Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 30 januari 2021, 15:04:45 »

Konstig felkod, har satt i och ur givare för att hitta kontaktstycket till utegivare utan att läsa på.
Jag vet att man ska förväntas välja på kortet vad det är för pump den sitter i. Det ska stå modell och storlek vid späningssättning på skärmen. Ring Nibe.

Förbrukningen är normal. Hade 55.6 kW på dagens uppdatering för gårdagens förbrukning för min 10:a. 73 kW är dygnsmax på denna. Har elpatronen inaktiverad förutom nöddrift. Verkar som balanstemperaturen för mig är runt -9. Lite kyligt mitt under natten men inte när jag gick upp.
Skrivet av: Wrathisen
« skrivet: 30 januari 2021, 14:33:00 »

Fortfarande inte fått nån som haft tid att komma ut.man blir som less. Pumpen har inte isat igen nå mer och tuffar på. Men vad är normal förbrukning för att tillverka värme med kompressorn utan elpatron. Ligger nånstans på 55kwh per dygn för värme/vatten. I -15 låter de väl inte så farligt men jag har ingen aning.

Tycker ledningstemperaturen är väldigt lika. Bytte CPU-kort idag då den brukar frysa displayen. Då kom de upp ”givar bytt” som felkod. Står inget i boken om de. Hr inte bytt någon givare och de borde inte suttit fel i 14 år.

Skrivet av: Wrathisen
« skrivet: 24 januari 2021, 16:01:36 »

Känns lite långt med 60 min körtid. 45 min är standard enligt F2025-manualen. Vet inte vad som är standard på din.
Den tappar mycket verkningsgrad om den är för isig.

Min efterföljare som är väldigt lik din klarar 47-49 min beroende på väder. Har den på 47 min nu som den senast gör avfrostning. Min uppfyller slutvilkoret efter 3.5 minut. Men den har max tillåten avfrostningstid 10 min möjlig, det motsvarar nog dina 12 min.
Samma artikelnummer på styrkort på våra.

Stod inget i handboken men ingen senare utgåvan på nätet så var de 50min förutom 2020-14 som var 40min så ändrade från 60>50. Har blivit kallare igen (-10) men ingen ispåbyggnad. Får kolla med serviceföretaget om de bara kan ta och koppla in manometerstället och kolla så tryck och överhettning är normalt. Då borde man se om de saknas nå kylmedium. Tänker mig att de gula kan vart nåt som legat där sen tidigare. Tänker fortfarande att de inte borde producera så bra med värme om de saknas kylmedia.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 23 januari 2021, 22:17:15 »

Ja en läcksökning/provtryckning är ju nåt jag ska göra i veckan så man vet om de är nåt aktuellt fel eller om den där gula olja vart där sedan tidigare. När jag pratade med Nibe (de första jag gjorde så sa dem att allt fanns till min modell) jämförde lite priser och de är billigare att köpa direkt från Nibe. Ex,) CPU kort gick på 500kr plus moms medans JS tar 1000kr ink moms. Såg ut att vara genomgående på alla delar.

Gångtiden är Max 12min för avfrostning sen kör den 60min om jag förstått menyerna rätt. Vad ska spänningen vara på reläkortet/kontakter till 4-väggkontakten? Spolen såg rätt rostig ut då jag kikade ner där idag. De enda jag bytt är utvändiga slangarna till själva pumpen då de stålomspunna höljet hade rostat sönder. Byggde eget i pex med avluftning och armaflex isolering då ersättningsslangarna var alldeles för långa 20cm för långa. Tack för konstruktivt svar
Känns lite långt med 60 min körtid. 45 min är standard enligt F2025-manualen. Vet inte vad som är standard på din.
Den tappar mycket verkningsgrad om den är för isig.

Min efterföljare som är väldigt lik din klarar 47-49 min beroende på väder. Har den på 47 min nu som den senast gör avfrostning. Min uppfyller slutvilkoret efter 3.5 minut. Men den har max tillåten avfrostningstid 10 min möjlig, det motsvarar nog dina 12 min.
Samma artikelnummer på styrkort på våra.
Skrivet av: Wrathisen
« skrivet: 23 januari 2021, 20:53:30 »

Gallret bakom förångaren är egentligen ett transportskydd, brukar sitta med ett fåtal skruvar. Det kunda vara ide att ta bort det här gallret som man oftas brukar göra.

Annars är det lätt hänt att det bygger upp en ”armerad” isvägg i gallret som avfrostningen inte rår på.

Okej, ja de är ju lätt att plocka bort. Ska testa det för isen klättrar på gallret och inte förångaren. Tack
Skrivet av: Wrathisen
« skrivet: 23 januari 2021, 20:52:22 »

Tycker det ser bra ut ännu. Men få maskinen tätad och påfylld så den håller längre. Allt går att laga billigare än hela systembytet.
Ställ avfrostningen lite tätare. Tex sänk tiden till 40 min om den är på 45 min, tillfälligt.

https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-luftvatten/fighter-2020-8kw-064008.html

Massvis delar finns. 8 kW-kompressorn verkar inte listad, men går säkert hitta någon annanstans den dagen.
Kontrollera spänningen till 4-vägaren så inte det reläet börjar bli dåligt. (Reläkortet).
Har du en 10 kW så finns kompressor direkt, intresserad tekniker kan konvertera utan att blinka. Så nej, ingen anledning att förtidspensionera vid första krånglet.

Ja en läcksökning/provtryckning är ju nåt jag ska göra i veckan så man vet om de är nåt aktuellt fel eller om den där gula olja vart där sedan tidigare. När jag pratade med Nibe (de första jag gjorde så sa dem att allt fanns till min modell) jämförde lite priser och de är billigare att köpa direkt från Nibe. Ex,) CPU kort gick på 500kr plus moms medans JS tar 1000kr ink moms. Såg ut att vara genomgående på alla delar.

Gångtiden är Max 12min för avfrostning sen kör den 60min om jag förstått menyerna rätt. Vad ska spänningen vara på reläkortet/kontakter till 4-väggkontakten? Spolen såg rätt rostig ut då jag kikade ner där idag. De enda jag bytt är utvändiga slangarna till själva pumpen då de stålomspunna höljet hade rostat sönder. Byggde eget i pex med avluftning och armaflex isolering då ersättningsslangarna var alldeles för långa 20cm för långa. Tack för konstruktivt svar
Skrivet av: Krtek
« skrivet: 23 januari 2021, 16:19:39 »

Gallret bakom förångaren är egentligen ett transportskydd, brukar sitta med ett fåtal skruvar. Det kunda vara ide att ta bort det här gallret som man oftas brukar göra.

Annars är det lätt hänt att det bygger upp en ”armerad” isvägg i gallret som avfrostningen inte rår på.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 23 januari 2021, 16:01:31 »

Tycker det ser bra ut ännu. Men få maskinen tätad och påfylld så den håller längre. Allt går att laga billigare än hela systembytet.
Ställ avfrostningen lite tätare. Tex sänk tiden till 40 min om den är på 45 min, tillfälligt.

https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-luftvatten/fighter-2020-8kw-064008.html

Massvis delar finns. 8 kW-kompressorn verkar inte listad, men går säkert hitta någon annanstans den dagen.
Kontrollera spänningen till 4-vägaren så inte det reläet börjar bli dåligt. (Reläkortet).
Har du en 10 kW så finns kompressor direkt, intresserad tekniker kan konvertera utan att blinka. Så nej, ingen anledning att förtidspensionera vid första krånglet.
Skrivet av: Wrathisen
« skrivet: 23 januari 2021, 15:25:50 »

15:30

2.0      41.9(36,6) (kurva 6, 0)
4.0      -2,9°
5.9      -1,9°
5.10    -10,4°
5.11    -6,2°
5.12    36,7°
5.13    76,6°
5.14    35,8°
5.15    6,4°

Vet ju inte om de är normala värden eller ej? Diffen är nog inte exakt då de fluktuerar lite
Skrivet av: Wrathisen
« skrivet: 23 januari 2021, 13:56:51 »

Såg ut såhär innan jag manuellt avfrostade idag med isbildningen.
Skrivet av: Wrathisen
« skrivet: 23 januari 2021, 13:47:09 »

Aha, mysko...
Men detta tyder på att det är nått mer innerdelens styrkort som kanske krånglar också?
Detta borde vara exakt samma sak.

Ha visst är de, displayen på innedelen var som sirap igår och reagerade dåligt samt de såg ut som att texten flimrade lite. Men efter nån timme så blev de fast kontrast och den svarade direkt på knapptryckningarna.
Gick även att starta avfrostningen innifrån. Nu är de milt ute och den bygger fortfarande is. De är inte direkt mot förångaren men runt ramen i bakkant. Ska de vara så? Minns fan inte. Ska lägga upp dagens värden och har kopplat bort elpatronen igen så den får jobba lite.

När jag startar avfrostningen så blir förångaren varm iaf nu när de är milt och de syns tydligt på 10s att frosten försvinner.

Har blåste 15-20 m/s och snöat så tänker mig om de vart extremt väder och avfrostningen samt mycket snö gjort att de blivit såhär. För är de läckage så ska väl inte pumpen kunna producera 40° Framledningstemp utan elpatron?

Blir nog att beställa ett nytt cpu-kort på måndag i vilket fall men ska man köpa styrkorten också? På in och utedel? Eller är de att gå över ån efter vatten
Skrivet av: Krtek
« skrivet: 23 januari 2021, 10:34:12 »

Har beställt att någon ska komma hem och kolla, man bävar för att de kan vara köldmedelläckage. Där isen suttit ser de ut som en gul olja ish, har även sett de på
Väggarna på insidan vid kompressordelen. Men de sitter som snarare fast och känns som gammal lim. Går inte att skrapa bort ens. Är köldmedel gult?

Om de är så att de är problem med fyrvägsventilen så hopps man att serviceteknikerna kan kolla det, eller går det att kolla själv på något sätt?

När jag tryckt på avfrostning via innedelen undrar om de är vid 5.16 så står det Nej, trycker till ja och den hoppar bara tillbaka till Nej. Men när jag manuellt tryckt igång på utedelen så har de stått Avfrostning på innedelen.

De jobbiga om de inte går att laga så måste man väl byta utedel och per automatik byta innedel 😩 typ 100 papp. Då är ju frågan om de inte är lika bra att borra även om de är dyrare. För 100k var 10:e år känns som en dålig investering 😞

Köldmedlet blir det nog inte mycket kvar av efter att det kommit ut i luften, det förångas men oljespåren brukar tyvärr vara just såna där gula. Är ju dock inte så vanligt med läckage på monoblock maskiner, är främst då om det bildats is under förångaren som har mekaniskt demolerat denna, nån enstaka gång nån lödning som varit dålig från fabrik. En lödskarv är inget problem att laga för en kunnig kylkille. Inte egentligen en förångarläcka i sig kanske heller men på dom här maskinerna då förångaren är i många lager kan det vara riktigt knepigt att hitta läckstället. Vet man var det läcker brukar det alltid finnas nåt sätt att reparera på.

L/V är ju ofta en ”tillfällig” lösning och som du själv säger så i nåt skede kanske man borrar. Men finns så många variabler i ekvationerna, vi har tex egen borrbrunn nära huset och huset på en kulle. Energibrunnen hade blivit för nära dricksvattenbrunnen hur man än placerat den. Och inget kommunalt vatten. Så tänkte själv att L/V nu är lösningen för kanske just 8-12 år och så ser man, finns det tillgång till kommunalt vatten så är det väl en no brainer att borra. Nog kan man ju chansa och borra ändå men vet att det ursprungligen var svårt med vattnet här och dom fick borra djupt innan det kom. Så är inte så ivrig på att försöka.

Edit: korrigerat fel ordval
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 januari 2021, 08:58:21 »

När jag tryckt på avfrostning via innedelen undrar om de är vid 5.16 så står det Nej, trycker till ja och den hoppar bara tillbaka till Nej. Men när jag manuellt tryckt igång på utedelen så har de stått Avfrostning på innedelen.

Aha, mysko...
Men detta tyder på att det är nått mer innerdelens styrkort som kanske krånglar också?
Detta borde vara exakt samma sak.
Skrivet av: Wrathisen
« skrivet: 22 januari 2021, 10:51:51 »

Har beställt att någon ska komma hem och kolla, man bävar för att de kan vara köldmedelläckage. Där isen suttit ser de ut som en gul olja ish, har även sett de på
Väggarna på insidan vid kompressordelen. Men de sitter som snarare fast och känns som gammal lim. Går inte att skrapa bort ens. Är köldmedel gult?

Om de är så att de är problem med fyrvägsventilen så hopps man att serviceteknikerna kan kolla det, eller går det att kolla själv på något sätt?

När jag tryckt på avfrostning via innedelen undrar om de är vid 5.16 så står det Nej, trycker till ja och den hoppar bara tillbaka till Nej. Men när jag manuellt tryckt igång på utedelen så har de stått Avfrostning på innedelen.

De jobbiga om de inte går att laga så måste man väl byta utedel och per automatik byta innedel 😩 typ 100 papp. Då är ju frågan om de inte är lika bra att borra även om de är dyrare. För 100k var 10:e år känns som en dålig investering 😞
Skrivet av: Krtek
« skrivet: 22 januari 2021, 10:24:20 »

Samt att där isen vart så ser de ut som gul olja/vätska

Baserat på den här sista meningen och bilderna skulle jag nog gissa på köldmedel läckage. Ta hem nån som gör läcksökning.

Om det är förångaren som läcker så är det nog svårt att motivera en reparation om inte läckaget råkar ligga så man kommer åt bra att löda och lappa.

Edit: det blev använt fel ord, rättat mig.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 januari 2021, 10:19:35 »

Men funkar avfrostning via 5.16?
Om inte, så kan det vara 4-vägsventilen som krånglar.
Skrivet av: Wrathisen
« skrivet: 22 januari 2021, 09:48:54 »

Har kört avfrostningen direkt från panelen ute A12 och då startar den och frostar av (lever om) stannar fläkten, startar och stannar som den ska göra. Men de brukar ha rykt en del och ångat nu när de är minusgrader. Men jag upplever att de inte händer nåt överhuvudtaget.

Tråget kv11 eller va de heter är helt isfritt. Men under natten så ser de likadant ut igen även fast jag hade gjort den helt isfri. Och de är ingen extremkyla att tala om. Kan de vara fel på fyrvägsventilen? Samt att där isen vart så ser de ut som gul olja/vätska
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 januari 2021, 08:56:21 »

Ser ut som att givarna visar rätt, men den avfrostar inte ändå?  Sc:,h
Om avfrostningen funkar när du kör den från meny 5.16 så är detta mycket märkligt.  :-\

Gå in och kolla meny 9.1.3, 9.1.4, 9.1.5 och 9.1.6 om nått är knas här?
Skrivet av: Wrathisen
« skrivet: 21 januari 2021, 22:24:01 »

Upptäckte att nuvarande förbrukning börjar skena iväg, legat nu runt 70kWh i kall väderlek (kört vår/höst) för att slippa elpatronen. Men senaste dagarna har jag legat runt 120kWh. Har snöat och drevat en hel del senaste dagarna och såg att F2020 var igensnöad runt fläkten samt att kondensorn? på baksidan hade en iskaka 20cm upp längs med hela maskinen. Fläkten är helt igenfrusen och pall men kompressorn tuffar på? Värdena var följande då jag kom hem från jobbet i snökaoset.

18:00

5.9      -4,3°
5.10    -31,2°
5.11    -23,0°
5.12    26°
5.13    88,1°
5.14    26,7°
5.15    4,1°


Efter att ha avisat hela utedelen (fram/bak/undersida) med varmvatten så började fläkten och snurra samt att jag tvångskörde avfrostningen flera gånger och ställde den i auto så elpatronen går i då man vill ju ha någon form av värme i huset utifall den havererar ihop. Tråget som är eluppvärmt var de Inge is i samt avloppslangen är de värmekabel i så de är inget problem. Däremot så verkar de rinna kondensvatten utanför tråget som gjort isbildningen (dålig koll från min sida). Nu ser värdena ut såhär efter några timmar:

22:15

5.9      -4,6°
5.10    -13,2°
5.11    -5,4°
5.12    31,7°
5.13    78,7°
5.14    31,7°
5.15    7,8°

Är det något fel på utedelen eller är de bara pga dåligt underhåll från min sida och extrema snöoväder som ställt till detta? Tycker att när den avfrostat förr att de ångat en hel del och nu låter de mest bara lite. Ungefär som något inte fungerar som de ska. Är 27000 drifttimmar och den är väl 15 år (5år i min ägo) aldrig haft isproblem förr. Hittat inga felkoder på innedelen eller på utedelen.

Första bilden är innan jag tinade upp den. Andra bilden är dagen efter, har nästan isat igen lika mycket 😤

Någon som ha något tips?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!