Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 Prioritet Varmvatten  (läst 5091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alf Claesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F370 Prioritet Varmvatten
« skrivet: 05 december 2017, 23:19:31 »
Hej
Hur ändrar jag så värme blir prioriterat och inte varmvatten?
Effektvakten går ofta in (aktiv). Bör jag ändra effekten? (Det konfigureras väl under meny5?)
/Alf

« Senast ändrad: 05 december 2017, 23:57:04 av Alf Claesson »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 Prioritet Varmvatten
« Svar #1 skrivet: 06 december 2017, 09:01:42 »
Hej! NIBE F370 är en s.k. frånluftsvärmepump av den traditionella typen. Kompressorn ger ca 2 kW värme och resten av värmebehovet fås av el-patronen. Om man upplever att värmekomforten är dålig och effektvakten ofta aktiv bör man låta sätta in större huvudsäkringar vid el-mätaren samt öka inställningen till motsvarande på effektvakten. En egenhet med F370 är också att el-patronen bara kan ge 4,6 kW med 16 A gruppsäkringar. Därför kan även uppsäkring i el-centralen behövas tillsammans med byte av elkabel till pannan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alf Claesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 Prioritet Varmvatten
« Svar #2 skrivet: 06 december 2017, 15:38:31 »
Hej igen, Tack för svaret!
Men vet du varför det står driftsprioritet: Varmvatten? Hur ändrar jag detta. Jag vill att värme skall vara prio.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 Prioritet Varmvatten
« Svar #3 skrivet: 06 december 2017, 17:16:07 »
Generellt brukar värmepumpar prioritera varmvatten före värme eftersom huset klarar sig en god stund utan att det blir kallt inne. Sedan beror det också på hur värmepumpen är konstruerad. F370 som har dubbelmantlad tank utnyttjar "tricket" att vid behov stänga shunten till värmen för att varmvattnet ska värmas på snabbaste sätt till en högre temperatur. Var står det "driftprioritet: varmvatten"? Enda sättet jag känner till är att helt blockera varmvattenproduktion med en extern strömbrytare som kopplas till F370 men det ger ju då bara ljummet varmvatten med ungefär samma temperatur som värmevattnet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alf Claesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 Prioritet Varmvatten
« Svar #4 skrivet: 06 december 2017, 21:27:40 »
Hej igen.
Under Infofliken hittar jag driftsprio.  Har bifogat en bild.
Gjorde en annan intressant upptäckt när jag felsökte konstiga ljud från luftfläkten. Hela utrymmet var fullt med vatten! Verkar som dränering är tilltäppt. Jag fick ut ca 1o liter!

Mats Lindmark

  • Gäst
Mats Lindmark
SV: Nibe F370 Prioritet Varmvatten
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2019, 10:48:24 »
Hej igen.
Under Infofliken hittar jag driftsprio.  Har bifogat en bild.
Gjorde en annan intressant upptäckt när jag felsökte konstiga ljud från luftfläkten. Hela utrymmet var fullt med vatten! Verkar som dränering är tilltäppt. Jag fick ut ca 1o liter!

Mats Lindmark

  • Gäst
Mats Lindmark
SV: Nibe F370 Prioritet Varmvatten
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2019, 10:56:06 »
Hej Alf

Detta är en gammal tråd men jag blir lite nyfiken. Jag har samma frågeställning som dig men tvärt om. Jag önskar prioritera varmvatten Jag har nämligen som du torkat ur ca 10 l vatten från min F370. Detta innebar någon form av felkod 50 Högtryckslarm. Jag får nu inte kompressorn att gå pga vad jag tror är en kortslutning någonstans just beroende på att vatten slungats runt av frånluftsfläkten. Jag uppmärksammades på detta exakt som du gjorde nämligen ljud från just fläkten. Har försökt allt men får inte igång min kompressor. Går därför i avvaktan på tekniker som tar tid på sig att komma i ett läge som kallas tillsats. Det innebär ok golvvärmefunktion men tappvarmvattnet kommer inte upp högra än 40 grader. Läser du detta eller någon annan med samma erfarenheter, hör gärna av Er.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 Prioritet Varmvatten
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2019, 18:02:40 »
Hur länge har du haft pumpen, när installerades den?
Hade stopp i kondensavloppet från förångarhuset på min gamla 310p efter typ 15år.

Inser att man måste rensa avloppet ner i spillkoppen tids nog. Hur kommer man åt där?

Hursomhelst går det inte riktigt att prioritera värme/vatten som man vill. Den startar vattenproduktion om starttemp uppnås och avslutar vid stopptemp. Det går ju att byta mellan Normal och Ekonomi läge som då ligger lägre, 45°-51°.

Att eltillsatsen inte räcker till kan bero på inställningen för 'trendberäkningsgräns' som tillfälligt kan ställas upp från 7° till kanske 10° för att få tillsatsen gå in lite mer.
« Senast ändrad: 06 oktober 2019, 18:47:25 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Matteli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 Prioritet Varmvatten
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2019, 23:04:25 »
Hej

Den installerades augusti 2013. Jag får kära på tillsats fram till 16 oktober då jag kan få service. Bedrövligt att behöva vänta så pass länge. Har genom att aktivera serviceläget ställt in tillsats och hjälpdrift så att jag får både golvvärmme och tappvarmvatten. Det kostar säkert en hel del då jag antar att elpatronen snurrar på ganska bra.

Rengöring av dräneringsröret går bra att göra genom att ta loss plastslangen från spillkoppen och köra upp en rensspiral med ett litet tygstycke indränkt i exempelvis såpa. Jag drog en hel del fram och åter och fick ut en hel del skit ur slangen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!