Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att förstÃ¥ systemet bättre  (läst 904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Greyoso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp att förstå systemet bättre
« skrivet: 20 mars 2023, 22:23:48 »
Hej,

Jag vill bli än bättre på att förstå mitt egna värmesystem och en del som jag har bristande förståelse för är KB-installationen. Har en riktigt gammal IVT som installerades 98 som fortfarande går som en klocka, även om jag bytt flexslang etc. Men ska nu byta mot en nyare Daikin.

Men till frågan. Bifogar en bild på för min KB kommer in i huset. Som ni ser är inte nivåkärlet på högsta punkten och det har även varit tomt och inte trycksatt sen vi flyttade in (snart 4år). Haft IVT-tekniker här då jag hade återkommande HT-larm som jag själv kom fram till berodde på igensatt flexslang efter 3e besöket (då det alltid byttes någon annan del istället utan effekt).

Men han har aldrig reagerat på kärlet och den har som sagt fungerar utan problem (iaf inget relaterat till KB).

Vad är det jag missar? Och när den nya pumpen sätts in, hur viktigt är det att nivåkärlet flyttas högre upp?

Tack på förhand!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp att förstå systemet bättre
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2023, 09:23:38 »
Jag skulle låta expansionskärlet sitta där det sitter, det har uppenbarligen fungerat. Jag skulle dock se till att ha lite övertryck i kärlet. Kärlet sitter rätt monterat, på inloppet med avsticket uppåt så att inkommande bubblor hamnar i expansionskärlet.

Se bara till att köldbärarsystemet blir ordentligt luftat när nya pumpen kopplas in.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att förstå systemet bättre
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2023, 09:48:35 »
Och, det bör ju synas en nivå i kärlet, annars finns ju där bevisligen luft.
Jag skulle antingen förlänga röret under kärlet och sätta in en ventil där (det får man egentligen inte) så man kan stänga av och fylla brine i kärlet tills nivån inte längre försvinner när man öppnar ventilen.
Annars går det ju fylla på via en av ventilerna som pekar snett ned mot golvet.
ca 0.5 bars tryck i kärlet, och nivå runt 50% är rekommenderat.
Om trycket blir för högt när du fyller brine så kan du släppa ut tryck genom att vrida lite försiktigt på säkerhetsventilen som sitter på toppen av kärlet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Greyoso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att förstå systemet bättre
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2023, 10:05:58 »
Tack för svaren. Ni säger båda två att det borde vara ett övertryck i kärlet. Kan ni möjligen utröna från bilden hur jag bäst går till väga för att skapa det övertrycket?

Kommer med största sannolikhet vänta med att sätta in den nya pumpen tills maj/juni då det inte gör allt för mycket om det skulle bli problem vid installationen, jämfört med nu när det fortfarande är svalt ute.

Det sitter ju idag en ventil strax efter nivåkärlet, antar att dess syfte är att stänga av inkommande? Men när nedmonteringen sker av den gamla pumpen, hur säkerställer man att det inte rinner ut brine när både utgående och inkommande kopplas från pumpen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att förstå systemet bättre
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2023, 10:12:00 »
Lite brine blir du nog av med i samband med utbytet.
Installatören ska se till att det där är som det ska när han lämnar dig, men vis av erfarenheten så lär nivån falla i takt med att mikroluftbubblor åker upp i kärlet över tid.
Om du fyller vi någon av ventilerna som pekar snett ned mot golvet så kommer ju trycket öka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp att förstå systemet bättre
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2023, 10:54:55 »
Man kan ocksÃ¥ trycksätta kärlet genom att öppna säkerhetsventilen, det finns ett vred pÃ¥ den, och pumpa in luft bakvägen. Jag använder en cykelpump med en anslutning som gÃ¥r att skruva in i utloppet (egen tillverkning). Har man tillgÃ¥ng till en liten kompressor är det enklare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att förstå systemet bättre
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2023, 12:12:24 »
En låååång trädgÃ¥rdsslang och ett par gardena  15 kopplingar, slangen fylls med KB och kopplas mellan säkerhetsventilen och en vattenkran. När kopplingen är klar öppnas vattenkranen och ett tryck blir dÃ¥ mot säken. Allt hÃ¥ller, sen öppnar man liiite pÃ¥ säken, det ska bara vara som en pyspunka och KB + lite luft Ã¥ker in i kärlet. Använd gärna en polygrip att vrida säken med, mycket lätt att öppna för mycket med en hand. Räcker inte KB till i slangen sÃ¥ blir det ett varv till med att fylla den. Om kärlet fylls till hälften och trycket biir nÃ¥gonstans mellan 0,3 och 0,6 sÃ¥ kan du stanna där, räcker gott.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!