Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig sänka mina värmekostnader (Fjärrvärme)  (läst 21607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Lyssna inte pÃ¥ honom ;)  Visst är FJV driftsäkert. Och egentligen det bästa man kan ha. Men tyvärr sÃ¥ är det ju för dyrt. VP behöver inget direkt underhÃ¥ll. Kontakta en bra inst sÃ¥ finns det inga problem. Jag har varit pÃ¥ flera stora hotell och bostadsrättsföreningar och slängt ut FJV för att det DYRT

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Håller lite med, värmepump börjar strula efter några år, eller slut efter 10år, är lite hur tur eller otur man har med..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Köper man en just B/V anläggning så blir det inga problem. En bra inst ett av de större märkena och du har inga problem. Jag har fler hundra kunder som inte har några problem. Visst en och anna givare falerar och jag får ibland byta en cirkpump. Men det är väl inga problem

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5

Ringde energirådgivningen igår. Gubben där tyckte jag var smått galen som funderar på att byta driftsäker fjärrvärme mot en värmepump som kan gå sönder och kräva massa underhåll.


Antar att det är kommunens energirådgivning du har kontaktat.

Kan det vara så att kommunen sitter på någon stol i fjärrvärmebolaget också?

I så fall kan jag se en koppling mellan rådgivarens åsikter och lojalitet till arbetsgivaren.

Det finns ett fall i Värnamo, där en företagare har av kommunen blivit nekad borrtillstånd för bergvärme. Under 2 år har fallet passerat ett antal rättsliga instanser, med utfall att kommunen inte har rätt att neka bergvärme med de skäl kommunen presenterade d.v.s. miljöskäl. Att bergvärmen har en högre miljöbelastning, är endast ett önsketänkande bland fjärrvärmeleverantörer, och inget som har med verkligheten att göra. Tvärtom!
http://svt.se/2.22620/1.1790412/hyresvard_forbjods_att_installera_bergvarme?lid=senasteNytt_275216&lpos=rubrik_1790412

Gå tillbaka och fråga om det "driftsäkra" alternativet han har att erbjuda. Fråga vilken som tar ansvar när din växlare har sprungit läck, på grund av att fjärrvärmebolaget har fått fler kunder på stammen......än den är dimensionerad för. Fråga vem som tar kostnaden för din vattenfyllda källare. Bra att veta vad som gäller, om/när det blir problem.

Som oraklet antyder, så är bergpumpar driftsäkra. Speciellt de som är installerade av en certifierad och seriös installatör som värnar om kundens komfort och ekonomi.

Kan inte jämföras med "gör det självare" som handlar luft/vattenpumpar av typ Jula eller liknande.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/billig-pump-kan-bli-dyrt_4276491.svd

Min närmaste granne har en fungerande bergpump, som utan krämpor lever pÃ¥ sitt 27:e Ã¥r.  Vi har nyligen bytt en IVT bergpump +24 Ã¥r. Vi har även gjort produktbyten pÃ¥ bergpumpar som gÃ¥tt betydligt mindre. Vi har vid dessa fall ofta kunnat sätta fingret pÃ¥ en trolig orsak. Orsaker som kortslutning, hög kurva samt aktiva termostater med en gör det självare som stolt installatör, är inte alls ovanligt.




Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Långt ifrån alla Bergvärmekunder är problemfria, följt detta forum tex, nån sa efter 10år så var det att investera många 10-tals tusen..

Jag hade inte ens köpt huset från första början, eller sålt det om jag ägt det, köpt nyare hus, bättre komfort, mindre kostnad, mindre underhåll.

Men vill han bo kvar så hade jag tagit Bergvärme..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
 JodÃ¥, driftsäkra är dom nog, men att nÃ¥got skulle fallera under VP:ns livslängd fÃ¥r man nog räkna med (hur lÃ¥ng den nu är), men välj en installatör du har förtroende för, Ã¥ att han är seriös, bättre att betala nÃ¥gon krona xtra för det. AppropÃ¥ hur mycket allting kostar, hur mycket pengar lägger man pÃ¥ en bil under en 10-Ã¥rs period?, dÃ¥ är en VP jädrans billig, bÃ¥de i drift Ã¥ inköp Ã¥ installation, säkert mindre kostnad än fjärrvärme i lÃ¥nga loppet.
 Novisen

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Räknar man på hans anläggning så är den betald på 10år, om inget falerar, sen ska man räkna in kapitalkostnad mm.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5

Räknar man på hans anläggning så är den betald på 10år, om inget falerar, sen ska man räkna in kapitalkostnad mm.

/A.

Presentera gärna kalkylen.


Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Räknar man på hans anläggning så är den betald på 10år, om inget falerar, sen ska man räkna in kapitalkostnad mm.

/A.

Skulle jag ha pengarna kontakt räknar jag hem det direkt. Men jag skulle få låna 100% tyvärr.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Hans egen kalkyl i början av tråden..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
Räknade lite snabbt på de olika alternativen.

Driftkostnad fjärrvärme 33 000 kr/år (känd kostnad)
Service fjärrvärme 500 kr/år (uppskattad kostnad/risk)

Investering värmepump 150 000 kr (känd kostnad)
Service värmepump 1000 kr/år (uppskattad kostnad/risk)
Avskrivningstid 15 år
Ränta på kapital 5%
Elförbrukning inkl spets 15 000 kWh/år (uppskattad förbrukning)
Elpris 1,15 kr/kWh inklusive överföring (vad är det verkliga elpriset?)
Uppsäkring av huvudsäkring 16-25A Skattat till 1000 sek/år

Detta ger en årskostnad år 1 för fjärrvärme 33 500 kr/år, värmepump 33 700 kr/år

Sen kan man alltid göra andra antaganden än ovan...

PerJ


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag kommer fram till att han ska spara i strl ordningen 33000kwh. Pumpen vill ha 14700 och han gjorde av med 47000. Det tar ett tag att spara in men FJV sparar man aldrig in. PÃ¥ en del ställen har de ju höjt 70% pÃ¥ nÃ¥ra Ã¥r. När han ska byta pump sÃ¥ har han redan hÃ¥let,och det är ju det som är det dyra.  Dessutom har vi ju ROT. Hur är det med jord har du ngn jord??

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
jord? Du menar att plöja ner kabel i. Nej det går inte.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag menar slang :)  Synd dÃ¥ är det nog bara att borra eller att pröjsa till fortum

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5

Räknade lite snabbt på de olika alternativen.

Driftkostnad fjärrvärme 33 000 kr/år (känd kostnad)
Service fjärrvärme 500 kr/år (uppskattad kostnad/risk)

Investering värmepump 150 000 kr (känd kostnad)
Service värmepump 1000 kr/år (uppskattad kostnad/risk)
Avskrivningstid 15 år
Ränta på kapital 5%
Elförbrukning inkl spets 15 000 kWh/år (uppskattad förbrukning)
Elpris 1,15 kr/kWh inklusive överföring (vad är det verkliga elpriset?)
Uppsäkring av huvudsäkring 16-25A Skattat till 1000 sek/år

Detta ger en årskostnad år 1 för fjärrvärme 33 500 kr/år, värmepump 33 700 kr/år

Sen kan man alltid göra andra antaganden än ovan...

PerJ




Perfekt Per. Det var den typen av kalkyl jag ville se.

Jag anser trots lånade pengar att det kan vara ekonomi med bergvärme, trots att "martinw" har otroligt billig fjärrvärme. Jag har för mig att uppvärmningen av Fastigheten Nils Holgersson kostar över 75 öre/kWh i medel, för alla fjärrvärmekunder i Sverige 2009.

Oavsett så ser jag en anledning att fundera på bergvärme. Speciellt då den kan bli billigare om några år, samt att den ger "gratis" komfort även på sommaren. Vill man bidra till bättre klimat, så finns en anledning till.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!