Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundering Docka pelletspanna till VVM310  (läst 1209 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Fundering Docka pelletspanna till VVM310
« skrivet: 09 mars 2016, 17:35:08 »
Hej
Har följande tanke

idag så har jag en NIBE City 1100 panna med pelletsbrännare

tänkte först köpa en nibe VVM310 med NIBE DEH 310 och låta VVM310 agera panna med pelletspannan som spetsvärme ,
någon som har erfarenhet med liknande set up ?? , på sikt så ska jag även koppla på en F2030-9

När jag väl har F2030 på plats så skulle jag vilja låta pelletspannan ta all spets och inte att elpatronen går in för radiatorvärmen , är detta möjligt tror ni ??

den dagen (när jag blir äldre)  och inte orkar hÃ¥lla pÃ¥ med pellets sÃ¥ skrotar jag pelletspannan och kör bara VP och vvm310 med elpatron

Vad jag skulle vinna på detta , pelletseldning är ju inte direkt beroende av utomhustemp, och dom dagarna det är -10 och neråt så blir det pellets så att säga ,, utöver det så blir det att jag delar på investering förts VVM310 och senare F2030.

Ã…sikter tack   


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundering Docka pelletspanna till VVM310
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2016, 13:25:26 »
Hej!
Med DEH310 ska det funka att köra pelletspannan som tillsats.

Men jag fattar inte riktigt din idé att bara köpa VVM310 utan nån värmepump?
Detta gör ingen skillnad mot att köra bara med pelletspannan.
Jag skulle antingen köpa både VVM310 + F2030 på en gång eller vänta med att köpa nått alls och köpa aktier för pengarna under tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Fundering Docka pelletspanna till VVM310
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2016, 21:20:44 »
Håller med Carl (köp aktier så länge). Du har väl elpatron i Nibe City? Vad är syftet med att stopps in vvm nu?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!