Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: S1255 + VVC hur tänka och göra?  (läst 3514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
S1255 + VVC hur tänka och göra?
« skrivet: 29 september 2021, 12:54:28 »
Inväntar en S1255-12 med emaljerad beredare, dvs det finns en färdig VVC-anslutning i beredaren.
Vi har lång framspolningstid för VV eftersom pumpen står i garaget i separat byggnad.
Total längd på VV är c:a 27 m till mest avlägset tappställe, kräver 3-4 min tappning till varmt vatten (worst case).
Har all rördragning klar för VVC (inklusive pump) men startades aldrig upp med nuvarande BVP (Viessmann 343) eftersom styrningen på den är så dålig.

Frågan är nu hur man ska tänka.
De flesta installatörer säger att man, åtminstone tidigare, avrådde från VVC till en BVP.
Gäller det fortfarande och av vilken anledning?
Några saker jag övervägt:
1) Spetsberedare i huset. Finns inte plats för och jag vet inte om det skulle lösa problemet. Den skulle hamna efter 20 m ledning (kulvert) och skulle väl ändå inte kunna fånga upp det kalla vattnet om den inte var lika stor som VPns inbyggda beredare (?).
2) Genomströmningsvärmare. Skulle kunna värma inkommande vatten till 40 grader under de minuter som krävs men kommer att suga mycket el. Tveksamt ur perspektivet att effekttariff kommer att införas snart.
3) Strunta i alla kloka installatörer (vilket verkligen bär emot) och ändå köra VVC mot AUX-utgången på BVPn.

Är det någon som kör VVC med S/F1255 med emlajerad eller rostfri beredare (dvs med en VVC-slinga i beredaren) och kan berätta hur det går?
Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #1 skrivet: 29 september 2021, 13:57:41 »
VVC kyler varmvattenberedaren i värmepumpen och den tvingas till många starter och korta körtider vilket sliter på kompressorn. Det bästa tror jag många säger är en spetsberedare i huset. Den behöver inte vara så stor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #2 skrivet: 29 september 2021, 14:53:41 »
Rådet att om möjligt undvika VVC mot värmepump gäller nog fortfarande.

Om det verkligen inte finns plats för en spetsberedare i huset finns också möjligheten att köra VVC mot en (jätteliten) spetsberedare i garaget, monterad mellan värmepump och kulvert. Det blir lite större kostnad, men det kanske man tar igen på värmepumpens förbättrade livslängd?  Sc:,h
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #3 skrivet: 29 september 2021, 16:53:43 »
Rådet att om möjligt undvika VVC mot värmepump gäller nog fortfarande.

Om det verkligen inte finns plats för en spetsberedare i huset finns också möjligheten att köra VVC mot en (jätteliten) spetsberedare i garaget, monterad mellan värmepump och kulvert. Det blir lite större kostnad, men det kanske man tar igen på värmepumpens förbättrade livslängd?  Sc:,h
Hur tänker du nu, skall dom då köra vvc mellanspetsberedaren och huset så att kostnaden för vvc blir el istället för värmepump?
Kanske ingen dum ide, men det framgår inte riktigt i ditt inlägg vad man skulle tjäna på att ha både VP och spetsberedare i garaget, eller så är det jag som missuppfattar.  dontknow

Jag har läst någon här i forumet som bara kör VVC under vissa tider, och det har inte påverkat driften på värmepumpen jättemycket.
Det skulle kunna vara en lösning som du kan experimentera med om du ändå har alla prylar på plats för att prova?
Komfortmässigt är nog en liten elberedare i huset det bästa, oavsett, för även med VP i huset (som vi har) så tycker jag att man får vänta ett bra tag på varmvattnet längst bort från värmepumpen.
Kan du hitta plats för spetsberedaren centralt i varmvattensystemet inne i huset så ger det dig ju nära på omedelbart tappvarmvatten i alla tappställen.
Tror det är svårt att leva med 3-4 minuters tid innan man får varmvatten utan att uppfatta det som "dålig vv-komfort" mer eller mindre varje gång man skall ha varmvatten...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #4 skrivet: 29 september 2021, 18:39:54 »
Har man kulvert så kan man styra så att en inre VVB laddas upp och när den antagit en temp som är max så stannar VVC -pumpen. då blir det inga förluster i en kulvert ., Max min termostat som sköter det, samt att VVB spetsar på extra om det behövs.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #5 skrivet: 29 september 2021, 19:24:32 »
Har man kulvert så kan man styra så att en inre VVB laddas upp och när den antagit en temp som är max så stannar VVC -pumpen. då blir det inga förluster i en kulvert ., Max min termostat som sköter det, samt att VVB spetsar på extra om det behövs.
Fungerar det med el vvb inne eller måste det vara en ”vp vvb”? Finns väl bara inkommande kallvatten i elberedare och varmt ut?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #6 skrivet: 29 september 2021, 20:11:49 »
Kan det vara någon större skillnad mellan att använda VVC eller ej rent energimässigt? Jag menar att tappa vatten för att få varmvatten i 4 minuter då det behövs kanske 2 liter för att tvätta händerna, eller att få varmvatten med en gång med VVC. Oavsett vilken lösning man väljer så blir det förluster i kulverten. Antingen stötvis, eller konstant. Kanske timer och stänga av VVC pumpen på natten. Jag hade ej tvekat för komfortens skull.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #7 skrivet: 29 september 2021, 21:15:30 »
Fungerar det med el vvb inne eller måste det vara en ”vp vvb”? Finns väl bara inkommande kallvatten i elberedare och varmt ut?
Jepp fungerar bra, då kopplas VVC in på VVB och en , Till kopplas på röd och retur på blå, När returen har erhållit en temp på vad VP ger max  Pumpen kopplas då in paralellt med växelventilen för VV , så vid skift till VV så  kommer VVB att laddas, är det för kort med värme så spetsar EL-patron i VVB. På returen v VVC sätts en backventil som bara öppnr när VVC-pumpen går. Blandningsventilen som normalt sitter på VVB flyttas så den sitter externt.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #8 skrivet: 29 september 2021, 22:50:36 »
Hur tänker du nu, skall dom då köra vvc mellanspetsberedaren och huset så att kostnaden för vvc blir el istället för värmepump?
Kanske ingen dum ide, men det framgår inte riktigt i ditt inlägg vad man skulle tjäna på att ha både VP och spetsberedare i garaget, eller så är det jag som missuppfattar.  dontknow

Precis så, VVC-förlusterna blir i detta fall tyvärr "direktel" och alltså en lite större kostnad. Poängen är att det är en möjlig lösning då det (som TS skriver) inte finns någon plats för en beredare inne i huset.

Om det sedan är värt dessa pengar att bättra på värmepumpens livslängd kan jag som sagt inte avgöra.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #9 skrivet: 30 september 2021, 07:22:14 »
Går det inte konfigurera eller hårdkoppla VVC-pumpen så den bara går när värmepumpen producerar tappvarmvatten, då skulle man få en viss mängd vv inne i huset som håller värmen i några timmar, och som vi vet så startas ju vv-produktion i värmepumpen rätt snabbt även om inga stora mängder vv tappas - så det kanske skulle kunna fungera.
Det skulle bara innebära längre gångtider på kompressorn vid varje varmvattenkörning, inte fler, snarare färre eftersom man får en totalt sett större tappvarmvattenmängd i systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #10 skrivet: 30 september 2021, 09:44:53 »
Tack för allt ert engagemang, ska försöka sammanfatta och klargöra lite så vi kan fortsätta diskussionerna.

Hur tänker du nu, skall dom då köra vvc mellanspetsberedaren och huset så att kostnaden för vvc blir el istället för värmepump?

Det är precis det som NIBE rekommenderar. En spetsblandare som fylls från VP och att VVC kör mot den.
Pratade i går med deras ”second line” support angående detta och anledningen som gavs var att skiktningen i VPs VVB blev förstörd vilket skulle kunna utlösa någon sorts tempfel och få pumpen att stanna (förstår inte riktigt hur det skulle gå till).
Jag frågade vad VVC-anslutningen då var till för och svaret var att det är ett önskemål från ”den utländska marknaden” men att de inte rekommenderar att man använder den. Sc:,h

Precis som Valiant skriver är det ju frågan om en ren komfortåtgärd och den energimässiga delen är sekundär. Den ökade kulvertförlusten tror jag blir marginell och de extra kWh för att värma vattnet som cirkulerar (oberoende av om det är spetsberedaren eller VP som producerar) får läggas på nöjeskontot där pooluppvärmingen också hamnar . "love"
Men det vore ju snyggt att inte blanda in en elberedare i detta.

Två andra forummedlemmar MantaTIC och tipo874 har diskuterat detta i tidigare trådar, en med spetsberedare och en utan, men hittar ingen sammanfattning om hur det funkar eller blivit.

Går det inte konfigurera eller hårdkoppla VVC-pumpen så den bara går när värmepumpen producerar tappvarmvatten
Jag tänkte inte att VVC-pumpen skulle gå hela tiden utan antingen gå på tidsstyrt schema och/eller i kombination med temperaturstyrning som har koll på när VVC-slingan värmt stammen.
En intressant iakttagelse är att nuvarande VVC-slinga faktiskt fungerar när pumpen gör varmvatten.
Slingan är helt utan backventiler och strypning, kopplad till VP-beredarens VVC-ledning via en cirkpump (som inte går) genom kulverten och till VV-fördelningen. När pumpen värmt större delen av vattnet i beredaren så kommer varmvattnet direkt när man börjar tappa.

En extra bonus med en spetsberedare (om den har tillräcklig volym) är ju att den utökar tillgänglig varmvattenmängd… ::)
Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #11 skrivet: 30 september 2021, 10:33:20 »
I fritidshuset har jag VVC från min F1245 via en kulvert till ett annat hus.

Jag kör VVC-pumpen när någon bor i det huset, vilket inte är så ofta.

Jag har satt en anliggningstermostat på VVC-returen, och den är ställd på ca 45°, så när returen kommer upp i den tempen stannar pumpen.

Jag styrde VVC-pumpen från AUX-utgången på 1245:an från början, och lade in ett schema som jag aktiverade när någon skulle bo där, men det var rätt bökigt och nu styr jag den via ett schema i en Telldus Net och en fjärrströmbrytare. Via schemat startar jag pumpen varje dag vid 20 och stoppar den kl 10. Dagtid är det sällan någon är i huset. När ingen bor i huset stänger jag av pumpen 20:15, så normalt går den 15 minuter per dygn, för att förhindra att pumpen kärvar ihop.

AUX-utgången används nu i stället för att styra den externa cirkpumpen och den pumpen stannar nu när utetempen går över sommarinställningen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #12 skrivet: 30 september 2021, 11:29:27 »
Går det inte konfigurera eller hårdkoppla VVC-pumpen så den bara går när värmepumpen producerar tappvarmvatten, då skulle man få en viss mängd vv inne i huset som håller värmen i några timmar, och som vi vet så startas ju vv-produktion i värmepumpen rätt snabbt även om inga stora mängder vv tappas - så det kanske skulle kunna fungera.
Spånar vidare på Rickards idé. Skaffa en isolerad tank inomhus på kanske 30 liter. En liten tank med elberedare är kanske billigast. Koppla en VVC pump till denna och låt VVC-pumpen snurra samtidigt som köldbärarpumpen. Då värms de 30 litrarna endast om värmepumpen är igång, och föranleder inga onödiga start av vämepump. Inga värmepatronsavgifter, ändå varmt. Kanske lämligt med en backventil i VVC systemet för att undvika eventuell självcirculation.
Om temperaturen skulle sjunka under 45 grader i denna tank kan man låta en termostat tvångsstarta VVC-pumpen, utan att köldbärarpumpen är igång.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #13 skrivet: 30 september 2021, 12:10:12 »
Jag har till en början kört VVC direkt mot F1255ans beredare, använder Sixten utgången och kör VVC dom tiderna då det mest sannolikt är någon som behöver varmvatten.
VV-beredning skedde givetvis oftare med VVC igång än utan  men jag kan inte säga att jag upplevde några problem med någon skiktning. Med strypningar på VVC så blir det ju inte någon jättefart på vattnet in i beredaren.

Senare så kopplade jag ändå till en 100liters spetsberedare då vi behövde mera varmvatten och kopplade då om VVC mot den istället enligt Nibes rekommendationer vilket fungerar det med. Varmvattnet har nog aldrig tagit slut nu iallafall.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
SV: S1255 + VVC hur tänka och göra?
« Svar #14 skrivet: 30 september 2021, 12:32:34 »
I fritidshuset har jag VVC från min F1245 via en kulvert till ett annat hus.

Jag har satt en anliggningstermostat på VVC-returen, och den är ställd på ca 45°, så när returen kommer upp i den tempen stannar pumpen.

Jag styrde VVC-pumpen från AUX-utgången på 1245:an från början, och lade in ett schema som jag aktiverade när någon skulle bo där…//...men nu styr jag via ett schema i en Telldus Net och en fjärrströmbrytare. Via schemat startar jag pumpen varje dag vid 20 och stoppar den kl 10. Dagtid är det sällan någon är i huset. När ingen bor i huset stänger jag av pumpen 20:15, så normalt går den 15 minuter per dygn, för att förhindra att pumpen kärvar ihop.

AUX-utgången används nu i stället för att styra den externa cirkpumpen och den pumpen stannar nu när utetempen går över sommarinställningen.

Tack för ditt inlägg, väldigt informativt.
Smart att styra VVC med faktisk temperatur i kretsen.
Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!