Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt FTX-aggregat in värme/kyla och gammal Bergvärme  (läst 840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tinstar

  • Gäst
Tinstar
Nytt FTX-aggregat in värme/kyla och gammal Bergvärme
« skrivet: 08 mars 2022, 10:26:50 »
Hej,

Håller på att forska lite kring bergvärme och kyla, värme och återvinning på ett FTX-aggregat och hittade detta fantastiska forum.
Ser att snarlika trådar varit uppe, men med några variabler så jag startar en till.

Har nyligen köpt ett hus. Byggt 1946 med lite renoveringar under tidens gång.

Huset har en bergvärmepump, en Thermia Diplomat 12kw som gick sönder precis i samband med tillträde.
Har beställt en Thermia Atlas 18 som ersättare. Den jobbar mot ett befintligt borrhål om 175 meter.
Huset har en uppvärmd yta om 330 kvm. Lite schablonmässigt har jag räknat fram ett energibehov för uppvärmning om 42 000kwh, varav köpt el borde bli 11 000 kwh.

Jag skall installera ett FTX-aggregat (självdrag i huset idag).
Valet ser ut att falla på en Swegon Casa R7. Totalt flöde ca 150 l/s.
Ser att Swegon erbjuder ett värme/kylbatteri anpassat för att ansluta till brine-sidan på ett bergvärmesystem.

Aggregatets placering blir dessvärre på vinden, en bit bort från bergvärmepumpen.
Dvs mängden rör som dras mellan bergvärmepumpen och aggregatet är en faktor.

Kanske naivt tänkt, men min spontana förhoppning var att man skulle nyttja brine för att förvärma uteluften när det är kallt, och att förvärme + roterande växlare i aggregatet skulle klara värmebehovet av tilluften.
Då slipper jag både elbatteri och ett separat värmebatteri.
Att nyttja brine som förvärme innebär dessutom att risken för frysskador med tillhörande vattenläckage blir mindre i händelse av strömavbrott jämfört med vätskeburet värmebatteri.
Med den lösningen får jag dessutom till kyla av uteluften på sommaren.

Funderade vidare på om man skulle sätta ett batteri på avluften för värmeåtervinning efter den roterande växlaren och låta brinen gå via den också (olika driftfall beroende på utetemp).
Går det rentav att kombinera båda batterierna och låta den varma sidan på brinen förstå gå genom ett batteri för återvinning på avluften och sedan som förvärme på uteluften?
Avluften kommer ju alltid vara varmare än uteluften.

Kan jag jobba med brine på både återvinning och förvärme blir det inte mycket extra rördragning. Det är en extra slinga med trevägsventiler vid aggregatet och någon meter rör.

Slutsatsen i de flesta trÃ¥darna jag sett är att det är mer kostnadseffektivt att borra djupare hÃ¥l än att jobba med Ã¥tervinning pÃ¥ frÃ¥nluften, men nu är hÃ¥let redan borrat. 

Är det helt tokiga idéer, eller kan detta vara nyttigt? 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt FTX-aggregat in värme/kyla och gammal Bergvärme
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2022, 11:19:43 »
Det är relativt små effekter man kan hämta ur frånluften om den inte kyls ner väldigt många grader. Med bara ett par grader mellan avluft och brine blir det nästan försumbart. När det är kallt ute kommer avluften att vara kallare än brine. FTX fungerar bäst i täta hus och det blir en del pyssel att installera i ett äldre hus. Vill man ha kyla måste kanalerna kondensisoleras och det är inte säkert att man blir nöjd med mängden kyla som kan komma via ventilationen p.g.a. det relativt begränsade luftflödet. Ofta använder man fläktkonvektorer för att få frikyla.

Med en värmepump på 18 kW och ett hus på 330 kvm från 40-talet bör du absolut borra ett hål till för att det nuvarande hålet inte ska bli för kallt. Var i landet står huset?
« Senast ändrad: 08 mars 2022, 11:23:40 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!