Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plasma / Clean funktionen?  (läst 7928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Plasma / Clean funktionen?
« skrivet: 12 februari 2010, 15:24:12 »
Halloj,

har precis fått min FD35:a (VABH eller nått sånt heter den) installerad och har några funderingar kring Plasma och Clean funktionerna.
Är det något man bör ha aktiverat eller drar det bara extra ström?
Bruksanvisningen sa inte så mycket mer än vilken knapp man ska trycka på.

Kan väl lägga till att vi bor på landet ute i skogen (fd sommarstugeområde). Alltså mycke skog runt om. Frugan är lite pollen allergiker och kan ibland få lätt astma på sommaren (dock sällan på vintern).
Vi har två barn, två katter och en stor lurvig hund (mycke dammråttor i hörnen med andra ord).
SÃ¥ är det värt att ha plasma och clean aktiverad eller är det bara spel för galleriet?  Sc:,h


Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Plasma / Clean funktionen?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2010, 17:01:10 »
Halloj, har precis fått min FD35:a (VABH eller nått sånt heter den) installerad och har några funderingar kring Plasma och Clean funktionerna. Är det något man bör ha aktiverat eller drar det bara extra ström?

Länk här under där du kan läsa lite om det.

Changes for the Better
« Senast ändrad: 12 februari 2010, 17:04:35 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plasma / Clean funktionen?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2010, 19:20:28 »
Så om jag tolkar det hela rätt så är det bara att aktivera plasma och clean och sen vara glad...

NÃ¥ja, sagt och gjort.  :)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Plasma / Clean funktionen?
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2010, 19:25:35 »
Så om jag tolkar det hela rätt så är det bara att aktivera plasma och clean och sen vara glad...

Nja, det vet jag inte om det stod iofs, eller? ;)
Jag har inte 100% pejl på detta själv faktiskt. Men just för luftreningen finns det speciella filter du ska ha fått med (och ev. isatta vid installationen) och de hjälper till att rena luften extra. Fast de måste bytas också med rel. kort intervall. Jag har inte satt i mina.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plasma / Clean funktionen?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2010, 21:51:03 »
Jo, tänkte att all rening av luften borde vara bra. I handboken står det att Clean rekomenderas att vara aktiv.

Installatören satte i två olika filter. Det ena såg ut som ett enkelt grovdammfilter och skulle rengöran ca var 14 dag rekomenderade han och de andra mindre som satt innanför rekomenderade han att de rengjordes var 3:e månad..

Har inte hunnit läsa igenom riktigt allt ännu om pumpen och rengörning. Tänkte mest eftersom vi har hund å katt hemma så kanske det kunde vara bra med lite luftrening. Fast det framgår ju ingenstans hur mycke ström det drar.


Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plasma / Clean funktionen?
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2010, 16:05:34 »
Jo, tänkte att all rening av luften borde vara bra. I handboken står det att Clean rekomenderas att vara aktiv.

Installatören satte i två olika filter. Det ena såg ut som ett enkelt grovdammfilter och skulle rengöran ca var 14 dag rekomenderade han och de andra mindre som satt innanför rekomenderade han att de rengjordes var 3:e månad..

Har inte hunnit läsa igenom riktigt allt ännu om pumpen och rengörning. Tänkte mest eftersom vi har hund å katt hemma så kanske det kunde vara bra med lite luftrening. Fast det framgår ju ingenstans hur mycke ström det drar.



Hei

Bruk Plasma og Cleanfunksjonen!!! Du har råd til dette, ikke mye strøm som går med til disse funksjonene.
Hvis du har en strømmåler vil du aldri klare å måle hvor mye "ekstra" strøm som Plasmafunksjonen bruker...
Når det gjelder clean-funksjonen er det kun om sommeren når pumpa benyttes som AC denne trer i kraft. Og kun i de tilfellene du skrur av pumpa med fjernkontrollen.. hensikten med clean er å tørke vekk fuktighet i innedelen for å unngå muggel og bakterier. Denne funksjonen varer i 45 minutter, men bruker ikke spesiellt mye strøm.
Kort oppsummert: Ingen grunn til bekymring. Du,som mange av oss andre, har råd til disse funksjonene.

Mvh
Norsk Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plasma / Clean funktionen?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2010, 17:24:09 »
Hej Pumpmontör

Tack för din förklarning. Lämnar jag funktionerna på. Var mest orolig att plasma funktionen skulle dra extra ström men om det är som du skriver att det knappt är mätbart så ser jag inga problem.

Annars måste jag säga att nu efter 3 dagars drift så är jag jätte nöjd med pumpen.
Hade en massa folk över igår och alla var mycket imponerad av hur liten och tyst innerdelen var. Och några trodde inte på mig när jag sa att den värmer hela huset trots -8 på natten.

Dock blev jag lite förvånad att den inte stängde av eller möjligen sänkte effekten alternativt ändrade till lägsta fläckten eftersom det blev väldigt varmt i rummet där den sitter när vi var 5 personer där. Men pumpen bara blåste på med varmluft och tillslut fick jag ändra till lägsta fläktläget för att vi inte skulle rinna bort allihopa. Bör värdet var på 22 grader och det var nog minst 24 i rummet.. Å andra sidan så innebar det att det var ca 21 i de rummen längst bort så jag ska inte klaga egentligen.


Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Plasma / Clean funktionen?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2010, 17:35:54 »
Dock blev jag lite förvånad att den inte stängde av eller möjligen sänkte effekten alternativt ändrade till lägsta fläckten eftersom det blev väldigt varmt i rummet där den sitter när vi var 5 personer där. Men pumpen bara blåste på med varmluft och tillslut fick jag ändra till lägsta fläktläget för att vi inte skulle rinna bort allihopa. Bör värdet var på 22 grader och det var nog minst 24 i rummet.

Det är bättre att sänka börvärdet istället för fläkten om det blir för varmt.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plasma / Clean funktionen?
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2010, 18:06:25 »
Jo, det är iofs sant.
Tänkte väl att då stannar troligen pumpen helt och det är ju onödigt. Jag ville ju egentligen att den skulle sänka värme effekten och tänkte som så att om jag sänke fläkten så kommer inte värmen sprida sig lika långt och då öker tempen på inluften (ja, det är som sagt mer logiskt att tänka bör värdet, men ändå)..

En annan liten fundering. Hur lång tid tar det innan den spottar ur sig max värme om man höjer tempen till 31.
Provade tidigare idag för att se hur varm luft det kommer ur maskinen vid max men jag kände ingen större skillnad inom de 2-3 minuter jag stod där (blev lite varmare men inte som jag trott). Dessutom så trodde jag att fläkt hastigheten skulle öka (kör på autoläge och I See eftersom det fungerat bra än så länge och jag och pumpen varit överens om var det är kallast).


Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Plasma / Clean funktionen?
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2010, 18:31:06 »
Tänkte väl att då stannar troligen pumpen helt och det är ju onödigt.

Den hade inte stannat pga sänkt börvärde utan hade bara sänkt värmen lite. Värmepumpen kan dock stanna ibland pga uppnått börvärde men det händer då normalt vid en utetemperatur över ca. 5ºC och även beroende på hur stort värmebehovet är för utrymmet den ska värma.

Hur lång tid tar det innan den spottar ur sig max värme om man höjer tempen till 31. Provade tidigare idag för att se hur varm luft det kommer ur maskinen vid max men jag kände ingen större skillnad inom de 2-3 minuter jag stod där (blev lite varmare men inte som jag trott). Dessutom så trodde jag att fläkt hastigheten skulle öka (kör på autoläge och I See eftersom det fungerat bra än så länge och jag och pumpen varit överens om var det är kallast).

Hur mycket extra värme den ger på max. börvärde beror på hur stor skillnad det är mot börvärdet (och det uppnådda ärvärdet) som var innan. Har du ganska varmt redan så stegar den inte upp så snabbt. Sedan kan det ta mer än 2-3 minuter innan den ger max. Även fläkthastigheten vid auto beror på hur varmt det var innan, dvs. den ökar mycket om temp.skillnaden är stor, annars inte så mycket eller inte alls.
« Senast ändrad: 14 februari 2010, 18:48:39 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plasma / Clean funktionen?
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2010, 18:34:39 »
Jo, det är iofs sant.
Tänkte väl att då stannar troligen pumpen helt och det är ju onödigt. Jag ville ju egentligen att den skulle sänka värme effekten och tänkte som så att om jag sänke fläkten så kommer inte värmen sprida sig lika långt och då öker tempen på inluften (ja, det är som sagt mer logiskt att tänka bör värdet, men ändå)..

En annan liten fundering. Hur lång tid tar det innan den spottar ur sig max värme om man höjer tempen till 31.
Provade tidigare idag för att se hur varm luft det kommer ur maskinen vid max men jag kände ingen större skillnad inom de 2-3 minuter jag stod där (blev lite varmare men inte som jag trott). Dessutom så trodde jag att fläkt hastigheten skulle öka (kör på autoläge och I See eftersom det fungerat bra än så länge och jag och pumpen varit överens om var det är kallast).



Hei igjen

Det kan ta opptil 15 minutter før det blir max varme, avhengig av utetemperatur! Hvorfor det tar slik tid vet jeg ikke...
Når det gjelder viftehastighet så benytter jeg bare manuell instilling, ikke autofunksjon. Føler jeg har bedre kontroll med manuelle instillinger

Mvh

Norsk pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!