Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Otroligt dÃ¥ligt solväder .  (läst 15093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Otroligt dåligt solväder .
« skrivet: 01 april 2007, 17:55:51 »
Hej
kolla bilderna ..det är inte riktigt bra solfångar väder i dag.... ;D

trots det så har jag laddat ner 50gradigt vatten i princip hela dan...det funkar ju otroligt bra
ändå ..

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #1 skrivet: 01 april 2007, 17:56:27 »
en till..

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #2 skrivet: 01 april 2007, 19:00:16 »
Här pÃ¥ västkusten har vi haft sol i snart tvÃ¥ veckor.. men vad hjälper det när inte solanläggningen är pÃ¥ plats ännu.. fÃ¥r dra en repa med bÃ¥gen istället  ;)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #3 skrivet: 01 april 2007, 19:13:28 »
Jag har testat partiell förångning idag :)
Rätt häftigt, när man sätter fingret på rören så fräser det till!
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #4 skrivet: 01 april 2007, 19:18:28 »
Jag har testat partiell förångning idag :)
Rätt häftigt, när man sätter fingret på rören så fräser det till!
mvh

Där ser Du! Inte fan behövdes det nÃ¥n mätutrustning till det  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #5 skrivet: 01 april 2007, 19:37:45 »
Där ser Du! Inte fan behövdes det nÃ¥n mätutrustning till det  Thumbsup
Klart det behövs!
Om du vill kan jag skicka kurvorna.
Tyvärr kunde jag inte logga trycket och vikten pÃ¥ exp-kärlet. Retar mig lite  :(
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #6 skrivet: 01 april 2007, 21:26:32 »
Där ser Du! Inte fan behövdes det nÃ¥n mätutrustning till det  Thumbsup
Klart det behövs!
Om du vill kan jag skicka kurvorna.
Tyvärr kunde jag inte logga trycket och vikten pÃ¥ exp-kärlet. Retar mig lite  :(
mvh

Det här är stället för Dig  ;) "SOLARERA" Sök med Google, Ã¥ bläddra runt i den butiken sÃ¥ förstÃ¥r Du vad jag menar  :)

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #7 skrivet: 02 april 2007, 21:15:05 »
Jag har testat partiell förångning idag :)
Testat partiell förångning idag oxå (kan vi kalla det PF istället?).

Jag är inte helt nöjd. Trots att expansionskärlet bara ökar knappt 5kg när kollektorn går i kok så ökar trycket med över 1 bar. Kärlet är på 25 liter så det måste antingen vara för lite eller för mycket luft i blåsan. Jag chansade på att det var för mycket och tappade ut lite och sänkte samtidigt trycket med 0,4bar. Tyckte det funkade lite bättre idag men det är inte bra att trycket ökar så mycket. Det påverkar kokpunkten så att förloppet tar längre tid. Det verkar också som att det vill pendla lite. Jag tror det beror på att en del ånga kondenserar i en punkt högre än kollektorn så att det rinner in vatten i kollektorn och börjar koka, ny ånga bildas, trycket ökar vilket i sin tur gör att kokpunkten ökar som leder till att ännu mer ånga kondenserar osv. Till sist lugnar det ner sig och trycket sjunker sakta igen. Ska kanske prova att tappa ut ännu mer luft?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #8 skrivet: 02 april 2007, 21:43:58 »
25l  Sc:,h krävs det sÃ¥ stort kärl? Hur stor anläggning har du. Är det inte sÃ¥ att förtrycket(lufttrycket dÃ¥ kärlet inte är anslutet till systemet) i kärlet skall vara 1 bar + 0,1 bar per meter man har upp till högsta punkt sett frÃ¥n kärlet?

Att tappa ur mer luft låter inte som rätt medicin i mina öron. Den luft du har i blåsan kan ju komprimeras mer(betydligt mer) än vattnet i systemet.

Hur stort exp.kärl behöver jag till mina två 58-20X Sc:,h
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #9 skrivet: 02 april 2007, 22:18:45 »
25l  Sc:,h krävs det sÃ¥ stort kärl? Hur stor anläggning har du. Är det inte sÃ¥ att förtrycket(lufttrycket dÃ¥ kärlet inte är anslutet till systemet) i kärlet skall vara 1 bar + 0,1 bar per meter man har upp till högsta punkt sett frÃ¥n kärlet?

Att tappa ur mer luft låter inte som rätt medicin i mina öron. Den luft du har i blåsan kan ju komprimeras mer(betydligt mer) än vattnet i systemet.

Hur stort exp.kärl behöver jag till mina två 58-20X Sc:,h

Ett litet pÃ¥ 10 liter räcker säkert, Ã¥ Du har helt rätt ang hur trycket ska vara justerat. Ã… det mÃ¥ste vara bättre Ã¥ öka än minska trycket. För lÃ¥gt tryck gör att man riskerar att fylla för mycket i systemet, Ã¥ dÃ¥ bottnar blÃ¥san vid "kokning". Trycket ökar mer Ã¥ säkerhetsventilen löser ut...., antar jag. Jag är inte helt säker pÃ¥ att det fungerar sÃ¥, men tycker det borde vara sÃ¥ iaf. NÃ¥n fÃ¥r väl rätta mig om det är fel. Ã… jag känner mig i sÃ¥ fall förlÃ¥ten, dÃ¥ jag bara har kört med ett öppet system förut  :) Har faktiskt inte läst pÃ¥ det här sÃ¥ noga, bara ställt in trycket efter anvisning.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #10 skrivet: 02 april 2007, 22:27:26 »
25l  Sc:,h krävs det sÃ¥ stort kärl?
Nej, men jag fick det gratis.

Hur stor anläggning har du.
60 rör. Det blir sisådär 3-4 liter som ska evakueras tror jag?

Är det inte så att förtrycket(lufttrycket då kärlet inte är anslutet till systemet) i kärlet skall vara 1 bar + 0,1 bar per meter man har upp till högsta punkt sett från kärlet?
Det måste väl ha med systemtrycket att göra också?

Att tappa ur mer luft låter inte som rätt medicin i mina öron. Den luft du har i blåsan kan ju komprimeras mer(betydligt mer) än vattnet i systemet.
Ja, du har nog rätt. Låter logiskt. Men jag tror jag fyllde det till 2 bar. Det kan inte vara så mycket mer luft i dem för det är bara ca 5 liter vatten i dem när systemet är kallt. Men kanske ska prova att fylla lite till och tappa av lite vatten? Får se om jag orkar imorgon bitti innan jobb?

Hur stort exp.kärl behöver jag till mina två 58-20X Sc:,h
Vet inte. För att ta upp utvidgningen av vattnet krävs nästan inget men det ska också ta emot vattnet som trängs undan vid kokning. Lika bra att ta till rejält tror jag. 10-12 liter? Hör efter med någon som vet. Kolla också om det krävs speciell blåsa för att tåla glykolen och om de behöver tåla över 3 bar.

För lågt tryck gör att man riskerar att fylla för mycket i systemet, å då bottnar blåsan vid "kokning".
Det är ingen risk att det bottnar. Jag har 15 liter luft kvar när trycket är som högst.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #11 skrivet: 02 april 2007, 22:48:32 »
Citat från: Rickard [url=http://=http://=http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
=http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv]=http://=http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv]=http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv[/url]]
... Är förtrycket för högt så kommer trycket i systemet att sjunka som en sten när trycket i anläggningen understiger förtrycket. Ett för högt förtryck innebär också att expansionskärlet volym inte kan utnyttjas effektivt innan säkerhetsventilen öppnar!

Vad ska förtrycket vara?
Vi vill kunna utnyttja expansionskärlets volym så bra som möjligt. Kärlet ska vara tomt på vatten när vi når lägsta tillåtna tryck i systemet, eventuellt vill vi ha lite marginal kvar. Alltså ska förtrycket vara något högre än det lägsta tryck vi vill ha i systemet.


FÃ¥r det inte riktigt att gÃ¥ ihop  Sc:,h  Om trycket ska vara högre än lägst tillÃ¥tna tryck sÃ¥ kommer kärlet att tömmas helt och trycket "sjunka som en sten".

mvh
« Senast ändrad: 02 april 2007, 22:54:29 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #12 skrivet: 02 april 2007, 23:02:24 »
Testa att ladda ner beräkningsprogrammet här:
http://www.flamco.se/dimensionering.html
Vilka siffror jag än stoppar in så blir förtrycket = systemhöjd*0.1
Slutsats: Jag ska pysa ut mer luft.
Men kan det verkligen stämma? Om jag har 0 meters höjd sÃ¥ ska jag ha noll bars förtryck. Inte logiskt  Sc:,h
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #13 skrivet: 02 april 2007, 23:17:38 »
Testa att ladda ner beräkningsprogrammet här:
http://www.flamco.se/dimensionering.html
Vilka siffror jag än stoppar in så blir förtrycket = systemhöjd*0.1
Slutsats: Jag ska pysa ut mer luft.
Men kan det verkligen stämma? Om jag har 0 meters höjd sÃ¥ ska jag ha noll bars förtryck. Inte logiskt  Sc:,h
mvh

Det ska vara ett förtryck på ca 1 sen lägger Du bara till 0,1 för varje meter. Det är utgångsläget, å mer ska inte behöva göras. Jag har iaf 1,5 i mitt kärl, å så noga tror jag inte det är.... Kolla med Sfinxen om Du behöver hjälp, han ställer säkert upp.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #14 skrivet: 03 april 2007, 09:00:14 »
Det ska vara ett förtryck på ca 1 sen lägger Du bara till 0,1 för varje meter. Det är utgångsläget, å mer ska inte behöva göras. Jag har iaf 1,5 i mitt kärl, å så noga tror jag inte det är.... Kolla med Sfinxen om Du behöver hjälp, han ställer säkert upp.
Precis! 1,7 bar i blåsan och lite högre i systemet. Så hade jag i alla fall tänkt mig från början.

Igår skrev jag att jag hade 5 liter vatten i kärlet. Hur kom jag fram till det då? Jo jag vägde det och sedan drog jag ifrån egenvikten. Men det stämmer inte! Eller så kanske det stämmer men i så fall går inte de litrarna att utnyttja. Vad svamlar jag egentligen om? Jo! Jag gick ner i källaren i morse för att pumpa blåsan (på exp-kärlet alltså). Men det enda som hände var att trycket i blåsan ökade. Om det hade varit vatten i så hade systemtrycket ökat motsvarande och sedan skulle vikten på kärlet minska när jag tappade ut vatten. Så antingen har jag fel på tara-vikten (vad det väger tomt) eller så täpper blåsan till så att det sista inte kommer ut.

SÃ¥ istället för att pumpa kärlet sÃ¥ fyllde jag pÃ¥ vatten och sänkte trycket i blÃ¥san tills vÃ¥gen ökat 5kg och systemtrycket var 1.8bar. FÃ¥r se vad som händer nästa gÃ¥ng det kokar.. Det lär nog inte bli idag. GrÃ¥mulet och duggregn  :(

mvh

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!