Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SvÃ¥rt val - VP för garage, eller bÃ¥de hus och garage?  (läst 3560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Vi ska flytta permanent till huset som idag är fritidshus på västkusten, och skulle vilja ha lite råd gällande val av VP. Behöver större biytor där, och håller av den anledningen på och bygger ett garage/förråd/"båtskjul" på totalt 126 m2 (utvändigt mått). Den varmbonade delen (garage och förråd) blir ca 81 m2 (invändigt mått). Byggnaden blir tämligen väl isolerad, 300 mm frigolit under plattan, och 45+145+45 mm isolering (glas/stenull) i väggarna och i takbjälklaget kommer det bli ca 300 mm glasull. .

Tanken är att ha någon typ av VP. Golvvärmeslang har gjutits in plattan. Jordvärmekollektor utgår pga tomten är mycket kuperad och bergig, och tyvärr är det inte lämpligt att borra mellan hus och garage/förråds-byggnaden, då vår djupborrade vattentäkt ligger där, så en ev borra måste placeras på andra sidan av bostadshus eller garage/förråd... Innan vi beslöt oss för att bygga förrådet/garaget/båtskjulet hade vi mer eller mindre bestämt oss för att sätta in bergvärme i bostadshuset (som idag värms av en luft/luft-VP, en Fujitsu Nocria 14, som har funkat bra nu under 11 år som fritidhus, men när det blir permanentboende vill vi ha en anläggning som värmer även ett rum i sutterängvåning/källare och vi slipper gärna fläktljudet). Vi har också bra erfarenhet av luft/vatten-VP från vårt nuvarande boende (Mecaterm 10,5 kW), och vad gäller förrådet/garaget så känns luft/vatten nästan självklart (enkel installation och skulle det bli några dagar varje vinter då VP inte räcker till fullt ut så är ju det inget problem i ett garage/förråd).

Plötsligt blev det svårt att välja. Att lägga en kulvert mellan hus och garage (25m) är möjligt, men en del extra meck pga tomten är så kuperad. Det vore sannolikt en rationell lösning kostnadsmässigt, men som sagt lite bökigt.

Ytterligare en faktor är att vi har tajt om tid, vi har en dead-line, när vi måste vara ute ur nuvarande boende, och det är mycket kvar på nybygget vid kusten. Så på ett vis vore det enklast att bara lösa värmefrågan för "uthuset" nu och skjuta upp frågan om ny värmeanläggning i bostadshuset (nuvarande luft/luft-VP funkar ju helt ok kombinerat med en kamin i rummet på nedre våning)

Det blev långt det här, men antar att det är bra att ge alla förutsättningar... Några idéer från VP-folket?
Tack på förhand! /Micc


Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2018, 22:10:52 »
Glömde nämna att bostadshusets uppvärmda yta är ca 175 m2, golvvärme (förlagd mellan betongplatta och parkett) på ca 25 m2, övriga yta uppvärmd via radiatorer. Huset ligger på en höjd relativt nära havet, kan blåsa bra ibland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2018, 05:55:38 »
Jag skulle nog fundera på att flytta luftvärmepumpen till garaget, komplettera med en elektrisk "byggfläkt" eller elradiator på 2 kW med frostskyddsfunktion om det skulle bli så kallt att luftvärmepumpen inte räcker till, eller om du snabbt vill öka tempen i garaget av någon anledning.

Köp luft/vattenvärmepump med vvb till enbart huset.

Den dag din Fujitsu inte hänger med längre så kan du sätta in minsta/billigaste luft/vattenvärmepumpen (utan vvb) som finns i garaget.
Då får du golvvärme där också, om du vill ha det.
Du kan ha en liten billig elberedare för tappvarmvatten i garaget.
Tycker man hör rätt många som inte riktigt gillar golvvärme i garage, tror det har med fukten att göra, snö från bilarna "ångar" upp från golvet och kan göra det väldigt fuktigt i luften.
« Senast ändrad: 24 augusti 2018, 05:57:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2018, 09:29:10 »
Tack för svaret Richard!
Jo, från första början var tanken att sätta en luft-luft-pump i förrådet/garaget, men det blir troligen lite problem med att det är två separata utrymmen där vi vill kunna ha även lite känsligare grejer i förrådet (båtdynor mm, mm - medans det i garaget även kommer vara verkstad för svetsning och andra skitiga jobb. Vill inte ha in den luften/dammet i förrådet så det kommer vara stängt mellan förråds- och garagedel. Ventilation i form av utsug i garaget och luftinsläpp i förrådsdelen. Det var pga risk för att få samma dammiga miljö överallt som vi lade ned slang i golvet (och för att det är tämligen svårt att göra det i efterhand...).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2018, 08:58:31 »
Kanske nåt liknande med denna (kanske finns billigare alternativ också) https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/panasonic-aquarea/panasonic-aquarea-monoblock-6kw

En ren luft/vattenvärmepump som bara startar/stoppar för just värmen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2018, 11:14:13 »
Ja, det kanske kunde vara något. Det är en Panasonic alltså, utgår från att denna VP inte har något att göra med den luft/luft-VP som salufördes för många år sedan - hette inte den något i stil med "polarpumpen" eller blandar jag ihop med något annat namn kanske? Det var ju inget annat än katastrof från början till slut...!

Jag kollade i produktbladet,
https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/panasonic-aquarea-monoblock.pdf

och såg något som jag tyckte var lite märkligt, eller i alla fall ovanligt - nämligen att värmeeffekten är i princip densamma oavsett utetemperatur. 5 kW vid +7 grader och 5 kW även vid -15, sjunker endast lite vid +2 (4,8 kW) och vid -7 grader (4,5 kW). Är inte det konstigt? Har man konstruerat den så att den helt enkelt inte går för fullt vi högre ute-temp? COP sjunker naturligtvis vid lägre ute-temp.


Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2018, 10:33:10 »
De säljer tydligen en Daikin för exakt samma pengar, 34 900 kr. Något mindre effekt men tillräckligt för förrådet/garaget. Förr ansågs väl Daikin närmast som värmepumparnas Rolls-Roys, är det fortfarande bland det bästa man kan köpa?

Om jag skulle sätta en monoblock-maskin av typen som Rickard föreslog i förrådet/garaget - hur stor tank behövs? Som sagt, golvvärme, 81 m2 invändig yta och välisolerat (förrådet ca 30 m2 takhöjd 2,50, garaget ca 50 m2 takhöjd 2,95 m). Behöver inte innehålla VVB, kommer inte använda mycket varmvatten där, så en liten elektrisk beredare blir helt ok.

Någon som har tips på lämplig tank?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2018, 22:05:19 »
I princip behövs ingen tank, men det beror även på var styrningen sätter på den där värmepumpen, i tanken eller i värmepumpen...
Jag kan inte se att det framgår i produktbladet.
När det gäller uteffekten så kan de ju ändra maxvarvtalet på kompressorn för olika utetemperatur, så det är väl inte omöjligt att den bara går på halvfart när det är varmt ute.
Dels är det ju onödigt med hög uteffekt när det är varmt ute (lite beroende vad man tänkt värma förstås).
Dels ger lägre uteffekt högre COP vid höga utetemperaturer.
De skulle kanske kunna klämma ur den 10 kW vid +7°C men då kanske COP skulle vara avsevärt mycket sämre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2018, 00:04:59 »
Nej det är klart, i och med att det är en varvtalsstyrd kompressor kan den ju jobba direkt mot golvvärmeslingan i plattan. Tänkte fel där, och levde i det förgångna när en VP alltid behövde gå mot en tank för att inte får för korta driftperioder. Får försöka kolla upp hur den styrs, dvs var givaren är placerad/placeras. (det är väl det Du menar?).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2018, 07:40:14 »
Nja, jag menar att hela styrningen måste sitta i utedelen för att du skall kunna ansluta den till "vilken tank som helst".
OM du tittar på en vanlig luft/vattenvärmepump från Nibe eller CTC så sitter alltid styrningen i innedelen/pannan, och om man vill ansluta den till något annat så måste man köpa till en extern styrmodul för ca 10 000 kr, vilket fördyrar det dela rätt mycket.

Om jag tolkar det jag läser i produktbladet rätt så sitter styrningen nog i utedelen, och man kan ansluta en extern panel med tempgivare via kabel inne i huset, men du måste kolla upp det där så du inte köper grisen i säcken och senare tvingas köpa en kanske dyr tank av samma fabrikat för att det alls skall fungera.
Kolla också om styrpanelen ingår eller vad den kostar om du behöver eller vill ha den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2018, 23:39:48 »
OK, fÃ¥r kolla detta noga. Det är som vanligt när man skall köpa/investera i nÃ¥got, det finns en hel djungel där ute!  .,;-

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #11 skrivet: 12 september 2018, 10:50:29 »
Tänk vad skönt det vore om det var lågkonjunktur!

Har i flera dagar försökt få info om Panasonic Aquarea Monoblock från dels Polarpumpen och dels från Panasonic (sökte på panasonic.se och hittade en sida som heter Panasonic Pro Club där man kunde be att få bli kontaktad ang råd mm), men ingen bryr sig. Försökte först ställa frågor via Polarpumpens chat, men den som satt där kunde inget alls om luft-vatten-VP, rekomenderade mig att ringa i stället. Kö-kö-kö, varje gång... Har 2 ggr aktiverat någon sorts ring-tillbaka-funktion, men inget händer! Har ringt igen och lyckats komma fram 2 gånger också, men de som kan luft-vatten har varit upptagna. Har då blivit lovad att någon kunnig ska ringa upp snarast - men ingenting händer!!!*

Vore ärligare om de skrev på hemsidan: Vi tjänar så jävla mycket pengar nu så vi vill inte ha fler kunder - kontakta någon annan!!!

En dag efter att jag kontaktat Panasonic Pro Club och bett att få info om Aquarea Monoblock (luft-vatten-pump) fick jag ett mail från en återförsäljare. Men det enda mailet innehöll var återförsäljarens priser på ett flertal (rätt många), luft-luft-värmepumpar(!).

*om inget händer när man vill bli kund och köpa deras produkter för rätt stora pengar, kan man ju fundera över vad som händer om man har handlat och sedan råkar ut för problem under garantitiden...

Så en riktigt rejäl lågkonjunktur skulle nog få en och annan att vakna till i Sverige!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #12 skrivet: 12 september 2018, 12:23:50 »
Beror nog också på att energipriserna stigit så kraftigt på senare tid. El-priset har väl fördubblats på något år i takt med torkan i vattenmagasinen och att flera kärnkraftverk har stängt respektive ska stängas inom kort. Det ökar det ekonomiska incitamentet att skaffa värmepump i hög grad. Efter denna sommar är det säkert också många som funderar på värmepump med kyla som luftkonditionering där hemma. Trycket på att det ska finnas kyla i offentliga byggnader som vårdhem och sjukhus m.fl. ställen ökar dessutom.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #13 skrivet: 12 september 2018, 13:11:28 »
Jo det stämmer ju att elpriserna stigit nu, men innan dess halverades ju priset...

Och oavsett så är det oerhört irriterande med personer eller företag som inte håller vad de lovat! Har man mycket att göra får man väl jobba hårdare, eller ta in mer folk.
« Senast ändrad: 12 september 2018, 13:15:13 av Micc »

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt val - VP för garage, eller både hus och garage?
« Svar #14 skrivet: 14 september 2018, 10:00:04 »
I princip behövs ingen tank, men det beror även på var styrningen sätter på den där värmepumpen, i tanken eller i värmepumpen...
Jag kan inte se att det framgår i produktbladet.
När det gäller uteffekten så kan de ju ändra maxvarvtalet på kompressorn för olika utetemperatur, så det är väl inte omöjligt att den bara går på halvfart när det är varmt ute.
Dels är det ju onödigt med hög uteffekt när det är varmt ute (lite beroende vad man tänkt värma förstås).
Dels ger lägre uteffekt högre COP vid höga utetemperaturer.
De skulle kanske kunna klämma ur den 10 kW vid +7°C men då kanske COP skulle vara avsevärt mycket sämre.

Har äntligen fått kontakt med Polaroumpen.se. De rekommenderar inte att man kör direkt mot golvvärmeslingan (280 m i 4 slingor), de behövs en tank på 50-100 liter hävdar de. Känner mig dock inte 100 på att den jag talade med är så extremt kompetent på området...?

Och den Panasonic-maskinen som länken leder till är slut (det var fjolårets modell). Idag kostar den 42 900 kr (5 kW kostar 39 900 kr, 5 kW ska säkert räcka också).

Dessutom är jag inte jätteglad över att det är en 1-fas-maskin (2 st 16 Amp 1-fasgrupper skall dras fram, en ytterligare för elpatronen). Det blir ju lite sned belastning, men jag tänkte på en annan aspekt också och här behöver jag lite hjälp (och med risk för att bli idiotförklarad...). Hur blir det om man har flera stora 1-fas-förbrukare? Blir fastighetens maximala totaleffekt lägre då, än om man har 3-fas-förbrukare? Vi har 16 Amp huvudsäkringar. Vid 16A och 230 Volt kan man ju ta ut 3680 Watt. Gånger 3 faser = 11,04 kW. Men jag vill minnas att en elektriker för länge sedan räknade ut åt mig att med 16 Amp i en tre-fas-anläggning kan man ta utöver 13 kW. Jag kan inte göra beräkningen (någonting med roten ur...), men det har ju att göra med att det är 400 Volt mellan faserna.

Nån som kan klargöra - får vi möjlighet till större totalt effektuttag med våra 16 Amp huvudsäkringar om vi väljer 3-fas-förbrukare i möjligaste mån? Kommer ju installera VP i bostadshuset också sedan, inget roligt om säkringarna ryker när man råkar använda tvättmaskinen samtidigt som något annat är igång.

Och om jag ändå behöver köpa en tank kan jag tänka mig att lägga till en slant och få en men VV-beredare. Någon som har tips på prisvärd sådan?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!