Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: E9DKE  (läst 22958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hlj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9DKE
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2006, 11:56:05 »
Vet att man är helt utanför tråden men när det ändå hackas ville jag göra ett inlägg ;-)
Har själv en HE12 och har aldrig upplevt varken problem med is-bildning eller att den avfrostar ofta.
När det nu har varit kallt ett tag (hade mellan -15 o -25 i över en vecka) så gick avfrostningen ca varannan timme och den tar inte 6 minuter som gästs toshiba gör vilket jag tycker är imponerande kort tid utan runt 10 minuter innan den ger värme igen.

Vill varken säga bu eller bä utan det är bara hur jag har upplevt min HE12:a
HE12DKE-SPK inst nov -05. Souterängvilla på tot yta 230 kvadrat. Tidigare förbrukning ca 30 000 kwh/år.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: E9DKE
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2006, 15:32:59 »
Det är inte konstigt att det krigas om religon i världen, kanske nästa krig startas pga luftvärmepumps meningsskiljaktigheter! :)

Jag har installerat många olika fabrikat och tänker bara säga att om man köper mitsubishi, panasonic eller fujitsu, så är skillnaderna små och man får vad tekniken medger idag,

vad gäller påfrysning så har det enbart med kyleffekten och aktuell luftfuktighet att göra!

avfrostningsbiten är hela tiden under omarbetning och ändras lite av tillverkarna vid modellbyten.

De marknasledande fabrikaten driver utvecklingen och missar med nya modeller är ofrånkomliga, tänk på jas 39 gripen (det kostade skortan att få det att flyga ordentligt)     
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE
« Svar #17 skrivet: 12 januari 2006, 16:28:53 »
Skillnaden mellan Panasonic och Toshiba vid -10 grader är inte mer än ett par hundra watt, inget att hänga upp sig på.
Sen var det ju det där med min "avgiven energi" teori. En pump som avfrostar 1 ggr varannan timme i 6 minuter VS en annan som avfrostar var 40:minut i 14 minuter (vid ett givet driftsförhållande). Dels gör sig pumpen av med mer uppbyggd energi, dels producerar den ju ingen "gratis" energi under tiden den avfrostar. Tog verkligen SP/RR hänsyn till det?

Tyvärr gäst!
SP/RR tog verkligen hänsyn till det. SP anger total tillförd effekt och total avgiven effekt under en provperiod av 24 timmar för att (som man skriver) värmepumpens prestanda inte ska påverkas av dess styr- och reglersystem eller avfrostningsfunktion.

Så dumma är inte testutvecklarna på SP.  Men det är kul att du har teorier.  ;D

Tittar man på energivinst (netto ur ytterluften) för senast SP-testade Thosiba och Panasonic i det viktiga temperaturområdet -7 grader till +2 grader så finner man att Panasonic är 160w effektivare vid +2 och att Thosiba är 170w effektivare vid -7. Tyvärr gäst! Det är den nakna sanningen. Men Thosiba bli ju inte sämre för det!  :)

Ok, tack, vi får väl lita på det.
Men det betyder ju att en pump som frostar av var 40:e minut i 14 minuter är så in i h-e mycket bättre när den väl går relativt det andra exemplet om den skall ha lika stor avgiven energi över tiden, eller?
Men det kanske inte var så stor skillnad mellan pumparnas avfrostningscykler i SP:s laboratoriemiljö?  Sc:,h
Lite som den ökentorra luften i glasshuset?
Då kan det betyda att dom knappt avfrostade alls?  Sc:,h  Var hittar man info om detta, exakt hur varje pump uppförde sig under den ca dryga halva % av tiden i labbmiljö relativt vintersäsongen med snöstorm, regn och rusk ute i verkligheten. Dvs exakta angivelser på hur många och långa avfrostningar varje pump utförde?
Blir ju extra intressant att jämföra med mångas vittnesbörd på forumet.

avfrostningsbiten är hela tiden under omarbetning och ändras lite av tillverkarna vid modellbyten.
   

Ja, det är säkert så! Och inte till det bättre alla gånger tycks det?   8)
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: E9DKE
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2006, 17:54:07 »
Vet att man är helt utanför tråden men när det ändå hackas ville jag göra ett inlägg ;-)
Har själv en HE12 och har aldrig upplevt varken problem med is-bildning eller att den avfrostar ofta.
När det nu har varit kallt ett tag (hade mellan -15 o -25 i över en vecka) så gick avfrostningen ca varannan timme och den tar inte 6 minuter som gästs toshiba gör vilket jag tycker är imponerande kort tid utan runt 10 minuter innan den ger värme igen.

Vill varken säga bu eller bä utan det är bara hur jag har upplevt min HE12:a

Eftersom din är från November så kanske det är riktigt då det k.a.n skriver.

Citat:
"Leverantören som jag köpte min HE12 var i Borås. Det var han som sa att det var problem med HE modellerna som såldes före nov/05. Jag köpte min i sep/05, men han skall komma ut till mig och installera nytt kretkort. Annars inget fel på HE modellen."

Länk:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6017.0/all.html

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9DKE
« Svar #19 skrivet: 12 januari 2006, 19:08:07 »
Avfrostning...Tag olika maskiner t.ex Panasonic och Toshiba...Samma temperatur utomhus och inomhus...de har samma köldmedia....kompressorer är i stort sett samma...de går med troligen samma evaporatortemperatur och samma kondensortemperatur....och när det är samma fuktighet i luften så.......BEHÖVER de avfrosta vid samma intervall! Skulle t.ex Toshiba avfrosta 6 minuter varannan timma så KAN den maskinen inte ge samma mängd värme som den som avfrostar t.ex 3 ggr på 2 tim beroende på att den maskinen har dålig genomströmning i kylbatteriet.
Ganska enkel logik.
LJ

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: E9DKE
« Svar #20 skrivet: 12 januari 2006, 19:12:27 »
Avfrostning...Tag olika maskiner t.ex Panasonic och Toshiba...Samma temperatur utomhus och inomhus...de har samma köldmedia....kompressorer är i stort sett samma...de går med troligen samma evaporatortemperatur och samma kondensortemperatur....och när det är samma fuktighet i luften så.......BEHÖVER de avfrosta vid samma intervall! Skulle t.ex Toshiba avfrosta 6 minuter varannan timma så KAN den maskinen inte ge samma mängd värme som den som avfrostar t.ex 3 ggr på 2 tim beroende på att den maskinen har dålig genomströmning i kylbatteriet.
Ganska enkel logik.

Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)
« Senast ändrad: 12 januari 2006, 19:43:42 av Mike »

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE
« Svar #21 skrivet: 12 januari 2006, 19:30:36 »
Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)

Tur att någon förstår.
Och just exemplet var bara ett exempel. Sen är det ju ingen teori "tagen ur luften".
Utan en slutsats av det jag läser på forumet.
Att det finns maskiner som tycks avfrosta var 40:e minut i 14 minuter vare sig det behövs eller ej, kan ju alla läskunniga faktiskt konstatera. Om det inte är "troll"?  8)  ;)
Och är det det som gällde vid SP testen, så måste dom maskinerna ge så in i h-e med effekt när dom väl går VS dom maskinerna som har en någorlunda optimerad behovsstyrd avfrostning. Det torde ingen kunna emotsäga?? (Obs ett litet ödmjukt frågetecken).  ;) Vilket skulle kunna bli riktiga "dräparmaskiner" om dom får till som jag sade ovan, en någorlunda optimerad behovsstyrd avfrostning.
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: E9DKE
« Svar #22 skrivet: 12 januari 2006, 19:36:40 »
Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)

Är det en debatt du för med dig själv eller var förs den?
Ser bara en här med en HE som avfrostar varannan timme, kan knappast vara för ofta.

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2006, 19:41:30 »
Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)

Är det en debatt du för med dig själv eller var förs den?
Ser bara en här med en HE som avfrostar varannan timme, kan knappast vara för ofta.

Jo, men debatten handlar ju inte om maskiner som tycks fungera som dom ska (trots att dom kanske behöver nya kretskort snart?).  8) Dessutom är det väl som vanligt bara ett sidospår relativt ursprungsämnet i tråden?
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: E9DKE
« Svar #24 skrivet: 12 januari 2006, 19:49:47 »
Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)

Är det en debatt du för med dig själv eller var förs den?
Ser bara en här med en HE som avfrostar varannan timme, kan knappast vara för ofta.

Jo, men debatten handlar ju inte om maskiner som tycks fungera som dom ska (trots att dom kanske behöver nya kretskort snart?).  8) Dessutom är det väl som vanligt bara ett sidospår relativt ursprungsämnet i tråden?

Nä men var finns Panasonicpumparna som avfrostar för ofta då? Inte på min Carportvägg iaf.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: E9DKE
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2006, 19:52:27 »
Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)

Är det en debatt du för med dig själv eller var förs den?
Ser bara en här med en HE som avfrostar varannan timme, kan knappast vara för ofta.

Jag tror du förstod vad jag menade som kommentar till inlägget ovan, men jag har ändrat det nu.

Självklart är det så att likvärdiga maskiner behöver avfrosta lika mycket men i verkligheten gör de inte det utan man sätter säkerhetsmarginaler och det är ganska stor skillnad på att avfrosta 20% av drifttiden mot 10% av drifttiden vid likvärdiga förhållanden.

Toshiba har även den en mycket dum avfrostningsfunktion, under en viss temperatur avfrostar den efter 29min och 40s oavsett om det behövs eller inte.
Observera dock att det är under -20grader, man kan ju undra varför de lagt in ett speciellt program under -20grader om den som vissa här hävdat inte skall köras under -15  8)


Beroende på värmeväxlarens temperatur finns tre zoner för avfrostning.
Zon A : mellan -7 och -20
Zon B : under -20
Zon C : mellan -5 och -7
Mätning sker efter 10-15 minuters normal drift och lagras i ett minne Ttemp minne), därefter börjar mätningar att göras efter 27min40s i zon A & B och 34min i zon C.
Zon A : Temp minne - Temp >2.5 mer än 2 minuter startar avfrostning
Zon B : Avfrostning startar efter 2 minuter (alltså avfrostning efter 29min40s drift)
Zon C : Temp minne - Temp >3 mer än 2 minuter startar avfrostning

Avfrostning sker så här:
1. Stoppar kompressorn i 20s
2. Inverterar 4-vägsventilen 10 s efter kompressorstopp
3. Stoppar utefläkten när kompressorn stoppar
4. När temperaturen på innedelen understiger 38 grader stoppas fläkten till denna

Stopp avfrostning:
1. Värmeväxlaren når över +8 grader
2. Värmeväxlaren har över +5 grader i mer än 80s
3. Avfrostningen har varatmer än 15 minuter

Start igen
1.Stoppar kompressorn 50s
2. Inverterar 4-vägsventilen 40s efter stopp av kompressorn
3. Startar utefläkten samtidigt som kompressorn startas
« Senast ändrad: 12 januari 2006, 19:54:51 av Mike »

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE
« Svar #26 skrivet: 12 januari 2006, 19:58:19 »
Måste erkänna att avfrostningsfunktionen under -20 är totalidiotisk!!  knUp  Tur att den inte utnyttjas så ofta!
Nu börjar jag förstå varför inte pumpen klarar att hålla värmen under -20!  :D  ;)

Kanske skulle man försöka få tag i källkoden och ta reda på vad det är för microcontroller i maskinen, för lite eget "hackande"?
Så att det blir lite ordning på grejerna.  8) Fast å andra sidan är jag ju ganska nöjd i alla fall.
« Senast ändrad: 12 januari 2006, 20:05:20 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: E9DKE
« Svar #27 skrivet: 12 januari 2006, 20:24:32 »
Observera dock att det är under -20grader, man kan ju undra varför de lagt in ett speciellt program under -20grader om den som vissa här hävdat inte skall köras under -15 8)


Fel tråd men..
Det var nog svenska manualen som rekommenderade -15.

Min teori. Är den specad ned till -15 så finns det ingen anledning att konstruera och verifiera (kostar mycket pengar) för lägre temp än -20 (-15 med marginal). Lägre temp än -20 bryr man sig inte om och tar därför på tid så att man är säker på att avfrostningen alltid kommer att fungera.
Sanolikt är också att tempsensorn på utedelen inte går till lägre temp än -20 pga specningen. Då går det inte att avfrosta på temp vid kallare än -20.

« Senast ändrad: 12 januari 2006, 20:36:17 av Sparare »

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE
« Svar #28 skrivet: 12 januari 2006, 20:39:15 »
Min teori. Är den specad ned till -15 så finns det ingen anledning att konstruera och verifiera (kostar mycket pengar) för lägre temp än -20 (-15 med marginal). Lägre temp än -20 bryr man sig inte om och tar därför på tid så att man är säker på att avfrostningen alltid kommer att fungera.


Men nog är det så!  ???
Men betänk att det i så fall är ner till -20 som "styrningen" görs. Sen kommer "slasken" där man som du säger "inte bryr sig" längre.
Förutom att jag knappast kan se att tempsensorn inte skulle "gå lägre". Det är vare sig troligt eller sannolikt, så det får du gärna verifiera med lite fakta (om du kan?).

Då går det inte att avfrosta på temp vid kallare än -20.

Varför skulle inte det gå? Eller förstår jag inte påståendet?
« Senast ändrad: 12 januari 2006, 20:44:46 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: E9DKE
« Svar #29 skrivet: 12 januari 2006, 20:57:13 »
Det är troligt (tror jag). Temperaturen omvandlas till ett digitalt värde. Beroende på upplösning (antal bitar) får man ett visst mätområde med en viss noggrannhet. Ju mindre tempområde man väljer (min-max) ju bättre blir mätnogranheten. Konstruktion sker med billigast möjliga komponenter vilket ger stora pengar i slutändan. Man ska uppfylla specen och inte mer.

Om dom sätter -20 = ”00000000” (digitalt 8 bitar) så går det inte att mäta lägre temp.

Fast detta var bara ett exempel på hur det skulle kunna vara. Hur det är gjort vet man ju inte.
« Senast ändrad: 12 januari 2006, 21:43:40 av Sparare »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!