Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dumt med tvÃ¥ luftvärmepumpar?  (läst 11157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fixartobbe

  • Gäst
Fixartobbe
Dumt med två luftvärmepumpar?
« skrivet: 12 november 2014, 15:11:57 »
Känner bara att jag måste skriva av mig lite.

Jag äger en enplansvilla byggd -75, direktel och med en boyta om ca 140 kvadrat i vinkel. Bor i norrlands inland... För 5-6 år sedan valde jag att installera en Panasonic HE9 i hallen i riktning "längs huset". Jag har varit och är fortfarande toknöjd med den pumpen och den är intjänad för länge sedan. Dock har den inte riktigt orkat de kallaste dagarna, och värmespridningen varit lite begränsad.

Jag har klurat en stund om att köpa ytterligare en och montera "tvärs huset" för att få en jämnare spridning på värmen, och
lite mer effekt när det är kallt. Jag inbillar mig att det kan finnas flera fördelar sÃ¥som att vid tex avfrostning sÃ¥ värmer en pump medan den andra stÃ¥r en stund. Möjligtvis finns det kanske tillfällen dÃ¥ utetemperaturen tillÃ¥ter att köra pumparna lite lugnare för att sänka ljudnivÃ¥n, och säkert nÃ¥gon ytterligare fördel. 

Jag bestämde mig och slog till på en Mitsubishi 665 som installerades igår. Det blev en sådan för att prisskillnaden till den mindre inte riktigt spelade mig någon roll. Hellre lite för stor tänkte jag.

Jag var själv inte hemma när montören skulle in så jag bad min fru att öppna dörren. Och vad som egentligen sas vet jag inte, men min fru lät "trängd" då hon ringde mig.

Hon - Kan du prata med honom (montören) sa hon till mig.

Jag - Javisst.

Montören - Nu är jag här... Och du har ju redan en pump....? (och lät som om jag var förståndshandikappad)

Jag - Jaa, det har jag...?

Montören - Varför ska du ha en till?? Det är ju en kraftig pump du köpt??

Jag - Jag vill det. Och jag vill att du monterar den enligt ök...

Montören - Ok då gör jag väl det då... Men den kommer inte att utnyttjas till fullo... (typ en tyst suck)


Och sen var det inte mer med det.

På kvällen pratar jag med min fru om något helt annat, och jag säger något i stil med att du är ju konstig (på skämt för att min fru är fanatiskt intresserad av bakning)

Hon tittar på mig och säger - Och det ska du säga som skaffar två värmepumpar. Alla tycker lika dant, till och med montören fick mig att känna mig så dum... Han tittade på mig och runt i huset som om det bodde två miffon här...

Nu sitter jag och känner mig lite förbannad. Är det så dumt med två pumpar?? Vad är i så fall nackdelarna?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2014, 15:42:43 »
Det finns väl i princip inga nackdelar så länge inte en pump räcker till. Fördelen är, förutom jämnare temp i huset, att dom kommer att gå med dellast och bättre COP större del av tiden än en pump.

Att installatören blev så förvånad har jag svårt att förstå. Det finns ju massor av hus med mer än en luftvärmepump av olika anledningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2014, 16:11:50 »
Jag har fyra vp i min stuga......tre luftluft och en luftvatten.

I vinter får du en nöjd hustru....som slipper frysa.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2014, 17:01:25 »
Märklig montör får jag säga, är ju fördelar och ha två.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #4 skrivet: 12 november 2014, 17:14:57 »
Du ska absolut inte känna dig som ett Miffo!
Du har gjort helt rätt, som du själv skrivit, Ljudnivån inomhus kommer att sjunka då båda värmepumparna kan jobba på lägre fläkthastigheter mm.
Max kommer dom nog att få gå , blir det -25 ° ute eller kallare får dom nog tjänstgöra.
du kommer bli jätte nöjd med din investering,
(Fler skulle tänka som du tummenupp)
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Fixartobbe

  • Gäst
Fixartobbe
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #5 skrivet: 12 november 2014, 18:29:05 »
Tack för stödet. Inte lätt att lita på sig själv, när människor som borde vara professionella börjar att ifrågasätta en.

Hursomhelst. Just nu är det -8 grader utanför och det är varmt och gott i stugan. Inte en elradiator igÃ¥ng.  ::) Det här blir nog bra...


Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2014, 16:29:43 »
Bara en HE9 pÃ¥ 140m2 i Norrland klarade nog knappt ditt effektbehov när det är som kallast. Du slipper tappa temperatur i huset under avfrostningarna när du har tvÃ¥.  Du lär inte Ã¥ngra dig att du har tvÃ¥ värmekällor tummenupp

Kan vara bra om du ser till att lägga dem på olika faser i centralen. Om du inte har väldigt hög huvudsäkring (25A).

Själv har jag en FH35 + en värmepump med flera golvinnedelar som ska installeras. 
« Senast ändrad: 13 november 2014, 18:48:48 av Zelda »

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #7 skrivet: 14 november 2014, 07:43:10 »
Om båda kör Med IoP styrning kan du få ett självsvängaden system. Det bygger på att de sitter i samma luftmassa och luften cikulerar mellan pumparna.
Att en pump går för fult och en stannar och vice versa. Jag vet inte hur nära varandra de sitter. Du lär ju märka om de börjar svänga. Jag tror risken är liten för en sådan händelse.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #8 skrivet: 14 november 2014, 16:43:12 »
Börjar de gå till/från mycket så kan du nog sänka Mitsubishin ett par grader lägre börsvärde än har inställt Panasonicen.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #9 skrivet: 14 november 2014, 19:29:01 »
Tack för stödet. Inte lätt att lita på sig själv, när människor som borde vara professionella börjar att ifrågasätta en.

Hursomhelst. Just nu är det -8 grader utanför och det är varmt och gott i stugan. Inte en elradiator igÃ¥ng.  ::) Det här blir nog bra...

Baserat på min BVP installation så litar jag inte på "proffessionella" till mer än att dra in rör...
Inte för att trampa några rörkrökare eller kyltekniker på tårna, men jag skulle nog säga att de flesta av dem är inte i närheten av så insatta som de borde vara..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #10 skrivet: 14 november 2014, 19:38:17 »
Men som tur är har vi massor av duktigt folk här pÃ¥ forumet  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Dumt med två luftvärmepumpar?
« Svar #11 skrivet: 16 november 2014, 22:21:19 »
Montören bor nog i hus med fjärrvärme  a:gl
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!