Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 16 mars 2009, 10:31:07 »

Här kommer ett exempel på hur en kalkyl kan se ut till "birdmans" hus.

Räknat med 35000 kW/h/år som total förbrukning med trasig 480 altså en ren elpanna.

Eftersom det skall in med ett nytt FTX för ventilationen så kommer det att sänka energibehovet från värmesystemet. Har gissat att det kan minska behovet med 4000 kW/h/år.

Räknat med väderstatestik för Sthl. vilket innebär DUT -18,2
Effektbehov vid DUT 9,2 kW
Medeltemp för orten 6,7grader
Innetemp 21 grader
Framledningstemp vid DUT 50 grader.
Medeltemp brine 0,6 grader (1 grad varmare brine än normalvärdet)
Egenuppvärmning 16 grader alltså när värmesystemet behöver börja avge värme till huset .
Husållsel 6500 kW/h/år
Varmvattenbehov 4000 kW/h/år

Med en IVT Ht plus C7 blir resultatet.
Aktivt borrhål 135meter (Borra 160 så finns marginaler i de flesta fall)
Max tillskottseffekt elpatron vid DUT 2,3 kW
Drivenergi värmepump 7330 kW/h/år
Tillskott elpatron 180 kW/h/år
"Gratisenergi" från borrhål 16990 kW/h/år
Drifttid 3380 h/år
Effekttäckning 76 %
Energitäckning 99%

Med hänsyn tagen till det man uppskattar/gissar så fungerar det alldeles utmärkt med en 7:a. ;)


Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 16 mars 2009, 09:08:52 »



[/quote]

Lågtemperatursystemet kommer att ta mer värme från marken. Antag att lågtemperatursystemet har COP=4, högtemperatursystemet COP = 3, samma värmebehov och samma behov av tillsatsel.

[/quote]

Jag börjar förstå varför så många är missnöjda med sina borror. Trots att förmodligen en stor del vp ägare aldrig förstår om det egna systemet är optimalt eller inte. Dom förlitar sig på alla med siffror och uppgifter från inblandade och har sett att elförbrukningen sjönk efter installationen. (många dyker upp här på forumet efter 3-10 år, eller ofta som nyblivna ägare av en gammal installation då problemen uppdagas i form av om och men, och väldigt många frågetecken.)
Detta med att beräkna kallaste dagen/perioden på året och där stötta med el har jag inte riktigt förstått vitsen med. Det kostar och samtidigt höjer då dyrelen VBin, så vp effekten dessutom sjunker ytterligare. (lite men) Dessutom beräknas allt på marginalen, så lite fel här och där blir rena katastrofen.
Då dessutom tillverkarna går ut med en livslängd med antal starter som på en normalt bra anpassad anl  räcker i 40-50 år innan man fått ihop dessa.

Jag hade oturen med att behöva 28 meter foderrör. (Borrade för dricksvatten och hade ytjordvärme i tankarna med smaskig lera och strandtomt) Men turen att få obegränsat med vatten redan medan vi borrade fast foderröret i berget, Efter en snabb funderare och snabbkoll på vattnet så blev det ytterligare 6 meter i berget i form av sedimenthål, men inte längre för att riskera träffa en sämre vattenåder med havsvatten.(känt problem i området) Efter 10 år video filmade jag borrhålet (kunde låna kameran gratis och passade på) och skrapmärkena i botten syns tydligt, så de sista 6 metrarna var i onödan så här i efterhand.
Så nu dricker jag samma vatten som värmer huset från samma pump dessutom. Tryckfall lever jag med utan problem, men det blir bättre nästa år då plattväxlare ska bort,så då blir det högre kbin temp och ett mindre flöde på kuppen som förbättrar det tryckfall som även i dag går att leva gott med. MEN ett tryckfall som skulle vara oacceptabelt av de införstådda med siffror och diagram där 2 pumpar skulle vara ett måste.

Så jag drar mig tillbaka och slutar fundera på hur det fungerar i berg eller mark och fortsätter kolla mitt hål och temperaturer och planerar vidare för en arbetstank då jag kommer att få en cirkpump över då plattväxlare försvinner och brunnspumpen blir KB pump. En ny brunnspump har jag förmodligen redan sparat ihop med mitt +4'a gradiga brine året om här uppe i norr sedan länge. Framför allt om jag satsat på för kort berg eller ytjordsslinga! Tillsatsel är provat men aldrig använt.

Så det man inte förstår får man (1) lära sig. Eller så får man (2) lämna det åt andra och hålla tummarna på att det går bra. Eller helt enkelt (3) lämna det därhän och fundera på roligare saker.

Learning by doing, har fått mig att inse problematiken med termostater (redan inköpta och betalda och rekommenderade av fackmän och på plats, men ej strömsatta i dag) och uppvärmning av få slingor sommartid = Åt skogen för hög effekt från vp! Så nästa vinter ska en arbetstank finnas och slutvärderas, och en tråd kring detta kanske startas.

Så jag väljer (3) och håller tummarna för Birdman att han i slutändan får ett system som han blir nöjd med. Så jag håller koll på tråden för att stilla min nyfikenhet.

Stig-H
 

Skrivet av: skof
« skrivet: 15 mars 2009, 19:56:09 »

Heisan jag skriver från Finland 30 km norrut från Helsingfors  tidigare gick de 4500 l olja/år, de som sålde värmepumpen sa att energibehovet  är 36000 kw/h / år och värmepumpen ska gå 3400 timmar /år x 3,6 kw = 12440 kw/h. Nu har jag Thermia G2 12 som installerades i slutet av november. Tiden 1.12.2008 - 28.2.2009 är vmptimmarna 1284 h, alltså ungefär 38 % av årliga prognosen, jag tycker det låter ganska nära det som vmpsäljaren har lovat. Batterihus som byggt 1970 talet. Borrjupet 195 m.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 15 mars 2009, 16:14:42 »

Som jag tyder det så sköter en trasig 480 ventilationen idag. Alltså frånluften går rakt ut idag utan återvinning. Med ett FTX återvinns en del av energin i frånluften och tillförs tilluften.
Av de 35000 kW/h/år så är en del husållsel gissningsvis 6000-7000
En del av resterande kan återvinnas med FTX gissningsvis 3000-4000 
Så det som blir över är värme och varmvatten 24-26.000 Kw/h/år. Eftersom det inte finns plats för en arbetstank, skulle jag ta en mindre maskin än 9 och valet blir därför en IVT C7ht plus. Givetvis fungerar det även med andra fabrikat med motsvarande storlekar.
Kör en kalkyl senare i veckan så får vi se vad den kan ge. ;)
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 15 mars 2009, 15:10:16 »

Citera
0-35000 kWh är min totala förbrukning i dag. Dvs. med Elektrostandar 480 panna och ej fungerande frånluftsvärmepump. För närvarande har frånluftsvärmepumpen endast den funktionen att den driver frånluftsfläkten. Det framtida FTX aggregatet ingår inte i den uppgivna förbrukningen, men hänsyn måste tas till den vid beräkning av pumstorlek och borrdjup.
Skrivet av birdman
Citera
Förbrukning för värmepumpen varierar mellan 6500-8000 kW/h/år beroende på¨framtida FTX och vad som egentligen var värme och varmvatten av den uppgina förbrukningen.
Skrivet av Fixaren.

Ett FTX aggregat ger alltid en energiförlust. Driftel för fläktarna + minimum 20% värmd luft som ej återvinns. Vinsten ligger i bättre luft samt att man kan ha en lägre rumstemperatur utan att det känns kallt, eftersom luftmassan får en mycket homogen temperatur.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 mars 2009, 09:05:48 »

Om 2 identiska hus med 2 identiska hushållsbehov med 2 identiska VP och borror med identisk kapacitet med identiska utetemperature (grannar) enda undantag att det ena hushållet ändrar sig i sista stund och sätter in grova radiatorer och behöver endast lågtemp, medan det andra har designade lövtunna högtempsradiatorer som var inräknade i kalkylen från början. Kommer då inte båda hushållen att nyttja samma energimängd i marken? Och den egentliga vinsten med lågtempsystem blir i form av kortare gångtider med högre effekt ut från VP med dessutom något mindre elförbrukning??


Lågtemperatursystemet kommer att ta mer värme från marken. Antag att lågtemperatursystemet har COP=4, högtemperatursystemet COP = 3, samma värmebehov och samma behov av tillsatsel.

För lågtemperatursystemet kommer 75 % av värmen från marken och 25 % från kompressorelen. För högtemperatursystemet blir motsvarande siffror 67 % och 33 %. Alltså 12 % högre värmeuttag från marken för lågtemperatursystemet jämfört med högtemperatursystemet. Är det sedan samma pump det handlar om i bägge fallen kommer behovet av tillsatsel att minska något vilket ger ytterligare något högre uttag av värme från marken.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 15 mars 2009, 08:51:01 »

Svårt att köpa resonemanget. Dock ej detta med FÖR kort borra. Då gäller inte många lagar, för då går det undan, men då delvis för att återladdning i form av stillestånd aldrig/sällan inträffar.

Om man vänder på't. Betonggolv och gradmin. Har jag lågt antal gradmin hamnar man oftare på låg starttemp (självklarhet) och samtidigt kortare stund på högtemp,eftersom föregående laddning är nära inpå i golvet. Startantalet ökar gångtiderna kortas och VP jobbar mera på lägre temp än då man kör med många gradmin då den får stå länge på de sista 2 graderna innan en längre fikapaus. Men totalt så har jag fått lika mycket energi ur berget och totalt samma mängd energi i golvet.
Skillnaden är bara att den betalda elen minskar pga vp'ns bättre verkningsgrad vid lägre temp. Detta gäller då inte innetempen börjar hissa så att det märks innomhus på golvytan.

Nu har jag grundvattenV men jag märker direkt på tempmät om flödet blir för lågt hur vp'n nyttjar energin. (Typ, en allt för grund borra)  Ex en toppning av vvb så stiger kbin direkt pga att ut stiger med minskat effektutag vid hög temp. Och tvärt om vid låga vb in temperaturer som ex en  nedkyld uppstart, då det kan gå på 2-3 minus i kb ut. trots maxflöde. som nu pendlar på +1+2 fast jag ligger på dryga 30gr ut.


Men kanske vinsterna räknas som försumbara, och några extra kalla nätter på våren spräcker vinterns besparingar med god marginal då det gäller gradmin och gångtider? 

Så jag kanske får byta religion, men håller med ang ett väl anpassat borrhål är billigast på sikt.
Men en borra är lite roulette. Med lite tur, så blir en grund borra effektiv.  28 meter rör och jag har obegränsat med vatten för många hushåll. Grannen har 28 meter rör +60 innan vattnet till garanterat ett hushåll kom. Dessutom med helt olika vattenkvallitet. Och detta i ett område med enormt mycke kallkällor.

Nu ska det jobbas... Ha en najjs sönn'da!




Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 15 mars 2009, 00:03:02 »

Med exakt samma energibehov för ett hus. Där det ena genom större radiatorer behöver lägre framledningtemperatur, kommer det att behöva ett djupare borrhål för att temperaturen på brine inte skall bli lägre, än huset med små radiatorer som behöver högre framledningstemperatur.
Vid normala installationer med marginaler på borrhål spelar det ingen roll, men om borrhålet ligger på gränsen kan det skita sig om man inte är medveten om fenomenet.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 14 mars 2009, 23:01:42 »

Bertil bertil! Du skriver..-Du har lämpliga radiatorer därmed behöver du liite djupare hål än den som behöver tex 40 grader fram vid +-0 ute!! 

Om 2 identiska hus med 2 identiska hushållsbehov med 2 identiska VP och borror med identisk kapacitet med identiska utetemperature (grannar) enda undantag att det ena hushållet ändrar sig i sista stund och sätter in grova radiatorer och behöver endast lågtemp, medan det andra har designade lövtunna högtempsradiatorer som var inräknade i kalkylen från början. Kommer då inte båda hushållen att nyttja samma energimängd i marken? Och den egentliga vinsten med lågtempsystem blir i form av kortare gångtider med högre effekt ut från VP med dessutom något mindre elförbrukning??

Sedan kommer lågtempsystemet att klara lägre ute temperaturer, men då på bekostnad av ett ökat effektuttag i borrhålet, vilket på årsbasis förmodligen inte skulle märkas. Men direkt i grannhuset's börs med högtempsbehov där eltillsatsen måste gå in...? 

Rätta mig om jag missuppfattat det hela, så skall jag ändra på min religion.
 
För vad du beskriver låter som någon som tack vare lågtempsystem kommer med ökad längd på borran att kunna trycka ut mera effekt ur ex en 7kw vp och av denna anledning kunna köpa en 7kw pump i stället för en större som dessutom skall matchas med borran. Och därmed kunna spara en slant på själva storleken på VP'n!

Men jag håller med om borrhålslängden. Det är väldigt många som får eltillsatsfrossa som har borrhål som är underdimentionerade, och är det riktigt underdimentionerat går det undan värre att frysa ihop borran.

Birdman. räkna inte för lågt på vp'n heller, för detta med lite mera starter är i dagsläget lite förlegat då de flesta fabrikanter nämner 4-500 000 starter.Högt räknat 50 starter om dagen 365 dagar per år räcker i 22 år räknat på 400000 starter, och rätt så normalt vintertid vid kyla är 20-30 starter. På högsommaren endast vvb prod och hösten då solen tappat orken blir det förmodligen mera starter än smällkalla vintern. På våren värmer solen och det är nattetid det behövs värme. Så 50 starter/dygn är rejält i överkant. Det är däremot inte ökade elpriser som aldrig når ett tak eller kan förutspås. En tank behöver inte vara stor som ett kylskåp och står på golvet, utan den kan hänga på väggen under taket, eller i att annat utrymme om du skulle behöva för att utjämna värmen för knäppningar,och då sjunker starterna med den dessutom.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 14 mars 2009, 17:30:26 »

Du har rejäla radiatorer med stor värmeavgivande yta, när du klarar dej med 32 fram vid 0 ute. Mycket lämplig anläggning för VP drift! Fin besparing med andra ord!

Andra pumpar är också bra kan nämna Thermia o Nibe... En tank brukar inte behövas.

Du kan kolla en sak iofs, höj framledningen så snabbt som möjligt o lyssna i rummen. Knäpper det då störande högt kan det bli problem utan acktank...
allt expanderar ju när tempen höjs och då KAN det bli knäppningar.

ang storleken... det är en smaksak... men inte mindre än 7 kw helst mera som jag ser det (utan att beräkna nåt) och djupet beror på vilket berg man har (värmeldningen i berget) obs att det är effektivt djup som avses (djup under grundvattennivån) VIKTIGT!!!
Du har lämpliga radiatorer därmed behöver du liite djupare hål än den som behöver tex 40 grader fram vid +-0 ute!!  Låter kanske surt men är en skänk från ovan!!
Du kan slööäsa lite här om lågtempsystem (som du har)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2727.0
Skrivet av: birdman
« skrivet: 12 mars 2009, 20:14:42 »

30-35000 kWh är min totala förbrukning i dag. Dvs. med Elektrostandar 480 panna och ej fungerande frånluftsvärmepump. För närvarande har frånluftsvärmepumpen endast den funktionen att den driver frånluftsfläkten. Det framtida FTX aggregatet ingår inte i den uppgivna förbrukningen, men hänsyn måste tas till den vid beräkning av pumstorlek och borrdjup.
Jag vet inte vilken framlednings jag har vid mycket sträng kyla. Det är ett bra tag sedan vi hade riktigt kallt i Stockholm. Framledningstemperaturen är för tillfället 32° och retur 26° vid ca 0° utetemperatur.
Pannrummet/tvättstugan är för liten för att inkludera en arbetstank. Jag blir tvungen att nöja mig med systemets volym på ca 140 l. Hänsyn måste tas till detta för att en överdimensionerad pump kan orsaka problem.
Varmvatten +hushållsel står för ca 12000kwh förbrukning, två personer i hushållet.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 12 mars 2009, 14:17:18 »

En IVT HT+ E/C9 med 180meter borrhål (min160meter aktivt) blir bra. Och ta med en volym/arbetstank.

Men som vanligt, så det som gäller för den exakta kalkylen.
Dina 30-35.000 kW/h/år var det förbrukningen med 480:n fungerande igång eller är det uppskattat vad huset kan dra utan återvining eller med ditt nya FTX?

Vilken framledning har du när det är som kallast ute? I Sthl är det ca: -18 som gäller som DUT.

Finns fler parrameterar att leka med, eftersom du nämner ett framtida FTX.

Men vänd på steken, så kan man lungt säga att med en 9kw maskin och 160 meter aktivt borrhål kombinerat med en arbetstank så blir det inga problem.
Förbrukning för värmepumpen varierar mellan 6500-8000 kW/h/år beroende på¨framtida FTX och vad som egentligen var värme och varmvatten av den uppgina förbrukningen.

Men vill du ha exakta siffror får du ge mig exakta in data. ;)


Skrivet av: birdman
« skrivet: 12 mars 2009, 11:20:20 »

Tack för bra synpunkter.

Som flera av er påpekat kan resultaten bli väldigt olika beroende på vad den offererande firman sätter som in data, medvetet eller omedvetet på grund av för dåliga kunskaper. Oberoende av orsak är det mycket dåligt att sätta in felaktiga in data. :(

Jag tycker synd om de personer som inte kan sätta sig in i beräkningarna och enbart litar på försäljaren.
För de personer som har internet och kan anlita detta forum ställer sig det mycket ljusare. :)

Det verkar mer eller mindre som för att lägga en korrekt beställning samt utvärdera säljarens kalkyl bör man helst ha mer kunskaper inom området för att inte bli vilseledd. Sc:,h

Beträffande dimensioneringen på mitt borrhål och pumpstorlek så föreslår Bertil, med reservation att det är för våldsamt, 9kW och borrdjup >143m. Roland 7kW och borrdjup 150m.
Vore tacksam om någon annan t.ex. Rickard som har kalkylprogram kunde hjälpa mig med beräkningar. :)
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 11 mars 2009, 09:11:46 »

Kul vetande för de som är intreserade. I samband med kalkyler så har de en tendens att ha olika invärden och det är sällan firmor räknat på exakt samma värden. Så vad händer om man kör med olika värden.

Det som jag skriver här nu gäller om jag använder mig av en given mängd energi . Typ huset förbrukar 30.000 kW/h/år etc.

Att borrhålet blir djupare och kalkylen lite bättre om man sänker framledningstempen ut på systemet har väl de flesta listat ut vid det här laget. Thumbsup

Men om jag höjer inomhustemperaturen från 20 till 22 grader?
De flesta kalkylprogrammen har tempen på orten inlagt och det som då händer i kalkylen är att. Den förbrukade energin sprids ut på fler timmar under året än om jag ligger kvar på 20 grader.
Resultatet blir att toppeffekten sjunker och jag behöver ett grundare borrhål samt att besparingen ökar något. ::)

Om jag däremot ändrar det som kallas egenvärme alltså när huset börjar behöva värme.
Typ innetemp 20, egenvärme 3 grader innebär att huset börjar behöva värme vid 17 grader ute temp. Så en ökning (Typ innetemp 20, egenvärme 4 grader, huset behöver värme först vid 16 grader ute) av egenvärmen ger en högre toppeffekt eftersom den förbrukade energin behövs senare och fördelas på färre timmar under året. Något sämre besparing men ett djupare borrhål. ::)

Besparingsmässigt rör det sig om kanske 100-150 kW/h/år och borrhåls mässigt om 10% på borrhålet som skiljer. Om man inte drar alla parrameterar tokigt.

Vet man vad som händer är det inga problem men har man noll koll så kan det bli en för liten maskin och för grunt borrhål. ;)

Det här gäller bara om man använder sig av en given mängd energi.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 mars 2009, 08:33:23 »

30-35 MWh/år totalt minus 5 MWh hushållsel minus 4-5 MWh som återvinns i värmeväxlaren. Det blir upp mot 25 MWh som pumpen behöver producera. Jag skulle välja 7 kW och 150 meter borrhål. Det bör ge lite över noll grader på ingående köldbärare även midvintertid.

49 meter borrhål måste vara skrivfel eller något sådant. Värdet är helt absurt. 
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 11 mars 2009, 06:39:42 »

Som Bertil säger borra djupt, om du vill spara pengar så gör det på annat än borrhålet,det har du för alltid. Vp kan bytas ut i framtid men inte borrhålet.

///AndersA
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 mars 2009, 23:49:27 »

Du ser och förstår vilka "gisningar som finns i dom kalkylerna. Knappast grundat på raketforkning  >:D Kanske dom frågat Zaida  ;D
49 meter ren idioti. Det är ur borran du kommer att hämte din "gratisvärme" det är viktigt att den är korrekt dimensionerad och absolut inte tilltagen i underkant.

Många värden i i en kalkyl är ju grova uppskattningar (gissningar)

Du skulle iofs kunna begära nya offerter och ange vilket borrdjup du vill ha och vilken storlek på pump.
Då skulle du kunna se vem som är billigast på en likvärdig anläggning.

Men dom rackarna kan labba med en massa "input" som värden för berget behov av framledningstemp mm.
Det bör också vara lika värden på rubbet om besparingen ska kunna jämföras.

Jag skulle nog välja ca 9 kw och en borra som kanske vore djupare än 143m.

Nån annan som tycker det är för "våldsamt"
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 10 mars 2009, 19:55:17 »

Hej
Instämmer i dina observationer av värmepumpsföretagen.

Är ingen expert men delar i allla fall mina erfarenheter.

Jag har liknande förutsättningar med en villa på 220m2 byggd 1998 med golvvärme. Köpt i augusti 2008.

Har en ES480 som också har trasig värmeväxlare >:(. Beräknad förbrukning för uppvärmning och varmvatten ca 30 000kWh/år. Total elförbrukning ca 45 000 kWh/år.

Ersätter nu ES480:ian med bergvärme och offerterna spänner från 6 till 9 kW´s pannor med 140 till 180 meter borrhål. Samtliga har offererat frånluftsaggregat med värmeväxlare som ersättning för frånluftsåtervinningen i min E480. Kostnad ca 15-20 tusen. Ingen har dock kunnat prestera en kalkyl som visar att den investeringen skulle bli lönsam. Alla försökte med sina "över köksbordet" kalkyler men när man började räkna på det hela gick det i princip +/-0. Det är också ytterligare en pryl som kan gå sönder och troligen inte helt lyckad i kombination med frikyla som jag ämnar investera i.

Utan någon större hjälp från värmepumpsinstallatörerna har jag nu hittat en Kanalfläkt SystemAir KVK 160 som jag tänker installera som ersättning för frånluftspumpen i ES480. Kostnad ca 3 000 för pumpen 1 000 kr för en stegtrafo och ca 500 för dimstosar, monteringsklammer och småpryttlar. Finns billigare, tex SystemAir K 125 XL för ca 2000 kr komplett med stegtrafo. Med tyristorstyrning blir det ännu billigare.

Jag har valt en dyrare kanalfläkt då den kommer att monteras i taket ovanför värmepumpen och jag vill säkerställa att den inte låter för mycket. Den dyrare pumpen är inbyggd i en isolerad box, har högre kapacitet som gör att den kan köras på halv effekt och är betydligt tystare. Tar man den billigare kanalfläkten kan den ju monteras på vinden så slipper man ljudet. Måste dock isoleras väl pga risk för kondens.

Totalpris för ALLT inkl kanalfläkt IVT Greenline HT Plus C9 och 180 meter borrning; drygt 160 000 kr. Frånluftsvärmeväxlare skulle väl ge lite grundare borrhål men som sagt kanppast lönsamt.

Då värmen inte återvinns ur ventilationsluften kör jag med20 meter extra borrhål.

Noterar att kalkylerna görs väldigt slentrianmässigt. Trots att jag tydligt angav att jag önskade kalkylen med 22 graders inomhustemp och att det framgick klart att jag hade golvvärme räknade alla på 20 grader inomhus och 55 grader i framledning. 55 grader funkar inte med golvvärme. 45 bör det vara och ger bättre COP men behöver längre borrhål. Nu räcker borrhålet i alla fall och 22 grader inne ger lite högre energibehov men pumpen är tilltagen med marginal så det är egentligen inget problem. Att VP-firmorna anpassar kalkylen efter det resultat dom vill ha är ganska tydligt.

Här finns experter som kan räkna på din energikalkyl så ser du hur det kommer att slå.

Lycka till.
Skrivet av: birdman
« skrivet: 10 mars 2009, 19:03:04 »

Hej igen,

Har nu fått in ett antal offerter på bergvärmepumpar från Nibe, Bosch, IVT och Thermia installatörer.
Resultatet från deras kalkyler är mycket anmärkningsvärt.
Borrdjup varierar från 49m - 143 m och storlek på pump från 6kW – 9 kW.

Förutsättningarna som de har fått att räkna på är:
Enplanshus uppdelat på två huskroppar 140+40 = 180m2 beläget i Stockholmstrakten. Mycket fönster samt stor volym ca 5m i takhöjd i halva stora huset.
Byggår 1991, golvvärme ca 690m 20x2mm rör dvs. ca 140 l volym
Total energiförbrukning ca 30000-35000 kWh

Väldigt svårt att tolka vad som är korrekt, det verkar nästan som om en del går in med data för att främja sin egen kalkyl. Det vore mycket enklare för en utomstående att tolka resultaten om det tydligt framgick vad som var indata och vad som var beräknat.

Jag vore därför tacksam om ni som är experter på detta område kunde hjälpa mig vad jag skall ha för storlek på pumpen samt hur djupt jag skall borra.
För att komplicera det ytterligare kommer jag att sätta in ett FTX aggregat med roterande värmeväxlare (verkningsgrad ca 80 %). Har sedan tidigare ett till och frånlufts system som baserar sig på en Elektrostandard 480 panna med frånluftsvärmepump. Frånluftsvärmepumpen fungerar inte längre och därför vill jag byta ut den mot en ren värmepump och ett separat FTX aggregat.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!