Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera aktiv kyla  (läst 2019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AnkaThn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera aktiv kyla
« skrivet: 25 januari 2022, 21:37:49 »
Hej!

Kämpar i motvind med våran dröm att få bygga en villa på landet. Utsidan på huset är klart sedan i höstas och under vintern har jag jobbat med isolering/plast och nu börjar innerväggarna ta form. Till motvinden....

Vi bestämde oss tidigt för att väja en bergvärmepump ifrån Daikin. Orsakerna var flera men framför allt med tanke på den inbyggda aktiva kylan. Då beslutet togs tidigt har vi haft med kylsystemet i projektet sedan start och förberett för kylbärarslangar till tre punkter (kylbatteri på FTX samt 2 st fläktkonvektorer).

Min lokala Daikin återförsäljare är måttligt intresserad av mitt projekt och återkommer ständigt till det faktum att dom inte har erfarenhet ifrån kylinstallation och kan inte svara på mina frågor. Hoppas på att någon här har bättre koll. Till mina frågor:

1. Då installationsmanualen säger att man skall ha en magnetventil mellan golvvärmen och kylsystemet för att inte köra ut kallt vatten i golvet med eventuell kondensbildning som följd, behöver man ha en extra volymstank på kylsidan för att få upp volymen på köldmediat...? Har för mig att man beräknar ca 10 liter vatten per kwh när man pratar värmesystem. Är det samma sak för kylsystem? När golvvärmen är bortkopplad blir det ju inte många liter kvar i systemet.

2. Jag misstänker att värmepumpen stänger av cirkulationspumpen när huset inte har något behov av värme...?! Vad är det som triggar att cirkulationspumpen startar när det finns behov av kyla...? Måste jag ha en inomhusgivare (Madoka) för att få denna funktion eller finns det någon annan smart lösning som fixar detta?

Inte någon fråga men ett konstaterande... Då min lokala Daikin återförsäljare inte hade tid att ge mig en offert på en Daikin pump efter ca 8 förfrågningar valde jag att köpa pumpen på polarpumpen.se. Jag hade en lång diskussion med en försäljare på Polarpumpen innan jag beställde och vi pratade om aktiv kyla och att jag skulle ha fläktkonvektorer etc etc. Efter att för första gången besökt detta forum idag och läst en massa inlägg inser jag att det finns två versioner av Altherma Geo 3 (men och utan aktiv kyla). Dubbelkollade och givetvis har fått fel pump. I huset står det en EGSAH10DA9W vilket tydligen är med frikyla. Lyckligtvis har jag inte öppnat något ännu. All plast sitter kvar på pumpen. Får ringa polarpumpen imorgon. Jag hoppas verkligen att detta går att åtgärda.

Det känns bara som en jättelång uppförsbacke med vårat val av bergvärmepump. Min återförsäljare kan inte hjälpa mig. Daikin vägra hjälpa mig och hänvisar till min återförsäljare. Återförsäljaren på nätet sålde mig en pump som inte överensstämmer med vad vi pratade om. Jag hoppas verkligen att detta blir bra till slut...

Stort tack för hjälpen med mina frågor i förväg.

//Andreas

Utloggad arnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera aktiv kyla
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2022, 22:19:43 »
Vi har Daikin GEO3 med aktiv kyla.
Jag har i andra trådar förordat golvkyla vilket för oss har fungerat mycket bra.
Vårt hus är platta på mark med träbjälklag mellan de två våningarna.
Det hade varit bra om man hade kunnat styra temperaturen lite mer dynamiskt beroende på luftfuktigheten som bestämmer daggpunkten (kondens). Det borde gå att ordna med en givare som lurar pumpen typ Ngenic
Som det är nu måste man ändra lite i menyn för kylning ju längre sommaren går eftersom luftfuktigheten sakta går uppåt.

Jag vågar inte uttala mig om pumpen med frikyla men för den med aktiva är det lätt styra temperaturen för kyla (görs på samma sätt som för värme) jag definierade bara en kurva som jag sedan skruvade på ju längre sommaren led.

Till dina frågor och kom ihåg att jag är ingen expert utan bara en vanlig användare så ta inte mina kommentarer som någon sanning. Det finns personer på forumet som behärskar detta ämne till 100%.
1:
- Magnetventil verkar ju ett måste om man vill hindra det riktigt kalla vattnet att gå ut i golvslingorna.
- Vet ej om volymtank behövs (vi har en arbetstank på 100 liter för att bl.a. få mer volym att jobba med), men det finns kanske andra skäl om jag förstått saken rätt vad gäller volymtank. Nu gissar jag... men om konvektorerna och FTX bara stryper så tycker nog inte pumpen att det är så bra och kanske larmar. Med en arbetstank och extra cirkulationspump slipper man det problemet (pumpen arbetar bara mot arbetstanken).

2:
- På pumpen med aktiv kyla går ju cirk.pumpen så länge kylan behövs. Min gissning är att det är likadant på pumpen med frikyla (annat vore konstigt). Vi har ingen innegivare utan kör bara på utegivaren.

Trist att en åf inte kan vara behjälplig.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Installera aktiv kyla
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2022, 23:36:16 »
Vad köpte ni för modell av kylbatteri och fläktkonvektorer?

Sedan kan det som vanligt vara bra att påminna om att bra kyla kräver fullgott solskydd som tex markiser. Solen värmer med ca 1 kW per kvm…

Utloggad AnkaThn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera aktiv kyla
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2022, 08:21:16 »
Vi har Daikin GEO3 med aktiv kyla.
Jag har i andra trådar förordat golvkyla vilket för oss har fungerat mycket bra.
Vårt hus är platta på mark med träbjälklag mellan de två våningarna.
Det hade varit bra om man hade kunnat styra temperaturen lite mer dynamiskt beroende på luftfuktigheten som bestämmer daggpunkten (kondens). Det borde gå att ordna med en givare som lurar pumpen typ Ngenic
Som det är nu måste man ändra lite i menyn för kylning ju längre sommaren går eftersom luftfuktigheten sakta går uppåt.

Jag vågar inte uttala mig om pumpen med frikyla men för den med aktiva är det lätt styra temperaturen för kyla (görs på samma sätt som för värme) jag definierade bara en kurva som jag sedan skruvade på ju längre sommaren led.

Till dina frågor och kom ihåg att jag är ingen expert utan bara en vanlig användare så ta inte mina kommentarer som någon sanning. Det finns personer på forumet som behärskar detta ämne till 100%.
1:
- Magnetventil verkar ju ett måste om man vill hindra det riktigt kalla vattnet att gå ut i golvslingorna.
- Vet ej om volymtank behövs (vi har en arbetstank på 100 liter för att bl.a. få mer volym att jobba med), men det finns kanske andra skäl om jag förstått saken rätt vad gäller volymtank. Nu gissar jag... men om konvektorerna och FTX bara stryper så tycker nog inte pumpen att det är så bra och kanske larmar. Med en arbetstank och extra cirkulationspump slipper man det problemet (pumpen arbetar bara mot arbetstanken).

2:
- På pumpen med aktiv kyla går ju cirk.pumpen så länge kylan behövs. Min gissning är att det är likadant på pumpen med frikyla (annat vore konstigt). Vi har ingen innegivare utan kör bara på utegivaren.

Trist att en åf inte kan vara behjälplig.



Stort tack för svar!

FörstÃ¥r problemet med kondens. Har försökt lösa detta genom att mycket noggrant isolera samtliga köldbärarrör med armaflex där alla skarvar är bÃ¥de limmade och tejpade. BÃ¥de fläktkonvektorerna samt kylbatteriet har givetvis avrinning för kondensvatten och "avlopp" är framdraget till respektive ställe.  Genom att koppla bort golvvärmen med en magnetventil och "bara" köra kylan genom de isolerade rören har jag förhoppningen att jag inte skall behöva tänka pÃ¥ daggpunkt och kondens. Jag ser ocksÃ¥ en teoretisk risk att den begränsade media volymen blir ett problem i denna installation (även om jag inte kan hitta nÃ¥got om detta i installationshandboken). Jag hÃ¥ller tummarna för att nÃ¥gon annan med kunskap flikar in ett svar.

För mig finns det inte något alternativ till aktiv kyla. Pumpen med passiv kyla som just nu står i huset skall bytas ut. Har pratat med Polarpumpen nu på morgonen och dom har börjar jobba med ärendet och lovat återkomma under dagen. Som tur är har jag inte packat upp något - pumpen står fortfarande i sitt original emballage.

Om jag förstår ditt svar rätt med avseende på cirkulationspumpen använder du dig inte av någon inomhustempgivare utan låter pumpen styras med hjälp av kurvan samt utomhustempgivaren...?!

Tack så länge!
 

Utloggad AnkaThn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera aktiv kyla
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2022, 08:25:02 »
Vad köpte ni för modell av kylbatteri och fläktkonvektorer?

Sedan kan det som vanligt vara bra att påminna om att bra kyla kräver fullgott solskydd som tex markiser. Solen värmer med ca 1 kW per kvm…

Hej!

Jag har köpt följande...

Kylbatteri till FTX:   VEAB CWK-250-3-2,5
Fläktkonvektorer:    2 st Daikin FWXV20   (en per vÃ¥ningsplan)

Vad gäller solinstrålning håller jag helt med dig. Vi har försökt tänka på detta så mycket som möjligt och anpassat huset. Bland annat har vi ett väldigt stort överhäng på taket som skall skugga fönstren mot söder. Vi får väl se om detta är tillräckligt. Det ligger framdragna tomrör i fasaden om styrda markiser visar sig nödvändiga.

Tack så länge!

Utloggad Gibran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera aktiv kyla
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2022, 23:07:38 »
Hur gick det med Polarpumpen? Jag har också varit inne på att köpa en Daikin med aktiv kyla från Polarpumpen men blivit misstänksam då de inte marknadsför den finessen. Jag har ställt frågan till Polarpumpen om de säljer modellen med aktiv kyla men inte fått något svar.

Utloggad AnkaThn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera aktiv kyla
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2022, 14:39:03 »
Hur gick det med Polarpumpen? Jag har också varit inne på att köpa en Daikin med aktiv kyla från Polarpumpen men blivit misstänksam då de inte marknadsför den finessen. Jag har ställt frågan till Polarpumpen om de säljer modellen med aktiv kyla men inte fått något svar.


Hej!

Förutom att det är ganska svårt att få tag på Polarpumpen över telefon har det gått bra. Dom "erkände" ganska omgående att jag har fått pumpen utan aktiv kyla och jag fick frågan om jag vill skicka tillbaka den. Jag svarade att jag inte bara vill skicka tillbaka, utan även byta ut den till den modellen vi pratat om (med aktiv kyla). Killen jag pratade med informerade mig att detta inte var möjligt då Polarpumpen inte har rättigheter att sälja pumpen med aktiv kyla.

NÃ¥gon dag senare ringde en kille i frÃ¥n Polarpumpens logistikavdelning och vill arrangera en transport tillbaka. Under tiden hade jag forskat vidare lite och fÃ¥tt tag pÃ¥ tvÃ¥ mycket intressanta personligheter som jobbade med just kylteknik. BÃ¥de föresprÃ¥kade att jag skulle behÃ¥lla den pumpen jag köpt och noggrant och korrekt projektera för frikyla. Gör men detta rätt fungerar frikyla helt utomordentligt enligt min källa. Har läst pÃ¥ sÃ¥ mycket jag kan och inser att min VVSare inte kan detta över huvudet taget.  Har bett Polarpumpen om uppskov med mitt beslut och lutar just nu mot att faktiskt behÃ¥lla pumpen och köra med frikyla. Innebär dock att jag fÃ¥r göra om rördragningarna till fläktkonvektorerna dÃ¥ dom är alldeles för klena (dimensionerade av min VVSare - 16 mm utvändigt). Men det hade nog inte fungerat med dom rören vid aktiv kyla heller....

Summa summarum - Polarpumpen tog helt klart sitt ansvar utan någon diskussion, all heder åt dom. Tråkigt bara att det blir fel redan ifrån början då vi pratade om just aktiv kyla när jag la beställningen.

Lycka till!

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Installera aktiv kyla
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2022, 16:07:38 »
Skönt att det löste sig till slut!  tummenupp

Kylbatteri till FTX:   VEAB CWK-250-3-2,5
Fläktkonvektorer:    2 st Daikin FWXV20   (en per vÃ¥ningsplan)
För att få till en bra grundkyla med ca 30l/s per 100 kvm via centralt kylbatteri finns det risk att "CWK 250-3-2,5" är en smula underdimensionerad.

Visserligen kan du nog få ner temperaturen några grader men hur mycket beror på hur många kvm som berörs. Man brukar prata om 70W/kvm i kyleffekt för att trycka ner till valfri temp men i praktiken räcker det med 35W för att få en sänkning på ca 5-6 grader vilket brukar vara full tillräckligt om man vill undvika att frysa när man går in och ut ur huset. Sedan kan man alltid komplettera med fläktkonvektorer i tex sovrum om man vill ha ännu kallare på natten.

Vid behov går det alltid att byta ut eller komplettera med ett nytt batteri men i så fall be någon på tex Systemair eller Aircoil som har beräkningsprogram för att räkna på kyleffekt. Här är lite allmän info om bla dimensionering från IV Produkts informationsfolder "Kunskap, Klimat, Kyla".
« Senast ändrad: 03 februari 2022, 16:17:56 av Boilerplate4U »

Utloggad AnkaThn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera aktiv kyla
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2022, 16:40:38 »
Skönt att det löste sig till slut!  tummenupp
För att få till en bra grundkyla med ca 30l/s per 100 kvm via centralt kylbatteri finns det risk att "CWK 250-3-2,5" är en smula underdimensionerad.

Visserligen kan du nog få ner temperaturen några grader men hur mycket beror på hur många kvm som berörs. Man brukar prata om 70W/kvm i kyleffekt för att trycka ner till valfri temp men i praktiken räcker det med 35W för att få en sänkning på ca 5-6 grader vilket brukar vara full tillräckligt om man vill undvika att frysa när man går in och ut ur huset. Sedan kan man alltid komplettera med fläktkonvektorer i tex sovrum om man vill ha ännu kallare på natten.

Vid behov går det alltid att byta ut eller komplettera med ett nytt batteri men i så fall be någon på tex Systemair eller Aircoil som har beräkningsprogram för att räkna på kyleffekt. Här är lite allmän info om bla dimensionering från IV Produkts informationsfolder "Kunskap, Klimat, Kyla".


Helt med på ditt resonemang och jag förväntar mig inte att kylbatteriet stand-alone kommer kunna kyla ner huset men jag hoppas att jag med hjälp av de tre "kylpunkterna" tillsammans (3*2,5 kw) kommer kunna få till en märkbar förändring när det är som varmast ut.
Har överdimensionerat FTXen samt ventilationskanalerna väldigt mycket för att kunna köra ett forcerat ventilationsflöde när det är som varmast utan att få allt för mycket oljud.

Låter det helt uppåt väggarna eller tror du på min ide....?

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Installera aktiv kyla
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2022, 17:01:55 »
Det tror jag kan funka bra.

Jag antar att du valt 125mm fram till luftdonen. Val av modell för luftdon har stor påverkan på eventuellt luftbrus vid hög luftvolym. Det kan vara värt att kolla på speciellt tysta modeller för tex sovrummen om man är överkänslig men om allt är rätt intrimmat brukar man normalt inte höra någonting alls. Däremot finns det större risk att höra fläktljud om man har fläktkonvektorer monterade i sovrummet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!