röd tråd i alla hans inlägg, jag tycker snarare ditt inlägg är lite suspekt?!
Är det du som är ÅF?  ;D



  ;D Det tog bara 8 min. för Toshibamaffian att försvara sin gottigaste tråd. ;D

 Tänk att Ni bevakar "Märkesspecifikt Panasonic" sÃ¥ intensivt :)

 Suspekt va ordet,sa Bull. ::) PS. Nej, som tur är,jag är ingen Ã¥terförs. :) DS.

Ha ha, så fort någon upptäckt vad sin panasonic går för pratas det om troll!!! 
Så fort jag hittade ordet Toshibamaffian, så var jag kallad att stå upp till kamp!  ;D
Bevakade Panasonic, det gjorde jag innan jag handlade.  ;) Internationella tester, promotelec, lokalt i grannskapet etc!!
Numer förmedlar jag bara erfarenheter, och lite teorier, drar lite slutsatser + lite varningar om buggar, felkonstruktioner etc. Eller hur var det med det Rickard? ;) Så att andra i alla fall kan väga in det vid sitt inköp av pump (då kan man ju inte skylla på att man inget visste när man springer runt med varmvatten, hårtorkar etc för att tina isblocken, vänta på nya kretskort, eller för all del, behöver köra grova mängder direktel också).  8)
Sen är det ju alltid kul att elda(!) upp Pana ägarna lite. Så att dom får lite hjälp att hålla värmen!  :o 
Ni får väl söka runt lite efter interna utmärkelser i HVAC branschen. Hett tips, en prisvinnande serie börjar på D och slutar på I.  ;

Vilken modellserie kan det vara Runte, Mike och alla andra??
Sanningen blir inte mindre sann bara för att den är trevlig (för bl.a. mej).  ;D  ;)
 / en ur Toshibamaffian

Ps. Kollade faktiskt in en designmässigt tilltalande Panasonic hembioanläggning som jag funderar på (nu när pumpen sparar grova pengar får man ju råd). Jag skall bara plöja igenom ett antal tester på den, och OM den ljudmässigt och i övrigt är på topp så ska här handlas.  ;D  Då blir det ju lite som att "plocka russinen ur kakan", det bästa från varje kategori. 
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: E9DKE
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2006, 06:41:50 »
Jag håller inte med dig , det finns en alldeles tydlig röd tråd i alla hans inlägg, jag tycker snarare ditt inlägg är lite suspekt?!
Är det du som är Ã…F?  ;D



  ;D Det tog bara 8 min. för Toshibamaffian att försvara sin gottigaste trÃ¥d. ;D

 Tänk att Ni bevakar "Märkesspecifikt Panasonic" sÃ¥ intensivt :)

 Suspekt va ordet,sa Bull. ::) PS. Nej, som tur är,jag är ingen Ã¥terförs. :) DS.

Ha ha, så fort någon upptäckt vad sin panasonic går för pratas det om troll!!!
SÃ¥ fort jag hittade ordet Toshibamaffian, sÃ¥ var jag kallad att stÃ¥ upp till kamp!  ;D
Bevakade Panasonic, det gjorde jag innan jag handlade.  ;) Internationella tester, promotelec, lokalt i grannskapet etc!!
Numer förmedlar jag bara erfarenheter, och lite teorier, drar lite slutsatser + lite varningar om buggar, felkonstruktioner etc. Eller hur var det med det Rickard? ;) SÃ¥ att andra i alla fall kan väga in det vid sitt inköp av pump (dÃ¥ kan man ju inte skylla pÃ¥ att man inget visste när man springer runt med varmvatten, hÃ¥rtorkar etc för att tina isblocken, vänta pÃ¥ nya kretskort, eller för all del, behöver köra grova mängder direktel ocksÃ¥).  8)
Sen är det ju alltid kul att elda(!) upp Pana ägarna lite. SÃ¥ att dom fÃ¥r lite hjälp att hÃ¥lla värmen!  :o
Ni fÃ¥r väl söka runt lite efter interna utmärkelser i HVAC branschen. Hett tips, en prisvinnande serie börjar pÃ¥ D och slutar pÃ¥ I.  ;

Vilken modellserie kan det vara Runte, Mike och alla andra??
Sanningen blir inte mindre sann bara för att den är trevlig (för bl.a. mej).  ;D  ;)
 / en ur Toshibamaffian

Ps. Kollade faktiskt in en designmässigt tilltalande Panasonic hembioanläggning som jag funderar pÃ¥ (nu när pumpen sparar grova pengar fÃ¥r man ju rÃ¥d). Jag skall bara plöja igenom ett antal tester pÃ¥ den, och OM den ljudmässigt och i övrigt är pÃ¥ topp sÃ¥ ska här handlas.  ;D  DÃ¥ blir det ju lite som att "plocka russinen ur kakan", det bästa frÃ¥n varje kategori.

Skillnaden mellan Panasonic och Toshiba vid -10 grader är inte mer än ett par hundra watt, inget att hänga upp sig på.
Definitivt inget som tarvar utbyte av värmepump.
Jag har sett ett antal inlägg i forumet som bevisar att även Toshibaägere har fått byta kretskort, fylla kölvmedia o.s.v. Detta trots att försäljningsbasen är minimal i förhållande till Panasonics. I alla fall än så länge.
(om man skall använda sig av detta forum som någon form av statistiskt underlag så innebär det att långt ifrån alla toshibaägare lever ett bekymmersfritt liv)

Inte därför sagt att Toshiba skulle vara dålig, tvärt om verkar den tillhöra den grupp av pumpar som fungerar bäst i kraftig kyla.
(Tillsammans med t.ex. Sanyo, IVT, Sharp, Aermec, Mithubishi (varför hör man aldrig någon klaga på dem?) samt vissa av Panasonics modeller)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: E9DKE
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2006, 08:02:39 »
Du får hemskt gärna förklara problematiken och förklara vad i missnöjet består, har pumpen pajat och blivit utbytt och gått sönder igen?
19 grader inne vid -10 ute låter helt ok! vill du ha varmare så får du stötta med element!!? 

Hm.............................
Måste nog hålla med om detta ?

Mvh
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2006, 08:46:15 »

Skillnaden mellan Panasonic och Toshiba vid -10 grader är inte mer än ett par hundra watt, inget att hänga upp sig på.
Definitivt inget som tarvar utbyte av värmepump.
Sen var det ju det där med min "avgiven energi" teori. En pump som avfrostar 1 ggr varannan timme i 6 minuter VS en annan som avfrostar var 40:minut i 14 minuter (vid ett givet driftsförhållande). Dels gör sig pumpen av med mer uppbyggd energi, dels producerar den ju ingen "gratis" energi under tiden den avfrostar. Tog verkligen SP/RR hänsyn till det?
Att någon skulle byta (ung som kalsonger) kan jag förstå är svårt när investeringen är tagen.  ;)


samt vissa av Panasonics modeller)


Ja, dom fyra orden är ju som en bild (säger mer än tusen ord). Nu är du inte lika säker på Panas förträfflighet längre? (obs, ett lite ödmjukt frågetecken för att inte reta upp någon).  ;D

Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: E9DKE
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2006, 11:37:11 »
Skillnaden mellan Panasonic och Toshiba vid -10 grader är inte mer än ett par hundra watt, inget att hänga upp sig på.
Sen var det ju det där med min "avgiven energi" teori. En pump som avfrostar 1 ggr varannan timme i 6 minuter VS en annan som avfrostar var 40:minut i 14 minuter (vid ett givet driftsförhållande). Dels gör sig pumpen av med mer uppbyggd energi, dels producerar den ju ingen "gratis" energi under tiden den avfrostar. Tog verkligen SP/RR hänsyn till det?

Tyvärr gäst!
SP/RR tog verkligen hänsyn till det. SP anger total tillförd effekt och total avgiven effekt under en provperiod av 24 timmar för att (som man skriver) värmepumpens prestanda inte ska påverkas av dess styr- och reglersystem eller avfrostningsfunktion.

Så dumma är inte testutvecklarna på SP.  Men det är kul att du har teorier.  ;D

Tittar man på energivinst (netto ur ytterluften) för senast SP-testade Thosiba och Panasonic i det viktiga temperaturområdet -7 grader till +2 grader så finner man att Panasonic är 160w effektivare vid +2 och att Thosiba är 170w effektivare vid -7. Tyvärr gäst! Det är den nakna sanningen. Men Thosiba bli ju inte sämre för det!  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!