Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket läge ska cirkulationspumpen vara pÃ¥?  (läst 4315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Naprapaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Vilket läge ska cirkulationspumpen vara på?
« skrivet: 31 januari 2009, 15:08:27 »
Hej på er där ute!
Har nyligen installerat en Daikin Altherma storlek 8. En-rörssystem som går i två slingor. Ytan som värms upp är 170kvm+10kvm garage. Enplans med källare, byggt 1972. Systemet har bara varit igång i ca en vecka. Har även installerat två fläktkonvektorer på ca 3 kW var för bättre komfort (värme- och kylfunktion), men dessa är inte igång än så länge. Det är varmt i huset (22 grader) med befintliga radiatorer igång, utetemp ca -2, enligt displayen på hydroboxen är börvärdet 45. Det enda jag har att anmärka på är ett irriterande ljud från cirkpumpen som hörs i sovrummet som ligger ovan pannrummet. Det hörs tydligt när man ska gå och lägga sig. Har skruvat ner cirkpumpen till läge 2 från läge 3 och ljudet har blivit något mindre men hörs fortfarande i sovrummet. Om jag skruvar ner cirkpumpen till läge 1 blir det tyst i sovrummet. Går det bra att ha pumpen i läge 1 eller....?

Mina frågor eller funderingar till er där ute med kunskap och erfarenhet. Hur ska det vara med cirkpumpen?

1. Låg pumphastighet => cirkpumpen förbrukar mindre energi och returen blir kallare???
2. Låg pumphastighet => ökad framledningstemperatur och sämre effekt (COP)???
3. Hög pumphastighet => högsta genomströmning och mindre temperaturförlust genom
                                  radiatorerna???
4. Hög pumphastighet => cirkpumpen förbrukar mer energi, irriterande ljud???

Vilket av dessa fyra är rätt eller fel? Hur skulle ni göra?

Mvh Naprapaten

Utloggad Naprapaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vilket läge ska cirkulationspumpen vara på?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2009, 16:41:10 »
Har hittat en pågående tråd om just cirkpumpens funktion och läge! Jag följer denna tråd med stort intresse.

Naprapaten

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vilket läge ska cirkulationspumpen vara på?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2009, 20:19:13 »
Kör du inte på värmekurvan? (A) Vad jag vet så går det inte att se börvärde framledningen i displayen i läge Automatik. Antar att du kör på fast kondensering d.v.s. 45° på framledningen oavsett utetemperatur.

Cirkulerar vattnet i fläktkonvektorerna?

Sänker du flödet, så stiger framledningstempen......men returtempen sjunker....så kondenseringstemp/tryck bör bli densamma eller något högre. Det finns säkert någon som kan redovisa skillnaden mellan t.ex. deltaT 3°och 6° över kondensorn. Radiatorerna avger ca: 100 watt extra med deltaT 3° istället för 6°. Naturligtvis är dom 100 watten inte gratisenergi.

Gratisenergi från underkylningen blir i alla fall större med lägre flöde. Missljud och cirkulationspumpens elförbrukningen blir också lägre.

Oavsett förtjänst, så är det helt galet att låta cirkulationspumpen gå på högsta fart.....speciellt om det ger missljud.

Utloggad Naprapaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vilket läge ska cirkulationspumpen vara på?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2009, 21:29:07 »
Hej Lexus!
Det är vatten i fläktkonvektorerna, men de är inte igång pga att styrningen till dessa är inte inkopplade än. De ska komma i drift veckan som kommer. Det var några plåtbitar som saknades för att kunna fästa givarna/styrningen till varje fläktkonvektor.
Om jag kör på värmekurva eller fast kondensering vet jag ej, men jag ska prata med installatörerna nästa vecka om detta när de är här och fixar det sista.

Naprapaten

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vilket läge ska cirkulationspumpen vara på?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2009, 22:29:48 »
Om det står 45 i displayen, så kör du på fast kondensering. Undrar varför installatören har lämnat den så. Har du ringt och klagat på utebliven komfort? Kanske installatören återkom och ändrade till fast kondensering med hög framledningstemp.

Att knyta ihop ditt system så att det fungerar bra.....är inte så lätt. Kräver en duktig installatör.

Utloggad Naprapaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vilket läge ska cirkulationspumpen vara på?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2009, 23:57:25 »
För att köra flytande kondensering vad behöver man göra för inställningar för att få bra COP och komfort i mitt läge. Ska fläktkonvektorerna vara igång (när de blir färdiginstallerade) för att få bättre COP. Nu är det -3 ute och vi har 22 grader varmt i huset och det är ganska skönt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!