Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Biltema Prisolrör?  (läst 16095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henbac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Biltema Prisolrör?
« skrivet: 06 juli 2006, 12:47:49 »
Hej i värmen!

Nu i soliga sommar sverige är det inte lätt att tänka pÃ¥ värme system men jag tänkte ändÃ¥ kolla läget  ::) Är det nÃ¥gon som har erfarenhet av Biltemas prisolrör? Kan det skillja mkt i kvalitet? Jag tänkte dÃ¥ mest emot Rinkabys prisolrör som är dubbelt sÃ¥ dyra.

Trevlig sommar!!! *vinkar*

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2006, 14:08:18 »
Hej i värmen!

Nu i soliga sommar sverige är det inte lätt att tänka pÃ¥ värme system men jag tänkte ändÃ¥ kolla läget  ::) Är det nÃ¥gon som har erfarenhet av Biltemas prisolrör? Kan det skillja mkt i kvalitet? Jag tänkte dÃ¥ mest emot Rinkabys prisolrör som är dubbelt sÃ¥ dyra.

Trevlig sommar!!! *vinkar*

NejdÃ¥, Du kan lugnt köpa Biltemas rör. Men om det är en solfÃ¥ngaranläggning, sÃ¥ ta bort plasten först. För den kommer att hänga som vitt slem frÃ¥n kopparrören annars  :)

mvh humlan.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2006, 01:02:04 »

Rinkabys rör får du bygga in i väggar och golv vilket Biltemas INTE är godkänt för. Vet inte varför men Biltema anger det själva i sin katalog.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2006, 07:24:53 »
Det torde ha med kvaliteten på godset i rören, hur det är med just biltemas rör vet jag inte, men det är stor skillnad på olika fabrikat, så prisskillnaderna är inte bara att några vill sno åt sig lite mera utan det är väl som nästan alltid att det som är bättre kostar lite mera.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2006, 10:18:13 »

Rinkabys rör får du bygga in i väggar och golv vilket Biltemas INTE är godkänt för. Vet inte varför men Biltema anger det själva i sin katalog.

/Johan

Ã… fan, det hade jag missat, men jag har ju inte kollat i katalogen heller, bara i butiken  :-[ Men det mÃ¥ste väl finnas nÃ¥n form av kvalitetskrav, eller nÃ¥t typgodkännande för deras rör  Sc:,h Fast jag har dÃ¥ inte sett nÃ¥t sÃ¥nt i butiken, eller sÃ¥ har jag missat det...

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2006, 10:44:19 »
Tittar man på dem så är Biltemas prisolrör försedda med en ganska ynklig plastisolering. Jag har skalat bort plasten och använt dem till solfångaren. Kilopriset för rören är ganska lågt, trots att man betalar för plast också.

Det är precis som ni säger, Biltemas prisolrör är ej godkända för inbyggnad.

MVH/Gano

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #6 skrivet: 07 juli 2006, 10:55:37 »
Även kopparn i rören är av olika kvalitet hos olika tillverkare, men jag har inte full koll på det men jag tror att det handlar om godstjocklek och legringar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #7 skrivet: 07 juli 2006, 11:33:50 »
Även kopparn i rören är av olika kvalitet hos olika tillverkare, men jag har inte full koll på det men jag tror att det handlar om godstjocklek och legringar.

Godstjocklek? Jamen hur fungerar det med stödhylsor t.ex? Dom säljer ju "vanliga" fabrikat av klämkopplingar m.m. Det där tål att undersökas lite noggrannare, trots att jag ev bara hade tänkt att använda deras rör utomhus till solfångarna. Jag har då definitvt ingen lust att råka ut för läckage p.g.a att rören glider ur kopplingarna, eller inte tål trycket. Läckage i solfångare har jag fått nog av, så den risken tar jag inte....

mvh humlan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2006, 12:35:37 »
Självklart har Biltemas prisolrör samma godstjocklek som andra, dÃ¥ kopplingar, stödhylsor m.m. är kompatibla med andra fabrikat.  Har själv använt Biltemas prisolrör och det är inga som helst problem att använda med andra tillverkares kopplingar och stödhylsor.

Jag tror helt enkelt det bara är en fråga om administrativa skillnader, som testning och ansvarsfrågor...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #9 skrivet: 07 juli 2006, 13:19:18 »
Självklart har Biltemas prisolrör samma godstjocklek som andra, dÃ¥ kopplingar, stödhylsor m.m. är kompatibla med andra fabrikat.  Har själv använt Biltemas prisolrör och det är inga som helst problem att använda med andra tillverkares kopplingar och stödhylsor.

Jag tror helt enkelt det bara är en fråga om administrativa skillnader, som testning och ansvarsfrågor...


Ja jag tänkte väl det, ang godstjockleken... Å jag tror faktiskt Du har rätt om skillnaderna åxå.

mvh humlan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #10 skrivet: 07 juli 2006, 14:21:18 »
Vad jag menar med godstjocklek är inte att dom har nån egen tjocklek men variationer i godstjockleken förekommer så att ena gången passar det exakt och nästa gång är det LITE glappt och sedan kanske LITE trångt. Sedan kan det vara lägre "hållfasthet" i matr. så att det lättare blir "slitage" i tvära böjar med efterföljande hål. Allt enligt många sakkunniga VVS:are som sitter i samma hus som mig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #11 skrivet: 07 juli 2006, 15:06:55 »
Vad jag menar med godstjocklek är inte att dom har nån egen tjocklek men variationer i godstjockleken förekommer så att ena gången passar det exakt och nästa gång är det LITE glappt och sedan kanske LITE trångt. Sedan kan det vara lägre "hållfasthet" i matr. så att det lättare blir "slitage" i tvära böjar med efterföljande hål. Allt enligt många sakkunniga VVS:are som sitter i samma hus som mig.

Men skulle Biltema verkligen vÃ¥ga sälja nÃ¥t som isf, uppenberligen är en stor risk för vattenläckage? Rören mÃ¥ste ju ha klarat kraven för synlig installation, Ã¥ menar dÃ¥ "sakkunniga VVS:are" att det kan "slarvas" med godstjocklek bara för att dom inte är godkända för inbyggnad? Jag har dÃ¥ lite svÃ¥rt att förstÃ¥ den logiken, Ã¥ kan tänka mig att försäkringsbolagen har en del att invända isf. Ja inte vet jag...., men jag tycker inte ressonemanget gÃ¥r ihop  Sc:,h Det verkar dÃ¥ jäkligt fräckt att sälja saker som kan ställa till ett rent helvete för mÃ¥nga, Ã¥ som i slutändan kan komma att bli stora skadestÃ¥ndskrav riktade mot dom...

mvh humlan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2006, 15:41:39 »
Ja, jag VET inte utan sprider bara vidare det jag har fått höra av div. fackfolk. Men det jag VET är att inom min branch (el) är det stor skillnad på priser och kvalitet på mtr. och nästan alltid är det så att är det "bra" grejer så kan man inte köpa dom billigt. Jag vet några "STORA" som tillverkare som stoppar in olika matr. i likadanna skal och säljer den ena billigare, en utan fackkunskaper har inte en möjlighet att se eller förstå att det är olika varor med olika egenskaper.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad henbac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #13 skrivet: 10 juli 2006, 13:42:52 »
Hej  *vinkar*

Var i kontakt med Biltemas kundtjänst för att höra vad deras svar var på frågan ang kvalten. Han sa att på ett godkänt prisolrör skall det finnas längsgående " kanaler" i plasten mot själva röret för att transportera bort kondens som kan uppstå. Dom rör som dom saluför har ej dessa kanaler utan här ligger plasten tätt emot röret vilket kan medföra större risk för kondens utanpå plasthöljet, därav ej godkända för inbyggnad. På deras produktbild är dessa kanaler synliga med enl honom var detta en felaktig bild.

Mvh Henrik

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Biltema Prisolrör?
« Svar #14 skrivet: 10 juli 2006, 14:33:21 »
Jag är ingen expert på just prisolrör men jag kan ana att ekonomiska intressen ligger bakom.
Självklart tycker fackhandeln att deras material är det kunden ska köpa, till vilket pris som helst ibland.
Dom säger att man kan få några % rabatt så man blir nöjd men det är redan påslaget på priset med råge.

Jag tycker att det är bra att fackhandeln får konkurens och jag tror att i de flesta fall så är det lika bra kvalitet på grejorna på Biltema.
Dom har haft monopol på byggvaror allt för länge.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!