Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ac med värme?  (läst 9317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnyz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ac med värme?
« skrivet: 09 november 2014, 15:08:23 »
Först vill jag säga att jag vet snudd på ingenting om detta ämnet men jag hoppas på lite vägledning. Hur ska man i generella termer se på att använda en AC som värmekälla? OBS, detta gäller inte förhållanden i Sverige utan i Spanien (där vintern faktiskt kan vara lite kall och fuktig, januari medeltemp 11). För mig som oinsatt handlar frågan kanske mest om hur oekonomiskt det kanske är men det finns säkert saker jag inte tänkt på. Vore tacksam för lite hjälp att bli aningen mer informerad.
/Mange

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ac med värme?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2014, 15:34:49 »
Jag bor i Spanien på vintrarna och mina värmepumpar fungerar fint, både vid kylning och som värmare.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Magnyz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ac med värme?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2014, 15:45:02 »
LÃ¥ter bra.

En kanske pinsam frÃ¥ga ... är en ac med värme samma sak som en luft/luft värmepump?  Sc:,h

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ac med värme?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2014, 23:27:54 »
Det är samma sak, men kontrollera vid köpet eller med installatören att den ger "frio y calor".

Köp en invertermaskin.  Den är tyst och är lindrigare för ditt elsystem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ac med värme?
« Svar #4 skrivet: 10 november 2014, 05:14:45 »
Ja, det finns rena AC-maskiner som inte kan värma, men de borde vara rätt ovanliga idag, t.o.m i Spanien.
Vet dock att vi i vår lanthandel skaffade en AC för typ 10 år sedan, som skulle göra att chokladen i godisavdelningen inte smälte under varma sommardagar.
Huset värmdes av en elpanna, så när vintern kom skulle jag låta "värmepumpen" värma billigt, men tji fick jag, det var en ren AC som inte kunde värma.

Har du AC idag?
Kan du ändra driftläge mellan kyla/värme (Brukar vara symboler "Snöflinga = kyla, och "Sol" = värme)

Beroende pÃ¥ typ av AC/värmepump sÃ¥ värmer du mycket billigare än med elvärme, grovt uppskattat sÃ¥ ligger en äldre "DÃ¥lig" AC med värmefunktion pÃ¥ minst 2 i COP (1 kW in ger 2 kW ut), en ny bra anläggning kan nog ge runt 5.0 i COP vid de temperaturer vi talar om i detta fall, det innebär att den värme med 5 kW för varje kW du matar den med.  tummenupp
« Senast ändrad: 10 november 2014, 05:17:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnyz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ac med värme?
« Svar #5 skrivet: 10 november 2014, 08:44:16 »
Tack för era svar.
Nej, jag har ingen ac idag men jag är i färd med att köpa en lägenhet i Spanien. Frågeställningen gäller hur jag ska bedöma olika objekt vad gäller hur de funkar på vintern. Den vanligaste värmekällan är ju ac med värme men det finns också nyare (och dyrare) objekt där centralvärme med gas är vanligast. Det låter på era svar som att det inte finns ngn principiell anledning till oro med en ac med värmefunktion. Sedan kan jag tänka mig att det detaljerade svaret kanske beror på vilken ac det är, hur den är installerad, etc.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ac med värme?
« Svar #6 skrivet: 10 november 2014, 08:51:41 »
En luftvärmepump kan inte värma tappvarmvatten, så det måste du ju lösa antingen med gas eller el.
Sen är ju centralvärme mycket bättre ur komfortsynpunkt om det inte rör sig om en riktigt liten lägenhet som en enda värmekälla lätt kan värma utan att det blir olika varmt i olika rum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: ac med värme?
« Svar #7 skrivet: 11 november 2014, 00:02:56 »
I Spanien blir det väl som kallast som vi har det nu i södra Sverige, ca 5 °C på natten. Minns en resa vid motsvarande tid till en lägenhet där för 20 år sedan - kallt blev det på kvällen så gasolkaminen fanns att ta till, kändes ovant och obehagligt men det fick gå.

Centralvärme skulle jag inte rekommendera. Med en en eller två luftvärmepumpar ("ac med värme"), beroende på lägenhetens storlek, klaras kalla nätter och varma dagar mycket bra! (Vi hade varmt som i Spanien i somras..)
« Senast ändrad: 11 november 2014, 00:22:10 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Magnyz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ac med värme?
« Svar #8 skrivet: 11 november 2014, 00:15:36 »
Citera
Centralvärme skulle jag inte rekommendera
Av vilket skäl tycker du det? Många verkar tycka att centralvärme (med stadsgas) är idealet, men är ovanligt för lägenheter som har några år på nacken.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: ac med värme?
« Svar #9 skrivet: 11 november 2014, 02:15:58 »
Ni som tycker att gasol känns skrämmande, har ni aldrig vistas i en husvagn eller stuga på landet där man inte har tillgång till el?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: ac med värme?
« Svar #10 skrivet: 11 november 2014, 10:49:46 »
Rätt hanterat och utrustning i bra skick så är gasol inte värre än något annat. Olyckor sker när man är total ignorant med att hålla utrustningen i bra skick och att läckolla skarvar och anslutningar med såpvatten minst 1 ggr per år samt byta slangarna när datumet gått ut.

---

Något att kontrollera är priset per kWh på elströmen resp på gas(ol)

Med elström och VP så får man 3-4 kWh per köpt kWh medans med gas så kanske man får 0.9 kWh värme per kWh köpt gas (avgaserna är varma och en bit över 100 grader för att inte få kondens i skorstenen och därmed ingen nytta av den värmen - det är precis som med oljepannor)

sedan kolla noga är vad dom verkligen menar med centralvärme...

I england så är 'centralvärme' något helt annat än vad vi svenskar menar med centralvärme och man fryser i england...

I England betyder det ungefär att man har en gemensam panna i huset istället för små gaspannor över allt för tappvattnet - inte att det är varmt i huset och bor man i hyreslägenhet så skall man inte bli förvånad om pannan stängs av nattetid för att spara på gas och man vaknar till 10 plusgrader i fukttungt rum och med imma på insidan av fönstren...


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: ac med värme?
« Svar #11 skrivet: 11 november 2014, 12:42:48 »
I Spanien blir det väl som kallast som vi har det nu i södra Sverige, ca 5 °C på natten. Minns en resa vid motsvarande tid till en lägenhet där för 20 år sedan - kallt blev det på kvällen så gasolkaminen fanns att ta till, kändes ovant och obehagligt men det fick gå.

Spanien är ett stort land med högst varierande klimat. En gång i tiden var jag till ett ställe 15-20 mil inåt landet från Barcelona, där var det nattfrost i slutet av april!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ac med värme?
« Svar #12 skrivet: 11 november 2014, 12:45:36 »
Mmm, men vilken Svensk pensionär skulle bosätta sig i ett kallhål i Spanien.
Jag tror nog att vi alla gissar att trÃ¥dstartaren bor i ett nÃ¥gorlunda tempererat omrÃ¥de.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnyz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ac med värme?
« Svar #13 skrivet: 11 november 2014, 13:11:54 »
"TrÃ¥dstartaren" avser att införskaffa ett boende pÃ¥ Mallorca sÃ¥ alltför besvärliga vintrar ska man väl ändÃ¥ slippa hoppas jag.  :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ac med värme?
« Svar #14 skrivet: 11 november 2014, 15:32:34 »
Trådskaparen har gissningsvis hyrt en lgh och övervintrat på Mallis.....eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!