Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Narvells Eco bella  (läst 10978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Narvells Eco bella
« skrivet: 12 juli 2006, 10:06:23 »
Hejsan allihopa  *vinkar*

Vilket underbart forum  studs 8) . Jag har installerat en Eco bella pelletskamin i vardagsrummet pÃ¥ min soutterräng direktverkande elvilla. Jag har precis hunnit provköra kaminen och mÃ¥ste säga att konvektor fläkten lÃ¥ter som en orkan  :-\  fiR:. Ska det vara sÃ¥ här ? Jag fattar att när den inbyggda termostaten mäter börvärde mot ärvärde sÃ¥ skall fläkten varva ner. But still orkan. huvuddunk

NÃ¥gon här som har erfarenhet av denna modell ? Ska sÃ¥smÃ¥ning om köra pÃ¥ en extern termostat med stdby funktionen och hoppas dÃ¥ slippa det mesta av bullret. Man vill inte titta tv brevid kaminen eller mysa vid brasan och det kan väl ändÃ¥ inte vara meningen  Sc:,h


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Narvells Eco bella
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2006, 20:37:35 »
Hejsan allihopa  *vinkar*

Vilket underbart forum  studs 8) . Jag har installerat en Eco bella pelletskamin i vardagsrummet pÃ¥ min soutterräng direktverkande elvilla. Jag har precis hunnit provköra kaminen och mÃ¥ste säga att konvektor fläkten lÃ¥ter som en orkan  :-\  fiR:. Ska det vara sÃ¥ här ? Jag fattar att när den inbyggda termostaten mäter börvärde mot ärvärde sÃ¥ skall fläkten varva ner. But still orkan. huvuddunk

NÃ¥gon här som har erfarenhet av denna modell ? Ska sÃ¥smÃ¥ning om köra pÃ¥ en extern termostat med stdby funktionen och hoppas dÃ¥ slippa det mesta av bullret. Man vill inte titta tv brevid kaminen eller mysa vid brasan och det kan väl ändÃ¥ inte vara meningen  Sc:,h



Hej!
Prova att ställa din fråga här:

http://www.pellets.info/

De kan nog ännu mer än vi om pelletskaminer.  *vinkar*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Narvells Eco bella
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2006, 21:07:23 »
Tack för tipset  ! :)

Har precis haft hem en bekant som har samma kamin och vi har prov eldat en timme  fiR: He He känns lite tokigt i sommarvärmen  ::) Vad gör man inte när man har nya prylar. Efter en stunds eldande sÃ¥ gÃ¥r konvektorfläkten ner i varv    :) tack och lov  studs. Men nog är ljudnivÃ¥n ändÃ¥ liiite för hög tycker jag..... Denne bekant pÃ¥stÃ¥r att prylarna mÃ¥ste köras in om man säger.

Utloggad mats

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Narvells Eco bella
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2006, 07:49:24 »
har åxo haft en sådan..vande mig aldrig vid ljudet:stand by funktionen var ju bra när man lärt sig vilket storlek av pellets som var bäst (och torrast) samt dammade minst..tändaren är ju ett glödande rör med fläkt så om inte pelletsen var OK och pannan välservad (med dammsugare) så glödde tändröret med betydande rökbildande innan tändning..då vaknade man med en betydande "puff" i hela
skorsten
CtC EcoHeat 13 Kw 2 X 400 mtr jordvärmeslang..300 m² snickarglädje

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Narvells Eco bella
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2006, 11:03:03 »
*vinkar* Mats !

Vad gjorde du av kaminen ? Slängde du ut skiten  :o Jag funderar allvarligt att byta bort den till nÃ¥gon kamin utan kon-vektorfläkt... Men det är ju förenat med en kostnad trots att jag fÃ¥r ut dom till nettopriser  ??? Där fÃ¥r man för att man inte läser pÃ¥ innan köp  :,v(, men men ska dÃ¥ köra den ett tag för att se om man vänjer sig  ::). Förövrigt sÃ¥ valde jag mellan en luft luft och pelletskamin och valde det senare för att fÃ¥ värme när man längtar efter det som mest. Synpunkter pÃ¥ det valet borde det ju finnas i detta forum  :) Kommentarer tack   :)
« Senast ändrad: 13 juli 2006, 11:30:18 av orca »

Utloggad mats

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Narvells Eco bella
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2006, 13:13:53 »
sålde den på blocket..(jobbigast var att bygga transporthäck m.m på en pall för transport),satte dit en ny vedeldad i stället.Synd att det inte finns kvalitetsmärkning på pellets!
CtC EcoHeat 13 Kw 2 X 400 mtr jordvärmeslang..300 m² snickarglädje

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Narvells Eco bella
« Svar #6 skrivet: 13 juli 2006, 17:33:26 »
*vinkar* Mats !

Vad gjorde du av kaminen ? Slängde du ut skiten  :o Jag funderar allvarligt att byta bort den till nÃ¥gon kamin utan kon-vektorfläkt... Men det är ju förenat med en kostnad trots att jag fÃ¥r ut dom till nettopriser  ??? Där fÃ¥r man för att man inte läser pÃ¥ innan köp  :,v(, men men ska dÃ¥ köra den ett tag för att se om man vänjer sig  ::). Förövrigt sÃ¥ valde jag mellan en luft luft och pelletskamin och valde det senare för att fÃ¥ värme när man längtar efter det som mest. Synpunkter pÃ¥ det valet borde det ju finnas i detta forum  :) Kommentarer tack   :)

En pelletskamin istället för en luftvärmepump kan säkert vara ett vettigt alternativ, om man är beredd på ett par saker:

1. Inte riktigt lika bra spridning av värmen, varmare i direkt anslutning till kaminen -kallare i avlägset belägna rum.
2. Kräver större arbetsinsats, inköp och transport av pellets + påfyllning och städning (om du har magasinet inomhus)
3. Brandrisken (Typ vaknar av puffar i skorsten... kan leda till defekt skorsten på sikt)

Fördelarna är väl framför allt just det du nämner, större uteffekt när man som bäst behöver den och tystare (om man inte köper en med fläkt som bullrar  ;) )

De jag känner som har pelletskamin är nöjda med värmen men tycker det är lite jobbigt med all hantering/städning det innebär (dygnsmagasin i kaminen)

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Narvells Eco bella
« Svar #7 skrivet: 13 juli 2006, 18:26:58 »
Richard: Jag hÃ¥ller med om nästan allt du skriver om och kommer att förse huset med en värmepump sÃ¥ snart börsen fyllts pÃ¥  ;D. Det som jag funderar pÃ¥ är att du säger att värmen blir lite mer ojämn med en pelletskamin. Om du menar strÃ¥lningsvärmen frÃ¥n kaminen dÃ¥ är jag med. Men även värmepumpen förser ju huset med varm luft och den har ju tyvärr den trÃ¥kiga egenheten att den vill uppÃ¥t. Hur menar du att distributionen frÃ¥n en luft värmepump skulle vara effektivare pÃ¥ att fördela värmen jämnt ?

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Narvells Eco bella
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2006, 18:22:54 »
Jag har i dag kontaktat Narvells och fått lite tips på hur kaminen ska bli tystare. Jag fick fick lite tips bla att sätt en isoleringsskiva i botten på kaminen och att fylla växellådan med fett. Om detta inte hjälper så ska jag ändra om kaminen från 7kW till 5 kW. Detta görs med byte av brännar koppen och en omprogrammering av konvektorfläkt och programmet för matar skruven.

HOPPAS HOPPAS att det gör susen   ::)
« Senast ändrad: 07 augusti 2006, 18:24:30 av orca »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Narvells Eco bella
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2006, 23:27:16 »
Richard: Jag hÃ¥ller med om nästan allt du skriver om och kommer att förse huset med en värmepump sÃ¥ snart börsen fyllts pÃ¥  ;D. Det som jag funderar pÃ¥ är att du säger att värmen blir lite mer ojämn med en pelletskamin. Om du menar strÃ¥lningsvärmen frÃ¥n kaminen dÃ¥ är jag med. Men även värmepumpen förser ju huset med varm luft och den har ju tyvärr den trÃ¥kiga egenheten att den vill uppÃ¥t. Hur menar du att distributionen frÃ¥n en luft värmepump skulle vara effektivare pÃ¥ att fördela värmen jämnt ?

Innedelen omsätter ca 500 m3 luft/timme, det ger en ordentlig luftväxling i huset, inget rum (med dörrarna öppna) i samma plan skall enligt forskning bli mer än 2 grader kallare än det rum där värmepumpens innedel sitter.

Tror inte att man uppnår lika jämn värme med en pelletskamin, med eller utan fläkt så kommer det att vara varmare i närheten av kaminen och kallare i avlägset belägna rum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Narvells Eco bella
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2006, 06:22:44 »
Svaret på det ska komma i vinter då min granne i parhuset har en panasonic 12:a och jag en pellets kamin. Jag ska placera ut mina swema loggso loggar så ska jag berätta vad vi fann.
Placeringen av kamin resp lvp är inte identisk men nästan. Sedan sÃ¥ gissar jag att planlösningen blir helt avgörande för om du ska kunna sända iväg dessa 500 m3 pÃ¥ ett vettigt sätt  *vinkar*
« Senast ändrad: 08 augusti 2006, 06:26:03 av orca »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Narvells Eco bella
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2006, 08:56:17 »
Jag betvivlar inte att du kommer att kunna värma ditt hus med pelletskaminen, förmodligen bättre än grannen med värmepump, men teoretsikt har jag väldigt svårt att se hur du skall kunna få lika god värmespridning, anledningen är enkel, en värmepump arbetar med lägre temperatur och högre luftflöden. Spridningen bara måste bli bättre!

Med statistik kan man dock bevisa precis vad man vill, så om ditt mål är att bevisa att pellets är bättre än värmepump - på alla områden, så kommer du förmodligen att lyckas med det, i alla fall med statistik/loggar.
Om du vill.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Narvells Eco bella
« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2006, 11:47:08 »
Jag känner inte att jag mÃ¥ste bevisa nÃ¥got eftersom jag inte förkastar ett val av en luftvärme pump. Tvärtom sÃ¥ är den bra i Kiruna där jag bor dÃ¥ vintrarna i minusgrader är ganska gynsamma för det (det efter som vi bor pÃ¥ 500 möh).  Men en jämförelse är intressant bÃ¥de för grannen och för mig. Eftersom vÃ¥ra hus har identiska planlösningar och vi har placerat kamin och innedel ungefär pÃ¥ lika sätt. Att se hur det i praktiken förhÃ¥ller sig med vÃ¥r planlösning. Sprider sig värmen effektivare med lvp eller med min kamin  ;)

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Narvells Eco bella
« Svar #13 skrivet: 20 augusti 2006, 11:43:55 »
AngÃ¥ende mitt missnöje med ljudet i kaminen sÃ¥ har läget förbättrats avsevärt  :). I gÃ¥r kväll hade jag fest hemma och vi satt ett gäng runt kaminen och drack lite coctails och mös i skenent frÃ¥n kaminen  *roflmao*. Inkörningen av kaminen visar sig faktiskt stämma ! Den gÃ¥r mycket lungnare nu , sedan när kaminen gÃ¥tt 1 timme eller sÃ¥ sÃ¥ lungnar sig fläktarna och ingen i sällskapet anmärkte pÃ¥ att kaminen lät illa  studs Börjar kännas klart bättre nu.

Sedan har jag fått hem min första pelletsleverans ! 52 st 16 kg säckar blev det istället för bulk.
Inte super billigt men det kommer jag att lösa senare om genom att jobba lös pellets , även om staten inte tycker om det så är bytas affärer kalas för privat ekonomin.

SmÃ¥säck är smidigt ur stuv synpunkt Ã¥xÃ¥ , för när pallen kom sÃ¥ tänkte jag hur sjutton ska jag fÃ¥ plats med allt  Sc:,h men det gick fint att stapla längs väggarna i garaget.

LÃ¥t kylan komma ! är redo för det  ;)

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Narvells Eco bella
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2006, 23:12:45 »
I gÃ¥r kväll hade jag fest hemma och vi satt ett gäng runt kaminen och drack lite coctails och mös i skenent frÃ¥n kaminen  *roflmao*. Inkörningen av kaminen visar sig faktiskt stämma ! Den gÃ¥r mycket lungnare nu , sedan när kaminen gÃ¥tt 1 timme eller sÃ¥ sÃ¥ lungnar sig fläktarna och ingen i sällskapet anmärkte pÃ¥ att kaminen lät illa....

Efter hur mÃ¥nga coctails var det...   :D




Skoja bara, hoppas installation och allt blev bra.
Tråkigt det där i början när det inte känns bra men då börjar det ordna till sig.
Du fÃ¥r väl avlägga en rapport i vinter oxÃ¥  *vinkar*

Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!