Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme + ackumulatortank  (läst 2185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gammel-Gubben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Bergvärme + ackumulatortank
« skrivet: 27 februari 2012, 18:24:28 »
jag skall installera bergvärme under året, men är fullständigt novis på området, så jag vill ta reda på så mycket som möjligt innan jag kontaktar installatörer för offerter.
Förutsättningar: 11/2-plans villa med källare och vidbyggt garage i Nybrotrakten, boendeyta 170 m2,
garage 30 m2, byggt -69-70, fönster succesivt bytta till 3-glas utom i källare och garage, uppvärmning
vedpanna Atmos 35 med 2 st ackumulatortankar som laddas i toppen, 1st 750 l med 2 st seriekopplade varmvattenslingor från mitten och uppåt, 1 st solslinga i botten, elpatron 9 kw (används bara vid resor på vintern), den andra tanken på 1000 l är helt ren.
Vedåtgång ca 17-18 m3 travat mått per år, på sommaren klarar solfångarna (På 12 m2) varmvattnet
om det inte blir för långa mulna perioder, året som gick gav den ett tillskott till varmvattnet på 4500 kwh.
Värmesystemet är 2-rörs, garage 1 st rad, källare med komfortvärme 5 st rad +1 st fläktkonverter i tvättstuga som körs mycket sporadiskt. Markplan 7 st rad, golvvärmeslinga + 2 st vatteburna handdukstorkar i badrummet, slingan och torkarna får oshuntat vatten med temp begränsad av en golvvärmeventil, slingan har dessutom en egen pump och termostat.Övervåning, 6 rad.
Vedpannan tänker jag behålla liksom tankarna, önskvärt vore om man enkelt kunde ställa om några ventiler när solvärmen räcker till varmvattnet och då stänga av pumpen och motsvarande vid köldknäppar stänga av VP och elda i pannan
Sist men inte minst, hur stor VP behövs och hur djupt skall man borra

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärme + ackumulatortank
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2012, 22:45:19 »
Skoj att höra att du ska behålla vedpannan och tankarna. Det finns flera gamla vedeldare här på forat som behållt allt det gamla och installerat bergvärme. Toppladdar ackarna med flytande styrning, radiatorkretsen styrs med gamla shuntstyrningen med inomhusgivare. Fungerar bra. Tycker det är bekvämt att inte behöva ställa om några ventiler om man får för sig att elda. Jag har ju ventiler så jag kan stänga bort varje del av anläggningen, men de är egentligen bara till för att inte tömma ut onödigt mycket systemvatten om man får för sig att "hitta på någe". Jag monterade backventiler, det medför att vattnet inte snurrar runt hur som helst i olika energikällor och att man inte behöver "passa" tanktempen för att öppna ventiler så bvpumpen ska kunna ta över.. När jag eldar upp tankarna så känner bvp att den inte behöver producera mera värme, utan den producerar bara tappvv. När sen bvpumpen känner att ackvärmen börjar sina så tar den automatiskt över. Samma med solen, hade 2 dagar som solen fyllde på tankarna lite och bvp fick vila till framemot kvällen.
Har du lite otur så möter du en installatör som säger att det inte går att göra så eller att det är för mycket vatten eller kanske någe annat.
Lägger ut länk till hur jag gjort och kopplat.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27067.0;all
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46462.195
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gammel-Gubben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + ackumulatortank
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2012, 18:23:58 »
min tanke var att eftersom varmv. produceras i slingan i tanken så får jag tillräckligt därifrån när solvärmen jobbar, den laddar till båda tankarna och då behövs ju ingen varmv.-produktion av bvp.
djupet pÃ¥ borrhÃ¥let planerar jag till 200m, det är nära till berget 2-4m, grannarna pÃ¥ ömse sidor har borrat men jag pÃ¥verkade dem vid placeringen sÃ¥ att avstÃ¥nden till mig blir över 25 m. borrdjupet är väl  förhoppningsvis tilltaget med marginal, nu är vi 2 pens. med nästa ägare kan ju behovet av uttag bli större

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme + ackumulatortank
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2012, 18:31:30 »
Du kan ju leda vv genom slingan i acktanken och sen in i beredaren i vp då nyttjar du ju solen även om den bara orkar varma tanken till 30 grader och när tanken ligger på 60 grader kommer det så varmt vatten in i beredaren så vp behöver inte starta *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!