Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter / integral VS temp diff  (läst 36044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #135 skrivet: 13 oktober 2011, 20:28:04 »
Det har ju du med, fattar inte varför du totalsÃ¥gar denna typ av reglering utan att medge att det finns svagheter med alla typer av regleringar. Jag belyste en svaghet med styr pÃ¥ returen och frÃ¥gade lite vackert om du höll med. Booom  taggarna ut Sc:,h

Men snälla du. Beskrev jag inte lugnt och vacker vad man man måste tänka på vid tillskott och reglering på returen, när jag svarade på din fråga om elpannesyndrom?

Här är svaret igen.
Citera

Då har du aktiverar för hög effekt på el-patron. Fabriksinställning är 6 kW d.v.s. lämpligt för en villapump som har 50% effekttäckning. Eftersom de allra flesta villapumpar har en betydligt högre effekttäckning så är det 3 kW effekt som gäller på el-patron. Naturligtvis så hade det varit att föredra som fabriksinställning.

Behöver man 6 kW så bör ramptid öppna ställas hög. Ramptid stänga bör behålla fabriksinställning.

Det finns även en bugg i Rego600, som gör att tillskott kliver på direkt efter kompressorstart. Det sker när tillskottstimern räknat fullt men ramptiden har står på 0%. Det sker när t.ex. det blir mindre kallt ute och börvärdet blir lägre. Orkar kompressorn då öka returtempen så att kompressorn stannar, så ligger fortfarande timern aktiv vid nästa start. Resultatet blir att ramptiden aktiveras då returen är under börvärdet, varför el-patron aktiveras typ 5-10 minuter ett par ggr/år.

Så mitt svar till dig är.....Nej, det finns INTE någon större risk för elpannesyndromet.

Det finns heller ingen risk att el-patron kliver in tre dagar efter att det fanns ett tillskottsbehov.

Uppfattade dig som att svaret inte gillades, varför det var lämpligt med lite häcklande.
Om du anser att jag totalsågar gradminuterreglering när jag beskriver dess funktion, så det en uppfattning jag är beredd att hålla med.

SÃ¥ dÃ¥ tycker jag vi är överens, och behöver inte ha nÃ¥gra taggar utÃ¥t.  :)


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #136 skrivet: 13 oktober 2011, 20:54:08 »
Har du ställt tillskott på 990 gradminuter, och du fått 900 gradminuter underskott på måndag, så kan underskottet hänga kvar till torsdag utan att tillskott aktiveras.
Blir det lite kallare på torsdag så att underskottet ytterligare byggs på, så aktiveras tillskott d.v.s. 3 dagar för sent.

Har tidigare beskrivit driftfall med två identiska hus, där ett av husen har rumsgivare ansluten till värmepumpen.
Samma värmebalans/temp råder i bägge husen, vid tidpunkt för kompressorstopp i huset utan rumsgivare.
Rumsgivarhuset har trots samma värmebalans ett underskott på 400 gradminuter, varför kompressorn snurrar så att det blir övertemp.

Nu hängde jag inte med varför fÃ¥r rumsgivarhuset ett större underskott om det rÃ¥der rätt temp inne  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #137 skrivet: 13 oktober 2011, 21:14:24 »
Nu hängde jag inte med varför fÃ¥r rumsgivarhuset ett större underskott om det rÃ¥der rätt temp inne  Sc:,h

Det var endast "vid tidpunkt för kompressorstopp i huset utan rumsgivare" som det var rätt temp inne i bägge husen.

Under natten var det undertemp i bägge husen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #138 skrivet: 13 oktober 2011, 21:38:28 »
Ja men dÃ¥ funkar ju innegivaren som det är tänkt höjer kurvan vid undertemp och sänker kurvan vid övertemp en perfekt reglering ;). Hos mig blir det inte övertemp bara för att kompressorn ligger efter med 400 gradmin jag har start kompressor pÃ¥ -150 gradmin och är det nÃ¥n som tar ett bad när den precis startat för värme sÃ¥ kan den ligga ganska mÃ¥nga gradmin efter men det märks inte pÃ¥ innetempen men det kanske skulle märkas mera om tex framledningen lÃ¥g 1 grad under beräknad hela natten =-480 gradmin  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #139 skrivet: 13 oktober 2011, 21:55:47 »
Ja men då funkar ju innegivaren som det är tänkt höjer kurvan vid undertemp och sänker kurvan vid övertemp en perfekt reglering ;).

Vad som händer är att rumsgivaren förorsakar ett fiktivt gradminutunderskott.
Det gör att kompressorn i rumsgivarhuset måste beta av det underskottet, innan den kan stänga ner kompressorn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #140 skrivet: 13 oktober 2011, 22:29:22 »
Eftersom det var undertemp i huset så är ju inte gradminut underskottet på hittat. Felet är för klen kompressor eller för snålt ställt eltillskott som inte orkar hämta hem gm så tempen inne hålls konstant vem vill ha kallt inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #141 skrivet: 13 oktober 2011, 23:23:53 »
så här på kvällskvisten är jag inne på att överdimensionerad VP med tank skulle kunna finna vissa fördelar med returstyr och hysteres. Men i morgon kanske jag ångrar mig.

Jag tycker det är synd att dessa styrdatorer är helt stängda. Det är dags för VP tillverkarna att vakna upp. Vi vet vad ni har på gång men det räcker inte. Lägg ner. Gör koden öppen och jag lovar att ni får en pump som går bättre än någon annan på marknaden. Helt utan utvecklingskostnader. Aha just ja.. ni ville ha dom kostnaderna. Underligt men så fungerar storföretag.

http://www.amarino-toolkit.net/
m.m.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #142 skrivet: 14 oktober 2011, 06:47:02 »
.. Gör koden öppen och jag lovar att ni får en pump som går bättre än någon annan på marknaden.

 :) bastec  Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #143 skrivet: 14 oktober 2011, 10:47:58 »
Ja men vad kostar den. Är den enkel att koppla mot internet. Eller kopplar du den mot en dator som i sin tur är på nätet?

Är det ett eget scriptspråk för att skriva egna rutiner etc?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #144 skrivet: 14 oktober 2011, 11:36:32 »
Eftersom det var undertemp i huset så är ju inte gradminut underskottet på hittat. Felet är för klen kompressor eller för snålt ställt eltillskott som inte orkar hämta hem gm så tempen inne hålls konstant vem vill ha kallt inne.

Jag lägger ingen värdering på om det är något fel, eller om orsak till varför rumsgivarkompressorn fortsätter att gå trots att det är balans i bägge husen.

Det är ni som läser mina inlägg, som anser att det är fel. Jag bara beskriver hur Nibe/Thermias reglering fungerar.

Jag har tidigare skrivit att forumet är ett perfekt verktyg för att sätta press på tillverkarna, men då måste det också finnas ett problem att åtgärda. Jag kan inte se att någon gradminutare på forumet har/erkänner ett problem med regleringen, varför det heller inte finns någon anledning till upprop.

Ja, det ska vara David som erkänner att regleringen har brister, men det känns som den reglering han behöver måste hålla tillbaka en skenande vildhäst.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #145 skrivet: 14 oktober 2011, 14:04:10 »
Fördelen med hysteres är att den är exakt så till vida att den slår till när ett värde möts. Problemet är att den inte känner till hur lång tid det har tagit att nå detta värde och således vet den inte hur mycket effekt jag defakto har hunnit pumpa ut. Därför blir hysteresen i mina ögon enklare att reglera med när det sker på returen.

Integralen har motsatta problemet som jag ser det. Den utgår hela tiden från tid. Har man många hästar under huven kan det ibland bli så att man lyckas beta av en grad eller två som inte räknas förrän nästa minut, typ.

I slutändan är det enda som är intressant (hård draget) vilken snittemp jag har på framledningen. Detta då genom att laborera med inställningarna kan en person få högre eller lägre kurva än vad som egentligen är fallet (om kurvan skall anses vara ett förväntat snitt).

Så egentligen är det inte tal om några problem :)


Innegivare är något förlegat gegg som inte ens tillverkarna av värmepumparna vill vara med om. Det tas lite nya försiktiga trevande steg med z-wave. En zwave rumsgivare (nej jag pratar inte nödvändigtvis om termostater, skyr man dessa som pesten ska dom inte behövas) kostar inte mycket. Man kan ha flera som tar fram ett snitt. Med några rader kod gör man en utomordentligt bra justering utifrån dessa och kan på köpet introducera fler parametrar.
Eftersom de stora tillverkarnas "egna" styr ser ut och fungerar som dom gör så får vi hitta på sådant utanför. Eller lägga ner några tusenlappar på sådant som link etc. Visst det är lite dyrt men världens första inomhusgivare kanske också var lite dyr.

 
« Senast ändrad: 14 oktober 2011, 14:05:42 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #146 skrivet: 14 oktober 2011, 14:29:21 »
Fördelen med hysteres är att den är exakt så till vida att den slår till när ett värde möts. Problemet är att den inte känner till hur lång tid det har tagit att nå detta värde och således vet den inte hur mycket effekt jag defakto har hunnit pumpa ut. Därför blir hysteresen i mina ögon enklare att reglera med när det sker på returen.

Integralen har motsatta problemet som jag ser det. Den utgår hela tiden från tid. Har man många hästar under huven kan det ibland bli så att man lyckas beta av en grad eller två som inte räknas förrän nästa minut, typ.

Därför skall du ha Rego800 med tidsberoende hysters (variabel kopplingsdifferens pÃ¥ Bosch/IVT-sprÃ¥k)  Thumbsup
Det går dessutom utmärkt att sätta framledningsgivaren till returen och anpassa värmekurvan efter det om man vill...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #147 skrivet: 14 oktober 2011, 15:06:11 »
Innegivare är något förlegat gegg som inte ens tillverkarna av värmepumparna vill vara med om.
Vad grundar du det påståendet på?

Citera
I slutändan är det enda som är intressant (hård draget) vilken snittemp jag har på framledningen.
Är det en så låg snittemp som möjligt, med bibehållen komfort?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #148 skrivet: 14 oktober 2011, 16:23:08 »
Jag grundar det på hur jag uppfattar att exempelvis thermia verkar se på detta.
Inte för inte som det finns tonvis med trådar och diskussioner om detta. Dvs att dom fungerar inte som _vi_ vill att dom ska fungera och tillverkarna vill inte låta dom fungera så då dom inte vågar lita på dess funktion och så vidare.
Till hör du en av dom som tycker exempelvis thermias innegivare fläckfritt?

Ja precis. Inget får, i min värld, gå utöver värmekomforten. Med hög snitt temp eller kanske till och med fast kondensering är det ju ingen utmaning. Så det jag menar är att ibland är det inte vad kurvan säger som är relevant. Du kan ha 2st med typ samma maskin och samma kurva men den ena har en lägre snitttemp. Men självklart, därutöver, finns det ju andra parametrar också. Typ som antal starter. Om jag kan sänka min snitttemp en grad men får 5 gånger fler starter ja då gör jag det ju inte. (så vida jag inte har 1 start från början). I takt med att jag skriver blir jag osäker på vad din fråga avser.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #149 skrivet: 14 oktober 2011, 17:02:47 »
I takt med att jag skriver blir jag osäker på vad din fråga avser.

Jag ville lyssna med dig om du tycker att låg framledning är viktig, vilket jag uppfattar som att du anser.
Men då rimmar det inte med din uppfattning att rumsgivare är "något förlegat gegg".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!