Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: luckyman
« skrivet: 22 januari 2006, 15:57:43 »

Att få till en bra avfrostningsautomatik som avfrostar utedelen när det verkligen behövs. Detta verkar vara en svår nöt att knäcka för de flesta märken eller är det så att dessa maskiner är gjorda för ett lite varmare klimat så att det inte läggs så mycket pengar på en fungerande avfrostningsautomatik.
Ett sätt att få till en bra avfrostning vore att sätta dit en, vad kallas de nu igen  reflektionsgivare som skickar en ljusstråle och reflekterar mot en reflex.Sätta en sådan som skickar ljusstrålen genom förångaren på ett lämpligt ställe och när strålen bryts (alltså när det har blivit tillräckligt med is på förångaren) så startar en avfrostning och inte av en fast temp. däremot kan den avsluta mot en fast temp. på givaren. Detta vore väl inte så svårt att få till??
Skrivet av: ferrit
« skrivet: 22 januari 2006, 15:42:14 »

har kollat utedelen idag (-10 ute) precis innan avfrostning och konstaterar att den är knappt frostig. Ändå frostar den av. Fungerar detta olika på de Pana som finns? Isåfall varför avfrostar den så ofta på E9DKE? Eller har Pana något att lära här? Jag har iallafall lär mig något nytt nu när hittat detta forum. Hade inte koll på forumet innan köp.
Avfrostning, tid och intervall, är viktig aspekt.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 22 januari 2006, 11:13:31 »

De flesta i Sverige kanske gör så eftersom de flesta är Panasonic men alla fabrikat gör inte så.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 22 januari 2006, 11:04:14 »

Avfrostningen funger väl så här på de flesta luftvärmepumpar. Allra bäst är ju att få maskinen att avfrosta när hela förångaren är igentäppt, då har man satt en givare på röret efter förångaren till kompressorn.
För ju mer igensatt förångaren blir desto kallare blir givaren, man vill ju att köldmediat ska koka i förångaren och minska risken för "vätskeslag" till kompressorn. Jag tror att när givaren känner av -6 eller-8grader och en min.gångtid 40 min. så gör den en avfrostning. Detta fungerar utmärkt vid utetemperaturer omkrimg 0 för då är det en högre luftfuktighet och mer is bildas. Men som vi har det idag -18 så är ju luften torr och fin och man får knappt tillstymmelse till is men det vet inte elektoniken för den känner bara temperaturen på givaren.
Idag när det är -18 så tror den att det behövs avfrostning hela tiden och däregenom såavfrostar den enligt äggklockan d.vs var 40 min. Avfrostningen avslutas när samma givare blir +10 ungefär,idag när det är kallt så tar det längre tid att komma upp i den temperaturen än vid t.ex 0 grader.
Skrivet av: Lingon
« skrivet: 22 januari 2006, 10:33:33 »

Undrar om någon i detta landet kan svara på detta problem som vi upplever?

17,5 minus ute nu

Kör 40 minuter avfrostar 12 minuter  mellan +1 till - 17,5 grader

Fläkten på femman, maskinen går på 2-3 an:s fläkt.20 grader på temp.inställningen.

Läste någonstans att den avfrostar med längre intervaller när det är -5 eller kallare???
Väntar på svar från installatören och har mailat till Kinnan om detta????

Mvh Nässjö
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 22 januari 2006, 01:20:17 »

Min tar å rast var 40:e minut oavsett -22 eller +1...säger som Sverker..ska det va så!! sophinken ligger nära till hands >:(
Du får nog ingen värme av sophinken ?
  Men det var nog bra om maskinerna av frostar när det behövs
 & inte på ägg klockan
Läste  en tråd här på forumet att det finns maskiner som går
 utan av frostnig vid -15 & kallare och det funkade klockrent
 men med ett annat köld medel
m,v,h, Kjell
Skrivet av: Goliat
« skrivet: 21 januari 2006, 22:15:49 »

Min tar å rast var 40:e minut oavsett -22 eller +1...säger som Sverker..ska det va så!! sophinken ligger nära till hands >:(
Skrivet av: Matsa
« skrivet: 21 januari 2006, 21:54:43 »

 :)
Verkar som min pump tar rast ca  var 40 min den med !!! ???
Skrivet av: Mayer
« skrivet: 21 januari 2006, 20:17:31 »

E9DKEn frostade av var 20min. på slutet Och avfrostningen tog 17min.Nu står den still.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 20 januari 2006, 10:05:37 »

Samma här!
Under ca -5 så är det var 40 min.
Det ska nog vara så tyvärr...
Skrivet av: panna
« skrivet: 20 januari 2006, 09:20:39 »

Samma här . Avfrostar var 40:e min oavsett behov när utetempen är under  ca -5 grd (se tidigare tråd "avfrostning")
Mycke dåligt om detta är den rätta funktionen för pumpen
Skrivet av: Pan
« skrivet: 20 januari 2006, 08:39:58 »

Vill bara bekräfta ovanstående, frostar av efter40 min drift vare sig det behövs eller ej....
Har inte sett någon frost på lamellerna på flera dagar men likväl frostar den av...
Skrivet av: ferrit
« skrivet: 20 januari 2006, 08:25:34 »

[Avfrostning Var 40 min. i ca 12-15 min. Från stopp till start ca 15-20 min.
Citera

Hej
Nu har jag kollat hur min maskin kör!
Den avfrostar c:a 12 minuter lampan blinkar? det dröjer c:a 2 minuter innan den kommer igång att blåsa värme sen kör den 40 minuter.
Detta gör den oavsett om det är +1grad eller -10 grader.

Jag tycker det konstigt att den kör likadant hela tiden oavsett temp +1 grad eller-10 grader


Rätt eller fel?????

mvh

Hej.
Upplever att min E9DKE jobbar på samma sätt. Hur kollar man detta på bästa sätt så man får rätt fakta? Skall motera någon logg eller?
I går kväll var det -11 grader och pumpen avfrostade var 40:e minut. Måste försöka kolla den lite mer om detta är rätt.

 
Skrivet av: Lingon
« skrivet: 19 januari 2006, 13:26:24 »

Konstigt, tycker jag oxå...

Har du nägra felkoder? Hur ser lamellerna på uteenheten ut när den avfrostar? Blir det "band" av is kvar?

hur och var läser man av felkoderna.Det verkar inte vara så mycket is på ytterdelen all is är borta varje gång.

Mvh
Skrivet av: larryd
« skrivet: 19 januari 2006, 13:21:36 »

Konstigt, tycker jag oxå...

Har du nägra felkoder? Hur ser lamellerna på uteenheten ut när den avfrostar? Blir det "band" av is kvar?
Skrivet av: Lingon
« skrivet: 19 januari 2006, 12:34:05 »

[Avfrostning Var 40 min. i ca 12-15 min. Från stopp till start ca 15-20 min.
Citera

Hej
Nu har jag kollat hur min maskin kör!
Den avfrostar c:a 12 minuter lampan blinkar? det dröjer c:a 2 minuter innan den kommer igång att blåsa värme sen kör den 40 minuter.
Detta gör den oavsett om det är +1grad eller -10 grader.

Jag tycker det konstigt att den kör likadant hela tiden oavsett temp +1 grad eller-10 grader


Rätt eller fel?????

mvh
Skrivet av: Mayer
« skrivet: 16 januari 2006, 19:55:11 »

fäkten står på 5:an och går på den ca.5min efter avfrostning sedan går den ner i varv och står och pyser. Det kommer att finnas uppföljning här när det har hänt något.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 16 januari 2006, 16:07:34 »

Huset som pumpe skall hålla någon så när värme i är på 86m3 och inte byggt av gunnebo!! Hade montören här i veckan och är lika fundersam som jag men även han iner att den inte fungerar fullt ut. Avfrostning Var 40 min. i ca 12-15 min. Från stopp till start ca 15-20 min.
Fick en elräkning i veckan  ;D vilket skämt , besparing det blev i jämförlse med samma
period förra året med bara elradiatorer på 200,00kr  :-\ . Detta är på en månad. Det är tur att en montör från en av Sveriges större VVS kedja håller med om att den inte ger
full effekt. Tur är ÄVEN att en VVS ingenjör inkopplad på fallet så slipper man alla förståsigpåare som vet och kan allt ;D.

Det enda frågetecken som måste rätas ut är går pumpen på max?

Avfrostningstiderna tyder på att du kan ha köldmediebrist. om köldmediebrist föreligger så orkar pumpen inte upp i den temperatur som avbryter avfrostningen och då går maxtiden in som fuktion istället!

Går pumpens innedel verkligen med fullt fläktvarvtal samtidigt som bra värme blåser ut?
Panasonic skall larma vid köldmediebrist men larmfunktionen fungerar inte som tänkt i varje fall inte på DKE-modellen.   

 
Skrivet av: Lingon
« skrivet: 16 januari 2006, 15:31:14 »

Huset som pumpe skall hålla någon så när värme i är på 86m3 och inte byggt av gunnebo!! Hade montören här i veckan och är lika fundersam som jag men även han iner att den inte fungerar fullt ut. Avfrostning Var 40 min. i ca 12-15 min. Från stopp till start ca 15-20 min.
Fick en elräkning i veckan  ;D vilket skämt , besparing det blev i jämförlse med samma
period förra året med bara elradiatorer på 200,00kr  :-\ . Detta är på en månad. Det är tur att en montör från en av Sveriges större VVS kedja håller med om att den inte ger
full effekt. Tur är ÄVEN att en VVS ingenjör inkopplad på fallet så slipper man alla förståsigpåare som vet och kan allt ;D.
Hej
Kan du skriva en uppföljning på detta så vi andra får reda på vad felet är,
Eller om det skall vara så?????

Mvh
Skrivet av: Mayer
« skrivet: 15 januari 2006, 13:19:45 »

Huset som pumpe skall hålla någon så när värme i är på 86m3 och inte byggt av gunnebo!! Hade montören här i veckan och är lika fundersam som jag men även han iner att den inte fungerar fullt ut. Avfrostning Var 40 min. i ca 12-15 min. Från stopp till start ca 15-20 min.
Fick en elräkning i veckan  ;D vilket skämt , besparing det blev i jämförlse med samma
period förra året med bara elradiatorer på 200,00kr  :-\ . Detta är på en månad. Det är tur att en montör från en av Sveriges större VVS kedja håller med om att den inte ger
full effekt. Tur är ÄVEN att en VVS ingenjör inkopplad på fallet så slipper man alla förståsigpåare som vet och kan allt ;D.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 januari 2006, 13:15:42 »

Japp, då kan man lämna denna tråd också till sitt öde

Skönt att nån annan kan få sista ordet  ;D :-\
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 13 januari 2006, 10:00:37 »


Måste erkänna att avfrostningsfunktionen under -20 är totalidiotisk!!  (Toshiba)



Japp, då kan man lämna denna tråd också till sitt öde...


Japp, och med svansen mellan bena.  :-[
Gäst röjer även på Sanyo tråden.  >:D
Man TVINGAS sätta honom på plats.  knUp
Och gästs FANTASTISKA Toshiba har (slutligen??) landat på jorden.    ;)

Skrivet av: hlj
« skrivet: 13 januari 2006, 08:15:12 »

Jojomensan nog förstår man lite ironi ibland ;-)
Men det var intressant att se att inte ens Toshiban klarar att värma huset under -20 ;-)

Måste erkänna att när det kryper ner mot -20 så eldar man nog gärna i kakelugnen. Har sett att jag klarar att värma huset ner till -15 sen måste jag stödvärma med eldning om jag vill behålla den temperatur vi vill ha. Har normalt 22 grader i huset och vid -15 och kallar sjunker tempen inne till mellan 20-22 grader och under -20 kan den gå ner till 19 men kallare än så har det inte blivit inne även om det var -25 så jag är mkt nöjd med pumpen hittills.. Enda bekymret jag har är ett otrevligt ljud i rören mellan ute/inne-delen som jag hoppas blir fixat snart. Som det verkar blir det byte av utedelen..

Men men.. vad var det tråden handlade om egentligen??.....   ;)
Skrivet av: gäst
« skrivet: 13 januari 2006, 01:38:12 »

Japp, då kan man lämna denna tråd också till sitt öde, efter att ha fått upp tempen lite!  ;D
Hoppas det var fler än jag(!) som förstod att min utläggning efter sparare:s inlägg var ironi.  ;)
Fast det klart, varför inte?  8)
Skrivet av: Rocky
« skrivet: 13 januari 2006, 00:43:55 »

 Sparare kan vara lugn,det är bara kompressorerna som RASar på Sanyo,de e nog

inte så farligt dyrt. ;D  Kolla med Folksam,dom vet precis. :'(
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 13 januari 2006, 00:22:07 »

Här ar en intressant toshiba tråd ;-)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1460.0/all.html


Kan det vara så att det verkligen blir fel på toshiban oxå ;)

Oh ja! Toshiba går sönder då och då. Jag menade Sanyo!   ::)
Skrivet av: Rocky
« skrivet: 13 januari 2006, 00:12:05 »

 

Undrar varför man skriver om Toshibans avfrostningscykel under en tråd om e9dke?


Jamen det är ju så dött på Toshibatråden. Och Sanyotråden ska vi inte tala om.
Dom förbannade pumparna bara går och går.   :-[

Yeah right! Ta en titt på Folksams Skaderapport för L/L pumpar -04 och gläds medans

tid är, du lilla hop. Dunderklumpen kanske RASar och dom små E9;orna viskar vidare

år efter år med bästa skadebetyget i faktiska tal.  Imponerande siffror med tanke på

marknadsandelen :)

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/06/92/5F/wkr0011.pdf



Skrivet av: hlj
« skrivet: 12 januari 2006, 23:29:59 »

Här ar en intressant toshiba tråd ;-)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1460.0/all.html
Kan det vara så att det verkligen blir fel på toshiban oxå  ;)
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 12 januari 2006, 22:48:01 »


Undrar varför man skriver om Toshibans avfrostningscykel under en tråd om e9dke?


Jamen det är ju så dött på Toshibatråden. Och Sanyotråden ska vi inte tala om.
Dom förbannade pumparna bara går och går.   :-[
Skrivet av: hlj
« skrivet: 12 januari 2006, 22:31:04 »

Undrar bara om moderator kan flytta halva tråden till rätt ställe, dvs till toshibas interna beundrans klubb.. Undrar varför man skriver om Toshibans avfrostningscykel under en tråd om e9dke?

Kan väl kommentera det då att min panasonic fortfarande avfrostade lite mindre än varannan timme när det var -25 så jag antar att det är lite mer påkostade prylar i panasonic ;-)
Skrivet av: gäst
« skrivet: 12 januari 2006, 21:48:47 »

Det är troligt (tror jag). Temperaturen omvandlas till ett digitalt värde. Beroende på upplösning (antal bitar) får man ett visst mätområde med en viss noggrannhet. Ju mindre tempområde man väljer (min-max) ju bättre blir upplösningen. Konstruktion sker med billigast möjliga komponenter vilket ger stora pengar i slutändan. Man ska uppfylla specen och inte mer.

Om dom sätter -20 = ”00000000” digitalt 8 bitar så går det inte att mäta lägre temp.


Vilken härlig slutsats.  ;)

Jag måste också få spekulera lite fritt!  8)
Det kan absolut vara som du säger. Och det som "levererar" mätsignalen för temperatur är med stor sannolikhet en vanlig billig termistor av någon typ. Dom har ett arbetsområde brukligt mellan -40 och +125 i vanligt fall. Sen finns det olika varianter som har både högre eller lägre max eller både och, kostar någon 10:a om du eller jag handlar på typ elfa. Finns även halvledar termistorer som kan direktkommunicera via något standard serieprotokoll direkt med en microcontroller.
Det kan vara 8 bitars upplösning eller 16, även / 11 / 12 / 14 osv, det vet vare sig du eller jag (ännu), eller?  ;) Dom kan mycket väl ha satt 0-punkten vid -20 programvarumässigt, kanske t.o.m troligt i detta fall!  :o Upplösningen för detta med typ 5 nivåer på avfrostningsrutinen torde vara tämligen ointressant.
Och att man kan sätta den lägre (ända ner till lägsta arbetspunkt för termistorn) det vet vi. Och vid en "uppgradering" av programvaran för "Norrlandsbruk" (för att kunna spara nån 10:a per dygn) :o skulle det kunna vara intressant att sätta "0-punkten" lägre kanske kompletterad med en optisk sensor / annan för frostdetektering med helt andra parametrar för avfrostningsstart/stopp. Inte minst kunna köra underhållsvärme (kanske ner mot +5 eller 1) med "värmebuffringsrutin" för systemet innan avfrostning? Och även byte till ett controllerkort med t.ex. EEPROM för uppgradering via USB, eller varför inte trådlöst 802.11x med integrerad webserver? Då får man ju inte bara möjligheten till snabb utveckling och test av styrprogramvaran för avfrostning vid riktigt låga temperaturer, utan för i princip hela maskinen vid alla driftsfall.
Men nu var det ju inte just den maskin som detta ovan avhandlades för som var föremål för tänkta förbättringar.  :o  ;D

Och som sagt, jag är rätt nöjd!  8)
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 12 januari 2006, 20:57:13 »

Det är troligt (tror jag). Temperaturen omvandlas till ett digitalt värde. Beroende på upplösning (antal bitar) får man ett visst mätområde med en viss noggrannhet. Ju mindre tempområde man väljer (min-max) ju bättre blir mätnogranheten. Konstruktion sker med billigast möjliga komponenter vilket ger stora pengar i slutändan. Man ska uppfylla specen och inte mer.

Om dom sätter -20 = ”00000000” (digitalt 8 bitar) så går det inte att mäta lägre temp.

Fast detta var bara ett exempel på hur det skulle kunna vara. Hur det är gjort vet man ju inte.
Skrivet av: gäst
« skrivet: 12 januari 2006, 20:39:15 »

Min teori. Är den specad ned till -15 så finns det ingen anledning att konstruera och verifiera (kostar mycket pengar) för lägre temp än -20 (-15 med marginal). Lägre temp än -20 bryr man sig inte om och tar därför på tid så att man är säker på att avfrostningen alltid kommer att fungera.


Men nog är det så!  ???
Men betänk att det i så fall är ner till -20 som "styrningen" görs. Sen kommer "slasken" där man som du säger "inte bryr sig" längre.
Förutom att jag knappast kan se att tempsensorn inte skulle "gå lägre". Det är vare sig troligt eller sannolikt, så det får du gärna verifiera med lite fakta (om du kan?).

Då går det inte att avfrosta på temp vid kallare än -20.

Varför skulle inte det gå? Eller förstår jag inte påståendet?
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 12 januari 2006, 20:24:32 »

Observera dock att det är under -20grader, man kan ju undra varför de lagt in ett speciellt program under -20grader om den som vissa här hävdat inte skall köras under -15 8)


Fel tråd men..
Det var nog svenska manualen som rekommenderade -15.

Min teori. Är den specad ned till -15 så finns det ingen anledning att konstruera och verifiera (kostar mycket pengar) för lägre temp än -20 (-15 med marginal). Lägre temp än -20 bryr man sig inte om och tar därför på tid så att man är säker på att avfrostningen alltid kommer att fungera.
Sanolikt är också att tempsensorn på utedelen inte går till lägre temp än -20 pga specningen. Då går det inte att avfrosta på temp vid kallare än -20.

Skrivet av: gäst
« skrivet: 12 januari 2006, 19:58:19 »

Måste erkänna att avfrostningsfunktionen under -20 är totalidiotisk!!  knUp  Tur att den inte utnyttjas så ofta!
Nu börjar jag förstå varför inte pumpen klarar att hålla värmen under -20!  :D  ;)

Kanske skulle man försöka få tag i källkoden och ta reda på vad det är för microcontroller i maskinen, för lite eget "hackande"?
Så att det blir lite ordning på grejerna.  8) Fast å andra sidan är jag ju ganska nöjd i alla fall.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 12 januari 2006, 19:52:27 »

Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)

Är det en debatt du för med dig själv eller var förs den?
Ser bara en här med en HE som avfrostar varannan timme, kan knappast vara för ofta.

Jag tror du förstod vad jag menade som kommentar till inlägget ovan, men jag har ändrat det nu.

Självklart är det så att likvärdiga maskiner behöver avfrosta lika mycket men i verkligheten gör de inte det utan man sätter säkerhetsmarginaler och det är ganska stor skillnad på att avfrosta 20% av drifttiden mot 10% av drifttiden vid likvärdiga förhållanden.

Toshiba har även den en mycket dum avfrostningsfunktion, under en viss temperatur avfrostar den efter 29min och 40s oavsett om det behövs eller inte.
Observera dock att det är under -20grader, man kan ju undra varför de lagt in ett speciellt program under -20grader om den som vissa här hävdat inte skall köras under -15  8)


Beroende på värmeväxlarens temperatur finns tre zoner för avfrostning.
Zon A : mellan -7 och -20
Zon B : under -20
Zon C : mellan -5 och -7
Mätning sker efter 10-15 minuters normal drift och lagras i ett minne Ttemp minne), därefter börjar mätningar att göras efter 27min40s i zon A & B och 34min i zon C.
Zon A : Temp minne - Temp >2.5 mer än 2 minuter startar avfrostning
Zon B : Avfrostning startar efter 2 minuter (alltså avfrostning efter 29min40s drift)
Zon C : Temp minne - Temp >3 mer än 2 minuter startar avfrostning

Avfrostning sker så här:
1. Stoppar kompressorn i 20s
2. Inverterar 4-vägsventilen 10 s efter kompressorstopp
3. Stoppar utefläkten när kompressorn stoppar
4. När temperaturen på innedelen understiger 38 grader stoppas fläkten till denna

Stopp avfrostning:
1. Värmeväxlaren når över +8 grader
2. Värmeväxlaren har över +5 grader i mer än 80s
3. Avfrostningen har varatmer än 15 minuter

Start igen
1.Stoppar kompressorn 50s
2. Inverterar 4-vägsventilen 40s efter stopp av kompressorn
3. Startar utefläkten samtidigt som kompressorn startas
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 12 januari 2006, 19:49:47 »

Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)

Är det en debatt du för med dig själv eller var förs den?
Ser bara en här med en HE som avfrostar varannan timme, kan knappast vara för ofta.

Jo, men debatten handlar ju inte om maskiner som tycks fungera som dom ska (trots att dom kanske behöver nya kretskort snart?).  8) Dessutom är det väl som vanligt bara ett sidospår relativt ursprungsämnet i tråden?

Nä men var finns Panasonicpumparna som avfrostar för ofta då? Inte på min Carportvägg iaf.
Skrivet av: gäst
« skrivet: 12 januari 2006, 19:41:30 »

Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)

Är det en debatt du för med dig själv eller var förs den?
Ser bara en här med en HE som avfrostar varannan timme, kan knappast vara för ofta.

Jo, men debatten handlar ju inte om maskiner som tycks fungera som dom ska (trots att dom kanske behöver nya kretskort snart?).  8) Dessutom är det väl som vanligt bara ett sidospår relativt ursprungsämnet i tråden?
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 12 januari 2006, 19:36:40 »

Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)

Är det en debatt du för med dig själv eller var förs den?
Ser bara en här med en HE som avfrostar varannan timme, kan knappast vara för ofta.
Skrivet av: gäst
« skrivet: 12 januari 2006, 19:30:36 »

Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)

Tur att någon förstår.
Och just exemplet var bara ett exempel. Sen är det ju ingen teori "tagen ur luften".
Utan en slutsats av det jag läser på forumet.
Att det finns maskiner som tycks avfrosta var 40:e minut i 14 minuter vare sig det behövs eller ej, kan ju alla läskunniga faktiskt konstatera. Om det inte är "troll"?  8)  ;)
Och är det det som gällde vid SP testen, så måste dom maskinerna ge så in i h-e med effekt när dom väl går VS dom maskinerna som har en någorlunda optimerad behovsstyrd avfrostning. Det torde ingen kunna emotsäga?? (Obs ett litet ödmjukt frågetecken).  ;) Vilket skulle kunna bli riktiga "dräparmaskiner" om dom får till som jag sade ovan, en någorlunda optimerad behovsstyrd avfrostning.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 12 januari 2006, 19:12:27 »

Avfrostning...Tag olika maskiner t.ex Panasonic och Toshiba...Samma temperatur utomhus och inomhus...de har samma köldmedia....kompressorer är i stort sett samma...de går med troligen samma evaporatortemperatur och samma kondensortemperatur....och när det är samma fuktighet i luften så.......BEHÖVER de avfrosta vid samma intervall! Skulle t.ex Toshiba avfrosta 6 minuter varannan timma så KAN den maskinen inte ge samma mängd värme som den som avfrostar t.ex 3 ggr på 2 tim beroende på att den maskinen har dålig genomströmning i kylbatteriet.
Ganska enkel logik.

Sant men så smarta är inte maskinerna, det som avses i debatten är att Panasonic avfrostar MER än nödvändigt för att vara på den säkra sidan (pga programfel tidigare?)
Skrivet av: gästen
« skrivet: 12 januari 2006, 19:08:07 »

Avfrostning...Tag olika maskiner t.ex Panasonic och Toshiba...Samma temperatur utomhus och inomhus...de har samma köldmedia....kompressorer är i stort sett samma...de går med troligen samma evaporatortemperatur och samma kondensortemperatur....och när det är samma fuktighet i luften så.......BEHÖVER de avfrosta vid samma intervall! Skulle t.ex Toshiba avfrosta 6 minuter varannan timma så KAN den maskinen inte ge samma mängd värme som den som avfrostar t.ex 3 ggr på 2 tim beroende på att den maskinen har dålig genomströmning i kylbatteriet.
Ganska enkel logik.
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 12 januari 2006, 17:54:07 »

Vet att man är helt utanför tråden men när det ändå hackas ville jag göra ett inlägg ;-)
Har själv en HE12 och har aldrig upplevt varken problem med is-bildning eller att den avfrostar ofta.
När det nu har varit kallt ett tag (hade mellan -15 o -25 i över en vecka) så gick avfrostningen ca varannan timme och den tar inte 6 minuter som gästs toshiba gör vilket jag tycker är imponerande kort tid utan runt 10 minuter innan den ger värme igen.

Vill varken säga bu eller bä utan det är bara hur jag har upplevt min HE12:a

Eftersom din är från November så kanske det är riktigt då det k.a.n skriver.

Citat:
"Leverantören som jag köpte min HE12 var i Borås. Det var han som sa att det var problem med HE modellerna som såldes före nov/05. Jag köpte min i sep/05, men han skall komma ut till mig och installera nytt kretkort. Annars inget fel på HE modellen."

Länk:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6017.0/all.html
Skrivet av: gäst
« skrivet: 12 januari 2006, 16:28:53 »

Skillnaden mellan Panasonic och Toshiba vid -10 grader är inte mer än ett par hundra watt, inget att hänga upp sig på.
Sen var det ju det där med min "avgiven energi" teori. En pump som avfrostar 1 ggr varannan timme i 6 minuter VS en annan som avfrostar var 40:minut i 14 minuter (vid ett givet driftsförhållande). Dels gör sig pumpen av med mer uppbyggd energi, dels producerar den ju ingen "gratis" energi under tiden den avfrostar. Tog verkligen SP/RR hänsyn till det?

Tyvärr gäst!
SP/RR tog verkligen hänsyn till det. SP anger total tillförd effekt och total avgiven effekt under en provperiod av 24 timmar för att (som man skriver) värmepumpens prestanda inte ska påverkas av dess styr- och reglersystem eller avfrostningsfunktion.

Så dumma är inte testutvecklarna på SP.  Men det är kul att du har teorier.  ;D

Tittar man på energivinst (netto ur ytterluften) för senast SP-testade Thosiba och Panasonic i det viktiga temperaturområdet -7 grader till +2 grader så finner man att Panasonic är 160w effektivare vid +2 och att Thosiba är 170w effektivare vid -7. Tyvärr gäst! Det är den nakna sanningen. Men Thosiba bli ju inte sämre för det!  :)

Ok, tack, vi får väl lita på det.
Men det betyder ju att en pump som frostar av var 40:e minut i 14 minuter är så in i h-e mycket bättre när den väl går relativt det andra exemplet om den skall ha lika stor avgiven energi över tiden, eller?
Men det kanske inte var så stor skillnad mellan pumparnas avfrostningscykler i SP:s laboratoriemiljö?  Sc:,h
Lite som den ökentorra luften i glasshuset?
Då kan det betyda att dom knappt avfrostade alls?  Sc:,h  Var hittar man info om detta, exakt hur varje pump uppförde sig under den ca dryga halva % av tiden i labbmiljö relativt vintersäsongen med snöstorm, regn och rusk ute i verkligheten. Dvs exakta angivelser på hur många och långa avfrostningar varje pump utförde?
Blir ju extra intressant att jämföra med mångas vittnesbörd på forumet.

avfrostningsbiten är hela tiden under omarbetning och ändras lite av tillverkarna vid modellbyten.
   

Ja, det är säkert så! Och inte till det bättre alla gånger tycks det?   8)
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 12 januari 2006, 15:32:59 »

Det är inte konstigt att det krigas om religon i världen, kanske nästa krig startas pga luftvärmepumps meningsskiljaktigheter! :)

Jag har installerat många olika fabrikat och tänker bara säga att om man köper mitsubishi, panasonic eller fujitsu, så är skillnaderna små och man får vad tekniken medger idag,

vad gäller påfrysning så har det enbart med kyleffekten och aktuell luftfuktighet att göra!

avfrostningsbiten är hela tiden under omarbetning och ändras lite av tillverkarna vid modellbyten.

De marknasledande fabrikaten driver utvecklingen och missar med nya modeller är ofrånkomliga, tänk på jas 39 gripen (det kostade skortan att få det att flyga ordentligt)     
Skrivet av: hlj
« skrivet: 12 januari 2006, 11:56:05 »

Vet att man är helt utanför tråden men när det ändå hackas ville jag göra ett inlägg ;-)
Har själv en HE12 och har aldrig upplevt varken problem med is-bildning eller att den avfrostar ofta.
När det nu har varit kallt ett tag (hade mellan -15 o -25 i över en vecka) så gick avfrostningen ca varannan timme och den tar inte 6 minuter som gästs toshiba gör vilket jag tycker är imponerande kort tid utan runt 10 minuter innan den ger värme igen.

Vill varken säga bu eller bä utan det är bara hur jag har upplevt min HE12:a
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 12 januari 2006, 11:37:11 »

Skillnaden mellan Panasonic och Toshiba vid -10 grader är inte mer än ett par hundra watt, inget att hänga upp sig på.
Sen var det ju det där med min "avgiven energi" teori. En pump som avfrostar 1 ggr varannan timme i 6 minuter VS en annan som avfrostar var 40:minut i 14 minuter (vid ett givet driftsförhållande). Dels gör sig pumpen av med mer uppbyggd energi, dels producerar den ju ingen "gratis" energi under tiden den avfrostar. Tog verkligen SP/RR hänsyn till det?

Tyvärr gäst!
SP/RR tog verkligen hänsyn till det. SP anger total tillförd effekt och total avgiven effekt under en provperiod av 24 timmar för att (som man skriver) värmepumpens prestanda inte ska påverkas av dess styr- och reglersystem eller avfrostningsfunktion.

Så dumma är inte testutvecklarna på SP.  Men det är kul att du har teorier.  ;D

Tittar man på energivinst (netto ur ytterluften) för senast SP-testade Thosiba och Panasonic i det viktiga temperaturområdet -7 grader till +2 grader så finner man att Panasonic är 160w effektivare vid +2 och att Thosiba är 170w effektivare vid -7. Tyvärr gäst! Det är den nakna sanningen. Men Thosiba bli ju inte sämre för det!  :)
Skrivet av: gäst
« skrivet: 12 januari 2006, 08:46:15 »


Skillnaden mellan Panasonic och Toshiba vid -10 grader är inte mer än ett par hundra watt, inget att hänga upp sig på.
Definitivt inget som tarvar utbyte av värmepump.
Sen var det ju det där med min "avgiven energi" teori. En pump som avfrostar 1 ggr varannan timme i 6 minuter VS en annan som avfrostar var 40:minut i 14 minuter (vid ett givet driftsförhållande). Dels gör sig pumpen av med mer uppbyggd energi, dels producerar den ju ingen "gratis" energi under tiden den avfrostar. Tog verkligen SP/RR hänsyn till det?
Att någon skulle byta (ung som kalsonger) kan jag förstå är svårt när investeringen är tagen.  ;)


samt vissa av Panasonics modeller)


Ja, dom fyra orden är ju som en bild (säger mer än tusen ord). Nu är du inte lika säker på Panas förträfflighet längre? (obs, ett lite ödmjukt frågetecken för att inte reta upp någon).  ;D

Skrivet av: Lingon
« skrivet: 12 januari 2006, 08:02:39 »

Du får hemskt gärna förklara problematiken och förklara vad i missnöjet består, har pumpen pajat och blivit utbytt och gått sönder igen?
19 grader inne vid -10 ute låter helt ok! vill du ha varmare så får du stötta med element!!? 

Hm.............................
Måste nog hålla med om detta ?

Mvh
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 januari 2006, 06:41:50 »

Jag håller inte med dig , det finns en alldeles tydlig röd tråd i alla hans inlägg, jag tycker snarare ditt inlägg är lite suspekt?!
Är det du som är ÅF?  ;D



  ;D Det tog bara 8 min. för Toshibamaffian att försvara sin gottigaste tråd. ;D

 Tänk att Ni bevakar "Märkesspecifikt Panasonic" så intensivt :)

 Suspekt va ordet,sa Bull. ::) PS. Nej, som tur är,jag är ingen återförs. :) DS.

Ha ha, så fort någon upptäckt vad sin panasonic går för pratas det om troll!!!
Så fort jag hittade ordet Toshibamaffian, så var jag kallad att stå upp till kamp!  ;D
Bevakade Panasonic, det gjorde jag innan jag handlade.  ;) Internationella tester, promotelec, lokalt i grannskapet etc!!
Numer förmedlar jag bara erfarenheter, och lite teorier, drar lite slutsatser + lite varningar om buggar, felkonstruktioner etc. Eller hur var det med det Rickard? ;) Så att andra i alla fall kan väga in det vid sitt inköp av pump (då kan man ju inte skylla på att man inget visste när man springer runt med varmvatten, hårtorkar etc för att tina isblocken, vänta på nya kretskort, eller för all del, behöver köra grova mängder direktel också).  8)
Sen är det ju alltid kul att elda(!) upp Pana ägarna lite. Så att dom får lite hjälp att hålla värmen!  :o
Ni får väl söka runt lite efter interna utmärkelser i HVAC branschen. Hett tips, en prisvinnande serie börjar på D och slutar på I.  ;

Vilken modellserie kan det vara Runte, Mike och alla andra??
Sanningen blir inte mindre sann bara för att den är trevlig (för bl.a. mej).  ;D  ;)
 / en ur Toshibamaffian

Ps. Kollade faktiskt in en designmässigt tilltalande Panasonic hembioanläggning som jag funderar på (nu när pumpen sparar grova pengar får man ju råd). Jag skall bara plöja igenom ett antal tester på den, och OM den ljudmässigt och i övrigt är på topp så ska här handlas.  ;D  Då blir det ju lite som att "plocka russinen ur kakan", det bästa från varje kategori.

Skillnaden mellan Panasonic och Toshiba vid -10 grader är inte mer än ett par hundra watt, inget att hänga upp sig på.
Definitivt inget som tarvar utbyte av värmepump.
Jag har sett ett antal inlägg i forumet som bevisar att även Toshibaägere har fått byta kretskort, fylla kölvmedia o.s.v. Detta trots att försäljningsbasen är minimal i förhållande till Panasonics. I alla fall än så länge.
(om man skall använda sig av detta forum som någon form av statistiskt underlag så innebär det att långt ifrån alla toshibaägare lever ett bekymmersfritt liv)

Inte därför sagt att Toshiba skulle vara dålig, tvärt om verkar den tillhöra den grupp av pumpar som fungerar bäst i kraftig kyla.
(Tillsammans med t.ex. Sanyo, IVT, Sharp, Aermec, Mithubishi (varför hör man aldrig någon klaga på dem?) samt vissa av Panasonics modeller)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!